Viser forkert hastighed på CPU ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 01-10-07 09:56

Hej NG

Jeg har et problem med min mors computer.
Det er en athlon 64 3200+ men når jeg kører et benchmark program skriven
den:
CPU Type: 768MHz (4 x 192)

Jeg har samme type CPU i min og den skriver 2000MHz (10 x 200)

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget i bios om det, men computeren
kører langsomt synes jeg.

Hvad kan der være galt ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-10-07 10:51

EnjoyNews wrote:

> Hvad kan der være galt ?

Kører RAM'en med den korrekte hastighed?

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-10-07 11:36

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har samme type CPU i min og den skriver 2000MHz (10 x 200)
>

> Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget i bios om det, men

Det lyder som om "multiplieren" er sat forkert - prøv at finde noget der
minder om det i BIOS-opsætningen. Den skal stå på 10 - nu står den
tydeligvis på 4.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-10-07 14:01

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har samme type CPU i min og den skriver 2000MHz (10 x 200)
>

> Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget i bios om det, men

Det er begrænset hvad jeg kender til AMD (o.m.a), men kan det ikke være
AMD's cool&quiet teknologi der clocker ned.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-10-07 17:24

Bjarne K. wrote:

> Det er begrænset hvad jeg kender til AMD (o.m.a), men kan det ikke være
> AMD's cool&quiet teknologi der clocker ned.

Ikke når den er under 1GHz.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-10-07 22:16

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke når den er under 1GHz.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

ok

Bjarne K.

Fra : EnjoyNews

Dato : 11-10-07 00:30

Mange tak for jeres svar.
Jeg har idag siddet ved hendes computer igen, og jeg huskede lidt galt. Den
står på 994MHz ( 5x199 )
Men... Går jeg ind i bios står der
AMD Athlon 64 3200+
2000MHz

Der står ikke noget om multiplyeren og frequencen ser rigtig ud.
Men starter jeg windows op og åbner system i kontrolpanelet, skriver den.
AMD Athlon 64 Processor
3200+
994 MHz, 468 MB RAM

Kører jeg et benchmark program der hedder AIDA Benchmark skriver den også
994 MHz (5x199)

Så det er altså kun i Windows den er gal. I bios skriver den det rigtige.

Hvordan kan Windows lave det forkert ? for det er vel ikke noget man kan
stille på i Windows ?
Og Windows burde vel ikke styrre bundkortets clock eller ?

Håber nogen har et rigtig godt bud

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 00:42

EnjoyNews wrote:
> [...]
> kan stille på i Windows ?
> Og Windows burde vel ikke styrre bundkortets clock eller ?

Dit benchmarkprogram belaster ikke cpu'en nok til at den går ud af
Coool'n'Quiet tilstand, hvor den netop kører 1 GHz.

Hent Everest og kør nogle af de benchmarks nederst, så kommer din cpuclock
op på 2 GHz.

AMD laver også et lille værktøj så du kan se hvad cpu'en laver når du bruger
maskinen:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/dashboard.exe

Hans

Fra : EnjoyNews

Dato : 11-10-07 11:06

> [...]
> op på 2 GHz.
>
> AMD laver også et lille værktøj så du kan se hvad cpu'en laver når du

Ok, så det er måske AMD's cool'n'quiet system der gør det ?
Kan jeg evt. ikke bare slå det fra og i så fald hvor ? I Windows eller i
Bios ?

Tak på forhånd.
Michael

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 17:00

EnjoyNews wrote:

> Ok, så det er måske AMD's cool'n'quiet system der gør det ?
> Kan jeg evt. ikke bare slå det fra og i så fald hvor ? I Windows
> eller i Bios ?

Det vil være en rigtig dårlig idé, da det er hele conceptet med AMD's lave
strømforbug ved idle på Athlon 64. Der er ingen forskel i ydelsen med
Cool'n'Quiet slået til eller fra, så det eneste man får ud af at slå det
fra, er en varmere CPU og en større elregning.

Hvis CPU'en ikke viser 2GHz., så er det fordi der ikke er behov for mere. Så
enkelt er det.

Hans

Fra : EnjoyNews

Dato : 11-10-07 23:00

> [...]
> fra, er en varmere CPU og en større elregning.
>
> Hvis CPU'en ikke viser 2GHz., så er det fordi der ikke er behov for mere.

Men burde den så ikke også vise 994 MHz i Bios ? Eller er cool'n'quiet en
Windows ting...

Problemet er nemlig at computeren kører langsom. Den kan eks. ikke afspille
lyd uden at hakke osv.
Der er ingen virus og ad-aware finder heller ingen ting.

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 23:44

EnjoyNews wrote:

> Men burde den så ikke også vise 994 MHz i Bios ? Eller er
> cool'n'quiet en Windows ting...

Nej - Den kører først cool'n'quiet i Windows når cpudriveren er indlæst.

> Problemet er nemlig at computeren kører langsom. Den kan eks. ikke
> afspille lyd uden at hakke osv.
> Der er ingen virus og ad-aware finder heller ingen ting.

Hvis der under strømstyring i kontrolpanelet vælges et andet strømskema end
"Minimal Strømstyring", så vil den ikke længere køre cool'n'quiet, men jeg
er overbeviskt om jeres problem ligger et andet sted.

Der mangler sikkert drivere til en anden hardwareenhed som sløver systemet
ned.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-10-07 12:14

EnjoyNews wrote:

> Problemet er nemlig at computeren kører langsom. Den kan eks. ikke afspille
> lyd uden at hakke osv.

Fortæl lidt mere om maskinen.

Jeg anvender Cool'n'Quiet under Windows 2000 og Ubuntu Linux 7.04 og har
ingen problemer af nogen art (Athlon64 3500+).

Jesper Poulsen