Søgning i flere tabeller
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 23-09-07 10:06

Jeg er ved at lave en simpel søge form, der skal søge i to
tabeller på en gang.
En tabel er ok, men hvordan får jeg det til at virke med to
tabeller?
Den ene tabel hedder Tekst og skal søge i Broedtekst.
Den anden tabel hedder Undermenu og skal søge i Broedtekst.
Jeg bruger følgende til søgningen:

Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.Mappath("/database.mdb")
SQL = " SELECT *" &_
" FROM Tekst " &_
" WHERE Broedtekst like '%" & titel & "%' "

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : simsen

Dato : 23-09-07 10:25

> En tabel er ok, men hvordan får jeg det til at virke med to
> tabeller?

SELECT Tekst.Broedtekst, Undermenu.Broedtekst FROM, Tekst, Undermenu WHERE
Tekst.Broedtekst like '%" & titel & "%' OR Undermenu.Broedtekst like '%" &
titel & "%'

Her får du alle felter ud, hvor der er noget i Broedtekst både for Tekst og
Undermenu tabellerne.

mvh
simsen

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 23-09-07 10:40

simsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> titel & "%'
>
> Her får du alle felter ud, hvor der er noget i Broedtekst både for Tekst og

Tak for dit svar

Prøvede også dette med held:

Set    Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.Mappath("/ejsboelhus.mdb")
SQL1 = " SELECT *" &_
" FROM Tekst " &_
" WHERE Broedtekst like '%" & titel & "%' "
SQL2 = " SELECT *" &_
" FROM Undermenu " &_
" WHERE Broedtekst like '%" & titel & "%' "
Set RS = Conn.Execute(SQL1)
Set RS = Conn.Execute(SQL2)

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 23-09-07 12:33

Klip
Var lidt for hurtig. Det virker ikke :(
Der kommer alt for meget ud og indtil flere gange. Hvad gør jeg galt?
Sådan ser det ud:
<%
if request.querystring("vis") = "soegeresultat" then
titel = request.form("titel")
if titel = "" then titel = "Du indtastede ikke noget søgeord her."
%>
ordet:&nbsp;<%=titel%></p>
<%
Set    Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.Mappath("/ejsboelhus.mdb")
SQL = "SELECT Tekst.Broedtekst, Undermenu.Broedtekst FROM Tekst, Undermenu WHERE
Tekst.Broedtekst like '%" & titel & "%' OR Undermenu.Broedtekst like '%" & titel
& "%' "
Set RS = Conn.Execute(SQL)
count = 0
if RS.eof then
end if
   Do While Not RS.EOF
   count = count + 1
   %>
<B>Søgeresultat <%=count%>.</B><br>
<% RS.MoveNext
Loop

RS.close
set RS = nothing
Conn.close
set Conn = nothing %>
<% if count <> 0 then %>

<P>Der var i alt <%=count%> resultat der matchede din søgning.</P>
<% end if %>
<% else %>

<% end if %>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-07 15:00

simsen skrev:

> [...]
> Undermenu.Broedtekst like '%" & titel & "%'
>
> Her får du alle felter ud, hvor der er noget i Broedtekst både

Ja - men hvert resultat fra den ene tabel parres med samtlige
rækker i den anden - hvad der ikke er så hensigtsmæssigt. Se andet
indlæg for en mulig løsning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-09-07 14:58

Michael Tillgaard skrev:

> Jeg er ved at lave en simpel søge form, der skal søge i to
> tabeller på en gang.

Hvordan er de to tabeller relateret? Med andre ord - hvad gemmer du
hhv. i Tekst og i Undermenu?

Hvis det samme slags data, kan du benytte en UNION-forespørgsel -
omend det i mange tilfælde vil være bedre at ændre din datastruktur
så de to brødtekstfelter bliver samlet i én tabel.

Et eksempel på en union-forespørgsel:

SELECT tekstID as ID, "t" as tabel, Broedtekst
FROM Tekst
WHERE Broedtekst LIKE '%foo%'
UNION ALL
SELECT undermenuID, "u", Broedtekst
FROM Undermenu
WHERE Broedtekst LIKE '%foo%'
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 23-09-07 16:15

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
> så de to brødtekstfelter bliver samlet i én tabel.
>
> Et eksempel på en union-forespørgsel:
>

> SELECT tekstID as ID, "t" as tabel, Broedtekst

Tak for dit svar.
Fik det til at virke rigtigt fint med UNION ALL.
Det er kun tekst i de to tabeller, men at få dem samlet i en tabel er
lidt sent for mig nu.