Galnet / Canal Digital
Fra : Palle Jensen

Dato : 06-10-07 20:14

Hep!

Nogle her der hat Galnet / Canal Digital internet forbindelse og som
har to PC'ere hooket på med en Router?

Så har jeg lige et par spørgsmål

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Per Tolbøll

Dato : 06-10-07 21:54

Palle Jensen skrev:
> Hep!
>
> Nogle her der hat Galnet / Canal Digital internet forbindelse og som har
> to PC'ere hooket på med en Router?
>
> Så har jeg lige et par spørgsmål

Fyr løs !

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-10-07 18:45

On 2007-10-06 22:53:46 +0200, Per Tolbøll <per.tolboll@kolibrinet.dk> said:

> Fyr løs !

Allrighty then!

Skulle hjælpe min søster med at få delt hendes internetforbindelse så
to PC'ere kunne komme på linien.

Der blev kastet en NetGear router på, men så standard agtige
indstillinger som jeg kan forestille mig.

DHCP server på routeren. Begge maskiner opsamler IP adresserne automatisk.

Jeg har forsøgsvis prøvet at slå alt sikkerhed (firewall og andet
snask) fra i routeren for at se om det gav problemer.

Begge maskiner tildeles fint en IP adresse fra routeren, men
forbindelsen er sindssygt svingende i kvalitet. Pludselig klumper der
hul igennem og der siver en masse data ind. Det andet øjeblik tager en
hjemmeside en uendelighed at loade. Jeg har prøvet at downloade en stor
fil et sted fra og da der blev hul gik det for fuld gas uden pauser
igennem.

Når jeg laver pinger og tracert til forkellige adresser svares der hele
tiden prompte fra whatever jeg tracer. 2 ms. fra alle endestationer.
Også når der går langssomt på siden i browseren.

Det fungerer fint med min søsters PC på alene og direkte igennem uden
router. (Det har det altid gjort).

Skal der nogle særlige indstillinger til (i routeren) for at få det til
at spille? Hvad kan mon være galt?

Fra : Per Tolbøll

Dato : 08-10-07 19:13

Palle Jensen skrev:

> [...]
> router. (Det har det altid gjort).
>
> Skal der nogle særlige indstillinger til (i routeren) for at få det til

Det kunne tyde på at søsters kabelforbindelse (stikledningen) er lige på
kanten af det acceptable.
Prøv med en browser at kigge på adressen 192.168.100.1
Det er kabelmodemmets "hjemmeside". Har du et Scientific Atlanta-modem
skal du kigge under signal.
Jeg gider ikke lige slå de rigtige værdier op, men prøv at google på
Docsis 1.1, så dukker der sikkert max- og min-værdier for de forskellige
acceptable niveauer op.
Kig også i loggen, om der er noget "unormalt", f.eks hyppige genstarter
af modemet.

Har du denne information vil du erfaringsmæssigt blive taget alvorligt
når/hvis du kontakter CD's support.

Go' fornøjelse !

/Per

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-10-07 21:15

On 2007-10-08 20:13:09 +0200, Per Tolbøll <per.tolboll@kolibrinet.dk> said:

> [...]
> af modemet.
>
> Har du denne information vil du erfaringsmæssigt blive taget alvorligt

Hmm... æv. (lidt).

Der er langt ned til min søster og jeg mister uafbrudt forbindelsen når
jeg connecter via VNC.

Prøver lige at ringe til dem i morgen uden min måling og ser om jeg kan
komme videre. Ellers må jeg derned med en ny router i hånden også.

Men tak for input.