width på label element
Fra : Martin

Dato : 28-09-07 15:04

Hola

På <http://www.aarhof.eu/newsgroup/html/larsefx/> har jeg lavet en lille
inline style (bare for at teste) hvor jeg prøver at sætte en bredde på
et label element, men det virker ikk...

Hvordan får jeg ellers login og password felterne til at stå pænt over
hinanden? (nej tabeller er udelukket!)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-07 19:47

Martin wrote:

> Hvordan får jeg ellers login og password felterne til at stå pænt over
> hinanden? (nej tabeller er udelukket!)

Ved at tilføje float:left; til din label-definition.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 29-09-07 13:48

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved at tilføje float:left; til din label-definition.

Det gør det næppe alene...

label er et inline element, og har den bredde indholdet giver den.
For at få noget brugbart, skal der sættes
position : relative;
float : left;
width : (whaetver fit the need);
og så måske kombineret med en
text-align : right;
og måske
padding-right : en lille smule;
så label teksten adskilles fra input, som formentlig følger bagefter.

Det største problem med "label" er at den ikke retter sig efter den linie
den er label for.
Forstået på den måde, at teksten i labelen burde stå ud for teksten i input.
Det gør den bare ikke.
Så kan man "lege" med padding og margin på labelen for at få det til at
passe.
Men nøj's med at kigge i din favorit browser, for det sidste giver ikke
samme resultat i forskellige browsere (om det så skyldes forskel på label
eller input i browserne skal jeg ikke kunne sige..).
Jeg har i hvert fald ikke fundet en løsning der får tingene til at stå pænt
og ens i alle (FF, IE6+7, Opera) browsere...
Derfor er <label> et dødssygt element at designe med...

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 00:34

Birger wrote:

> Det gør det næppe alene...

Min egen labeldefinition ser i komplet citat sådan ud:

label {
width: 100px;
color: black;
background: inherit;
float: left;
text-align: left;
}

Så jo, tilføjelse af float:left; er alt, der mangler.

> label er et inline element, og har den bredde indholdet giver den.

Korrekt, indtil man påfører float-definitionen. Derefter bliver det til at
blok-element, som har den bredde, man definerer.

> For at få noget brugbart, skal der sættes
> position : relative;

Slet ikke nødvendigt.

> og så måske kombineret med en
> text-align : right;

Hvad er der galt med at beholde den venstrejusterede tekst?

> og måske
> padding-right : en lille smule;

Smag og behag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 30-09-07 10:54

> [...]
>
> Korrekt, indtil man påfører float-definitionen. Derefter bliver det til at
> blok-element, som har den bredde, man definerer.

Det lærte jeg så... ;>)

Har du en måde at få teksterne i labelen og den efterfølgende input på
linie, i alle browsere også?

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-07 21:25

Birger wrote:

> Det lærte jeg så... ;>)

Så var dagen ikke helt spildt.

> Har du en måde at få teksterne i labelen og den efterfølgende input på
> linie, i alle browsere også?

Det må vel så være noget med lidt padding i top eller bottom på enten
labelteksten eller inputfeltet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk