Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveprofil sprøgsmål
Fra : SpookiePower

Dato : 10-10-07 15:25

Når jeg ligger nogle af mine fotos på nettet
eller sender dem via email, så syntes jeg ofte
af farverne er noget mere matte end det jeg
ser i photoshop cs3.

Som jeg kan forstå har det noget med farveprofilerne
at gøre. Jeg har læst lidt på lektien, men syntes
stadig jeg ender med matte billeder når de bliver
lagt på nettet.

Mit kamera Nikon D70s er indstillet til at tage billeder
i adobeRGB. Hvis det er et billede der skal på nettet,
konvertere jeg dette til sRGB i photoshop inden jeg
ændre på farverne. Efter lidt farve justering
bliver billedet så lagt på nettet, men stadig
syntes jeg de er noget mere matte end mit sRGB
billede fra photoshop. Har jeg ikke gjort det
rigtigt ??

Jeg har lagt mærke til at der i photoshop er en
menu som hedder view -> proof setup -> hvorunder
man kan finde - Macintosh RGB - Windows RGB og
Monitor RGB. Hvis jeg skifter mellem disse, oplever
jeg også nogle farve ændringer. Hvad skal jeg vælge
her ?

--
My Photo Gallery
www.anothermasterpiece.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-10-07 11:08

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Monitor RGB. Hvis jeg skifter mellem disse, oplever
> jeg også nogle farve ændringer. Hvad skal jeg vælge

Årsagen er nok, at når du ser billederne i Photoshop, så foretager
programmet en farvejustering, for at bringe resultatet tæt på et gæt på et
print resultat.
Når du ser billederne udenfor Photoshop, så er der ingen farestyring, og
billederne ser derfor anderledes ud.

Hvis du i Photoshop vil se, hvordan billederne ser ud uden farvestyring, så
slå den helt fra.
I min gamle ver. 7 er det under View/Proof colors, som man kan slå til eller
fra.

Det har i grunden ikke så meget mening at arbejde med farvestyring, hvis man
ikke har helt styr på hele kæden frem til billedet vises til slut. Det har
du jo ikke, hvis du sender billederne rundt til andre eller viser dem på
nettet.

/Per