Bredden af skærmen
Fra : Kurt G

Dato : 04-10-07 12:29

Jeg har en tabel med nogle kolonner.
For at vise kolonnerne bredest muligt, men med et fast forhold mellem deres
bredde, har jeg brug for at vide, hvor bred det vindue, som benyttes, er.
Hvordan finder man ud af det?

Mvh Kurt

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-10-07 12:46

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
> [...]
> For at vise kolonnerne bredest muligt, men med et fast forhold mellem
> deres bredde, har jeg brug for at vide, hvor bred det vindue, som

Prøv screen ruler.

Fra : Kurt G

Dato : 04-10-07 12:58

> "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
>
> Prøv screen ruler.

Den synes jeg ikke, at jeg kender.
Hvordan får man fat i dens data?

Mvh Kurt

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-10-07 13:15

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den synes jeg ikke, at jeg kender.
> Hvordan får man fat i dens data?

Prøv at downloade det - det er rimelig selvforklarende.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-07 13:00

> [...]
> For at vise kolonnerne bredest muligt, men med et fast forhold mellem
> deres bredde, har jeg brug for at vide, hvor bred det vindue, som

Definer bredden i procent i stedet for pixels.

Fra : Erling Sørensen

Dato : 04-10-07 14:05

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> For at vise kolonnerne bredest muligt, men med et fast forhold mellem
> deres bredde, har jeg brug for at vide, hvor bred det vindue, som

Nu er det jo ikke særlig interressant at kende brugerens skærmopløsning i
sig selv.
Det du gerne vil vide er formentlig hvor stort browservinduet er.
Med skærme på over 20" er det meget normalt at brugeren ikke maksimerer
browseren til fuld skærmstørrelse.

Jeg mener på et tidspunkt at være stødt på noget JavaScript til dette.
Prøv at spørge i dk.edb.internet.webdesign.clientside gruppen.

/Erling

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-07 14:15

> Jeg mener på et tidspunkt at være stødt på noget JavaScript til dette.

document.body.clientWidth giver browservinduets bredde i pixels.

Men hvorfor bruge javascript, når det kan klares i ren html?
Det er jo bare _forholdet_ mellem kolonnernes bredde, han vil bevare.

Fra : Erling Sørensen

Dato : 04-10-07 14:41

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor bruge javascript, når det kan klares i ren html?
> Det er jo bare _forholdet_ mellem kolonnernes bredde, han vil bevare.

Men nu var det jo aflæsning af bredden han spurgte om.
Afhængig af hvilken opgave der skal løses, kan der være fordele og ulemper
ved begge metoder.

/Erling

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-07 16:54

> Men nu var det jo aflæsning af bredden han spurgte om.

Jeg læste dette:
"men med et fast forhold mellem deres bredde, "

Fra : Kurt G

Dato : 04-10-07 16:33

Jeg siger tak til alle.

Mvh Kurt

Fra : Martin Jensen

Dato : 04-10-07 17:19

Kurt G wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> bredde, har jeg brug for at vide, hvor bred det vindue, som benyttes, er.

kig på disse artikler

http://www.html.dk/scripts/asp/00005/

http://www.html.dk/scripts/javascript/00005/

- Pædagogiske tutorials på dansk