strømbesparende fileserver
Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-07 08:08

hejsa
har netop målt min gamle p3 server til 112w (ca kr. 2000,- om året.)
Det skal jeg gøre noget ved.

Har nogen erfaringer med en lille filserver der bruger minimalt strøm?
Eller er det nemmest at bruge en bærbar? (fujitsu har modeller til 3500,-
der kun forbruger 18-20w)

Mvh
Peter

Fra : Peter

Dato : 29-09-07 08:23

Hej.

Brug en router, den har du sikkert stående tændt alligevel......?

Eks. en ASUS WL500gp router til 6-700.-, med OpenWRT/X-WRT firmware, så kan
du bruge den som fil-server med USB-harddiske.....
- og hvis du så oven i købet vælger diske der slukker af sig selv når de
ikke er aktive, så hjælper det jo også en del......

Ellers kunne en simpel netværks-harddisk måske være en løsning for dig i
stedet......

--
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-07 14:45

Peter wrote:
> [...]
> de ikke er aktive, så hjælper det jo også en del......
>
> Ellers kunne en simpel netværks-harddisk måske være en løsning for

jeg er på kig efter noget der også kan køre en database, da serveren også
bruges med en Pinnacle Showcenter, som kræver dette.
Ellers ville en simpel netværks-harddisk være fin.

Mvh
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 14:53

Peter Holm wrote:

> jeg er på kig efter noget der også kan køre en database, da serveren også
> bruges med en Pinnacle Showcenter, som kræver dette.

VIA- eller AMD Athlon X2 BE-baseret maskine er den vej du skal, så.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-07 15:28

Jesper Poulsen wrote:

> VIA- eller AMD Athlon X2 BE-baseret maskine er den vej du skal, så.

når nu der skrives: Varekort AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Box 45W
http://www.mitedb.dk/shop/amd-athlon-x2-9830p.html
Er det så med load eller i idle der forbruges 45W ?

Hvordan lokaliserer men et low-power bundkort?

Jeg googler efter tests af strømforbrug på forskellige maskiner, men det
bedste jeg finder er elsparefondens udokumenterede liste:
http://application.sparel.dk/ItWebUI/index.aspx

Mvh
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 16:18

Peter Holm wrote:

> når nu der skrives: Varekort AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Box 45W
> http://www.mitedb.dk/shop/amd-athlon-x2-9830p.html
> Er det så med load eller i idle der forbruges 45W ?

TDP=45W (TDP = Total Disipated Power) - max forbrug. Ved idle clocker
CPU'en voldsomt ned og sænker core-spændingen.

> Hvordan lokaliserer men et low-power bundkort?

Bundkortet er ikke relevant i den sammenhæng. Det er CPU'en der er synderen.

Brug desuden 2½" diske.

> bedste jeg finder er elsparefondens udokumenterede liste:

Elsparefondens lister er lige til at lukke op og sk*** i.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 29-09-07 22:03

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> synderen.
> Brug desuden 2½" diske.

> Elsparefondens lister er lige til at lukke op og sk*** i.

Jeg kører i dag med en p3 som skulle bruge mellem 25-35 watt (om det er TDP
eller hvad ved jeg ikke), men alligevel viser måleren, at PC'en samlet
bruger ca 70 watt når den laver ingenting. Der er en enkelt disk i og ikke
så meget andet.

Hvor meget betyder strømforsyningen for watt-forbruget? Findes der nogle som
forbruger mere end andre...sådan i voldsom grad.

Tør du gætte på, hvad en maskine med en AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Box 45W
og en 120GB 2.5" disk på et standard asrock med onboard grafiik og lan
forbruger når den laver ingenting (venter på jeg beder om filer)

Mvh
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-09-07 23:45

Peter Holm wrote:
> Jeg kører i dag med en p3 som skulle bruge mellem 25-35 watt (om det er TDP
> eller hvad ved jeg ikke), men alligevel viser måleren, at PC'en samlet

Det er det...

> Hvor meget betyder strømforsyningen for watt-forbruget? Findes der nogle som
> forbruger mere end andre...sådan i voldsom grad.

Der vil altid være et tab i PSU'en. Jo større PSU, desto større tab
(regnet i watt).

> Tør du gætte på, hvad en maskine med en AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Box 45W
> og en 120GB 2.5" disk på et standard asrock med onboard grafiik og lan
> forbruger når den laver ingenting (venter på jeg beder om filer)

50-60W vil jeg gætte på.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 30-09-07 07:15

> 50-60W vil jeg gætte på.

er dette ikke også langt over hvad en fornuftig bærbar bruger?
Listen hos elspaefonden viser, at de bærbare ligger på 10-20W

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-09-07 07:21

Peter Holm wrote:

> er dette ikke også langt over hvad en fornuftig bærbar bruger?

Jo, men det er også kun et gæt. Jeg har intet konkret at have det i.

Jesper Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-09-07 14:19

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Jo, men det er også kun et gæt. Jeg har intet konkret at have det i.

Jeg har målt et par laptops til ~22W i idle.

Kai

Fra : Peter Holm

Dato : 30-09-07 14:57

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Jeg har målt et par laptops til ~22W i idle.
>

> Kai

det ville være en fin server, som jeg ser det.
Har du nogle specs på de laptops? evt. bare en cpu-model?

Jeg har fået min nuværende p2 ned på 57W med cpuidle, men det er stadig for
meget synes jeg.

Mvh
Peter

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-10-07 22:03

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> writes:

> det ville være en fin server, som jeg ser det.
> Har du nogle specs på de laptops? evt. bare en cpu-model?

* IBM/Lenovo T43p med en 2.13GHz Pentium M.
* Sony Vaio Z1-RA med 1.5GHz Centrino chipset

Kai

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-07 05:13

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev

> Har du nogle specs på de laptops? evt. bare en cpu-model?

En laptop holder ikke til serverbrug. Før eller siden gør varmen det af med
den...

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 03-10-07 16:07

Claus Tersgov wrote:
> "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev

> En laptop holder ikke til serverbrug. Før eller siden gør varmen det
> af med den...
>
> Claus

vil du give den 2-3 år ?
er det disken der går først eller hvad tror du ?

Mvh
Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-10-07 00:29

Peter Holm wrote:

> vil du give den 2-3 år ?

Jeg vil ikke.

> er det disken der går først eller hvad tror du ?

Det er bundkortet.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 07-10-07 20:34

Claus Tersgov skrev:
> "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev

> En laptop holder ikke til serverbrug. Før eller siden gør varmen det af med
> den...

I teorien er det nok rigtigt, i praksis har jeg dog oplevet noget andet.
Har b.la. en 6½ gammel IBM Thinkpad T23 som har stået tændt 24/7 de
sidste knap 3 år den kører uden lige. Derudover står min ene Thinkpad
T43P også næsten tændt 24 timer i døgnet, den har der heller ikke været
problemer med andet end skærmen, og den er så ikke tændt.

Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-09-07 17:18

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Jeg har målt et par laptops til ~22W i idle.

Det var det stationære der var et gæt.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 30-09-07 20:30

Jesper Poulsen wrote:

> Det var det stationære der var et gæt.

yep, det er jeg med på - ville være interessant at se konkrete målinger på
low-power desktops

peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-10-07 06:51

Peter Holm wrote:

> yep, det er jeg med på - ville være interessant at se konkrete målinger på
> low-power desktops

Jeg skal prøve at måle på min næste server, når stumperne er sat
sammen...

Jesper Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-10-07 22:06

> yep, det er jeg med på - ville være interessant at se konkrete målinger på
> low-power desktops

FWIW: Den desktop jeg taster på her, er en Opteron 1214 (dual core,
2.2GHz) med 2GB DDR2-RAM med ECC, et Asus M2NBP-VM CSM bundkort (m
ingr. grafik), DVD+-RW drev og 2 PATA diske. Den brænder 80W i idle.

Dette er målt med samme måler som giver 22W for de to laptops jeg har
adgang til (én privat, én job).

Kai

Fra : Peter Holm

Dato : 02-10-07 22:33

> [...]
> ingr. grafik), DVD+-RW drev og 2 PATA diske. Den brænder 80W i idle.
>
> Dette er målt med samme måler som giver 22W for de to laptops jeg har

takker.
jeg har selv målt en ibm laptop til 28w i dag. tror det er en p4 m

mvh
peter

Fra : Hans

Dato : 01-10-07 00:55

Jesper Poulsen wrote:

> Det er det...

> Der vil altid være et tab i PSU'en. Jo større PSU, desto større tab
> (regnet i watt).

> 50-60W vil jeg gætte på.

Jeg har en server kørende med et MSI RS482M4-ILD mATX bundkort, Athlon 64
3200+ med Winchester kerne og tre 2.5" Seagate Momentus 5400 rpm. harddiske.
Der er hverken floppy eller optiske drev i den, og forbruget er lige under
50 Watt i Cool'n'Quiet med en Seasonic S12 PSU.

Hvis jeg monterer en PSU med passiv PFC ryger forbruget op på 80 watt idle.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-10-07 06:54

Hans wrote:

> Hvis jeg monterer en PSU med passiv PFC ryger forbruget op på 80 watt idle.

Har du kun prøvet med én aktiv PFC og én passiv PFC PSU?

Hvis ja, så kan forskellen i målinger ikke bruges til noget, idet passiv
PFC i sagens natur er mere energibesparende.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 01-10-07 15:12

Jesper Poulsen wrote:

> Har du kun prøvet med én aktiv PFC og én passiv PFC PSU?

Nej - Der er prøvet med flere alternativer igennem tiden: Chill, NorthQ,
Antec, Enermax.

> Hvis ja, så kan forskellen i målinger ikke bruges til noget, idet
> passiv PFC i sagens natur er mere energibesparende.

I princippet har du ret, men hvor mange ATX 2.2 PSU'er med en effektivitet
på 80+ kan du finde uden aktiv PFC?

Hans

Fra : Bjarne

Dato : 30-09-07 15:42

Peter Holm wrote:

> [...]
> bruger ca 70 watt når den laver ingenting. Der er en enkelt disk i og ikke

Hm, Jeg har målt min P3, 900Mhz server til 50 W.
OS er FreeBSD, mindste grafikkort jeg kan komme i tanke om, 392MB ram og
2x160GB Seagate diske.

Hvis du bliver træt af din P3 er jeg liebhaver til den. Min har en lokal
hjerneblødning i cachen.

mvh,
Bjarne

Fra : Peter Holm

Dato : 30-09-07 16:19

> [...]
> og 2x160GB Seagate diske.
>
> Hvis du bliver træt af din P3 er jeg liebhaver til den. Min har en

tak for målingen.
jeg skal nok huske dig når den udfases :)

Mvh
Peter

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 01-10-07 08:06

Hej Peter

Der er stor forskel på hvor effektive PSU´er er. Nogle er på 70% ande nærmer
sig 90%!

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Kasper

Dato : 29-09-07 19:49

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote in message

> jeg er på kig efter noget der også kan køre en database, da serveren også
> bruges med en Pinnacle Showcenter, som kræver dette.
> Ellers ville en simpel netværks-harddisk være fin.

Hvad med synology's NAS, dne har my sql.. ??

Kasper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-10-07 05:11

> [...]

> Har nogen erfaringer med en lille filserver der bruger minimalt strøm?
> Eller er det nemmest at bruge en bærbar? (fujitsu har modeller til 3500,-

Tag en lille P3 med et par hurtige diske. Brug evt to netkort. Min egen P3
550 mhz server bruger ca 55 watt og kører både mail, ftp og web. Skal du kun
bruge den som filserver, så er en hurtig cpu overkill, så længe den kan
udfylde båndbredden på netkortet.

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 03-10-07 16:11

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> web. Skal du kun bruge den som filserver, så er en hurtig cpu
> overkill, så længe den kan udfylde båndbredden på netkortet.

det er netop en p3 på 57w jeg prøver at komme væk fra :)
(kom vist til at skrive p2 tidligere i tråden)

en reduktion fra 57w til 22w vil give en besparelse på ca. kr 500,- om året.
Måske ikke helt nok til at finansiere en billig laptop, men et stykke af
vejen trods alt.

Mvh
Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-10-07 07:27

> [...]

> en reduktion fra 57w til 22w vil give en besparelse på ca. kr 500,- om
> året. Måske ikke helt nok til at finansiere en billig laptop, men et

Vi taler om en eludgift på ca. 1000,- kr om året, det bliver ikke meget
billigere med en laptop. de fleste laptops ligger også på omkring 50-75
watt - bare mærk, hvor varm strømforsyningen bliver.

Min egen Acer psu bliver så varm, at den ikke er rar at røre ved, og den er
dimensioneret til 65 watt.

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-10-07 07:51

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> crashed Echelon writing

> Vi taler om en eludgift på ca. 1000,- kr om året, det bliver ikke meget
> billigere med en laptop. de fleste laptops ligger også på omkring 50-75
> watt - bare mærk, hvor varm strømforsyningen bliver.

Mhmmm min T42 med powermanagement så CPU clockes ned til 600Mhz måles til
10-11watt og det er medens skærmen stadig kører i laveste lysstyrke.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Holm

Dato : 08-10-07 18:43

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> omkring 50-75 watt - bare mærk, hvor varm strømforsyningen bliver.
>
> Min egen Acer psu bliver så varm, at den ikke er rar at røre ved, og

har du målt forbruget eller antager du ?
jeg har målt 5-6 laptops den sidste uge eller to og ingen ligger over 35w
med skærmen off.

Mvh
Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 08-10-07 19:33

Peter Holm skrev:

> har du målt forbruget eller antager du ?
> jeg har målt 5-6 laptops den sidste uge eller to og ingen ligger over 35w
> [...]

Enig, min T43P bruger ca. 18-20 watt når den kører ved 800 Mhz. og da er
skærmen tændt.

Jesper