Hjælp Til at Include en side i en anden si~
Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 29-09-07 21:08

Hjælp Til at Include en side i en anden side i HTML.

Hej jeg hedder Martin

Jeg har denne side og det er ført mig til 2 problem.

Problem 1.
Problemet handler om at jeg skal have sat en side ind i en anden
side.

Altså en form for grundside. Har min startside, alle menuerne er
på grundside, så hvis jeg vil lave en menu mere, så gør jeg det
på grundsiden.

Det har jeg så gjordt. men kan ikke få grundsiden til at være på
startsiden. Har søgt lidt på nettet og kan vist forstå at man
skal have asp til at lave denne kommando.

<!--webbot bot="Include" U-Include="grundside.htm" TAG="BODY"
startspan -->

Men vil gerne have den i HTML Eller CSS

Problem 2.
Når det virker opdaterer den så automatisk, når jeg laver noget
om på grundsiden?

Tak på forhånd.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Casper Christiansen

Dato : 29-09-07 21:57

Hvis jeg har forstået problemet rigtigt kan det laves i SSI. Også
opdatere den selv alle menuerne.

Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 29-09-07 22:43

Casper Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis jeg har forstået problemet rigtigt kan det laves i SSI. Også
> opdatere den selv alle menuerne.

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

ja, men hvad er "koden" man skal sætte ind i Html dokomentet?

så selve grundsiden kommer frem op startsiden.

TAK!

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 22:55

"Martin Pries-Brøndberg" skrev i en meddelelse...

> ja, men hvad er "koden" man skal sætte ind i Html dokomentet?
>
> så selve grundsiden kommer frem op startsiden.

Så vidt jeg forstår, så vil du include et dokument i et html-dokument. Det
kan ikke lade sig gøre umiddelbart med andet end serverside. Din server skal
derfor understøtte enten PHP eller ASP, evt. net. På din udbyders side må
stå, hvilken teknologi, de understøtter på dit webhotel. Derefter kan du gå
til denne side

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

MVH
Rune Jensen

--
www.runejensen.dk

Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 29-09-07 22:57

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> stå, hvilken teknologi, de understøtter på dit webhotel. Derefter kan du gå

Mange tak! hmm.. det er min far som hoster: www.pries-gate.dk - Men læser på
det, vi skal nok finde ud af det. 1000 Tak for vejledningen/Hjælpen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 23:24

"Martin Pries-Brøndberg" <martin@pries.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak! hmm.. det er min far som hoster: www.pries-gate.dk - Men læser
> på
> det, vi skal nok finde ud af det. 1000 Tak for vejledningen/Hjælpen.

Det er meget nemt. Prøv at inkludere en .inc-fil som f.eks. bare indeholder
virker, så skal filen kunne ses som HTML i den færdige kode via "vis kilde"
i IE. Hvis ikke, skal der i stedet være selve include-kommandoen ved "vis
kilde".

Når siderne er uploadet, og hentes ned i browseren igen, forstås.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-09-07 00:25

> <!--webbot bot="Include" U-Include="grundside.htm" TAG="BODY"
> startspan -->

Ligner noget FrontPage-kode, der ikke er indsat i kildekodevisning.

Koden for inkludering af filer er:

SSI: <!--#include file=grundside.htm-->
PHP:
<?php
include("grundside.htm");
?>

Er du i tvivl om, hvilken af de to muligheder, der virker dér, hvor din side
er hostet, så gør som Rune foreslår.

Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 30-09-07 10:08

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ?>
>
> Er du i tvivl om, hvilken af de to muligheder, der virker dér, hvor din side

okay.TAK!
Men man kan godt selvom det ikke kun er text fil?
altså få denne side http://www.pries-gate.dk/grundside.htm ind i denne side
http://www.pries-gate.dk/index.htm ??

(ved godt grundside ikke er pæn lige nu. Det kan man lave om )

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-07 15:25

Derfor jeg ikke lige forstod det

> okay.TAK!
> Men man kan godt selvom det ikke kun er text fil?
> [...]

Nu har du forhåbentlig ikke lavet alt for mange undersider, så kommer du på
lidt arbejde

Den lette løsning:
Filen index.htm skal omdøbes til index.php
Så indsætter du den kode, som Philip skrev, ind i din index.php, hvor du vil
have din menu:
<?php include("grundside.htm"); ?>

Alle sider, som skal have menuen, skal hedde .php til efternavn.

Nu har jeg brugt php, for det ser ud til, at pil.dk kun tilbyder dette, ikke
ASP. Men... jeg er desværre ikke php-nørd. De kloge php og ASP-folk sidder i
dk.edb.internet.webdesign.serverside som generel gruppe, eller henholdsvist
serverside.php og serverside.asp. Du kan prøve at stille spørgsmål der, hvis
det ikke virker.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 21:20

Martin Pries-Brøndberg wrote:

> Men man kan godt selvom det ikke kun er text fil?
> altså få denne side http://www.pries-gate.dk/grundside.htm ind i
> denne side http://www.pries-gate.dk/index.htm ??

Ikke som det er nu. Skal grundside.htm inkluderes i noget andet, skal du i
grundside.htm's kildekode fjerne alt fra toppen og ned til og med <body>
samt </body></html> nederst.

Ellers vil der i den resulterende kildekode være dobbelt af html, header og
body - det må man ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 01-10-07 13:38

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> samt </body></html> nederst.
>
> Ellers vil der i den resulterende kildekode være dobbelt af html, header og

ja, Nu jeg ikke så god til php heller eller asp. Jeg har lavet hjemmersider i
cika. 1.år men brugt frontpage. og nu vil jeg kode mine hjemmesider. så har
læst HTML, og en del css, så ved hvordan det virker, sådan.

På den server min hjemmeside er hostet er der ikke PHP, men ASP - siger min
far(som ejer den.) så vis du/i vil skrive
<head>
</head>
??den kode som skal være her.???

og jeg skal gemme min grundside i asp ikke? " grundside.asp "

og lige et uklogt sprøgelsmål: hvorfor ser
http://www.pries-gate.dk/asp/grundside.asp
når
http://www.pries-gate.dk/grundside.htm

hvad med CSS? kan man ikke det eller?

Mvh. martin - TAk for de mange svar indtil videre!

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-10-07 15:09

> [...]

> min
> far(som ejer den.) så vis du/i vil skrive

Den korte version er, at du i din index.asp skal bruge

<!--#include file=grundside.htm-->

....hvis din grundside hedder grundside.htm
Test det, og se, om det virker

Den lange version
Det kan være en fordel, inden du når altfor langt i dit projekt, at
forberede sig lidt mere. Din grundside, ville jeg til eksempel kalde
menu.inc.asp i stedet. Først og fremmest, fordi det er en menu, den
indeholder, så menu er et sigende filnavn. Dernæst af denne grund:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

I din menu.inc.asp skal ligge den del, som danner menuen og _ikke andet_.
Dvs. ikke <head>,<body> eller andet ovenover body. Det letteste, det er
faktisk at hegne den del ind i din index-fil, som danner menuen, _klippe_
det ud og direkte overføre det til en tom fil, som gemmes under menu.inc.asp

Med din index-fil uden menu-del virker ikke helt endnu - derfor skal du
bruge include, som er en genvej til din menu-fil. Derfor, på det sted, hvor
du før klippede ud, skal nu sættes:

<!--#include file=menu.inc.asp-->

Og den fil, som hedder index, skal nu gemmes som index.asp

Det skulle efterlade dig med to færdige filer, index.asp og menu.inc.asp,
som du gemmer i roden og afprøver om virker. Husk - at tage backup af de to
filer, fra start inden du roder.

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Pries-Brøndbe~

Dato : 01-10-07 17:41

> [...]
> som du gemmer i roden og afprøver om virker. Husk - at tage backup af de to

tak RUNE! tror jeg har forstået det nu. Læser lige lidt omkring ASP. inden
jeg går igang med det.
kan forstå at man skal have lidt mere viden end jeg har på nuværerne
tidspunkt.

mvh martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-07 22:30

Martin Pries-Brøndberg wrote:

> tak RUNE! tror jeg har forstået det nu. Læser lige lidt omkring ASP.
> inden jeg går igang med det.

Det er altid rart at få det skåret ud i pap.

> kan forstå at man skal have lidt mere viden end jeg har på nuværerne
> tidspunkt.

Viden har aldrig gjort skade. Du kan starte med at læse den asp-tutorial, du
kan finde på html.dk's sider:

http://html.dk/tutorials/asp

Tag dig god tid og lav eksperimenter undervejs, det kan man lærre en del af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk