bredt billede på en 16:9 skærm
Fra : mk\(5220\)

Dato : 03-10-07 21:38

Hej

Min gamle far har købt en ny fladskærm i 16:9 format.
Han har et ældre grafikkort hvor der kun er det alm VGA stik, men det virker
sådan set også ok.
Dog bliver billedet strukket, så alle cirkler er ovale og så videre.

Jeg kunne ikke finde mulighed for at indstille grafikkortet til at der nu
var en 16:9 skærm.
Det er ud til at det kortet anvender nyeste driver.

Det betyder vel så at han skal købe et nyt grafikkort (eller nok et brugt,
der er kun AGP i PC'en) ?

Skal der være en DVI stik på kortet for at jeg kan få en 16:9 skærm til at
køre korrekt ?

Mvh Morten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-10-07 22:42

"mk(5220)" skrev i en meddelelse
> [...]
> var en 16:9 skærm.
> Det er ud til at det kortet anvender nyeste driver.

På nogle kort skal man selv tilføje opløsninger , hvis ikke man kører 4:3.
Det afhænger så helt og holdent af hvilket kort/chip det er baseret på, men
det er jo ikke nemt at gætte ud fra dine informationer.

> Det betyder vel så at han skal købe et nyt grafikkort (eller nok et brugt,
> der er kun AGP i PC'en) ?

AGP har nået en alder hvor udvalget er størst brugt ja.

> Skal der være en DVI stik på kortet for at jeg kan få en 16:9 skærm til at
> køre korrekt ?

Nej man kan nemt køre X:Y opløsninger over "vga" .

Fra : .Kody

Dato : 04-10-07 14:52

mk(5220) kom med følgende:
> [...]
> der er kun AGP i PC'en) ?
>
> Skal der være en DVI stik på kortet for at jeg kan få en 16:9 skærm til at

Et lille tip.
Hvis gravikkortet bruger nvidia drivere.
Hent driveren, udpak den til en midlertidig folder.
Søg i filerne (kan ikke huske hvilken) find hvor de forskellige
skærmopløsninger listet op (en alm txt fil).
Find en opløsning du ikke bruger, og ændre den til den opløsning (højde
x bredde) du ønsker.
Installer herefter driveren.
Og vupti nu har du pludselig den manglende opløsning i listen under
skærmopsætning.
Har selv prøvet det og det virker perfekt, og reddede mig fra at skulle
skifte grafikkort.

..Kody

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-10-07 16:36

".Kody" <mgs_@_email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærmopsætning.
> Har selv prøvet det og det virker perfekt, og reddede mig fra at skulle
Er vist nemmere at hente coolbits, som blot er en tilføjelse til reg
databasen.
Så får du en (skjult) fane frem ind i kontrolpanelet for driveren, så kan
man i ro og mag tilføje den der.
Det reddede mig fra at skulle fedte rundt og ominstallere drivere i tide og
utide :)
Virker dog kun i classic mode så vidt jeg er orienteret.

Fra : mk\(5220\)

Dato : 05-10-07 19:10

> Virker dog kun i classic mode så vidt jeg er orienteret.

Tak for rådene begge to, jeg tror at jeg køber et Asus Radeon 9250 kort til
den gamle.
Jeg har fundet ud af at SHG har det til bare kr 227 fra ny i AGP.
Det ser ud til at kunne køre bredformat 1440:900 som er skærmens
grundopløsning.

Mvh Morten