Apropos kamouflering af email.
Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-07 05:43

Hej Alle.

Tænkt eksempel:
Lad os antage at nogen har eksponeret deres email på en hjemmeside, der så
giver anledning til en masse spam.
Denne 'nogen' vælger nu enten at fjerne email adressen eller kamouflere den.
Spørgsmålet er så:
Vil dette tiltag medføre reduceret spam, eller er adressen 'ubrugelig'
forever?

Det jeg er lidt ude efter er om spambotterne 'opdaterer' deres lister ind
imellem.

Stig Johansen

Fra : Thrane

Dato : 17-09-07 07:20

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message
> [...]
> forever?
>
> Det jeg er lidt ude efter er om spambotterne 'opdaterer' deres lister ind

Mit bud er at der findes så mange lister rundt omkring at det nok vare længe
inden de alle finder ud af at en mail ikke findes mere, hvis de overhovedet
gør...

Det hjælper vel heller ikke at fjerne eller kamuflere den? Den eksistere jo
stadig og kan modtage mail...

--
Thrane

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 17:42

Thrane skriblede følgende:

> Det hjælper vel heller ikke at fjerne eller kamuflere den? Den
> eksistere jo stadig og kan modtage mail...

Da ikke hvis den er fjernet.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 17:48

> Da ikke hvis den er fjernet.

Joda! Den kan jo stadig modtage mail, selv om adressen ikke lige står på
hjemmesiden.
Og spammersvinene har jo stadig adressen liggende i en milliard databaser i
mange år fremover.

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 18:05

Philip Nunnegaard skriblede følgende:

> Joda! Den kan jo stadig modtage mail, selv om adressen ikke lige står
> på hjemmesiden.
> Og spammersvinene har jo stadig adressen liggende i en milliard
> databaser i mange år fremover.

Ok sådan, men hvis du fysisk fjerner mailadressen fra serveren bliver spam
blot returneret til afsender.
Har man catch all bør det fjernes og evt skift mailadresse engang i mellem.
Ligeledes bør man være forsigtig med formularer på hjemesiden
Brug evt en gmail konto

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 19:16

> Brug evt en gmail konto
Jeg mener så, at det virker utroværdigt, når jeg på en hjemmeside ser en
hotmail eller Gmail angivet som webmasters mailadresse.
Hvem ville handle hos et firma eller stole på info fra et foretagende, der
opererede med en postboks-adresse i Schweitz?

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 19:36

> [...]
> Hvem ville handle hos et firma eller stole på info fra et
> foretagende, der opererede med en postboks-adresse i Schweitz?

Det kan der være noget om.
Bruger selv denne:
MIG</a>Plejer ikke at få noget Spam på den men måske nu
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-09-07 22:22

"jopa" skrev...

> Bruger selv denne:
> MIG</a>Plejer ikke at få noget Spam på den men måske nu

Det er lidt utroligt, at en teknik, som egentlig ikke er så avanceret, har
virket så lang tid. Men jo, den virker. Sjovt også, fordi man jo bare kan
søge efter href og mailto i samme <>. Men selvfølgelig bryder tyven ind
først, hvor det er lettest, og der må være mange sider, som stadig ikke har
beskyttet emailadresse...

MVH
Rune Jensen

--
www.1club.fm -> Gruvsonic Hot 101.5 FM

Fra : Casper Christiansen

Dato : 18-09-07 09:55

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> først, hvor det er lettest, og der må være mange sider, som stadig ikke har
Nu har jeg fulgt lidt med i et par debatter om krypering af email herinde. Og
jeg forstår ikke hvorfor jeres mail får så meget spam. Jeg har haft min mail
offentlig tilgængelig på diverse hjemmeside i et par år nu og jeg ved at på to
af dem er de ikke krypteret og den ene af dem er først lige blevet krypteret
nu. Og jeg har aldrig haft problemer med spam. Hverken på min hotmail eller
den mail der følger med min server.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 18-09-07 10:19

Casper Christiansen skriblede følgende:
> Nu har jeg fulgt lidt med i et par debatter om krypering af email
> herinde. Og jeg forstår ikke hvorfor jeres mail får så meget spam.

Jeg får vel omkring et par stykker om ugen og det er til at leve med.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Casper Christiansen

Dato : 18-09-07 10:39

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Casper Christiansen skriblede følgende:
>
> Jeg får vel omkring et par stykker om ugen og det er til at leve
med.
Jeg får omkring en hver anden måned.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-07 14:29

jopa wrote:
> Casper Christiansen skriblede følgende:
>
> Jeg får vel omkring et par stykker om ugen og det er til at leve med.

Jeg måtte for et par år siden skrotte en ellers godt indarbejdet adresse,
fordi der kom op mod et par hundrede spammails dagligt. Det var nærmest
umuligt at se i mængden, om der var reelle mails imellem.

Et fandens arbejde med at meddele relevante personer, at der fremover skulle
bruges ny adresse. Så jo, det er nødvendigt at beskytte sig mod spamming.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-07 11:25

Casper Christiansen skrev:

> Nu har jeg fulgt lidt med i et par debatter om krypering af email herinde. Og
> jeg forstår ikke hvorfor jeres mail får så meget spam.

Den almindelige bruger opdager slet ikke hvor mange ressoourcer
der bruges på at bekæmpe spam. Prøv at kikke på debatgrupperne.
Hvor tit ser du spam? Og hvor tit tror du at det forsøges sendt
til debatgrupperne?

På et tidspunkt (for længe siden) da flowet var på 10 Gbyte om
dagen, bestod det af 1/3 seriøse indlæg, 1/3 spam og 1/3
spamrelaterede kontrolbeskedder. Det giver en idé om problemets
omfang - når man lige husker på at flowet i dag er oppe i
terabyte. Jeg ved dog ikke om fordelingen er den samme i dag.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-07 12:20

On Tue, 18 Sep 2007 12:24:58 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]

På min Cybercity-mail fik jeg indtil fornylig - hvor de åbenbart har sat
et *fungerende* spam-filter på - *mindst* 90 pct. spam.
OK, det er en mail-adresse jeg har haft i over 10 år, så der er næsten
dusør, hvis nogen finder CD med mail-adresser til spam, hvor den ikke
findes på

<snip>
> [...]
>omfang - når man lige husker på at flowet i dag er oppe i
>terabyte. Jeg ved dog ikke om fordelingen er den samme i dag.

Så vidt jeg husker, var spam-procenten til TDC's *egne* (dvs.
medarbejder-) mails for få måneder siden over 80. Men kun *meget* få af
dem når frem til den enkelte medarbejder.

Mange af den slags er også ret lette at ramme. Fx er (var?)
default-mailen hos Cybercity ccc/dsl+kundernummer at vip.cybercity.dk -
og hos mange store firmaer har medarbejderne typisk en mail-adresse med
4-5 tegn at firmanavn.tld.
I sådanne tilfælde er det bare at sætte en generator til at generere
mail-adresser.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-07 06:15

Casper Christiansen wrote:

> Nu har jeg fulgt lidt med i et par debatter om krypering af email herinde.

Ditto her.

> [...]
> blevet krypteret nu. Og jeg har aldrig haft problemer med spam. Hverken på
> min hotmail eller den mail der følger med min server.

Se det er en interessant observation.
Jeg har lidt den omvendte situation.
Min normale email (en gmail konto) har aldrig været offentliggjort, hverken
på web eller usenet.
Jeg får alligevel ca. 5 stk spam pr dag.
I mit tilfælde må man konkludere, at min mail må komme fra et eller andet
stykke malware på modtagers PC.

Kan man ud fra din og min situation konkludere at email harvestere stort set
ikke bruger web men i stedet malware?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-09-07 06:54

> Kan man ud fra din og min situation konkludere at email harvestere stort
> set
> ikke bruger web men i stedet malware?

Det lyder som en spændende observation, hvis den holder vand.
Så meget desto mere grund til den med ikke at skrive modtagernes navne i
til- eller cc-feltet, når man sender massemails ud, men skrive dem i
bcc-feltet?
Her tænker jeg primært på dem, der bevidstløst sender kædebreve og
vittigheder ud til alle på deres aderesselister og dermed spreder folks
emailadresser unødigt.

Fra : Casper Christiansen

Dato : 19-09-07 07:05

> Det lyder som en spændende observation, hvis den holder vand.
Ja. Men det kræver nok lidt mere end to eksempler før vi kan sige det er sådan
det fungere. Jeg kan jo godt bare have været heldig.
> Så meget desto mere grund til den med ikke at skrive modtagernes navne i
> til- eller cc-feltet, når man sender massemails ud, men skrive dem i
> bcc-feltet?
Hvad gør bcc feltet?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-09-07 07:44

On 19 Sep 2007 06:05:09 GMT, Casper Christiansen <zalle-cs@hotmail.com>
wrote:

>Hvad gør bcc feltet?

Blind Carbon Copy - akkurat det samme som Cc-feltet, blot kan modtageren
ikke se andre modtagere.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Leonard

Dato : 17-09-07 09:26

On Mon, 17 Sep 2007 06:42:39 +0200, Stig Johansen wrote:

> Vil dette tiltag medføre reduceret spam, eller er adressen 'ubrugelig'
> forever?

Det vil aftage, men over lang tid. Bliver adressen ikke skjult vil det
til gengæld tiltage eksponentielt.

> Det jeg er lidt ude efter er om spambotterne 'opdaterer' deres lister ind
> imellem.

Jeg modtager stadig spam på en maildrese, der ikke har været synlig i 10
år, men der er langt imellem det efterhånden.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-07 14:36

Stig Johansen skrev:

> Vil dette tiltag medføre reduceret spam, eller er adressen 'ubrugelig'
> forever?

Regn med at den er ubrugelig for tid og evighed.

Jeg bruger en offentlig adresse som jeg nedlægger engang imellem
for blot at oprette en ny. For et par år siden aktiverede jeg
nogle ellers nedlagte adresser, og der kom stadig spam til dem.

> Det jeg er lidt ude efter er om spambotterne 'opdaterer' deres lister ind
> imellem.

Spambotterne er så inderligt ligeglade med om der er ubrugelige
adresser i deres gigasamlinger af mailadresser.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-09-07 16:55

> Det jeg er lidt ude efter er om spambotterne 'opdaterer' deres lister ind
> imellem.

Det er ikke min fornemmelse, at de gør.
Jeg fjernede min emailadresse fra mine hjemmesider for 3-4 år siden, og jeg
modtager stadig omkring 50 spammails om dagen.
Da det var værst, modtog jeg over 100 om dagen. Det, der fik halveret
antallet, var da jeg i forbindelse med skift af webhotel fik mulighed for at
fjerne catch-all (det der gør, at en mail der sendes til
ikkeeksisterende@ditdomæne.invalid ryger til en hovedadresse - f.eks.
webmaster@ditdomæne.invalid).

Det skal dog siges, at spam til min almindelige TDC-adresse er helt
forsvundet. Det er emailadressen til et af mine domæner, der er hærget af
spam.

Noget andet er så, at jeg for nogen tid siden begyndte at opfordre alle
omkring mig til at undlade at bruge til- eller CC-feltet ved udsendelse af
massemails.
Sæt dit eget navn i modtagerfeltet og modtagernes navne i BCC-feltet
(såfremt mindst 2 af modtagerne ikke kender hinandens adresser i forvejen),
så uvedkommende i det mindste ikke får hinandens emailadresser.