Nye harddiske?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 29-09-07 14:40

Hej

Jeg har et ældre ASUS A8N-E bundkort.
Jeg kan se mit bundkort understøtter SATA2.0 (hvad er det?)

På dette bundkort har jeg 2 harddiske.

80 GB Maxtor DiamondMax Plus9 (Ultra ATA/133) 7200 RPM
200 GB Maxtor DiamondMax 10 (Ultra ATA/133) 7200 RPM

Mit windows XP kører på 80 GB disken.

Jeg syntes diskene larmer en smule for meget.

Hvad kan jeg med fordel købe istedet for hvis jeg vil have lidt mindre larm
og måske en smule mere hastighed?

Harddiskene behøver ikke at have større kapacitet.

mvh
Rune

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 14:55

Rune Vestergaard wrote:

> Jeg kan se mit bundkort understøtter SATA2.0 (hvad er det?)

Det er forklaret i dk.edb.hardware.drev i går.

Jesper Poulsen

Fra : Sibber

Dato : 29-09-07 15:00

Rune Vestergaard wrote:
> Hej
>
> Jeg har et ældre ASUS A8N-E bundkort.
> Jeg kan se mit bundkort understøtter SATA2.0 (hvad er det?)

SATAII er den nye måde at tilslutte harddiske. Hvor PATA kunne klare at
der flød 133 mb/s igennem, kan SATAII klare 300 mb/s. Jeg mener at sidst
jeg testede harddiske var mine gamle Ultra ATA133 som opererede med 40
mb/s så der skal et par SATAII diske til at du rammer loftet på 300 mb/s.

> [...]
>
> Jeg syntes diskene larmer en smule for meget.
>
> Hvad kan jeg med fordel købe istedet for hvis jeg vil have lidt mindre larm

For mindre larm ville jeg personligt anbefale Seagate's diske. Hvis det
skal gå hurtigere så køb to ens diske og lav dem til et RAID0 sådan at
de to diske bliver til en stor disk og deles om arbejdet hvilket
fordobler hastigheden.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 15:22

Sibber wrote:

> skal gå hurtigere så køb to ens diske og lav dem til et RAID0 sådan at
> de to diske bliver til en stor disk og deles om arbejdet hvilket
> fordobler hastigheden.

Og fordobler risikoen for datatab som følge af død disk.

Jesper Poulsen

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 29-09-07 15:52

> [...]
> jeg testede harddiske var mine gamle Ultra ATA133 som opererede med 40
> mb/s så der skal et par SATAII diske til at du rammer loftet på 300 mb/s.

Dvs at jeg med fordel kunne købe 2 stk:

Seagate Barracuda 7200.10 - harddisk - 250 GB - SATA-300
(kan se at 80 og 250 GB ikke har den store prisforskel)

Larmer Seagate diskene seriøst mindre end mine 2 Maxtor?
Eller er der andre endnu mere lydløse muligheder?

> [...]
> skal gå hurtigere så køb to ens diske og lav dem til et RAID0 sådan at de
> to diske bliver til en stor disk og deles om arbejdet hvilket fordobler

Jeg holder diskene hver for sig, da den ene blir brugt som en slags backup.

Tak for hurtigt svar

Fra : Sibber

Dato : 29-09-07 16:24

> Larmer Seagate diskene seriøst mindre end mine 2 Maxtor?
> Eller er der andre endnu mere lydløse muligheder?

Den Maxtor Diamondmax 40GB jeg havde for nogle år siden, larmede MARKANT
mere end min Seagate disk. Jeg gik så beklageligvis fra Seagate over til
Western Digital pga. de havde en disk med større buffer, og Western
Digital larmer også MARKANT mere end Seagate. Og ved Seagate taler vi
altså både om at de mekaniske dele larmer mindre, samt disken "bevæger"
sig ikke lige så meget hvilket skaber mindre resonans i kabinettet
hvilket nok er det mest irriterende ved harddiske.

Fra : John

Dato : 29-09-07 22:01

Rune Vestergaard skrev:

> Hvad kan jeg med fordel købe istedet for hvis jeg vil have lidt mindre larm
> og måske en smule mere hastighed?

Jeg har været rigtig glad for de Samsung harddiske jeg har købt. Både
til min stationære og til min bærbare. Pænt hurtige og meget støjsvage.

Mvh

John

Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-07 22:58

Rune Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Hvad kan jeg med fordel købe istedet for hvis jeg vil have lidt
> mindre larm og måske en smule mere hastighed?

Hvordan er dine diske monteret i kabinettet?
Hvis de blot er monteret metal mod metal, så er det her synderen skal
findes.
Diske varierer ikke specielt meget støjmæssigt.
Der hvor man henter noget er ved monteringen. Det handler om
vibrationsdæmpning.
Der er 2 metoder:
En monteringsramme med elastikker så disken svæver i elastikken
http://hwt.dk/images/literature/2370/2370-2.jpg
Montsringsskinner af gummi.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425243

Mvh
Peter

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 30-09-07 10:38

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote in message

> [...]
> vibrationsdæmpning.
> Der er 2 metoder:
> En monteringsramme med elastikker så disken svæver i elastikken

Mine harddiske er sat helt almindeligt fast metal mod metal.

Den første gummiting du linker til, er det til montering i 3,5" pladsen? og
hvor kan den købes?

Nummer 2 link er jo til en 5,25" plads og de er optagede

Rune

Fra : Peter Holm

Dato : 30-09-07 10:53

> Den første gummiting du linker til, er det til montering i 3,5"
> pladsen? og hvor kan den købes?

mit eget kabinet har ikke 3,5" men er fra starten forsynede med pladser med
elastikker.
http://www.computergeil.dk/?artikelid=5697

Jeg tror ikke man kan omdanne en 3,5" til noget med elastik - der er vel kun
lige plads til disken, ik?

Hvor mange diske har du?
Du kan jo bare pille dem ud og lægge dem i bunden af kabinettet på et stykke
skumgummi (indtil du køber dig et
Antec Performance One P150)

Mvh
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-09-07 11:09

Peter Holm wrote:

> Du kan jo bare pille dem ud og lægge dem i bunden af kabinettet på et stykke
> skumgummi (indtil du køber dig et

Det kan slå diskene ihjel...

> Antec Performance One P150)

P182 er da mere elegant

Jesper Poulsen

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 30-09-07 11:12

> [...]
> Du kan jo bare pille dem ud og lægge dem i bunden af kabinettet på et
> stykke skumgummi (indtil du køber dig et

Jo, der er kun lige plads til diskene.

Jeg har 2 stk almindelige 3,5" diske!

Fra : Kim

Dato : 30-09-07 12:09

On Sat, 29 Sep 2007 15:40:20 +0200, "Rune Vestergaard"
<runev@REMOVErunev.dk> wrote:

>Hvad kan jeg med fordel købe istedet for hvis jeg vil have lidt mindre larm
>og måske en smule mere hastighed?

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.drev

fut : dk.admin.netikette
--
Kim