iFrame
Fra : Lone Dyhr Jensen

Dato : 27-09-07 20:16

Hej.

Jeg har lidt problemer med at forstå, hvor iFrame skiller sig ud i forhold
til almindelige frames eller <!#--include muligheden.

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-09-07 20:47

"Lone Dyhr Jensen" skrev i en meddelelse...

> Jeg har lidt problemer med at forstå, hvor iFrame skiller sig ud i forhold
> til almindelige frames eller <!#--include muligheden.

Include har ikke som sådan noget med iframe at gøre. Det er to forskellige
teknikker, som alene har det tilfælles, at der bruges mere end ét dokument
til at danne et samlet. Idét, jeg formoder, du kender til frames:

"Forskellen mellem et frame og et iframe, er at ved et frameset deler man et
HTML-dokument i flere dele. Med iframe deler man ikke siden op, men man
placerer et dokument i et andet. Dette kan f.eks. være midt på siden, hvor
man med frames kun kan have dem som rækker eller kolloner. "

fra: http://ita306.wetpaint.com/page/Rammer+(frames+&+iframes)?t=anon

I frames vises i princippet flere sider samtidig, i browseren, altså hos
brugeren. Sådan er det ikke med includes. Include bruges i SSI, som er en
teknologi til at sætte dele af sider sammen til én enkelt side på serveren.
På den måde får brugeren så ikke sin side serveret i fragmenter som med
frames, men som én samlet side.

Tag én side, som fra starten er ren HTML. Den indehoilder menu og indhold.

Typisk kan man med fordel klippe den del af sin HTML ud, som danner menuen
og lægge den i en include-fil.

På alle de sider, hvor man vil have menuen, skal man så bruge <!#--include
og så navnet på filen, som skal includes, på det sted i koden, hvor
menudelen før var.

På serveren læses alt indtil include, når den møder include, læser den
videre i include-filen (menudelen), og når den er færdig går den tilbage til
hoveddokumentet.

Til sidst vil man have en færdig HTML-fil, som kan sendes til browseren.
Forskellen er, at nu kan alt i menuen rettes ét sted, hvor man før skulle
ind i hvert enkelt HTML-dokument og rette i menudelen.

Sådan groft sagt.

Hvis jeg er dårlig til at forklare - lidt sent er det, og man er klatøjet
efter dagens dont - så er der heldigvis andre:

iframe: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

MVH
Rune Jensen