tekst kommer utenfor design i IE og float ~
Fra : Sebastian

Dato : 28-09-07 13:00

Hei!
Jeg har to problemer jeg har slitt med som jeg ikke kommer til bunns i
på en webside jeg holder på å lage. Det fortærende er at feilene er så
varierende. Jeg får dem i noen IE, men ikke alle, og i noen FF, men
ikke alle. FF-feilen klarer jeg f.eks ikke å gjenskape på maskinen jeg
sitter ved for øyeblikket, men derimot feilen i IE...

Håper noen her har en ide om hvordan jeg kan løse problemene!

Hvis dere ser på følgende side:
http://www.eurytmihoyskolen.com/artikler

i IE (versjon 7 på denne maskinen) flyter teksten nedover og utover
bunnen av designet. Det gjør den ikke i FF, Opera og heller ikke i
noen nettlesere jeg har på macen min heller... Jeg har satt display
til table for divene det gjelder. I min erfaring pleier det å gjøre at
alt innholdet vises, men her har det tydeligvis slått feil, eller så
er det kanskje noe annet?

i FF (i alle fall noen?) kommer teksten (på den samme siden) nedenfor
menyen. Om man trykker på oppdater eller klikker den samme linken i
menyen på nytt vises derimot teksten med riktig plassering! Noen ide
om hva det kan skyldes?

Tidligere har denne gruppen vært utrolig behjelpelig, takk for det!

Ha en riktig fin dag!

Mvh
Sebastian

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-09-07 13:57

"Sebastian" skrev i en meddelelse...

> i IE (versjon 7 på denne maskinen) flyter teksten nedover og utover
> bunnen av designet. Det gjør den ikke i FF, Opera og heller ikke i
> noen nettlesere jeg har på macen min heller...

Det er et vildt gæt, men du har en...

height : 630px;

....på din div#content. Det burde alt andet lige give den max 630px. At det
så virker på nogle, andre end IE6, forstår jeg ikke helt, for IE6 burde være
den eneste, som accepterer det, og udvider boksen med indhold nedad. Med
hvilket jeg mener, det kan ikke være den eneste fejl - hvis det er en fejl.

Iøvrigt har du også width og min-width sat til det samme nogle steder. Det
burde ikke være nødvendigt, eftersom IE6 ikke alligevel forstår min-width,
og alle andre browsere understøtter width korrekt. Men det er så noget
andet. Grunden til, jeg skriver det er også, det fremkalder horisontal
scroll med de angivne værdier i 1024*768.

MVH
Rune Jensen

Fra : Sebastian

Dato : 28-09-07 19:09

Hei Rune
Takk for svar.
Det hjalp, virker det som å fjerne height parameteren. Men problemet
mitt og grunnen til at jeg hadde lagt inn en height der i
utgangspunktet var at jeg trengte en min-height også i IE for å få
bakgrunnen til å vises ordentlig... jeg må finne på et eller annet for
å få til den samme effekten uten height for nå viser IE ignorerer min-
height parameteret jeg har lagt inn i for en annen div på siden der
som gjør innholdet riktig høyt om det ikke er nok tekst som fyller den
ut, så nå er bakgrunnen helt krøkete i IE...

Jeg må komme meg til et sted med internett hvor jeg får knyttet til
den bærbare maskinen hvor maskinen ligger så jeg får det på nett... Er
i alle fall bedre nå.
Takk for hjelpen.

Noe som irriterer meg grønn og blå er at midtstillte bakgrunner ikke
vises likt i alle nettlesere (ikke midstilles likt, men forskyves ca 1
px)! En bakgrunn jeg har som er midtstilt vises f.eks litt annerledes
i safari enn i FF på mac og gjør at jeg får forskøvede kanter
(bruddkanter) der hvor jeg bytter bakgrunn, og det er ikke særlig
pent!

Veldig rart at du får horisontal scroller med 1024*768! Jeg testet med
det i den virtuelle windowsmaskinen min og der fikk jeg ikke det i
noen scrollere! Hvilke nettlesere får du det i? Alle?

Mvh
Sebastian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-07 19:28

Sebastian skrev:

> å få til den samme effekten uten height for nå viser IE ignorerer min-
> height parameteret

Ja, IE mindre end 7 gør. Løsningen består i at sætte min-height i
CSS af hensyn til de 'gode' browsere, og så skrive følgende i
HTML-filens head-sektion:

   <!--[if lt IE 7]>
   .indhold { height: 60em; }
   <![endif]-->

Jeg har brugt klassen "indhold", men den kan man selvfølgelig
kalde hvad man vil, og højden kan naturligvis også sættes
vilkårligt.

IE6 behandler nemlig height som om det betyder min-height.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 10:27

> [...]

> det i den virtuelle windowsmaskinen min og der fikk jeg ikke det i
> noen scrollere! Hvilke nettlesere får du det i? Alle?

Jeg tror, det var en bøf fra min side. Jeg er nemlig ikke så sikker på, om
jeg så din side i fuld 1024*768 eller om det var et udtrukket vindue.

Jeg kan ikke se nogle horisontale scrollbarer i dag i min IE6 eller i
Firefox 2. Og totalovalidator viser også, den er uden H-scrollbarer i IE7.
Alle i 1024*768 maksimeret vindue.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 10:40

[...]

Bruger du float noget sted i content?

Igen, jeg gætter lidt, men måske man kan bruge
http://www.positioniseverything.net/easyclearing.html til noget.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 11:03

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> Bruger du float noget sted i content?

Måske denne er bedre.

http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

MVH
Rune Jensen

Fra : Sebastian

Dato : 28-09-07 19:38

Takk skal du ha for svar Bertel.
Nå hadde jeg akkurat snekret sammen en alternativ løsning som
fungerte, men din er jo mye mer elegant.
Jeg la inn en gjennomsiktig div med riktig høyde og med display: block
ved siden av innholdet. Den tvinger så diven den ligger i til å ha
minst riktig høyde... Blir i prinsippet en min-height for alle
nettlesere...

Skal få ut en oppdatert versjon snart.

Takk igjen.

Fra : Sebastian

Dato : 29-09-07 19:32

Takk for linker!
Jeg synes det samme kan løses ved å gi containeren som har
floatelementene display: table

Er det noen god grunn for ikke å gjøre det? Det fungerer veldig bra
for meg i alle fall!

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-09-07 21:11

> [...]
>floatelementene display: table
>
>Er det noen god grunn for ikke å gjøre det? Det fungerer veldig bra

Næh, nu ser det ud til, det virker i IE7 også. Teksten går smukt ned til
footeren, og baggrunden også. I hvert fald iflg. totalvalidator.com- Firefox
2.0.0.7 brokker sig heller ikke, ejheller IE6, disse to testet på egen
maskine.

Men du har en del hvidt i toppen i IE7, som om, headeren ikke viser
grafikken? Som sagt, IE7 testet i totalvalidator. som har vist lidt
ustabilitet på det sidste. Har desværre ikke access til IE7 lige nu, men
prøv at tjekke dér på en rigtig IE7. Du må gerne sige, om du får samme
resultat, altså om headeren viser grafikken. Jeg bruger selv totalvalidator
en del, nemlig, fordi det er lidt hurtigere end browsershots.org til små
tests.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-07 22:34

Sebastian skrev:

> Jeg synes det samme kan løses ved å gi containeren som har
> floatelementene display: table

Så importerer du også en af tabellens ulemper: Teksten tilpasser
sig ikke vinduet hvis det er mindre, men forsvinder ud til højre.

--
Bertel

Fra : Sebastian

Dato : 30-09-07 15:14

> [...]
> en del, nemlig, fordi det er lidt hurtigere end browsershots.org til små
Disse sidene kjente jeg ikke til. De var jo veldig praktiske! Da jeg
testet var desverre linuxmaskinen deres nede virket det som for jeg
fikk ikke en eneste screenshot med noen av dem, men bare beskjed om at
tjenesten for øyeblikket ikke var tilgjengelig. Jeg får ikke hvit på
toppen, hverken i IE7en her hvor jeg sitter nå eller i totalvalidator.
Browsershots var nede... synd, får prøve igjen siden.

Hvor gamle nettlesere lønner det seg egentlig å støtte? Det blir vel
smakssak, og kommer vel også ann på brukergruppen... siden hadde noen
mindre problemer i IE 5.5 og IE 5, samt litt feil visning i FF 1 og
NS7, samt at NS4.8 for eksempel ikke viste siden i det heletatt...

Heldigvis viste lynx siden perfekt :D

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-09-07 16:37

> [...]

> toppen, hverken i IE7en her hvor jeg sitter nå eller i totalvalidator.
> Browsershots var nede... synd, får prøve igjen siden.

Ja, browsershots er genial, når den kører godt, men kan være en pine, når
der er run på. Totalvalidator må have haft en glitch da jeg prøvede. Så må
man vel egentlig bare prøve igen. Linux virker ikke med FF1 på
totalvalidator stadig.

> [...]
> mindre problemer i IE 5.5 og IE 5, samt litt feil visning i FF 1 og
> NS7, samt at NS4.8 for eksempel ikke viste siden i det heletatt...

Hvis siden kan ses i IE5 og IE5.5 er det da fint, synes jeg. Behøver ikke
være optimalt. Men små ting, som fast design, som ikke er centreret rigtigt,
er ret nemt at rette, så det plejer jeg at gøre. Min statistik siger 0-1.5%
med den browser, altså med lidt udsving for månederne. Synes efterhånden
ikke, man kan kræve sider, skal ses 100% i dem.

Netscape 4.8 har jeg slet ikke på statistik Måske andre har? Mine egne
sider viser ren tekst i den browser, eller ser mildest talt ikke godt ud.
Jeg plejer ikke at gøre videre ud af det.

NS7 kan være lidt interessant, da det trods alt er en nyere browser, og
standardoverholdende indenfor rimelighedens grænser. Dvs. det kan som regel
lade sig gøre at få siden pæn der også. Uden alt for stor indsats, forstås.

FF1, jeg har vidst ingen statistik på den heller. Ved faktisk ikke, hvor
meget, man kan kræve der. Normalt tager jeg bare et hurtigt tjek, og hvis
det ser nogenlunde ud, er det fint, dog har en enkelt side, hvor indholdet
bliver helt væk. FF er vidst som standard sat op til at opdatere sig selv,
og folk med FF er som regel også selv interesseret i nyeste opdatering.
Plejer at sætte grænsen ved FF1.5. Men generel statistik for mine sider
siger, alle ligger på version 2.

> Heldigvis viste lynx siden perfekt :D

Det er faktisk ganske fint For så vil din side sikkert også forstås
lettere på mange andre medier.

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP lige nu:
DJ Skott 3.29.3 Live @ SouthWest SoundWorks Temple Arts Fest 2003

Fra : Sebastian

Dato : 30-09-07 15:16

> Så importerer du også en af tabellens ulemper: Teksten tilpasser
> sig ikke vinduet hvis det er mindre, men forsvinder ud til højre.
Aha, og det var vel kanskje også noe av grunnen til feilene jeg i
utgangspunktet hadde... men de ser jo ut til å være løst likevel nå
ved at jeg fjernet høyden i diven min. Da tilpasser jo diven seg
teksten likevel!

Takk for svar.

Fra : Sebastian

Dato : 30-09-07 23:48

> [...]
> med den browser, altså med lidt udsving for månederne. Synes efterhånden
> ikke, man kan kræve sider, skal ses 100% i dem.
Man skal ikke undervurdere brukerne, men jeg tror de fleste som
fortsatt kjører IE 5.5 eller IE 5 ikke kommer til å merke hva som ikke
vises helt ordentlig på websiden uansett. Det er ingen drastiske
problemer, bare layout som ikke stemmer helt hundre prosent.

Jeg sjekket tidligere statistikk for den forrige websiden de hadde, og
der var ikke FF1 representert i det heletatt faktisk. Men siden vises
uansett brukbart i FF1, så det er ikke noe problem!

Den vistes egentlig "brukbart" i alle nettlesere bortsett fra Netscape
4.8 hvor den ikke vistes i det heletatt, men det får verden bare leve
med...

Takk for all hjelpen :)

Ha en superduper uke!

Med vennlig hilsen