Fejlmelding ved afvikling i Internet Explo~
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 03-10-07 10:05

Er der nogen her der kan hjælpe med nedennævnte:
Ved afvikling af en java-script i Internet Explorer viser den
flg.:
Linje: 1
Linje: 1
Fejl: `parent.topframe._STNS´er null eller ikke et
objekt
URL-adresse:http://www.kr-byg-skive.dk/mainforside.asp

Jeg har været ude for fænomenet før, hvor Lasse Reichstein
Nielsen var behjælpelig med løsningen. Han nævnte noget om, at
fejlkonsollen skulle være slået til, således at man af den vej
kunne fange fejlen.Problemet er at når jeg trykker på på link i
undermenuen (ved mouse over) kommer ovennævnte fejlmelding. I
Mozilla Firefox virker det godt nok, men de fleste anvender jo
Internet Explorer. På forhånd tak for hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-10-07 00:13

Lars Bjarne Christensen <lbc@fiberpost.dk> writes:

> [...]
> Linje: 1
> Linje: 1
> Fejl: `parent.topframe._STNS´er null eller ikke et

Denne URL er bare side med teksten "Siderne er under udarbejdelse...".
Fejlen viser sig på URL'en http://www.kr-byg-skive.dk/

Og det er igen fordi framesettet ikke har en frame ved navn "topframe".
Det er måske den med navn "top" der skulle have hedder "topframe".

> Han nævnte noget om, at fejlkonsollen skulle være slået til, således
> at man af den vej kunne fange fejlen.

Det gør den nemmere at opdage.
I Firefox, skrive "javascript:" i adresselinjen for at åbne fejl-konsollen.
I Opera, vælg "Tools > Advanced > Error Console".

> Problemet er at når jeg trykker på på link i
> undermenuen (ved mouse over) kommer ovennævnte fejlmelding. I
> Mozilla Firefox virker det godt nok,

Hvorfor tror du det virker? :)

> men de fleste anvender jo Internet Explorer. På forhånd tak for
> hjælp!

/L

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 05-10-07 00:32

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Først vil jeg sige tak for din interesse og hjælp med problemet. Jeg bruger
FrontPage 2003 til at lave hjemmesider i og har kun lært at bruge den. Hvorfor
den her i omhandlede problem har skrevet "top" i stedet for "topframe" er mig
en gåde. Jeg har altid benævnt øverste frame "top" og jeg har derfor nok
stiret mig "blind" på navnet på mainframe. Dit råd virkede med det samme, så
tak for det! Jeg bruger et menuprogram der hedder: Sothink DHTML Menu 8 og det
startede med en ver. 7. Sidst nævnte var medvirkende til at kunne lave lidt
mere avancerede menuer. Det var med ver. 8 at jeg stødte mod de to problemer
du var behjælpelig med. Må man spørge hvilken program du laver websider I?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-10-07 11:28

Lars Bjarne Christensen <lbc@fiberpost.dk> writes:

> Må man spørge hvilken program du laver websider I?

Emacs :) Det er et rent tekst-redigeringsprogram.
Jeg laver dog sjældent noget for andre, og også sjældent noget
kompliceret. Mest "proof of concept" :)

Hvis jeg skulle lave noget specielt, ville jeg overveje at bruge
Google's web-toolkit (GWT) i Eclipse. Det kræver bare at man
kan programmere Java (hvilket jeg kan, måske derfor tiltrækningen).

Hyg!
/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-10-07 00:56

Lars Bjarne Christensen skrev:

> Er der nogen her der kan hjælpe

Ja, prøv helt at undlade frames, og undlad at skjule
scrollbaren.

Undlad også tabeller og en masse &nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp; til design af siden.

Når du har rettet det, så kør det hele gennem
validatoren, ret det den finder, og spørg igen

Husk doctype!

Er jeg grov?

Ja, du kommer med en frygtelig kode der hører
til i 90'erne - i dag bruger man ssi og css - du vil
aldrig få noget fornuftigt ud af den opbygning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 05-10-07 00:38

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Ja, du kommer med en frygtelig kode der hører
> til i 90'erne - i dag bruger man ssi og css - du vil
> aldrig få noget fornuftigt ud af den opbygning.

Først tak for din interesse og hjælp med mit problem. Jeg
benytter FronPage 2003 til at lave hjemmesider i og et
menuprogram der hedder Sothink DHTML menu. Jeg har ikke den store
erfaring i programmering, men er lige startet med et HTML-kursus
i CSS. Det ser spændende ud, men indtil jeg behersker det er jeg
nød til at anvende FP. Du lydder til at have rimelig styr på det,
hvor finder man brugbare CSS-scripter til styring af tekssider
(udseende på siden)? Jeg synes ikke du er grov, virkeligheden er
mange gange meget værer! Endnu en gang tak for din interesse og
hjælp. Ha`en god dag!

Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 05-10-07 00:44

Lars Bjarne Christensen wrote in
> [...]
> (udseende på siden)? Jeg synes ikke du er grov, virkeligheden er
> mange gange meget værer! Endnu en gang tak for din interesse og

Jeg glemte at spørge om hvad en "validater" er og hvor får man fat i
sådan en? Jeg formoder det er en program til kontrol af koder!!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 05:23

Lars Bjarne Christensen wrote:

> Jeg glemte at spørge om hvad en "validater" er og hvor får man fat i
> sådan en? Jeg formoder det er en program til kontrol af koder!!!

html-validering: http://validator.w3.org/

css-validering: http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Du kan vælge mellem at uploade et dokument fra egen harddisk eller sende url
til et dokument på nettet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-07 05:25

Lars Bjarne Christensen wrote:

> hvor finder man brugbare CSS-scripter til styring af tekssider
> (udseende på siden)?

Sådan noget findes ikke som sådan. Der er tale om at kende en række
definitioner, der kan hæftes på de enkelte elementer i html.

Men det vil du selv kunne indse, når du kommer rigtigt ind i emnet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk