Bedste FireWall til lille server
Fra : Thostrup

Dato : 10-07-01 15:22

Mange er nok ved at være trætte af spørgsmål vedrørende firewall's - Men ...
Jeg har fulg med i gruppen her og næsten kun hørt dårligt om Norton's bud.
Mange har blandt andet skrevet om gode oplevelser med ZoneAlarm. Den er jo
så også gratis for den lille udgave! (positivt)
Men gælder det ting kun for klienter, at ZA er bedre end Norton? Eller er
dette også gældende for servere?
Hvilken ville I anbefale til servere?

Mads Thostrup
Microsoft Certificated Personel

Fra : Kent Friis

Dato : 10-07-01 17:18

Den Tue, 10 Jul 2001 16:21:54 +0200 skrev Thostrup:
>Mange er nok ved at være trætte af spørgsmål vedrørende firewall's - Men ...
>Jeg har fulg med i gruppen her og næsten kun hørt dårligt om Norton's bud.
>Mange har blandt andet skrevet om gode oplevelser med ZoneAlarm.

Jeg har hørt flere der har problemer med ZA, end med Nortons...

>Den er jo
>så også gratis for den lille udgave! (positivt)
>Men gælder det ting kun for klienter, at ZA er bedre end Norton? Eller er
>dette også gældende for servere?

Begge er det der kaldes en "personal firewall". Deres primære funktion
er at beskytte PC'en mod brugerfejl (fx. at man clicker på en .EXE man
ikke skulle have clicket på). Da en bruger-PC ikke bør have nogen
services kørende, har den reelt ikke noget at bruge en rigtig firewall
til.

>Hvilken ville I anbefale til servere?

Det afhænger af hvad din server skal... Er det en enlig server, så kan
man sagtens klare sig med kun at starte de services man ønsker at bruge
- det er de services der alligevel skal åbnes for i en evt. firewall,
så en firewall gør ikke den store forskel.

En firewall's funktion er at holde to (eller flere) netværk adskilt,
så trafik fra det ene net ikke kommer (uønsket) over på det andet net.
Fx. vil man i en virksomhed nok have flere maskiner der kommunikerer
med hinanden, uden at ønske at folk udefra skal kunne kommunikere
direkte med dem. Det kan være brugere der skal have adgang til netværks-
drev, eller en webserver der skal have adgang til en SQL-server. Der er
det firewall'ens opgave, at sørge for at kun trafik til port 80 på
webserveren går igennem (fra internettet), men ikke trafik til
SQL-serveren

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel