Problem med getElementById()
Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 16-09-07 16:34

Hej

Jeg er igang med at lave en kalender, og til den skal jeg bruge
en dropdown-form der skrifter siden 'onchange'. For at lave det
har jeg valdt at lave det i javascript, som ses herunder:

<script>

<!--
function newYear()
{
document.location.href='?side=kalender&mdr=<?php echo $mdr;
?>&aar='+document.getElementById("aar").value;
}

//-->
</script>

Selve dropdown-formen er sådan ud:

<?php echo" <select class=\"submit3\" name=\"aar\" id=\"aar\"
onchange=\"newYear()\">
<option ".$o2.">2003</option>
<option ".$o2.">2004</option>
<option ".$o2.">2005</option>
<option ".$o2.">2006</option>

</select>

(her er $o2: selected="selected" hvis året er valgt i kalenderen)

Nu kommer så selve problemet: Funkionen virker ikke i IE v. 6 !?
Hvorfor gør den ikke det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-09-07 17:43

Hej

I stedet for document.getElementById("aar").value skal du bruge
document.getElementById("aar").options[document.getElementById("aar").selectedIndex].value;

Hvis du sender this med - altså onchange="newYear(this)" kan du forkorte
ovenstående til

this.options[this.selectedIndex].value

Mvh Christian

Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 16-09-07 18:28

Det virker stadig ikke i IE v.6 : S, Kalendernen kan ses her
http://www.ojkk.dk/index.php?side=kalender

Christian Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvis du sender this med - altså onchange="newYear(this)" kan du forkorte

&gt; > function newYear()
&gt; > {
&gt; > document.location.href='?side=kalender&mdr=<?php echo $mdr;
&gt; > ?>&aar='+document.getElementById("aar").value;
&gt; > }
&gt; >
&gt; > //-->

Fra : Birger

Dato : 16-09-07 22:59

"Christian Budde Christensen" <budde_377@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det virker stadig ikke i IE v.6 : S, Kalendernen kan ses her
> http://www.ojkk.dk/index.php?side=kalender

8X

Der er ingen options brugeren kan vælge imellem, og ingen elementer der har
"aar" som hverken name eller id, i den side du refererer til.

Kiggede lidt på koden.
Det er ikke det værste jeg har set - men det ligner meget godt.

Du har bl.a en hel masse HTML - kommentarer, inden du fortæller browseren
hvilken type dokument det er...?
<!DOCTYPE skal være den første (ikke-whitespace) linie i dokumentet -
specielt hvis man vil have ikke overholdende browsere som IE6 til at forstå
hvad det handler om...

Birger

Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 17-09-07 17:34

Mange tak, og nej jeg valgte at droppe javascriptet da jeg indså et det ikke
var nødvendigt, og mange tak for responsen på hjemmesiden.
Jeg vil rette DOCTYPE - problemet hurtigst muligt og jeg er da forresten ked af
at du syntes at det er tæt på det værste du har set, hvis der er andet som lige
skærer dig i øjene skal du da endelig ikke tøve med at fortælle mig om det, det
er kun dejligt med lidt respons

//budde

Fra : Martin

Dato : 17-09-07 17:38

> [...]
> skærer dig i øjene skal du da endelig ikke tøve med at fortælle mig om det, det

Pssst...
http://validator.w3c.org
Det link burde du have i dine fortrukne :)

Fra : Martin

Dato : 17-09-07 17:39

Martin wrote:
> Pssst...
> http://validator.w3c.org
> Det link burde du have i dine fortrukne :)

Burde nok lige rette det til det rigtige link :)
http://validator.w3.org/

Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 17-09-07 17:39

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Pssst...
> http://validator.w3c.org
> Det link burde du have i dine fortrukne :)

Det har jeg skam også og så vidt jeg kan se er min side 100 % XHTML 1.0 Transitional
valid : )

//budde

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-09-07 18:02

On 17 Sep 2007 16:38:53 GMT, Christian Budde Christensen
<budde_377@hotmail.com> wrote:

>Det har jeg skam også og så vidt jeg kan se er min side 100 % XHTML 1.0 Transitional
>valid : )

Men der er en lille fejl i din CSS :)

(Link til CSS-validering er nederst på HTML-valideringssiden.)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Budde Chri~

Dato : 17-09-07 19:10

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Men der er en lille fejl i din CSS :)

Ja det var der : ), du skal have mange tak for at gøre mig opmærksom på den,

// Budde