Grafikkort - Hvad skal man købe? (DVI)
Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 23-09-07 21:48

Hej NG

Jeg har været ude og købe mig en skærm med DVI indgang på - så nu vil jeg
gerne kunne udnytte det via et grafikkort der også understøtter dette

Jeg har pt. et GeForce4 TI4200 siddende i AGP porten på mit Asus A7N8X-E
bundkort - så jeg vil gerne have et AGP grafikkort. Men hvordan finder jeg
ud af om det understøtter 1x AGP, 4xAGP eller 8xAGP - jeg har prøvet at
kigge via SIW.exe - men bliver ikke klogere?

Men hvilket grafikkort til rimelige penge vil I anbefale som understøtter
DVI indgang - og som er lidt fremtidssikret ifht. at se film, surfe på
nettet og spille lidt spil - men har ikke behov for 1GB RAM, da jeg ikke
bruger maskinen primært til spil - men det skal heller ikke være 56 MB *G*

Så hvad ville du købe hvis du stod i min situation? Gerne med link og årsag?

Mvh. Per

Skærmens definitioner:

22 tomme TFT aktiv matriks / 1680 x 1050 / 0.282 mm / 5 ms / 156 MHz /
280 cd/m2 / 700:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)

Billedformatforhold: 16:10

Billedformatforhold: 16:9

Billedklarhed: 280 cd/m2

Billedkontrastforhold: 700:1

Bredskærm: Widescreen

Diagonal størrelse (Tommer): 22

Display Positions Indstillinger: Højde, Drejbar, Tilt

Display størrelse: 22 tomme

Display Størrelse (Synlig): 22 tomme

Display Teknologi: TFT aktiv matriks

Dot pitch / pixel pitch: 0.282 mm

Farveunderstøttelse: 24-bit (16,7 millioner farver)

Grænseflade: DVI, VGA (HD-15)

Maks. H-synkroniseringshastighed: 81 kHz

Maks. opløsning: 1680 x 1050

Maks. synsvinkel af billed (horisontal): 160

Maks. synsvinkel af billed (vertikal): 160

Maks. V-sync hastighed: 75 Hz

Model: Desktopmodel

Monitor-egenskaber: MagicBright 2, MagicTune, MagicColor

Responstid: 5 ms

Signal Input: DVI-D, VGA

Type: Flad skærm

V-sync hastighed ved maks. opløsning: 60 Hz

Videobåndbredde: 156 MHz

Stik:

VGA / DVI / Komposit Video/Audio

begin 666 Top10_linie10x1.gif
M1TE&.#EA"@`!`)$``````/___\[.SO___R'Y! $```,`+ `````*``$```($
&C"-R40`[
`
end

begin 666 Top10_linie5x1.gif
M1TE&.#EA"@`"`)$``````/___\[.SO___R'Y! $```,`+ `````*``(```(&
(C".IAYH%`#L`
`
end

begin 666 1x1.gif
M1TE&.#EA`0`!`)$``````/_______P```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

begin 666 Top10_plus.gif
M1TE&.#EA"@`*`)$``````/____'Q\?___R'Y! $```,`+ `````*``H```(4
6A(\@RVO\G))0)8N1B'OV"C;5=10`.P``
`
end

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-09-07 23:41

"Per René Neuhauge Gotfredsen" <pgotfredsen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bruger maskinen primært til spil - men det skal heller ikke være 56 MB *G*
>
> Så hvad ville du købe hvis du stod i min situation? Gerne med link og

Dit bundkort understøtter AGP x8.
Hvis du vil have et grafikkort der kan levere lidt grafisk ydelse til
billige penge, så kan jeg anbefale et nVidia 7600GS:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211505

Har samme model i min stationære og det kører alt hvad jeg smider efter det
tilfredsstillende.
Der er både VGA, DVI og TV-out på kortet så du skulle være rimeligt sikret
mht. til udgange på det hehe.

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 23-09-07 23:56

Tak for svaret Benjamin - cool med lidt feedback - og gerne også fra nogle
flere?

Lige en tilføjelse ifht. larm - er det så ikke bedst med en passiv køler på
sit grafikkort eller hvordan?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-09-07 00:20

> Tak for svaret Benjamin - cool med lidt feedback - og gerne også fra nogle
> flere?

Det var da så lidt

> Lige en tilføjelse ifht. larm - er det så ikke bedst med en passiv køler
> på sit grafikkort eller hvordan?

Jo passiv køling siger jo ingenting, men det kort jeg linker til er nu
heller ikke et du hører meget til.
Mit har kørt ca. 6 mdr. (ikke 24/7, men ret tæt på hehe) nu og blæseren
derpå har endnu ikke generet mig, jeg hører den faktisk slet ikke.
Men tag et kig på www.edbpriser.dk , 7600GS findes med passiv køling men jeg
kan ikke lige huske hvem der laver dem.

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 24-09-07 09:27

Hej Benjamin

Har nedenstående model fra Asus ikke de samme specifikationer som det du
forslår fra Club 3D?:

Der er ihvertfald passiv køler på - og Asus er vel et okay mærke indenfor
grafikkort?

Mvh. Per

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-09-07 09:44

> [...]
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630
>
> Der er ihvertfald passiv køler på - og Asus er vel et okay mærke indenfor

Jo det har samme specs. som det jeg linker til.
Asus laver ganske udmærket hardware, du går ikke tabt i byen ved at købe det
kort

> Mvh. Per

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 24-09-07 10:02

Hej igen Benjamin

Hvordan fandt du egentlig ud af at mit bundkort har x8 AGP?

Per

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-09-07 10:05

"Per René Neuhauge Gotfredsen" <pgotfredsen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hej igen Benjamin
>
> Hvordan fandt du egentlig ud af at mit bundkort har x8 AGP?

Jeg kender bundkortet fra tidligere computer i min besiddelse
Ellers kan google afsløre en del hehe

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 09:46

Hej Benjamin

Kan du måske også fortælle mig hvilke RAM jeg skal sætte i bundkortet - via
SIW.exe siges der at max. kapacitet er 1,5 GB - og jeg har 1 GB i - så
hvilke RAM skal jeg sætte i - er det 200, 333, 400 Mhz. Ellers bør det være
SDRAM DDR PC3200 - men mangler Mhz'en?

Mvh. Per

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-09-07 10:06

> [...]
> hvilke RAM skal jeg sætte i - er det 200, 333, 400 Mhz. Ellers bør det
> være SDRAM DDR PC3200 - men mangler Mhz'en?

Sæt du bare nogle PC3200 RAM i maskinen, det kan den sagtens køre med og så
er du også på den sikre side.
Hvilken CPU har du siddende i maskinen?

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 10:28

Det er en: CPU Name AMD Athlon(tm) XP 3200+

Kan du ikke smide et link til de 512 MB ram du ville købe - det er vel 184
pins?

Per

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-09-07 12:29

"Per René Neuhauge Gotfredsen" <pgotfredsen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Det er en: CPU Name AMD Athlon(tm) XP 3200+

Ok så er det PC3200 RAM du skal have, din CPU kører nemlig med 400 MHz
front-side bus.

> Kan du ikke smide et link til de 512 MB ram du ville købe - det er vel 184
> pins?

Jo det er nemlig 184 pins RAM du skal have.
Jeg har aldrig været specielt kritisk mht. RAM med mindre jeg har siddet med
et overclockings-projekt.
Den her blok er fin:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=48875

Den her er på 1 GB:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=81542

Dit bundkort kan tage op til 3 GB RAM, du skal ikke altid stole på hvad
diverse programmer fortæller dig om den slags.

Så hvis du køber 1 GB blokken, så sæt de 2 blokke du har nu i de blå sokler,
og 1 GB blokken i den sorte.
Så vil du stadig kunne "udnytte" dual-RAM funktionen, omend den nu ikke er
specielt meget bevendt på et AMD board, men lidt har jo også ret

Mvh
Benjamin

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 13:40

Okay - jeg husker da pc'en blev installeret der havde jeg også købt 2 GB -
men den ville ikke boote med begge stænger i - så det var derfor jeg "tror"
på at den kun understøtter 1,5 GB. Men så skal jeg måske ind og rode med
BIOS opgradering mv. for at få 2 GB i?

Ps. Nu når jeg er i gang - hvad er den kraftigste CPU jeg kan sætte i mit
bundkort - og vil det gøre en forskel ifht. det jeg har iforvejen

Fra : Hans

Dato : 25-09-07 13:46

Per René Neuhauge Gotfredsen wrote:
> [...]
> jeg "tror" på at den kun understøtter 1,5 GB. Men så skal jeg måske
> ind og rode med BIOS opgradering mv. for at få 2 GB i?

Det understøtter 3 GB.

Hans

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 15:55

Hej igen

Kan disse RAM fra Getmore også bruges - der står godt nok ikke A7N8X-E.

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR400D8R3A%2F1G&Test=

Hvilke Kingston Ram med 1 GB understøttes alternativt til mit bundkort hos
Getmore?

Mvh. Per

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 16:38

Per René Neuhauge Gotfredsen wrote:
> Kan disse RAM fra Getmore også bruges - der står godt nok ikke A7N8X-E.
> http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR400D8R3A%2F1G&Test=

Hvad skal du bruge ECC-RAM til?

> Hvilke Kingston Ram med 1 GB understøttes alternativt til mit bundkort hos
> Getmore?

Skal det være hos Getmore?

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350889

Jesper Poulsen

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 17:04

Helst hos Getmore, da jeg er ved at samle en ordre her - og har handlet med
dem før

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 17:37

Per René Neuhauge Gotfredsen wrote:

> Helst hos Getmore, da jeg er ved at samle en ordre her - og har handlet med
> dem før

Så mangler du bare at svare på første del af indlægget.

Læs lidt her:

Jesper Poulsen

Fra : Per René Neuhauge Go~

Dato : 25-09-07 17:48

Jamen jeg aner ikke hvad jeg skal bruge ECC ram til - troede ikke det gjorde
en forskel *G*

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 18:59

Per René Neuhauge Gotfredsen wrote:
> Jamen jeg aner ikke hvad jeg skal bruge ECC ram til - troede ikke det gjorde
> en forskel *G*

Du læste ikke på linket, så?

Jesper Poulsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-09-07 14:59

Per René Neuhauge Gotfredsen wrote:
> Der er ihvertfald passiv køler på - og Asus er vel et okay mærke
> indenfor grafikkort?
>
> Mvh. Per

Jeg har et Asus GF6200, der ligeledes er passivt kølet og det fungerer bare.
Det eneste jeg sådan set ikke bruger det til (udover lidt FM2007) er spil,
og det dækker fint mine behov.
Så herfra kan Asus i hvert fald varmt anbefales.

Søren

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-09-07 07:00

http://www.playtool.com/pages/agpcompat/agp.html

> Så hvad ville du købe hvis du stod i min situation? Gerne med link og årsag?

GF7600GS eller GF7950GT.

Og så skal du lade være med at sende binært snask til en tekst-gruppe!

Jesper Poulsen

Fra : Kim

Dato : 24-09-07 09:52

On Sun, 23 Sep 2007 22:47:38 +0200, "Per René Neuhauge Gotfredsen"
<pgotfredsen@mail.dk> wrote:

>Jeg har været ude og købe mig en skærm med DVI indgang på - så nu vil jeg
>gerne kunne udnytte det via et grafikkort der også understøtter dette

Spørg i den rette gruppe : news:dk.edb.hardware.grafikkort

fut : dk.admin.netikette
--
Kim