Felt eksisterer
Fra : Ukendt

Dato : 25-09-07 07:57

Hej NG

ACCESS 2003
Hvordan finder jeg ud af om et felt eksisterer i et recordset inden det skal
udskrives...???

Hilsen
Bjarne
"Every day new surprises"

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-09-07 08:13

On Tue, 25 Sep 2007 08:56:52 +0200, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk>
wrote:

>ACCESS 2003
>Hvordan finder jeg ud af om et felt eksisterer i et recordset inden det skal
>udskrives...???

Hvad mener du med, om det eksisterer?
Hvis du har hentet det med SQL'en, så eksisterer det. Spørgsmålet er så,
hvad det indeholder?
Hvis det indeholder en Null-værdi, kan du checke med:

varFelt = objRs("feltnavn")
If Not IsNull(varFelt) Then
Response.Write varFelt
End If

Hvis et tekstfelt kunne indeholde enten en Null-værdi, en tom streng
("") eller en "rigtig" værdi, kunne man checke med:

varFelt = "" & objRs("feltnavn")
If varFelt <> "" Then
Response.Write varFelt
End If

Hvis man heller ikke vil have udskrevet felter, der kun indeholder
mellemrum, kunne det være:

varFelt = Trim("" & objRs("feltnavn"))
If varFelt <> "" Then
Response.Write varFelt
End If

Var det noget i den retning, du mente?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 07:48

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev>

<snip>

> Var det noget i den retning, du mente?

Nej...
Jeg har 7 kolonner fast i en formular med en overskrift...
Det er ikke altid at der er en record til hver overskrift...

Jeg prøver at udskrive med denne kode:
<%IF RS("Bullerup") <> "Null" THEN Response.Write RS("Bullerup") END IF%>
og så får jeg selvfølgelig denne fejl:

ADODB.Recordset (0x800A0CC1)
Elementet kan ikke findes i den samling,
der svarer til det anmodede navn eller ordenstal.

Det er jo nok en funktion jeg skal bruge, som skal tjekke recordsettet for
felter...
Noget i stil med:
<%IF func(RS("Bullerup")) <> "Null" THEN Response.Write RS("Bullerup") END
IF%>

Håber det forklarer bedre, hvad jeg mener...

Bjarne

Fra : Claus Marcussen

Dato : 03-10-07 00:36

> Jeg prøver at udskrive med denne kode:
> <%IF RS("Bullerup") <> "Null" THEN Response.Write RS("Bullerup") END IF%>
> og så får jeg selvfølgelig denne fejl:
SNIP
> [...]
> Noget i stil med:
> <%IF func(RS("Bullerup")) <> "Null" THEN Response.Write RS("Bullerup") END
&gt; IF%>

Prøv IsNull

Et godt sted at lede er
http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/html-vss/vbstoc.htm - bruger den
ofte.

Hilsen Claus.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 09:01

"Claus Marcussen" <claus.ingendyr.tiger.mail@mail.dk> skrev
> SNIP
> &gt; IF%>
>
> Prøv IsNull

Jeg tror du har misforstået...
Problemet er, at RS("Bullerup") i ovenstående ikke findes i recordsettet...
Det jeg mangler, er funktionen som tjekker om feltnavne eksisterer i
recordsettet inden de udskrives...
Hvis de ekstisterer, skal de udskrives...
Ellers ingenting...

> Et godt sted at lede er
> http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/html-vss/vbstoc.htm - bruger den
> ofte.

Tak for det...

Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-07 12:50

bsn skrev:

> Jeg tror du har misforstået...
> Problemet er, at RS("Bullerup") i ovenstående ikke findes i
> recordsettet... Det jeg mangler, er funktionen som tjekker om
> feltnavne eksisterer i recordsettet inden de udskrives...

Det problem opstår vel kun hvis du bruges SELECT * ... - som
generelt bør undgås (bl.a. fordi man så ikke ved præcis hvad man
får).

Men du kan godt lave et hack for at tjekke - løb felterne igennem
pr index-nummer og tjek for navnet:

For i = 0 to rs.fields.count -1
   If rs.fields(i).name = "foo" then
       Response.write rs.fields(i)
       Exit For
   End If
Next

(ovenstående er ikke tjekket)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jensen

Dato : 03-10-07 13:10

bsn wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> recordsettet inden de udskrives...
> Hvis de ekstisterer, skal de udskrives...

Med følgende kode kan du læse og udskrive alle felt navnene. Det burde du kunne
bruge.

for each f in rs.fields
response.write f.Name
next

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 23:38

"Martin Jensen" <ingen@mailen.dk> skrev

> Med følgende kode kan du læse og udskrive alle felt navnene. Det burde du
> [...]

Tak til jer begge...
kigger på det senere...
Bjarne