Sprogstyring
Fra : Erling Sørensen

Dato : 29-09-07 21:54

Hej

Jeg ved egentlig ikke om mit spørsmål hører specielt hjemme her.
Så hvis jeg er gal på den, hører jeg det gerne :)

Jeg leger i øjeblikket med et system til registrering af forskellige ting.
Navne, typer, egenskaber, lokationer osv.
Alle registreringer lægges i DB, i øjeblikket MySQL, men kunne selvfølgelig
lige så godt være MS Access, MS SQL eller Oracle
Frontend er lavet i asp blandet med lidt JavaScript/AJAX, men kunne i
princippet ligeså godt være lavet i et hvilket som helst andet serverside
sprog.

Mit spørgsmål går på hvordan man bedst giver brugererne mulighed for at
vælge forskellige sprog på den tekst jeg har skrevet på Frontend'en
Jeg forestiller mig at lave al tekst på dansk og engelsk i første omgang,
måske lidt flere hvis jeg orker det.
Disse tekster skal jo så opbevares, hentes og præsenteres på en eller anden
måde.
Jeg kunne jo gemme dem i én sprogfil/flere sprogfiler, hvor hvert sprog er
repræsenteret, eller jeg kunne gemme det hele i databasen.
Jeg kunne vælge at finde det rigtige ord/sætning præcis når jeg skal bruge
det, eller jeg kunne finde alt når jeg åbner siden.
Jeg kunne også vælge at placere hele sproget i session variabler med det
samme brugeren rammer min side udfra HTTP_ACCEPT_LANGUAGE.

Jeg vil egentlig gerne give brugerne mulighed for at lave deres egne
oversættelser af den engelske basistekst, hvilket jo ikke peger særlig meget
på en løsning med sprogfil.

Mulighederne er jo mange, så jeg er meget interreseret i at høre erfaringer,
eller måske links til diskutioner eller beskrivelser af dette emne.

På forhånd tak
Erling

Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-09-07 07:51

Erling Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Mulighederne er jo mange, så jeg er meget interreseret i at høre erfaringer,
> eller måske links til diskutioner eller beskrivelser af dette emne.

Jeg har på nogle ASP sider indsat:
<% If Session("sprog") = "den" Then %>
    <h3>Nyheder</h3><br>
<% Elseif Session("sprog") = "eng" Then %>
    <h3>News</h3><br>
   <%End If%>

På samme måde vil jeg da også mene at man kan hente direkte fra en database,
jeg mener at jeg har en side hvor jeg henter fra en database, men lige nu kan
jeg ikke huske hvilken.
Det skal også lige nævnes at når man kommer ind på siden, så kan man vælge
sprog, som så huskes når man hopper videre til andre sider.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erling Sørensen

Dato : 30-09-07 10:44

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i en meddelelse

> Erling Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
[snip]
[snip]

> Jeg har på nogle ASP sider indsat:
> <% If Session("sprog") = "den" Then %>
> <h3>Nyheder</h3><br>
> <% Elseif Session("sprog") = "eng" Then %>
> <h3>News</h3><br>
> <%End If%>

Tak for svaret.
Det er vist ikke en speciel dynamisk måde at gøre det på.
Husk at der nemt kan komme flere sprog til løbende.
Samtidig vil jeg gerne give brugerne mulighed for at lave deres egne
oversættelser.
Og jeg gider altså ikke at skulle tilføje et nyt <% elseif %> 5000 steder
hver gang der kommer et nyt sprog.

/Erling

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-09-07 17:45

> [...]
> oversættelser.
> Og jeg gider altså ikke at skulle tilføje et nyt <% elseif %> 5000 steder

Umiddelbart ville jeg nok først kigge på session("sprog") og sammenligne den
med en tilsvarende kolonne i databasen.
Hvis session("sprog") ikke er sat, sættes den til de første par tegn i
request.servervariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")
Hvis sproget så ikke findes i databasen vedrørende den pågældende side,
hentes så et default-sprog (f.eks. dansk eller engelsk).

Men det ligner vel meget det, du selv har foreslået i dit startindlæg.
Jeg går også ud fra, at du har tænkt ind i risikoen for, at nogen kunne
poste nonsens eller direkte spam på forskellige sprog

Fra : Erling Sørensen

Dato : 30-09-07 21:58

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg går også ud fra, at du har tænkt ind i risikoen for, at nogen kunne
> poste nonsens eller direkte spam på forskellige sprog

Tjae...
Har overvejet noget i retning af:
<%
words = "jeg,er,klar,til,at,teste"
session("lang") = split(words,",")
%>
Kunne udskrives med
<%
Response.write session("lang")(0) & " " & session("lang")(1) & " " &
session("lang")(2) & " " & session("lang")(3) & " " & session("lang")(4) & "
" & session("lang")(5)
%>
Men er det smart?

Jeg kunne jo også trække fra DB
SELECT basislang, KualaLumpursk FROM lang
do while not rs.EOF
session(rs("basislang")) = rs("KualaLumpursk")
Men er det bedre?

Hvordan jeg så vælger sprog før login, og hvordan jeg giver brugeren
mulighed for at ændre, er jo en helt anden snak.

Og, ja. Jeg har overvejet spam osv.
Selv-oversættelser vil vil kun være tilgængelige for oversætteren, eller
evt. vedkommendes gruppe hvis der er tale om en superbruger.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-07 22:12

Erling Sørensen skrev:

> Har overvejet noget i retning af:
> <%
> words = "jeg,er,klar,til,at,teste"
> session("lang") = split(words,",")

[snip]

> Men er det smart?

Nej. Du skal ikke op på ret mange ord før sådan en løsning bliver
uoverskuelig.

Jeg kender ikke nogen god måde at lave det i traditionel asp, men
hvis du kan/vil bruge asp.net i stedet for, kan du arbejde med
resource files der er oplagt at benytte netop til håndtering af
flere sprog.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 30-09-07 22:30

> [snip]

> Nej. Du skal ikke op på ret mange ord før sådan en løsning bliver
> uoverskuelig.

Det var også min fornemmelse. Den er hermed aflivet.

> [...]
> hvis du kan/vil bruge asp.net i stedet for, kan du arbejde med
> resource files der er oplagt at benytte netop til håndtering af
Det kan meget vel komme på tale med asp.net senere. Som nævnt leger jeg i
øjeblikket mest med nogle muligheder.
Ville resource files også være et godt valg hvis brugeren skal kunne tilføje
sin egen personlige oversættelse?

Nogen erfaring med hvor mange session varabler traditionel asp kan tumle
rundt med?

/Erling

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-07 16:03

Erling Sørensen skrev:

> Det kan meget vel komme på tale med asp.net senere.

Hvorfor først senere?

Hvis du ikke allerede er i gang med projektet i asp, ville jeg ikke
tøve med at starte det i asp.net i stedet. Der er væsentlig flere
muligheder for at opbygge et større site fornuftigt ved at arbejde
i .net-verdenen.

> Ville resource files også være et godt valg hvis brugeren skal
> kunne tilføje sin egen personlige oversættelse?

Jeg ved ikke om det er muligt at oprette eller ændre resource files
via en webform - men prøv evt. at spørge i dotnet-gruppen
(dk.edb.programmering.dotnet).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 01-10-07 22:05

> Hvorfor først senere?

Se. Her træder du mig virkelig over tæerne ;)
Jeg har de sidste år sagt til mig selv utallige gange at NU skal jeg altså
arbejde i .net i stedet for.
Alligevel er det foreløbig altid endt med en løsning i traditionel asp. Det
hænger nok også lidt sammen med at jeg endnu mangler at møde begrænsningerne
i dette sprog.
Måske dette projekt giver mig det sidste puf.
Foreløbigt er jeg i hvertfald ikke længere end planlægningsfasen, hvilket i
mit univers dog også indbefatter en del kodning af diverse funktioner til
test.

/Erling

Fra : Erling Sørensen

Dato : 01-10-07 23:02

"Erling Sørensen" <erling_deletethis@nvn.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen erfaring med hvor mange session varabler traditionel asp kan tumle
> rundt med?

Det måtte jeg bare teste, og lavede derfor nedenstående 2 filer

OBS!
Jeg vil ikke anbefale at køre denne test på produktions servere.

De er testet på IIS6 på min ganske ordinære bærbare (IBM, Pentium Mobile
1,73Mhz+ + 1GB RAM + XP pro)
Så vidt jeg kan se, er den afgørende faktor for hvor mange session variabler
man kan operere med, maskinens regnekraft og hukommelse.
Jeg havde fornemmelsen af, at min PC begyndte at bruge Page filen til
opbavaring af sessions variabler mellem 20.000 og 30.000 samtidige.

Fil1.asp
<%
'-- Dette er fil1.asp
response.Expires = -1
session.Timeout = 300
server.ScriptTimeout = 300
'-- Sæt antal sessions du vil teste med.
'-- Dertil kommer 3 ekstra til at holde styr på tid og antal sessions
session("sessions") = 20000
session("timestart") = now()
for x = 0 to session("sessions")
session(x) = "This is session variable number " & x
next
session("timeend") = now()
response.redirect("fil2.asp")
%>

Fil2.asp
<%
response.Expires=-1
'-- Dette er fil2.asp
'-- For at få Outputtet på skærmen i en fart udskrives kun nogle sessions.
outputstart = now()
for x = 0 to session("sessions") STEP 1000
response.write session(x) & "<br>"
response.Flush()
next
response.write "Session definition start: " & session("timestart") & "<br>"
& "Session definition slut: " & session("timeend") & "<br>Output start: " &
outputstart & "<br>Output slut: " & now()
%>

Jeg fik disse resultater.

This is session variable number 10000
Session definition start: 01-10-2007 23:15:55
Session definition slut: 01-10-2007 23:15:56
Ca. 1 sec.

This is session variable number 20000
Session definition start: 01-10-2007 23:16:23
Session definition slut: 01-10-2007 23:16:24
Ca. 1 sec.

This is session variable number 30000
Session definition start: 01-10-2007 23:16:48
Session definition slut: 01-10-2007 23:16:52
Ca 4 sec.

This is session variable number 50000
Session definition start: 01-10-2007 23:18:07
Session definition slut: 01-10-2007 23:18:19
Ca. 12 sec.

This is session variable number 100000
Session definition start: 01-10-2007 23:19:22
Session definition slut: 01-10-2007 23:20:32
Ca. 70 sec.

Altså ikke en liniær kurve

Til gengæld kunne jeg uden nogen problemer starte flere server sessions med
hver 20.000 session variabler serielt.
Da jeg nåede 30 samtidige server sessions á 20.000 session variabler uden at
response tiden blev væsentlig forøget(max 2 sec.), stoppede jeg testen.

Denne test skal på ingen måde tages som videnskabelig, men har dog givet mig
en fornemmelse af hvor mange samtidige session variabler man kan tillade sig
at definere.

/Erling

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-10-07 02:41

On Tue, 2 Oct 2007 00:01:52 +0200, "Erling Sørensen"
<erling_deletethis@nvn.dk> wrote:

>Det måtte jeg bare teste, og lavede derfor nedenstående 2 filer

Så længe man hoilder sig til at gemme små tekst-stumber, tal, boolske
værdier, simple arrays etc., kan man have ret mange session-variable -
som du også har konstateret.
Der hvor man skal passe på er hvis man begynder at gemme objekter eller
store komplekse arrays. Så kan man godt suge saften ud af en server

Men: Hvis man har voldsomt mange sesion-variable, er det ofte et tegn
på, at man har en uhensigtsmæssig struktur i sin applikation.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erling Sørensen

Dato : 02-10-07 05:43

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der hvor man skal passe på er hvis man begynder at gemme objekter eller
> store komplekse arrays. Så kan man godt suge saften ud af en server

Det kan jeg sagtans forestille mig.
I mit tilfælde ville der være tale om enkelte ord, og mindre sætninger.

> Men: Hvis man har voldsomt mange sesion-variable, er det ofte et tegn
> på, at man har en uhensigtsmæssig struktur i sin applikation.

Jeg vil meget gerne høre alternative forslag til mit oprindelige spørgsmål
vedr. sprogstyring.

/Erling

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-10-07 23:28

On Tue, 2 Oct 2007 06:42:40 +0200, "Erling Sørensen"

>Jeg vil meget gerne høre alternative forslag til mit oprindelige spørgsmål
>vedr. sprogstyring.

Hvis vi snakker om "registrering af forskellige ting. Navne, typer,
egenskaber, lokationer osv.", som du skriver - dvs. strukturerede data -
så ville jeg umiddelbart gå efter en database-løsning, som trækker
teksten direkte ud af databasen. Jeg kan ikke se mogen grund til at gå
omkring session-variable.

Hvis der er hele "intro-sider" (sider med generelle oplysninger etc.),
kan man evt. lægge dem i separate filer frem for i en database.

Jeg har aldrig selv lavet applikationer med sprog-styring, men der er i
hvert fald to problemer, jeg har set på sites, der bruger det:

Det ene er, hvordan det besluttes hvilket sprog der skal benyttes. Her
er det efter min mening vigtigt, at brugerens eget valg ikke kan
"over-ride's" af andre inputs. Det kan være fint nok at læse
accept-language o.l., men hvis først brugeren har foretaget et valg, så
skal det kun kunne ændres af brugeren.
Jeg synes generelt, at det mindst problematiske er at brugeren starter
med at vælge sprog på den første side - automatik, som er
uigennemskuelig for brugeren er generelt af det onde.

Det andet er: Hvordan håndterer man, at ikke alle oplysninger findes på
alle sprog? Hvis fx der er mulighed for at vælge dansk, engelsk og tysk,
så er nogle af "registreringerne" måske kun tilgængelige på ét eller to
af sprogene. I så fald skal der tages stilling til, om det skal vises på
et alternativt sprog eller helt udelades.

Endelig: Jeg tror nogle ting vil være lettere at styre, hvis du skiller
sprogene synligt ad. I stedet for at styre sprog (usynligt) via en
session-variabel, så kunne man lægge de forskellige sprog i hvert sin
mappe (fx. da/, en/, de/ [1]).

Det vil fx gøre det muligt at linke separat til registreringer på forsk.
sprog. Det gør det enklere at adskille "intro-sider". Sprog-valget er
uafhængigt af session-timeouts osv.

Du kan selvfølgelig stadig bruge den samme database og have det meste af
din kode i samme (include-) filer, men så have sprog-specifikke ting i
egne filer og konstanter. Fx kan valuta, faste vendinger etc. gemmes i
konstanter på de sprog-specifikke sider.

[1] Brug fx 2- eller 3-bogstavs ISO-betegnelser:
<url: http://www.w3.org/WAI/ER/IG/ert/iso639.htm>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erling Sørensen

Dato : 04-10-07 00:24

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

Først
Tak for et godt svar.

> [...]
> så ville jeg umiddelbart gå efter en database-løsning, som trækker
> teksten direkte ud af databasen. Jeg kan ikke se mogen grund til at gå

Det er ikke så meget indtastede data jeg er ude efter at få på flere sprog.
Jeg forventer faktisk ikke det vil blive interressant for brugerne.
Hvad jeg derimod gerne vil have på flere sprog er forklaringstekster på
Frontend'en.
Altså f.eks. labels på input felter.
Når jeg overvejer session variabler, er det mest fordi jeg tror det piner
serveren mindre at lave ét stort databasetræk, og lægge hele sproget i
session variabler, end det vil gøre at lave flere mindre træk hver gang en
side skal loades.
For slet ikke at tale om at lave et træk hver gang et ord eller en sætning
skal bruges.
Dette har jeg dog intet belæg for at mene. Det er kun en fornemmelse udfra
erfaringer med hvor lang tid database connect faktisk tager.

> Hvis der er hele "intro-sider" (sider med generelle oplysninger etc.),
> kan man evt. lægge dem i separate filer frem for i en database.

Hmm. Jens Gyldenkærne Clausen foreslår noget lignende tidligere i tråden,
godt nok til asp.net.
Jeg er bare lidt i tvivl om hvorvidt dette er den mest dynamiske løsning.
Det er jo netop disse tekster jeg gerne vil give brugerne mulighed for at
lave i deres egen oversættelse.
Årsagen er selvfølgelig at jeg gerne ser systemet brugt mange forskellige
steder.
Og jeg er altså ikke lige en ørn til Kuala Lumpursk :)
Om der så er nogen der gider have et system som man selv skal oversætte?
Tjae, hvis systemet ellers er godt nok , gør man vel.

> [...]
> "over-ride's" af andre inputs. Det kan være fint nok at læse
> accept-language o.l., men hvis først brugeren har foretaget et valg, så

Helt enig.
Accept-language havde jeg kun tænkt mig at bruge indtil brugeren enten er
identificeret eller har foretaget et valg.
Jeg regner med at registrere brugerens sprogval i DB, og linke det til Login
navnet.
En yderligere mulighed er jo at placere en cookie på klienten, som husker
tidligere valg.

> Jeg synes generelt, at det mindst problematiske er at brugeren starter
> med at vælge sprog på den første side - automatik, som er
> uigennemskuelig for brugeren er generelt af det onde.

God pointe. Den vil jeg forsøge at huske.

> [...]
> af sprogene. I så fald skal der tages stilling til, om det skal vises på
> et alternativt sprog eller helt udelades.

Du har sådan set ret. Halve oversættelser er noget frygtelig rod.
Som beskrevet tidligere er det dog ikke data/registreringer jeg gerne vil
give mulighed for at oversætte, men kun frontend tekster.
Hvis brugeren så vælger at bruge et sprog som han eller hun kun har oversat
noget af, tillader jeg mig at se som hans eget problem.
Denne halve oversættelse vil kun være tilgængelig for brugeren selv,
eventuelt dennes gruppe eller afdeling hvis der er tale om en superbruger.
I disse tilfælde har jeg regnet med at vise de ikke oversatte tekster på
systemets default sprog.

> [...]
> sprogene synligt ad. I stedet for at styre sprog (usynligt) via en
> session-variabel, så kunne man lægge de forskellige sprog i hvert sin

Måske. Men så skulle der jo oprettes en helt ny mappe struktur hver gang en
bruger skaber sin egen oversættelse.
Lad os nu antage at jeg er så ufattelig heldig at afsætte 1000 adgange til
systemet, hver med deres egen personlige oversættelse.
I øvrigt vil næsten alt være afhængig af at sessionen ikke timer ud. Der vil
stort set ikke være andet end en login side uden sessionen er i live.

> Det vil fx gøre det muligt at linke separat til registreringer på forsk.
> sprog. Det gør det enklere at adskille "intro-sider". Sprog-valget er
> uafhængigt af session-timeouts osv.

Session timeout har jeg også tænkt mig at gøre brugerspecifik/brugervalgt.
Dog sikkert max 24 timer.
Og som du sikkert kan se af en anden tråd i gruppen, arbejder jeg også lidt
med muligheden for at genoprette tabte sessioner.

> [...]
> egne filer og konstanter. Fx kan valuta, faste vendinger etc. gemmes i
> konstanter på de sprog-specifikke sider.

Valuta.
Du godeste. Det havde jeg slet ikke haft i tankerne endnu.
Jeg skal vist til at lede efter nogle webservices som tilbyder valutakurser.
Tak for den reminder.

> [1] Brug fx 2- eller 3-bogstavs ISO-betegnelser:
> <url: http://www.w3.org/WAI/ER/IG/ert/iso639.htm>

Det har jeg tænk mig at gøre til de pre-installerede oversættelser.

/Erling

Fra : Claus Marcussen

Dato : 03-10-07 00:10

SNIP
> Jeg fik disse resultater.
>
> This is session variable number 10000
> Session definition start: 01-10-2007 23:15:55
> Session definition slut: 01-10-2007 23:15:56
> Ca. 1 sec.

Mere SNIP

Det ligner mere end x**2 tid.

Hilsen Claus