Fejlfinding på adsl forbindelse.
Fra : epimetheus@forum.dk

Dato : 26-09-07 18:36

Kan man måle sig frem til om kablet frem til sit telefonstik / adsl
stik er gravet over / beskadiget?

På en gammeldags telefonlinje kan man med sit multimeter, måle ca. 50
V dc imellem de to ledere. Det kan man så vidt jeg ved, ikke på en
moderne adsl forbindelse uden fastnet telefon.

Nogle gode idéer til hvordan man måler om der er hul igennem til
centralen?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-09-07 19:05

On Wed, 26 Sep 2007 10:35:38 -0700, epimetheus@forum.dk wrote:

> [...]
>moderne adsl forbindelse uden fastnet telefon.
>
>Nogle gode idéer til hvordan man måler om der er hul igennem til

Et multimeter du'r bestemt ikke i ADSL-sammenhænge...

Hvad med at spørge udbyderen ?

Udbyderen kan umiddelbart aflæse / checke signal kvalitetet mellem
central og ADSL-modem.

Selv har du ikke en kina-mand's chance for at vurdere noget som
helst...

<mlr>

Fra : epimetheus@forum.dk

Dato : 26-09-07 19:23

On 26 Sep., 20:04, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> central og ADSL-modem.
>
> Selv har du ikke en kina-mand's chance for at vurdere noget som

Udbyderen kan kun konstatere at der ikke er forbindelse til ADSL
modemmet. Det kan betyde at modemmet er i stykker, eller kablet er
gravet over.

Hvordan fejlfinder fagfolk på sådan en forbindelse?

Fra : Niklas Petersen

Dato : 26-09-07 19:29

epimetheus@forum.dk wrote:
> [...]
> gravet over.
>
> Hvordan fejlfinder fagfolk på sådan en forbindelse?

Udskifter modemet, og hvis det ikke hjælper, så sendes der en TDC
tekniker ud for at undersøge linien.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-09-07 19:39

On Wed, 26 Sep 2007 11:22:54 -0700, epimetheus@forum.dk wrote:

> [...]
>gravet over.
>
>Hvordan fejlfinder fagfolk på sådan en forbindelse?

Tja, da jeg i tidernes morgen fik min ADSL forbindelse ringede
teknikeren op til centralen på en mobil telefon, og via en
WEB-grænseflade (eller hvad pokker sådan noget hedder på mobil'er)
kunne han opsætte den ønskede hastighed og checke signal kvaliteten
fra central til mit ADSL modem.

Så der må altså ligge nogen form af diagnostik i centralernes DSLAM...

<mlr>

Fra : Rander

Dato : 27-09-07 00:33

Michael Rasmussen skrev noget i denne stil, den 26-09-2007 20:39:
> [...]
> fra central til mit ADSL modem.
> Så der må altså ligge nogen form af diagnostik i centralernes DSLAM...

Hos mig (tilbage i 2000) ringede han til centralen og fik sat en lus på
den anden ende af ledningen (så den reelt var kortsluttede), og så målte
han modstanden over de to ledere...

http://bamsepetting.dk

Jeg kan godt lide grise. Hunde ser op til os. Katte ser ned på os.
Grise behandler os som ligemænd. (Winston Churchill)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 30-09-07 12:39

On Wed, 26 Sep 2007 11:22:54 -0700, epimetheus@forum.dk wrote:

>Hvordan fejlfinder fagfolk på sådan en forbindelse?

Stig og du selv har nu fortalt hvordan en TDC-tekniker hjemme hos dig,
præcist kan lokalisere en fejl.

De fleste typer ADSL-udstyr har desuden muligheden for at kapacitansen
på kobbertrådene. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapacitans)
Ud fra den kan man komme med et gæt på kobberets længde.

Dette burde en ADSL-supporter have mulighed for.
Sammenholdt med vejlængden fra centralen ud til kunden (lav en
ruteplan på krak, dgs eller lignende), kan man give et bud på om der
er en kabelfejl på vejen eller om fejlen ligger ude hos kunden.
(man kan naturligvis ikke se kabelfejl helt ude hos kunden)

En fejl der ofte ses er at TDC har lavet en fejl i krydsfeltet på
centralen - det kan nemt findes ved hjælp af denne type måling.

/Jarlskov

Fra : epimetheus@forum.dk

Dato : 26-09-07 19:33

On 26 Sep., 20:29, Niklas Petersen <s...@berta.dk> wrote:

> Udskifter modemet, og hvis det ikke hjælper, så sendes der en TDC
> tekniker ud for at undersøge linien.

Hvad gør TDC teknikeren?

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-09-07 05:28

epimetheus@forum.dk wrote:

> Hvad gør TDC teknikeren?

For knap så lang tid siden havde jeg et problem med min Fullrate
forbindelse.

Som andre nævnte fik jeg også først en ny router(indb. modem).
Da det ikke hjalp, blev linien fejlmeldt til TDC.

Den føste TDC mand startede med at tjekke ledningen fra kapstikket til en
samledåse uden på huset.

Det gjorde han ved at sætte en slags bipper på ledningen, og kortslutte i
den anden ende. Den bippede så højt at han kunne høre den udenfor.

Den var ok, den ledningen ligger stort set indendørs - men det skulle lige
sikres.

Dernæst satte jan bipperen på den eksterne ledning, og ringede til centralen
og sagde:
'Giv mig lige en kortslutning'.

Der var ikke noget bip.

Så kørte han til den nærmeste fordelerboks, et par veje væk.

Jeg var ikke med, men jeg gætter på at han afprøvede linien fra boksen til
centralen, og formentlig afbrød linien.

Så kom han tilbage, og nu satte han et måleapparat på linien.

En ledning til skærm, og en til hver leder.
Displayet viste nu to tal, der helst skulle være ens, formentlig noget med
kapacitet i forhold til hver leder. De var rimelig forskellige, så han
meldte 'kabelfejl' til TDC.

Næste morge kl. 8 holdt der en pickup med trailer + minigraver, og lidt
efter kom der en varevogn (Åh nej tænkte jeg, der ryger min
forhave/indkørsel).

Teknikeren startede med at kigge på min ledning, og kunne straks se (eller
ved af erfaring), at der var sevet fugt ned i ledningen.

Han startede med at afisolere ledningen ca. 30 cm eksttra, og satte et
tilsvarende apparat på.

Nu var begge tal (ca) ens, og han kunne konstatere, at ledningen i øvrigt
ikke fejlede noget.

Operationen blev så at forny de sidste ca. 1,5 M af ledningen, og montere en
ny type samledåse på huset.

Herefter har alt virket perfekt.

Stig Johansen

Fra : epimetheus@forum.dk

Dato : 27-09-07 19:18

Så har jeg set hvordan en tekniker gør.

Fuldstændig som Stig Johansen skriver, så er det ikke så teknisk som
man skulle forstille sig.

Teknikeren havde inden han dukkede op hos mig, sat en signalgiver på
ledningen i centralen, som han derefter søgte efter.
Først brugte han en berøringsfri måler, som dog ikke rigtigt bippede
på den rigtige måde i nærheden af stikket.
Derefter monterede han en måler med ledning direkte på stikket, og gik
derefter på jagt efter løse forbindelser i de samlebokse der er
imellem mit stik og centralen.
Efter ca. 5 min. gik måleren monteret i mit stik, igang med at bippe
med korte mellemrum, hvilket var, ifølge teknikeren, lige præsis det
signal han havde sat på min ledning i centralen. Der har åbentbart
været en løs forbindelse i en af samleboksene.

Altså ikke noget med avanceret måleudstyr i den dyre ende af skalaen.
Desværre begrænser min adgang til centralen, at jeg selv fremover kan
kontrollere min forbindelse til centralen, efter ovenstående
fremgangsmåde.

Tak for hjælpen til dem der har deltaget i indlæget.

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 30-09-07 15:07

Hesja

>Nogle gode idéer til hvordan man måler om der er hul igennem til
>centralen?

Ringer til 80808047 og beder damen/manden sende et test-signal ud, og
så fortælle dig hvor langt det når !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk