Erfaringer med trådløst bredbånd?
Fra : Michael Jensen

Dato : 20-09-07 17:01

Hejsa

Er der nogle der har kendskab til andre end 3 der leverer trådløst bredbånd
på samme måde?

Det er til vores firma, og jeg havde lovet at undersøge om der var andre der
i stil med 3 udbød dette.

Gode forslag??

Ikke at vi ikke nødvendigvis kan bruge 3, men vil bare gerne vide hvilke
alternativer vi måtte have i Randers området.

\Michael Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-07 18:39

Michael Jensen skriver:

> Er der nogle der har kendskab til andre end 3 der leverer trådløst bredbånd
> på samme måde?

TDC (Vodafon) det bruger vi på arbejde.

> Ikke at vi ikke nødvendigvis kan bruge 3, men vil bare gerne vide hvilke
> alternativer vi måtte have i Randers området.

Hvor stort et område skal de dække ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Jensen

Dato : 20-09-07 18:44

> TDC (Vodafon) det bruger vi på arbejde.

> Hvor stort et område skal de dække ?

Hmm, det vil nok fortrinsvis være i randers og opland, men vil ikke udelukke
at Mols også kan komme på tale, hvis overhovedet muligt.

Skal bruges til en VPN forbindelse.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-07 19:00

On 20 Sep., 19:38, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Michael Jensen skriver:

> TDC (Vodafon) det bruger vi på arbejde.

Men det er jo ikke at sammenligne med 3´. Da TDC´s 3g vist stadig kun
understøtter 384/64Kbit
Hvor 3´s bredbånd er op til 3600/384

Fra : SlashDot

Dato : 21-09-07 22:31

On Thu, 20 Sep 2007 11:00:21 -0700, Bjarke Hansen wrote:

> Hvor 3´s bredbånd er op til 3600/384

Ved du noget om hvorvidt man kan køre med denne hastighed på nogle af de
nye laptops som har indbygget 3G modem, og altså plads til at sætte SIM
kortet i laptoppen som så har antenne inde i skærmen ?
Det lyder ret smart med sådan en laptop på trådløs bredbånd til frit
forbrug. Skal man så ikke bruge 3´s USB modem eller PCMCIA kort ?

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 20-09-07 19:27

"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.dk> wrote in

> [...]
>
> Ikke at vi ikke nødvendigvis kan bruge 3, men vil bare gerne vide
> hvilke alternativer vi måtte have i Randers området.

Bedste alternativ med høj hastighed jeg lige kan komme på er Clearwire.

--
-

Lars Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-07 20:59

On 20 Sep 2007 20:27:02 +0200, "Lars L. Christensen"
<lars_christesen@ieee.org> wrote:

> Bedste alternativ med høj hastighed jeg lige kan komme på er Clearwire.

Ahem. Hvor er det nu lige, du arbejder Lars?

-A

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 21-09-07 07:02

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

Clearwire.

> Ahem. Hvor er det nu lige, du arbejder Lars?
>
> -A

hehe... jeg mener bare... mig bekendt har du ikke umiddelbart nogen andre
leverandører, der leverer over 384 kbps trådløst med mindre du tager
almindeligt WiFi (forudsat at TDCs 3G net ikke er steget i hastighed).

Bedste konkurrent/alternativ til 3G netværkene når vi snakker om
datatrafik er WiMAX eller WiMAX lignende produkter. Desværre er ægte
mobile WiMAX i henhold til IEEE 802.16e endnu ikke på markedet, mens der
findes hvad der kaldes nomadisk WiMAX lignende produkter, altså et WiMAX
lignende produkt, du kan tage med rundt.

Der er ingen tvivl at fremtiden vil bringe en stor kamp imellem 3G
standarden (og dennes efterfølgere) og så WiMAX standarden. Gældende for
begge standarder er, at hastigheden formentligt vil stige en hel del i
løbet af de kommende år samt at vi vil se mere mobilitet. Endvidere har
Intel bl.a. udtalt, at de vil indbygge mobile WiMAX direkte i deres næste
store revision af chipsets til bærbare computere og dermed være med til
at udbrede WiMAX.
I midlertid har jeg hørt (ikke selv set), at enkelte producenter af
bærbare computere skulle have indbygget 3G modems direkte i nyere
modeller, hvor du bare skal sætte dit SIM-kort i.

Alt i alt tegner fremtiden til at blive trådløs på flere fronter, både på
3G og WiMAX.

--
-

Lars Christensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-09-07 08:24

On 21 Sep 2007 08:01:31 +0200, "Lars L. Christensen"

> hehe... jeg mener bare...

Jeg ved godt hvad du mener. Det er bare god skik at oplyse den slags
tilhørsforhold, når man lovpriser dette eller hint produkt.

-A

Fra : Madsen58

Dato : 23-09-07 17:02

http://www.elro.dk/elro.asp?m=13&s=pressemed_traadloes.htm

--
Hilsen Madsen

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 23-09-07 19:21

"Madsen58" <madsen58@hotmail.com> wrote in news:46f68e01$0$15875
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> http://www.elro.dk/elro.asp?m=13&s=pressemed_traadloes.htm

Hos Elro er der tale om en fastmonteret antenne, som dermed må anses for at
være ikke-mobil. Dette er bla. årsagen til at jeg ikke nævnte Elro.

--
-

Lars Christensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-09-07 22:02

On 20 Sep., 21:59, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Ahem. Hvor er det nu lige, du arbejder Lars?

Ja sidst jeg så en clearwire løsning i brug. Blev der gjort brug af
50meter kabelrulle og boksen op i luften for at få 1streg.. og så i
brøndby.

Fra : Linde

Dato : 21-09-07 15:54

"Michael Jensen" <ugyldig@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ikke at vi ikke nødvendigvis kan bruge 3, men vil bare gerne vide hvilke
> alternativer vi måtte have i Randers området.

Der er jo også http://www.nordiskmobiltelefon.dk/, der har overtaget de
gamle NMT-frekvenser. Det er vist kun op til 1 mbit, men de virker fleksible
mht. erhvervsløsninger.

Mvh
Linde

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-07 14:24

On 21 Sep., 23:30, SlashDot <slash...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> Det lyder ret smart med sådan en laptop på trådløs bredbånd til frit
> forbrug. Skal man så ikke bruge 3´s USB modem eller PCMCIA kort ?

Nej det ved jeg ikke noget om.. Der skal du nok kigge i
specifigationerne på laptoppen, hvor det helt sikkert står.. Det
kræves nok ikke at du har købt et modem igennem 3, der skal du vel
bare tegne abonnementet, og konfiguere modemmet

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-07 15:08

On 22 Sep., 15:23, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kræves nok ikke at du har købt et modem igennem 3, der skal du vel
> bare tegne abonnementet, og konfiguere modemmet

for lige at præsisere skal man kigge efter HSDPA, som dog findes i
1,8Mbit og 3,6Mbit versioner... Der kommer da noget op på google.. så
det burde da kunne lykkedes

Fra : SlashDot

Dato : 22-09-07 19:54

On Sat, 22 Sep 2007 07:08:15 -0700, Bjarke Hansen wrote:

> for lige at præsisere skal man kigge efter HSDPA, som dog findes i
> 1,8Mbit og 3,6Mbit versioner... Der kommer da noget op på google.. så
> det burde da kunne lykkedes

OK, tak for rådet. Er disse HSDPA specifikationer så helt faste angående
bredbåndshastigheden, jeg mener om et HSDPA 3,6mbit moden så også kan køre
7,2mbit når det snart kommer ?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-07 19:51

On 23 Sep., 20:21, "Lars L. Christensen" <lars_christe...@ieee.org>
wrote:
> [...]
>
> Hos Elro er der tale om en fastmonteret antenne, som dermed må anses for at
> være ikke-mobil. Dette er bla. årsagen til at jeg ikke nævnte Elro.

Måske har de købt Sonofons FWA netværk? Har tit undret mig over de
bare stoppede med det, uden at bla at sælge transmisionen...

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 23-09-07 20:05

On Sun, 23 Sep 2007 12:50:35 -0700, Bjarke Hansen wrote:

> Måske har de købt Sonofons FWA netværk? Har tit undret mig over de
> bare stoppede med det, uden at bla at sælge transmisionen...

Elro vil lave Wimax som ikke var opfundet dengang Sonofon skulle købe
udstyr (= de har ikke købt noget at Sonofon).

Som den temmeligt store afskrivning der blev lavet på Sonofons FWA net
indikerer så erkendte man at business casen ikke var så god som først
antaget - det kunne der fortælles en lang historie om.

--
JÅH
- som arbejder ved Sonofon.