forskelle mellem almindelig asp og chilias~
Fra : sew

Dato : 17-09-07 07:25

Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er mellem asp og chiliasp.

Årsagen er at jeg sider bokser med en hjemmeside, hvor udbyderen kun har
chiliasp og php5. Og jeg kan sandt for dyden ikke få alminde asp og php kode
til at virke.
Jeg har været inde på www.html.dk for at lære sprogne. Men render hele tiden
panden i mod at serveren har chiliasp og php5. Så hvis der var en venligt
meneske der fortælle mig hvordan jeg kunne omgå problemet. Ja så ville jeg
blive glad. - Og ja jeg ved godt at jeg blot kunne skifte server.
Men det er ikke mig der ejer domænet. Jeg bygger det blot

På forhånd tak.
MVH
Svend Erik

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-09-07 15:15

sew wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> blive glad. - Og ja jeg ved godt at jeg blot kunne skifte server.
> Men det er ikke mig der ejer domænet. Jeg bygger det blot

Jeg fandt lige det her
http://activedeveloper.dk/forum/forum.asp?mid=73093&page=12

Som fortæller at man ikke kan bruge alle funktioner.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-07 16:09

On 17 Sep 2007 14:14:32 GMT, Per Rasmussen <jegskal@givedig.dk> wrote:

>Jeg fandt lige det her
>http://activedeveloper.dk/forum/forum.asp?mid=73093&page=12
>
>Som fortæller at man ikke kan bruge alle funktioner.

ChiliAsp hedder nu "Sun Java System Active Server Pages"

<url: http://www.sun.com/software/chilisoft/index.xml>
er SDN's produktside med dokumentation etc.

<url: http://forum.java.sun.com/forum.jspa?forumID=736>
er SDN's forum for gængse spørgsmål.

Så er der lidt at starte på.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-07 15:56

"sew" skrev i en meddelelse...
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er mellem asp og
> chiliasp.

Ja. Alm. ASP kører på Windows maskiner udelukkende- Det er et Miscrosoft
produkt. ChiliASP er udviklet af SUN, og det er en efterligning af ASP fra
MS, til gengæld ikke så dyrt, og eftersom det kører via JAVA motor, kan det
køre på næsten hvilketsomhelst styresystem.

Dette er også grunden til, at f.eks. one.com kan tlbyde både ASP og PHP i
samme pakke, for deres PHP kører næppe på Windows.

Rent kodemæssigt, så har jeg haft problemer med ChiliASP i forhold til alm
MS ASP i følgende:

* serverexecute - fik jeg aldrig til at virke i Chili-ASP. Derimod, så
virker alm. include i begge

* der har været eller kan være problemer i opfattelsen af fejlkoder eller
oplysninger om installerede komponenter. Jørn Andersen har lavet en side,
hvor der kan tjekkes for installerede ASP-komponenter, men der var problemer
med at få ChiliASP til at forstå det. Jeg ved ikke, om han fik det til at
virke for ChiliASP.

* Nu kan jeg ikke huske helt, hvad det hedder, men man kan vidstnok angive
sprog eller land i ASP, og dette virker ikke i ChiliASP.

* ChiliASP kommer med få indbyggede komponenter. En af dem, som der kan være
problemer med er CDONTS. Den virker, men ikke på samme måde som i alm. ASP,
men spørg mig ikke, hvorfor. Der er vidst en anden komponent, som er
tilsvarende, idét CDONTS er deprected på begge versioner, men denne nyere
komponent fik jeg aldrig til at virke. Så jeg var altså tvunget til at bruge
CDONTS - efter at have bakset med det et stykke tid.

Det er muligt, du har flere komponenter til rådighed end de
forudinstallerede, men du kan altså ikke være 100% sikkert på
kompatibiliteten.

Den ChiliASP jeg kørte med, lå hos Surftown.

Som en sidste ting. Hvis du vil bruge ASP til noget seriøst, så skal det
være MS. ChiliASP er fint nok til forsøg og test og leg. Og for så vidt også
udmærket til mindre og knapt så krævende sider, når man altså kender
forhindringerne og kan lave nogle smutveje. Men selvom det er nok så få
forskelle på den og MS ASP, så gør det alligevel, at man skal bokse videre
med det færdige resultat 1-2 timer bagefter. Det er det ikke værd, efter min
mening.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-07 16:18

On Mon, 17 Sep 2007 16:55:57 +0200, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med at få ChiliASP til at forstå det. Jeg ved ikke, om han fik det til at

Det gjorde han ikke ;-(

<snip>
> [...]
>med det færdige resultat 1-2 timer bagefter. Det er det ikke værd, efter min

Den slags problemer kan man sikkert komme ud over, så snart man har lært
sig forskellene.
I praksis er det nok mere problematisk, at der ikke udvikles ret meget
ASP i SUN's version, hvorfor der heller ikke er ret mange komponenter og
ret meget nyhedsgruppe-support til rådighed.
Så jeg er enig i din konklusion :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : sew

Dato : 17-09-07 23:12

Tusind tak for alle jeres gode svar.

Jeg fik bekræftet mine bange anelser. Så må jeg bare finde en anden vej til
Rom

MVH
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-07 16:24

Jørn Andersen wrote:

> Det gjorde han ikke ;-(

Er den side hemmelig?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-09-07 01:53

On Thu, 20 Sep 2007 17:23:30 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Er den side hemmelig?

Absolut ikke.

Scriptet ligger i en zip-fil:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/testcomp.zip>

Der ligger et eksempel her:
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/testcomp.asp>

Og det hele kan fanges fra min ASP-links-side (som kun opdateres med
*meget* ujævne mellemrum):
<url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/asplinks.asp>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-09-07 23:30

Jørn Andersen wrote:

> Scriptet ligger i en zip-fil:
> <url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/testcomp.zip>
>
> Der ligger et eksempel her:
> <url: http://www.marxisme.dk/jorna/links/testcomp.asp>

Takker. Måske du skulle gøre lidt ud af at udbrede det. Der sidder sikkert
en og anden, som er i tvivl om installerede komponenter på deres webhotel.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-07 01:41

On Sat, 22 Sep 2007 00:30:12 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Takker. Måske du skulle gøre lidt ud af at udbrede det. Der sidder sikkert
>en og anden, som er i tvivl om installerede komponenter på deres webhotel.

Så skulle det vel nærmest være på asp-faq.dk - ?
Er det Jens GC, der styrer der?

Det pinlige er bare, at jeg ikke engang kan huske, hvor jeg har det fra.
Jeg fandt den for nogle år siden, og så har jeg tilpasset den en smule
og tilføjet en masse id-strenge, men konceptet er altså ikke mit.

Men derudover er det da meget nyttigt - det er jo ikke altid webhoteller
reklamere med alt de har installeret, så hvis man får lyst til at
eksperimentere kan man jo tage et kig

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-09-07 23:27

Jørn Andersen wrote:

> Så skulle det vel nærmest være på asp-faq.dk - ?

Det lyder helt rigtigt i mine ører.

> Er det Jens GC, der styrer der?

De ser sådan ud, når man går ind der.. I øvrigt er det vist længe siden, vi
har hørt noget til ham. Tror du, han læser med? Ellers kan du vel prøve med
http://asp-faq.dk/contact.aspx

> Men derudover er det da meget nyttigt - det er jo ikke altid
> webhoteller reklamere med alt de har installeret,

Næ, der er det lettere med php, der selv viser alt med kommandoen phpinfo();
i en php-fil.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-09-07 15:22

Erik Ginnerskov skrev:

> De ser sådan ud, når man går ind der.. I øvrigt er det vist
> længe siden, vi har hørt noget til ham. Tror du, han læser
> med? Ellers kan du vel prøve med

Ikke regelmæssigt - men en gang imellem. Mht. asp-faq.dk må jeg
beklage og sige at den vist langt hen ad vejen er forladt. Jeg har
ikke arbejdet på sitet meget længe, og jeg er ikke engang sikker på
at jeg har ftp/db-adgang længere.

Det er Jakob Andersen der er formel ejer af sitet - igen hvis jeg
husker korrekt. Jeg har ikke kontaktoplysninger på ham.

> http://asp-faq.dk/contact.aspx

Den virker desværre ikke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen