CSS kompalitet
Fra : Casper Christiansen

Dato : 20-09-07 11:16

Kan CSS køre i alle browser eller er der nogen det ikke fungere
i?
Og hvis der er hvilke browser kan så ikke se CSS filer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 20-09-07 12:09

Casper Christiansen wrote:
> Kan CSS køre i alle browser eller er der nogen det ikke fungere
> i?
> Og hvis der er hvilke browser kan så ikke se CSS filer?

I firefox, kan man have sit personlige stylesheet som slår alle andre
stylesheets.

Mobiltelefoner og wap, virker ikke så godt med css.
Mobiltelefoner med html understøttelse og som kører med mobile doctypen,
der er rigtig meget som ikk virker (fx background-image)

Lynx og wget (tekstbaseret browsere virker naturligvis heller ikke med css)

om der så er nogle visuelle browsere hvor css ikke virker - det _tror_
jeg faktisk ikk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-07 12:39

Martin skrev:

> Mobiltelefoner og wap, virker ikke så godt med css.

WAP er en død sild. Mobiltelefoner der kan køre Opera mini, kan
fint bruge CSS, men det behandles på en måde der er tilpasset
mobilen.

Man kan afprøve sin sides udseende i en simulator:

   http://www.operamini.com/demo/

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 20-09-07 13:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> WAP er en død sild. Mobiltelefoner der kan køre Opera mini, kan
> fint bruge CSS, men det behandles på en måde der er tilpasset
> mobilen.

Men nu er der stadig ret stor forskel på opera mini og den normale
indbyggede html browser i telefoner.

og netop ved den indbyggede html browser er der ret store problemer med
css - og især css 2

Du kan fx. prøve at kigge lidt nærmere på dokumentationen til css mobile
profile

http://www.w3.org/TR/css-mobile/

> Man kan afprøve sin sides udseende i en simulator:
>
>    http://www.operamini.com/demo/

Men hvor mange er det nu lige der egentlig kender til denne... altså ikk
bare online, men også virkelig downloader den til sin mobil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-07 16:10

Martin skrev:

> Men nu er der stadig ret stor forskel på opera mini og den normale
> indbyggede html browser i telefoner.

Ja. Den sidste bruger WAP og jeg er for længst holdt op med at
benytte den.

> Men hvor mange er det nu lige der egentlig kender til denne... altså ikk
> bare online, men også virkelig downloader den til sin mobil

Alle dem jeg har set/læst som har snakket om internet på mobil.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-09-07 13:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> WAP er en død sild. Mobiltelefoner der kan køre Opera mini, kan
> fint bruge CSS, men det behandles på en måde der er tilpasset
> mobilen.

media="handheld" virker fint på de 3-4
mobiltelefoner/pda'er jeg har set mine egen
forside på. (Men det er langt fra alle mine
sider der har fået et sådant stylesheet).

For os dovendiderikker virker media="print, handheld"
også bedre end blot at overlade det til apparatet at
tolke et stylesheet uden media type.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-09-07 16:39

> WAP er en død sild. Mobiltelefoner der kan køre Opera mini, kan
> fint bruge CSS, men det behandles på en måde der er tilpasset
> mobilen.

Hmmm... Det forklarer måske, at jeg har hørt om moderne mobiltelefoner, der
rent faktisk kan håndtere pdf-filer.
Det kan min Nokia 6230i ikke. Men den læser dog CSS'en på mine html-sider
fint og lægger div'erne fint under hinanden. Eneste streg i regningen er, at
det tager den flere minutter at hente en normal html-side ned.

Flovt at måtte indrømme det, men jeg aner faktisk ikke engang, hvilken
browser, der er i telefonen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-07 17:50

Philip Nunnegaard skrev:

> Hmmm... Det forklarer måske, at jeg har hørt om moderne mobiltelefoner, der
> rent faktisk kan håndtere pdf-filer.

PDF håndteres ikke af Opera. Hvis 'mobilen' kan håndtere PDF,
skyldes det at den indeholder en PDF-læser. Jeg aner ikke om
sådan noget findes, men der er jo miniapparater der er mere pc'er
end mobiler. Det er måske dem der kan?

> Flovt at måtte indrømme det, men jeg aner faktisk ikke engang, hvilken
> browser, der er i telefonen.

Det gør jeg da heller ikke. Det er bare en indbygget minimalfidus
der er dødirriterende at have med at gøre. Du kan prøve om ikke
du kan få Opera mini til din model:

       http://www.operamini.com/

--
Bertel