Update på Møvs allergi ;-)
Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-09-07 22:00

Nå ja, hvis I er interesseret, så vil jeg da også gerne give en update
på Møvs allergi *LOL*

Vi er nået til slutningen af 10.ende uge og vi holder vejret i håbet
om at vi er igennem den værste "udrensning".

Jeg synes det har været hårde 10 uger med to skridt frem og et tilbage
hele tiden, men den sidste uges tid har det været to skridt frem og
ingen skridt tilbage )))

Møv følger stadig foderplanen fra Barf Klinikken, da vi har erfaret at
bare en lille ændring/tilføjelse af andet kødprodukt/foder, har
provokeret hans allergi eksem. Så indtil Møv har haft laaaaang tid
uden eksem, bliver han på foderplanen og holdt skarpt øje med han ikke
"stjæler" af Fisters skål. Der er ingen grund til at provokere hans
allergi

Fister, derimod han stortrives på Barf og ham "øver" vi os på med
andre kødtyper. Han er især glad for Hestekød/oksekød/spareribs/
oksehjerter og laks. Dog skal de ikke være helt tøet op når han skal
"æde" og vores bekymring for hans mave kunne tåle når det ikke var
helt tøet op, var ubegrundet

Fister får intet grønt i sine 200 gram foder om dagen, men deler gerne
et æble eller pærer med os andre

Begge holder deres vægt omkring de 10 kg hver )

Humørmæssigt er Møv den glade hund han altid har været og Fister han
ændret sig totalt (positivt) siden han er kommet på Barf foder.

Selv om vi godt ved Møv kan få flere "udrensninger" endnu, så krydser
vi alligevel fingre for vi er igennem den værste "udrensning"

Mvh Fru Larsen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-09-07 22:14

BorderTerrierMor wrote:
> Nå ja, hvis I er interesseret, så vil jeg da også gerne give en
> update på Møvs allergi *LOL*
>
> Vi er nået til slutningen af 10.ende uge og vi holder vejret i
> håbet om at vi er igennem den værste "udrensning".

Det er da bare skønt, at du fandt ud af hvad der skulle gøres, så
lille Møv kunne få det bedre. Det var da også ret slemt kan man jo
se på "før"-billederne. Han må have haft det forfærdeligt det lille
væsen. Godt at det går fremad. Fortsat pøj-pøj.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anette

Dato : 14-09-07 22:34

BorderTerrierMor wrote:

> Fister får intet grønt i sine 200 gram foder om dagen, men deler gerne
> et æble eller pærer med os andre

Bare nysgerrig: hvorfor ikke? Han skal vel også have de vitaminer og
mineraler, der er i grønt?

Ellers er det super at det går så godt med Møv - fedt at de trives på
barf'en begge to

Hvad med dig selv - synes du det er svært/besværligt at fodre på den måde?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-09-07 22:44

On 14 Sep., 23:33, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Bare nysgerrig: hvorfor ikke? Han skal vel også have de vitaminer og
> mineraler, der er i grønt?
Han får også vitaminer og mineraler med varieret fisk/kød/ben
produkter
Samtidig "snyder" jeg ham når han får lækkerbiskenkødprodukter

Fister har aldrig haft så flot en pels, klare øjne og været så
struttende af energi og humør

> Hvad med dig selv - synes du det er svært/besværligt at fodre på den måde?
Det var forvirrende i starten, at finde rundt i alt det Barf, men
efterhånden har jeg fået det kørt i system og synes ikke det er svært/
besværligt mere. Jeg er glad for vi har Fister der ikke har allergi,
han er en god "prøveklud" og jeg mangler stadig en del rå produkter at
"turde" give ham. )

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 08:51

BorderTerrierMor, skrev:

> Det var forvirrende i starten, at finde rundt i alt det Barf, men
> efterhånden har jeg fået det kørt i system og synes ikke det er svært/
> besværligt mere.

Det bliver faktisk hurtigt hverdag, jeg savner aldrig
bare at kunne hælde tørkost op.
Mine er så heller ikke spor sarte heldbredsmæssigt, så et eller
andet nemt kan jeg altid bikse sammen, faktisk det mest utrolige
jeg kan få i de hunde når det bare er blandet op med El Kama
Der rynkede de mere på snuden i starten når jeg skulle eksperimenterer,
nu bliver madskålen poleret hvergang

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 14-09-07 23:19

On 14 Sep., 23:14, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> [...]
> se på "før"-billederne. Han må have haft det forfærdeligt det lille
> væsen. Godt at det går fremad. Fortsat pøj-pøj.

Ja de "før" billeder siger alt og vi overvejede om det var ham et
værdigt liv ;-(

Heldigvis "opdagede" vi Barf og det ser ud til at være hans
redning

Tak for pøj-pøjerne )

Mvh Fru Larsen.

Fra : Leyna

Dato : 14-09-07 23:17

On Fri, 14 Sep 2007 13:59:51 -0700, BorderTerrierMor
<BorderTerrier@Forum.dk> wrote:

>Jeg synes det har været hårde 10 uger med to skridt frem og et tilbage
>hele tiden, men den sidste uges tid har det været to skridt frem og
>ingen skridt tilbage )))

Godt nok. Det ser ud til at være vejen frem for Møw. Dejligt at høre.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 15-09-07 04:40

Hej,

Tillykke med de gode reslutater og de dejlige hunde .

Jeg har måske ikke fulgt ordentligt med, men hvad er det for kød som Møv
får?

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-09-07 07:22

"BorderTerrierMor" <BorderTerrier@Forum.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej!

Tak for det, det har været efterlyst med en update (o:
Det er dejligt at læse!
Send gerne en lille update til hp`en hvis du orker?!

Mvh. Marie

Fra : Winnie

Dato : 15-09-07 08:23

"BorderTerrierMor" skrev i en meddelelse
[...]

-----------------------------------

Hej Fru Larsen,

Tænkte nok der måtte komme en update fra dig også

Og sikke en god én.
Jeg ville dog ønske det havde været lige så nemt for Jer, som det var for
os. Men, det lader til, at det er løsningen for Møv og Fister. Jubii

- Winnie

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 08:45

BorderTerrierMor, skrev:
> Nå ja, hvis I er interesseret, så vil jeg da også gerne give en update
> på Møvs allergi *LOL*

Self er vi da det

> [...]
>
> Jeg synes det har været hårde 10 uger med to skridt frem og et tilbage
> hele tiden, men den sidste uges tid har det været to skridt frem og

Lyder godt.

> [...]
> uden eksem, bliver han på foderplanen og holdt skarpt øje med han ikke
> "stjæler" af Fisters skål. Der er ingen grund til at provokere hans

Det kunne tyde på at Barf Klinikken har ganske godt styr på det
med den foderplan de har stillet op.

> [...]
> oksehjerter og laks. Dog skal de ikke være helt tøet op når han skal
> "æde" og vores bekymring for hans mave kunne tåle når det ikke var

Lyder godt.
Jeg giver også ofte mine deres kød ½ frosset,
så holder det lidt længere, de har heller ingen probs med det.

> Fister får intet grønt i sine 200 gram foder om dagen, men deler gerne
> et æble eller pærer med os andre

Han får vel sit grøntpulver går jeg ud fra.

> Begge holder deres vægt omkring de 10 kg hver )

Så er de jo begge 30 kg fra at kunne kaldes hunde

> Humørmæssigt er Møv den glade hund han altid har været og Fister han
> ændret sig totalt (positivt) siden han er kommet på Barf foder.

Specielt Angel synes jeg har fået mere energi af at komme på Barf,
og hun var bestemt ikke en sløv hund før,
så det slider lidt mere på hendes menneske

> Selv om vi godt ved Møv kan få flere "udrensninger" endnu, så krydser
> vi alligevel fingre for vi er igennem den værste "udrensning"

Der bliver også krydset fingre herfra
Fint du kommer med en update.

Ps.
Kan du huske den allergiramte Golden som jeg skrev om
som også var skiftet til "barf".
Jeg mødte den for nylig, og barf var droppet igen da den ikke
havde kunnet tåle det i maven, den var faktisk blevet ret syg.
Men jeg har en klar fornemmelse af at den bare blev fodret
med kallun/oksemix og grøntmix efter anvisning fra Maxøe.
Så den er tilbage på skånetørkost og rester fra middagsbordet,
jeg købte så deres restlager af råt kød billigt

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 09:56

On 15 Sep., 05:39, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> [...]
>
> Tillykke med de gode reslutater og de dejlige hunde .
>
> Jeg har måske ikke fulgt ordentligt med, men hvad er det for kød som Møv

Tak for lykønskninger

Møv følger som sagt stadig foderplanen fra Barf Klinikken, som er
varieret imellem rensdyr, kanin, and, kallun blandet med hvidløspulver
og grøntpulver, samt lammeben til bendag. Samt får han tørrede
oksestruber og tunger som godbid.

Den foderplan passede ikke vores anden hund Fister, der ikke har
allergi, derfor købte vi hestekød, oksekød, oksehjerter, og laks til
ham og prøvede at give Møv små bitte stykker af disse kødprodukter,
men det reagere Møv på med det samme og slår ud af allergi eksem,
endnu.

Derfor holder vi os strengt til foderplanen indtil Møv har haft lang
tid unden allergi reaktion, for at give hans immunforsvar ro til at
blive så stærkt at han forhåbentligt efterhånden også kan tilføjes
andre kødprodukter.

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 09:57

On 15 Sep., 08:21, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Tak for det, det har været efterlyst med en update (o:
> Det er dejligt at læse!
> Send gerne en lille update til hp`en hvis du orker?!

Velbekommen Marie og jeg skal nok sende dig en update til din HP

Hvordan går det dine vuffer med Barf kødet ?

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-09-07 10:32

> [...]
>
> Mvh. Marie

Velbekommen Marie og jeg skal nok sende dig en update til din HP

Hvordan går det dine vuffer med Barf kødet ?

Jeg sendte dig en mail for nogle dage siden, har du ikke fået den?

Kanin er et absolut hit, især hos Ebbe!

Mvh. Marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 09:59

On 15 Sep., 09:22, "Winnie" <win...@schildknecht.123dk> wrote:

> [...]
> Jeg ville dog ønske det havde været lige så nemt for Jer, som det var for
> os. Men, det lader til, at det er løsningen for Møv og Fister. Jubii

Hi hi Winnie, din tråd inspirerede mig til at fortælle en update
også )

Du har ret, det har ikke lige været den nemmeste allergi at komme til
livs, vi har haft med Møv ;-(

Men korrekt jubii, nu ser det endelig ud til at lykkedes

Mvh Fru Larsen.

Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 12:40

On Sat, 15 Sep 2007 01:58:52 -0700, BorderTerrierMor
<BorderTerrier@Forum.dk> wrote:

>Hi hi Winnie, din tråd inspirerede mig til at fortælle en update
>også )

Jamen så vil jeg da osse lige melde mig i koret. Hans er jo gået
tilbage til tørfoder nu, men trives ret godt. Sidste melding var dig
at han først var i behandling for ringorm og senere skab. På nuværende
tidpunkt skulle han være sluppet af med begge dele, men jeg synes godt
nok at han rager en del sygdom til sig. Jeg skal ud at kigge til ham
på tirsdag, men efter hvad min mand siger, så har han det som blommen
i et æg. Jeg spekulerer lidt på om hunde mon osse kan få
stress-eksem... Ved godt at det ikke er klinisk dokumenteret, men kan
jo se hvornår mit eget går i udbrud, så måske er det "kun" et
spørgsmål om total trivsel...?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 10:04

On 15 Sep., 09:45, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det kunne tyde på at Barf Klinikken har ganske godt styr på det
> med den foderplan de har stillet op.

Det har jeg jo aldrig tvivlet på )

> Han får vel sit grøntpulver går jeg ud fra.

Nope, Fister er ikke til grønt af nogen art, så jeg har med hjælp fra
andre garvede barfer fundet en foderblanding af fisk/kød og ben osv
der giver Fister de vigtige næringsstoffer han skal have )

> Så er de jo begge 30 kg fra at kunne kaldes hunde
De gør stadigvæk, så vist ikke noget med vægten der gør om de kan
kaldes hunde eller ej *LOL*

> [...]
> Så den er tilbage på skånetørkost og rester fra middagsbordet,
> jeg købte så deres restlager af råt kød billigt

Hmmmm der er jeg efterhånden blevet overbevist om at hvis ikke man
variere barf kosten og især holder ved med at barfe i laaaaaaaang tid,
så ser man ikke nogen resultater )

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 10:31

BorderTerrierMor, skrev:

> Det har jeg jo aldrig tvivlet på )

Man skal også tro på sit projekt, eller går det slet ikke

> Nope, Fister er ikke til grønt af nogen art, så jeg har med hjælp fra
> andre garvede barfer fundet en foderblanding af fisk/kød og ben osv
> der giver Fister de vigtige næringsstoffer han skal have )

Bare af nysgerrighed, er det fordi han ikke gider æde grøntpulveret
at du er stoppet med det.
Om de kan leve fint uden grøntsager er der jo meget delte meninger om,
jeg ved det ikke.

> De gør stadigvæk, så vist ikke noget med vægten der gør om de kan
> kaldes hunde eller ej *LOL*

Jeg plejer at sige at hunde under 40 kg ikke er rigtige hunde,
så det er ikke godt når Angel ind imellem kun vejer 39kg

> Hmmmm der er jeg efterhånden blevet overbevist om at hvis ikke man
> variere barf kosten og især holder ved med at barfe i laaaaaaaang tid,
> så ser man ikke nogen resultater )

jeg ved ikke precist hvor det gik galt for hende, jeg borede ikke i det.
Hendes dyrelæge havde fået hende overbevist om at barf var det rene gift.
Jeg mener også at man bør sætte sig lidt ind i barf inden man starter,
og ikke bare købe en gang kød og grøntmix og lade det værer ved det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-09-07 10:50

> [...]
> Jeg mener også at man bør sætte sig lidt ind i barf inden man starter,
> og ikke bare købe en gang kød og grøntmix og lade det værer ved det.

Jeg fik en opringning i går, af en der har hentet kød og el kama her
tidligere. Hendes hund var plaget af eksem, ørebetændelse oa. og blev så fin
efter få måneder.
så var hun til dyrlæge til et eftersyn, og han fik ligeledes overtalt hende
til at vende tilbage til tørfoder fordi det var da noget livstruende noget
hun var begyndt at give sin hund!

Nu efter et halvt år, er den tilbage med eksem og øreproblemer igen, og nu
giver hun pokker i hvad dyrlægen mener om den sag, for tørfoder skal hun
ikke købe mere.

Nu har hun også fået en sød hvalp foruden den "gamle" som også skal have
"rigtig hundemad", hun er 4 mdr. og vejer 5 -6 kg.
Jeg har så lovet at lave en madplan til hvalpen, så hun får hvad hun skal
have, så jeg må lægge hovedet i blød og få regnet på det.

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 12:46

On Sat, 15 Sep 2007 11:50:03 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>til at vende tilbage til tørfoder fordi det var da noget livstruende noget

Hvor i alverden får de dog det fra? Det er sg* da hundens naturlige
føde. Jeg forstår det simpelthen ikke. For mig giver det mening med
barf.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-09-07 13:13

> Hvor i alverden får de dog det fra? Det er sg* da hundens naturlige
> føde. Jeg forstår det simpelthen ikke. For mig giver det mening med
> barf.

Min egen dyrlæge siger, at det ikke er obligatorisk med fodring som
undervisningsmateriale under deres uddannelse, det er et tilvalg.
hovedparten af dyrlægerne bliver undervist af fodergiganterne under kurser..
og har de ikke forstand på sammensætning af foderet, så er det vel klart, at
de hælder til den viden de nu engang har lært sig. tørfoder er der en vis
garanti for.
Der er startet en ny dyrlæge hos den dyrlæge jeg bruger, som efter sigende
skulle være noget så klog på fodring, og fodertyper, og han skulle da også
liiiige prøve mig af, første gang jeg var derude og hilste på ham...men han
blev klogere..(-;

Mvh. Marie

Fra : Leyna

Dato : 15-09-07 12:44

On Sat, 15 Sep 2007 11:31:22 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hendes dyrelæge havde fået hende overbevist om at barf var det rene gift.
>Jeg mener også at man bør sætte sig lidt ind i barf inden man starter,
>og ikke bare købe en gang kød og grøntmix og lade det værer ved det.

Hmmmm... Det lyder grangiveligt som min dyrlæge. Hun er sg* heller
ikke meget for barf, og hun er hverken til at hugge eller stikke i,
men jeg gjorde hende nu alligevel mundlam da jeg havde Oy til de
første vaccinationer. "Sikken dog en utrolig flot pels han har. Hvad
fodrer du med?" Hehe... hun blev sg* lidt lang i ansigtet!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 09:17

On 17 Sep., 09:35, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> Det behøver du ikke ulejlige dig med for min skyld. Jeg har selv mange års
> erfaring med at fodre hunde, og jeg har da både gamle og nye bøger om
> hundefodring.
> Jeg har gode erfaringer med at fodre hunde med 2/3 grønt og 1/3 kød. Det
> laver jeg ikke om på, for det er gennemprøvet.
>
> Hilsen
> Jytte
> Hunden er jo ikke et nyt eksotisk dyr, men menneskets første husdyr.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det var nu heller ikke for din skyld, men for din dyrlæges ))

At du har gode erfaringer er da supert, men ændre ikke ved at andre
gør og mener anderledes trods det også er gennemprøvet )

Mvh Fru Larsen.

Fra : JB

Dato : 17-09-07 10:13

> [...]

At du har gode erfaringer er da supert, men ændre ikke ved at andre
gør og mener anderledes trods det også er gennemprøvet )

Hvis du kan henvise til nogle undersøgelser, hvor man gennem flere
generationer har fodret tamhunde udelukkende med kød (af forskellig slags)
og ben, og de har haft færre sygdomme og har levet længere, end med fodring
med kød og grønt, vil jeg bestemt være interesseret i at se dem. Det vil min
dyrlæge sikkert også.

Undersøgelser af ulve i naturen, kan vi ikke bruge til så meget, fordi vilde
dyr ikke bliver så gamle. Vi ved jo ikke om ulven ville være død af dårlige
nyrer 8 år gammel, når den døde, da den var 6.
Et dyr i naturen spiser hvad den kan skaffe, det er jo ikke sikkert, det er
optimalt for den.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 18:23

JB, skrev:

> [...]
> være død af dårlige nyrer 8 år gammel, når den døde, da den var 6.
> Et dyr i naturen spiser hvad den kan skaffe, det er jo ikke sikkert,

Som talt ud af mit hjerte Jytte

/Jens (hvis hunde foretrækker kødsovs, leverpostej og osterejer)

Fra : jytte

Dato : 17-09-07 16:45

On 17 Sep., 15:33, BorderTerrierMor <BorderTerr...@Forum.dk> wrote:

> Hvordan det, mere end når får andet foder ?

Fordi knoglerne er hårdere.

Mvh Jytte M

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 17:48

jytte, skrev:

> Fordi knoglerne er hårdere.

Barfhunde skal faktisk helst have de lidt blødere knogler
som de kan fortærer. Et hårdt okseben virker kun som tandbørste,
dem giver man ikke ret ofte.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 19:48

On 17 Sep., 20:35, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Som tidligere skrevet tror jeg kun det kræver en basal viden om sund
> ernæring, lidt viden om vilde hundes levevis og en god portion sund fornuft.
> Sørger man for at komme igennem hele spektret af kød, knogler og grønt hver
> måned, så fejlernærer man ikke sin hund. For få år siden - før der var nogen
> der fandt ud af at man kunne tjene en masse penge på at fabriksfremstille
> hundefoder - levede hundene et glimrende liv på rester fra ejers bord og
> hvad den så eller kunne finde, stjæle eller tigge sig til. Sikkert ikke
> optimalt foder, men de levede da

Det tænker jeg også på Anette, hvorfor den skepsis overfor Barf, men
ikke tørfoderfabrikanter. ?

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 19:52

BorderTerrierMor, skrev:

> Det tænker jeg også på Anette, hvorfor den skepsis overfor Barf, men
> ikke tørfoderfabrikanter. ?

Reklamens magt, godt hjulpet af dyrelægerne der har en
stor økonomisk interesse i at hunde æder tørfoder.
Der er penge i at sælge skidtet, og penge i at reperarer
på skaderne bagefter

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-09-07 20:14

> Reklamens magt, godt hjulpet af dyrelægerne der har en
> stor økonomisk interesse i at hunde æder tørfoder.
> Der er penge i at sælge skidtet, og penge i at reperarer
> på skaderne bagefter

jeps -Halleluja!
LOL..

mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 20:35

Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

DOBBELT *LOL*
Statistikken følger vel
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-09-07 20:47

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> DOBBELT *LOL*
> Statistikken følger vel

Det hedder ROFL.. dobbelt lol er plat i en sådan seriøs tråd, John..(((-;
Jeg ved at starter en egentlig undersøgelse vedr. barf, jeg mener faktisk at
det er barfcentret der står bag, den vil jeg med interesse følge, der har
ikke tidligere været interesse eller økonomi til en sådan undersøgelse..
ellers kan jeg kun tale for mig selv og mine hunde..

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 20:53

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Det hedder ROFL.. dobbelt lol er plat i en sådan seriøs tråd,

Og så praler han ved siden af at hans egen hund barfer,
han er bare for doven til at købe kødet, så det må den selv skaffe

/Jens

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 21:44

pwh skriblede følgende:

> Og så praler han ved siden af at hans egen hund barfer,
> han er bare for doven til at købe kødet, så det må den selv skaffe

Jo og du giver jo ikke dine hunde det de helst vil have

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 05:03

jopa, skrev:
> pwh skriblede følgende:

> Jo og du giver jo ikke dine hunde det de helst vil have

Nemlig, vi er dyreplagere begge to

/Jens

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 21:02

Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> Det hedder ROFL.. dobbelt lol er plat i en sådan seriøs tråd,
> John..(((-;

Ok *ROFL* det er forrygende at en religion kan have så basale fejl at man
ikke en gang ved om en hund har behov for andet end kød.
Hvad med vitaminer og mineraler ?
C vitamin producerer hunden selv men hvad er garantien for den optimale
blanding.
Hvem af profeterne skal man læne sig op af hvis man er i tvivl.

Hvis fuldfoder er direkte skadeligt for hunden, samt det faktum at nogen
tjener penge på det er jo uhyggelig læsning.

jeg tror sgu jeg stopper med at fodre min hund, så er jeg vel på den sikre
side ? eller

Ps jeg har intet i mod Barf gider blot ikke selv

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 20:38

jopa, skrev:
> Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:

> DOBBELT *LOL*
> Statistikken følger vel

Pas på vi ikke statestikker dig

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 10:06

On 15 Sep., 09:51, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> jeg kan få i de hunde når det bare er blandet op med El Kama
> Der rynkede de mere på snuden i starten når jeg skulle eksperimenterer,

Som sagt, det er dejligt vi har Fister vi kan "prøve" på og i dag har
han lige fået sin første gang tun, blandet i sit foder. Godt nok tun
fra dåse men hold op han ÅD.)

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 10:22

BorderTerrierMor, skrev:

> Som sagt, det er dejligt vi har Fister vi kan "prøve" på og i dag har
> han lige fået sin første gang tun, blandet i sit foder. Godt nok tun
> fra dåse men hold op han ÅD.)

Tun er også et hit her i huset.
Netto har tit tilbud på 6 dåser for 20 kr, så hamstrer jeg lidt

/Jens (som også kan lide tun)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 10:26

On 15 Sep., 11:22, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Tun er også et hit her i huset.
> Netto har tit tilbud på 6 dåser for 20 kr, så hamstrer jeg lidt
>
> /Jens (som også kan lide tun)

JA det kan du sgu da sagtens sige, nu skal JEG dele tun med Fister
*wrælllll* *LOL*

Nåååå nej forresten, jeg kan købe dem i vand til mig selv og dem i
olie til Fister )))

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 10:39

On 15 Sep., 11:31, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]
>
> Kanin er et absolut hit, især hos Ebbe!
>
> Mvh. Marie- Skjul tekst i anførselstegn -

Neiiiiiiiiiiiiiiiiii jeg har ikke fået nogen mail fra dig ;-(((

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 10:54

On 15 Sep., 11:31, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Bare af nysgerrighed, er det fordi han ikke gider æde grøntpulveret
> at du er stoppet med det.
> Om de kan leve fint uden grøntsager er der jo meget delte meninger om,
> jeg ved det ikke.

Vi måtte igennem et temmelig langt eksperiment med Fister, for han gad
altså ikke den allergifoderplan

Vi forsøgte ALT, men for dælen Fister er stædig og han endte på kun at
ville have kallun og ben og det kan/skal han ikke leve på. Trods vi
ikke gav ham andet FØR han spiste hvad der blev serveret, kunne han gå
flere dage uden at spise. Han tabte sig selvfølgelig og det duttede
heller ikke. Så tog vi skeen i den anden hånd og begyndte at barfe ham
efter alle de råd og vejledninger vi havde fået og kunne finde hos
andre barfere. Det endte så med for det første at han ville have de
næsten frosset, men så sandelig ikke med grøntpulver og hvidløgspulver
på, så ville han hellere sulte. Dernæst endte det ud med, efter kyndig
vejledning fra garvede barfere, at de næringsstoffer og vitaminer der
er i grøntsager, kan gives ved varieret kød/fisk/æg osv produkter.
Derfor får Fister 200 gram kød/ben/fisk, af hvad vi nu kan finde til
ham. Jeg gør dog det at jeg tager det Barf kød vi har til Møv og
blander det med de "gode" ting til Fister, samt bliver han snydt ved
at jeg blandet grøntpulver i når det er kødtyper han bare ikke kan
lade være

Fister kan KUN spise 200 gram om dagen og hvis jeg skal erstatte det
med noget af det som grønt, så vil han tabe sig og det dutter ikke,
derfor var jeg nødt til at finde produkter der kan dække hans
behov.

> Jeg plejer at sige at hunde under 40 kg ikke er rigtige hunde,
> så det er ikke godt når Angel ind imellem kun vejer 39kg

Her i huset er "plejer" afgået ved døden *LOL*

> [...]
> Jeg mener også at man bør sætte sig lidt ind i barf inden man starter,
> og ikke bare købe en gang kød og grøntmix og lade det værer ved det.

Ak ja, man gør jo hvad man hver især føler for er rigtigt )

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 11:38

BorderTerrierMor, skrev:
> [...]
> vejledning fra garvede barfere, at de næringsstoffer og vitaminer der
> er i grøntsager, kan gives ved varieret kød/fisk/æg osv produkter.

Jeg bliver da også mere og mere tvivlende overfor hvor stort behov
de har for grøntsager, men jeg forsætter indtil videre selv med at give det,
som sagt fungerer det også som fyld her i huset.

> [...]
> med noget af det som grønt, så vil han tabe sig og det dutter ikke,
> derfor var jeg nødt til at finde produkter der kan dække hans

Det "problem" har jeg så ikke
Mine kan snildt spise 1 kg foder, slå en bøvs, og bede om en portion mere

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 10:33

On 17 Sep., 11:13, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> [...]
> nyrer 8 år gammel, når den døde, da den var 6.
> Et dyr i naturen spiser hvad den kan skaffe, det er jo ikke sikkert, det er

Du kan bare søge på nettet så finder du hvad du søger både danske og
internationale sider, men jeg har fornemmelse af at uanset hvad jeg
kommer med så ændre du ikke holdning. ))

Så gør som det passer dig, så gør jeg som det passer mig ))

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 16:51

On 17 Sep., 17:44, jytte <mollie-...@hotmail.com> wrote:

> Fordi knoglerne er hårdere.
>
> Mvh Jytte M

Det er vel ikke værre end når man fodre med tørfoder og giver sin hund
et kødben ?

Nogen Barfere giver ben hver dag, andre giver hakket(blandet) kød og
ben, så hvordan det skal kunne give mere tandskade, kan jeg ikke lige
følge )

Tværtimod tror jeg, at når hundene gnasker i ben, så styrker det deres
tænder og holder tandsten væk.

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-09-07 17:39

> [...]

følge )

Tværtimod tror jeg, at når hundene gnasker i ben, så styrker det deres

Det er nu også min teori, Loui min hanboxer, og Ebbe min Cairnterrier, som
nu er blevet barfet i over 3 og knapt 4 år, har ikke det mindste tegn på
slid på sine tænder, jeg har lige chekket grundigt efter
(-;
de får så heller ikke mange hårde knogler, men let tygbare, som jeg tvivler
på skulle kunne give slid på bisserne.
Hvis de udelukkende fik massive okseknoger, så kunne det da godt tænkes at
der kom uhensigtsmæssigt slitage.
Min forrige boxerdreng havde grimme tænder pga. slitage, men det var nu mere
fordi han havde en mani med store sten, og de var altså ikke så heldige for
hans tænder.

Mvh. Marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 19:20

On 17 Sep., 20:14, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Nej, menneskers normale Ph i mavesækken er omkring 5. Det er jo mave SYRE vi
> render rundt med, så Ph vil altid være under 7. Var Ph'en 10 i vores maver
> ville det være en ret kraftig base, ala læskekalk eller brun sæbe
>
> Men det er korrekt at hunde Ph i maven er betydeligt lavere end vores og de
> er betydeligt bedre end vi til at nedbryde bakterier - eller ville de blive
> møgsyge af at æde f.eks ådsler
>
> / Anettewww.philana.dk

Jeg skrev også ca. 10 og noget højere end hundenes ))

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 19:48

On 17 Sep., 19:21, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Hørt, hvis andre vil lægge hund til nye eksperimenter skal de da værer
> velkommene, jeg holder mig også til det gennemprøvede med mine
>
> /Jens

Hvor får I fra at ved ikke at give den potion grønsager er et
eksperiment og ikke gennemprøvet ?

Mvh Fru Larsen.

Fra : JB

Dato : 17-09-07 20:06

> [...]
>
> /Jens

Hvor får I fra at ved ikke at give den potion grønsager er et

Før det blev almindeligt med tørfoder, blev hunde fodret med 1/3 ris eller
brød, 1/3 grønt og 1/3 kød. El Kama f.eks. er et meget gammelt produkt. Jeg
er også så gammel, at jeg havde hunde før tørfoderet blev almindeligt. I dag
bruger man mere grønt end dengang, det er nok fordi, man har flere penge end
for 30 - 40 år siden.
Så jeg har selv gennemprøvet den måde at fodre på, og mine hunde har altid
været sunde og har ikke haft allergi eller knogleproblemer.
Så metoden har jeg prøvet i praksis.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 20:51

JB, skrev:

> Før det blev almindeligt med tørfoder, blev hunde fodret med 1/3 ris
> eller brød, 1/3 grønt og 1/3 kød. El Kama f.eks. er et meget gammelt
> produkt.

El Kama er et genialt produkt.
Min Fars nye Dværgschnauzer ville ikke æde sin tørkost,
han prøvede med mange triks uden det hjalp.
Jeg gav ham så en prøvepose med El Kama som han gav hende
med lidt fisk eller kylling i. Så blev madskålen pludselig slikket
Så nu har jeg de sidste par dage siddet og undervist ham i råfodring
over telefonen, han låner min barfbibel næste gang vi ses

Faktsik anbefalede jeg ham at fodrer hende med tørkost
da det er det nemmeste at styrer for ham.
Men når hunden ikke gider at æde det dur det jo ikke

/Jens

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 20:34

BorderTerrierMor, skrev:

> Hvor får I fra at ved ikke at give den potion grønsager er et
> eksperiment og ikke gennemprøvet ?

Det ved vi vel heller ikke 100%, men ud fra de
oplysninger jeg har mødt i forbindelse med barf er der
blevet anbefalet at man giver grøntsager.
Kan heller ikke se hvad i grøntsager der skulle værer
skadeligt for hunden.
Jeg kan bedre overbevises om at det er skadeligt for
den at undværer, eller ihvertilfælde mindre sundt.

Bemærk da også at du er den eneste barfer her i gruppen
der ikke giver grøntsager i forbindelse med kødet.
Faktisk giver alle der fodrer med tørkost jo også grøntsager,
så sådan rent globalt hælder de fleste nok til at grøntsager
bør værer en del af hundens kost

Som jeg har forstået dig er det også din hunds valg at undværer
grøntsager, og ikke med din gode vilje i første omgang.
Du siger da også selv at du lusker lidt i ham ind imellem,
det må du da gører fordi du mener det er sundt for ham.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 11:55

On 15 Sep., 12:37, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Jeg bliver da også mere og mere tvivlende overfor hvor stort behov
> de har for grøntsager, men jeg forsætter indtil videre selv med at give det,
> som sagt fungerer det også som fyld her i huset.
Man kan dække deres vitamin/mineralbehov fra grønt via evt. fisk, men
korrekt hvis man har en hund der tager på, så er grøntsager god
fyld

> Det "problem" har jeg så ikke
> Mine kan snildt spise 1 kg foder, slå en bøvs, og bede om en portion mere
>
> /Jens

*LOL* sgu fordi vi har hunde og du har rovdyr *LOL*

Mvh fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 12:35

BorderTerrierMor, skrev:

> Man kan dække deres vitamin/mineralbehov fra grønt via evt. fisk, men
> korrekt hvis man har en hund der tager på, så er grøntsager god
> fyld

Jeg synes at noget af den argumentation der ligger til grund for at hunde
rent naturligt ville spise grøntsager til tider virker lidt søgt.
Men i passende mængder skader de på den anden side nok heller ikke

I aften skal mine dog have en dåse baked beans hver med grisehaler,
det elsker de, og skulle også værer go fin hundemad.

> *LOL* sgu fordi vi har hunde og du har rovdyr *LOL*

Bare vent til dine har barfet lidt længere, så bliver de også til blodtørstige rovdyr
Det er nok nærmere deres Labradorblod der ikke fornægter sig,
en rigtig Lab er altid sulten

/Jens

Fra : Anette

Dato : 15-09-07 13:28

BorderTerrierMor wrote:
> Man kan dække deres vitamin/mineralbehov fra grønt via evt. fisk, men
> korrekt hvis man har en hund der tager på, så er grøntsager god
> fyld

Jeg er altså lige nødt til at protestere
De fedtopløselige vitaminer: A-D-E og K findes i kød og fisk, og de
vandopløselige B og C, findes i frugt og grønt.
Kød indeholder kun MEGET begrænsede mængder vandopløselige vitaminer, og
fisk slet ikke. Ligesom mennesker kan dyr ikke lagre de vandopløselige
vitaminer i kroppen til senere brug - det skal tilføres hele tiden.

Hunde har ikke brug for ret mange af de vandopløselige vitaminer, men noget
skal de have for at være ordentligt dækket ind.
Bvitaminerne indgår som en del af bla. celleopbygningerne/cellefornyelserne
i hele kroppen ( det er en konstant proces der foregår i alle levende
væsener) og C vitaminer indgår som en del af optagelsen af kalk,calcium
o.s.v.

Jeg ved ikke om mangelsymptomerne er de samme hos hunde som hos mennesker,
men når mennesker mangler f.eks B12 vitamin viser det sig som en alvorlig
blodmangel, og mangler man c-vitamin får man skørbug ( mister tænder og
knoglerne afkalkes - det var det sømænd i gamle dage blev så syge af og
bryggeriarbejderne da man fjernede c-vitaminerne fra elefantøl

Bare sådan lige lidt grundlæggende ernæringslære fra en gammel sygeplejerske

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 14:18

Anette, skrev:

> [...]
> og fisk slet ikke. Ligesom mennesker kan dyr ikke lagre de
> vandopløselige vitaminer i kroppen til senere brug - det skal

Som jeg har forstået det er det også det fedtopløselige vitaminer man
kan komme til at overdoserer med, fordi det overskydene ikke populært
sagt bliver pisset ud
Men mon ikke man ved en varieret kost der også består af indmad,
æg og youghurt kan få dækket hele vitaminspektret.
Så er der self manglen på plantefibre i kosten, men det er der jo også
dem der mener er af det dårlige for hunden. Det kan blive en ren videnskab til sidst.
Personligt tror jeg ikke jeg nogensinde tør fjerne grøntsager fra mine hundes kost.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 03:01

pwh wrote:
> Som jeg har forstået det er det også det fedtopløselige vitaminer man
> kan komme til at overdoserer med, fordi det overskydene ikke populært
> sagt bliver pisset ud

Korrekt De fedtopløselige vitaminer ophobes i kroppens fedt hvis man,
f.eks spiser for mange vitaminpiller.

> Men mon ikke man ved en varieret kost der også består af indmad,
> æg og youghurt kan få dækket hele vitaminspektret.

Indmad, æg og yougurth indeholder også animalsk fedt -dvs de hovedsaglig
indeholder de fedtopløselige vitaminer.
Men bare et par skiver æble, lidt kål eller en gulerod kan -ifølge min
bedste overbevisning, dække hundens daglige behov for de vandopløselige
vitaminer. Ræve f.eks æder jo også både græs, bær og æbler - og mon ikke
vildtlevende hunde gør det, som supplement til diverse mindre byttedyr?

> Så er der self manglen på plantefibre i kosten, men det er der jo også
> dem der mener er af det dårlige for hunden. Det kan blive en ren
> videnskab til sidst.

Jeg tror ikke på at det er så svært. Det er med hunde som med mennesker - en
sund varieret kost, med behørig hensyntagen til hvad der er hundens
naturlige fødeemner.

> Personligt tror jeg ikke jeg nogensinde tør
> fjerne grøntsager fra mine hundes kost.

Heller ikke her. Jeg vil gerne have at mine hunde f.eks beholder deres
tænder hele livet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 05:08

Anette, skrev:

> Jeg tror ikke på at det er så svært. Det er med hunde som med
> mennesker - en sund varieret kost, med behørig hensyntagen til hvad
> der er hundens naturlige fødeemner.

Det er nu også min overbevisning, at det ikke er den store videnskab.
Men netop mht hvad der er hundens naturlige fødeemner er der jo
stor uenighed, og meget af det bygger i mine øjne på gætteri.

> Heller ikke her. Jeg vil gerne have at mine hunde f.eks beholder deres
> tænder hele livet

Jeg mener nu heller aldrig at værer stødt på et tørfoder der
ikke indenholdt diverse grøntsager.
Dem der fremstiller det har vel også forsket lidt i sagen
Føler mig da også 99.99% sikker på at en passende mængde
grøntsager ikke skader, men jeg føler mig ikke overbevist
om at hunden helt kan undværer dem, men det kan den måske alligevel.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:46

On 17 Sep., 22:33, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> BorderTerrierMor skriblede følgende:

> Jo da vi har akkurat samme anatomi.
> 2 lunger hjerte kredsløb nyer osv.
>
> Min pointe er blot at så længe man ikke i barfkredse ved det basale om
> fodring så foretrækker jeg da at være sikker på at min får det den har behov
> for.
>
> --
> Mvh. Johnwww.johns-web.dk

Nej det har vi godt nok ikke John, samme anatomi og hvis du søgte lidt
rundt omkring så er der rigeligt basal viden om Barf )

Jo jo du gør hvad du føler for, ganske som vi andre gør

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:48

On 17 Sep., 22:36, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Nej, de søgte hunde med allergier eller HD/AD til formålet. Mine strutter jo
> af sundhed, så der er ikke så meget at komme efter.. (-;
> Forsøget stod beskrevet i et blad, vi med hund, tror jeg.. jeg skal se efter
> og referere når jeg har lokaliseret det, her er nogle i huset der har det
> med at hugge mine hundeblade..
>
> Mvh. Marie

Jeg så det på Barf Klinikkens hjemmeside at de søgte hunde, derfor jeg
troede du var med, med det du skrev om undersøgels ))

Også en undersøgelse jeg vil følge med interesse )

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 18-09-07 07:25

On 18 Sep., 06:08, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Du har da aldrig set John, han er vist ret pelset
>
> /Jens- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Et er at være pelset udenpå, noget andet er hvordan anatomien er
indeni *LOL*

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 18-09-07 21:00

On 18 Sep., 18:17, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> Jeg har dog ingen problemer med at Fister ikke gider grønt, når jeg
> sørger for han får varieret kød og ben )
>
> Mvh Fru Larsen.
>
> Forhåbentlig har Fister heller ingen problemer.
>
> Hilsen
> Jytte

Selvfølgelig har Fister ingen problemer med han ikke får grønt, for så
havde han nok spist det da det blev serveret )))

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 19-09-07 07:54

BorderTerrierMor, skrev:

> Selvfølgelig har Fister ingen problemer med han ikke får grønt, for så
> havde han nok spist det da det blev serveret )))
>
> Mvh Fru Larsen.

Sjov logik

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:21

On 17 Sep., 21:46, "Torben og Marie-louise Ager"
> [...]

> ikke tidligere været interesse eller økonomi til en sådan undersøgelse..
> ellers kan jeg kun tale for mig selv og mine hunde..

Er du med i Barf Klinikkens nye undersøgelser/forskning ?

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-09-07 21:36

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:24

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 21:33

Fra : Anette

Dato : 17-09-07 21:46

jopa wrote:
> Min pointe er blot at så længe man ikke i barfkredse ved det basale om
> fodring så foretrækker jeg da at være sikker på at min får det den
> har behov for.

Fik dine børn også en 100% adækvat kost til hvert eneste måltid?
Nej, vel? Men set over et længere stræk, formentlig en sund og nærende kost.
Det samme gælder hundefoder, tror jeg på. Et fuldt spekter af de sunde
nærigsmidler og så er de dækket ind - helt uden fredagsslik

Sorry...ku' ikke lige la' vær'

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 21:58

Anette skriblede følgende:

> [...]
> nærende kost. Det samme gælder hundefoder, tror jeg på. Et fuldt
> spekter af de sunde nærigsmidler og så er de dækket ind - helt uden
Det var nu om lørdagen.

Jeg er ikke så hellig omkring foder.
Min får tørfoder- kødben- rester osv ind i mellem en kat eller hare
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 05:10

jopa, skrev:
> [...]
>
> Min pointe er blot at så længe man ikke i barfkredse ved det basale om
> fodring så foretrækker jeg da at være sikker på at min får det den

*LOL*
Og hvad tror du så diverse tørfoderfabrikanter bygger deres viden på,
de kører da ud fra samme oplysninger og er da lige så uenige sikkert

/Jens

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 05:09

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:26

On 17 Sep., 22:21, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> Prøv lige at se, hvem du spørger. Jeg har ikke kaldt "kun at fodre med kød"
> for et eksperiment. Men jeg ville aldrig selv fodre udelukkende med kød,
> fordi jeg har kendskab til hunde, der mest blev fodret med kød, døde i en
> alt for ung alder på gr. af dårlige nyrer. Det er ikke noget bevis, men jeg
> tager ikke chancen, og hvorfor skulle jeg også det, mine hunde spiser pænt
> deres grøntmix.
>
> Hilsen
> Jytte

Ja det sker når man fodre med samme kødprodukt

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 18-09-07 07:20

On 18 Sep., 06:15, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Så er vi jo mere eller mindre enige
> Det er mere mængden af hvor meget grønt der er uenighed om,
> jeg ved det ikke, men tror som sagt heller ikke at det behøver
> værer de helt voldsomme mængder.

Det er jo ikke mig der har stillet mig tvivlende overfor
grøntmixpulveret fra Barf Klinikken er lige så givtigt som en stor
portion El kama, vel? )

Fra : JB

Dato : 18-09-07 17:18

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 18:51

BorderTerrierMor, skrev:

> Det er jo ikke mig der har stillet mig tvivlende overfor
> grøntmixpulveret fra Barf Klinikken er lige så givtigt som en stor
> portion El kama, vel? )

Jeg ved godt det kan lyde dobbeltmoralsk.
Men at jeg ikke tror at en hund behøver en stor mængde grønt
bygger mere på fornemmelser, har intet at have det i.
At jeg giver mine forholdsvis meget er ud fra at ham jeg følger mest,
og det jeg har læst oftest er at de har behovet for det.
Så på det punkt pakker jeg mine fornemmelser sammen og følger
det jeg så tror på er det mest sikre og afprøvede.

> Jeg har dog ingen problemer med at Fister ikke gider grønt, når jeg
> sørger for han får varieret kød og ben )

Igen, det "gode" er jo at hunde ikke skal holde så mange år,
så man skal nok fodrer meget forkert for direkte at skade dem
i deres korte levetid.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:02

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 21:06

Fra : JB

Dato : 17-09-07 21:22

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:03

On 17 Sep., 21:14, "Torben og Marie-louise Ager"

Synger med i koret... Halleluja!

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 05:06

BorderTerrierMor, skrev:

> Synger med i koret... Halleluja!

Og så kalder de os barfere for hellige her i gruppen

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 21:18

On 17 Sep., 21:33, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det ved vi vel heller ikke 100%, men ud fra de
> oplysninger jeg har mødt i forbindelse med barf er der
> blevet anbefalet at man giver grøntsager.

Jeg har altså mødt mange der ikke bruger grønt når de barfer )

> Kan heller ikke se hvad i grøntsager der skulle værer
> skadeligt for hunden.
> Jeg kan bedre overbevises om at det er skadeligt for
> den at undværer, eller ihvertilfælde mindre sundt.

Det mætter jo dine hunde)

> [...]
> Faktisk giver alle der fodrer med tørkost jo også grøntsager,
> så sådan rent globalt hælder de fleste nok til at grøntsager

Jeg giver da Møv grøntmix og Fister lidt mundgodt rå frugt og grønt,
så helt uden grønt giver jeg ikke. Fister får det bare ikke altid i
sit foder. )

> [...]
> Du siger da også selv at du lusker lidt i ham ind imellem,
> det må du da gører fordi du mener det er sundt for ham.

Jeg har ikke på noget tidspunkt nægtet grønt, men bare ikke på den
måde du/I gør det

Både Fister og Møv fik grøntpulver til at starte med, fordi det var
med i foderplanen fra Barf Klinikken.

Selv jeg bliver klogere og vil gerne lære nyt, derfor søger og
deltager jeg på ivrigt på nettet efter nyt.Jeg har skrevet med nogen
garvede barfer der ikke bruger grønt og fået forklaringen på hvorfor
de ikke mener det er så livsvigtigt, når man kan give det samme ved
varieret kost

Næææ det er ikke fordi det er fordi jeg mener det er specielt sundt
for ham, men nemmere når jeg står og tilbereder foderet, at det
smutter med i hans portion også. Samt er hvidløgspulveret godt mod
lopper og flået. ) Jeg ligger ikke søvnløs over Fister ikke gider
grønt, når han får sit nærringsbehov dækket med varieret kost.

Samtidig er det sgu da svært når man selv spiser et æble eller pærer,
ikke at dele det med Fister )))

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 18-09-07 05:15

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 12:43

On 15 Sep., 13:34, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Bare vent til dine har barfet lidt længere, så bliver de også til blodtørstige rovdyr
> Det er nok nærmere deres Labradorblod der ikke fornægter sig,
> en rigtig Lab er altid sulten

Det behøver man ikke barfe længe før de bliver blodtørstige hunde
*LOL*

Jeg købte nogen hele flået kaniner, gæt selv hvordan de bliver
ædt )))

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 13:23

BorderTerrierMor, skrev:

> Jeg købte nogen hele flået kaniner, gæt selv hvordan de bliver
> ædt )))

Hvor købte du dem, og hvad kostede de.
Det kunne jeg godt tænke mig at prøve at serverer for mine.

/Jens (som ikke nænner at stjæle dem fra den lokale byggelegeplads)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 12:59

On 15 Sep., 13:40, Leyna <le...@leyna.dk> wrote:

> [...]
> --
> Leynahttp://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Stess-eksem eller allergi har jeg oplevet på en hund jeg havde
tidligere.

Der skete en del ting i hjemmet der gjorde at hunden blev afvist af en
person den var knyttet meget til og det resulterede i eksem. Det gik
dog over af sig selv da der faldt ro over feltet, men desværre måtte
hunden senere aflives pga kraftig HD ;.(

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 14:04

On 15 Sep., 14:27, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> [...]
> fisk slet ikke. Ligesom mennesker kan dyr ikke lagre de vandopløselige
> vitaminer i kroppen til senere brug - det skal tilføres hele tiden.

Ganske som vi mennesker ikke optager dem men spiser tilskud, fodres
Fister hele tiden med varieret produkter.

Som jeg skrev, varieret kost HVER dag

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 15-09-07 14:06

On 15 Sep., 14:22, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Hvor købte du dem, og hvad kostede de.
> Det kunne jeg godt tænke mig at prøve at serverer for mine.
>
> /Jens (som ikke nænner at stjæle dem fra den lokale byggelegeplads)

Dem fuskede jeg mig til hos en kaninavler

150 kroner for 15 kg mener jeg det var.
Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 15-09-07 14:22

BorderTerrierMor, skrev:

> Dem fuskede jeg mig til hos en kaninavler
>
> 150 kroner for 15 kg mener jeg det var.
> Mvh Fru Larsen.

Den var jeg også røget på, det må have været sjovt at give dem

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 09:51

On 16 Sep., 06:07, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

Det kommer an på hvad du mener med hundens naturlige fødeemner. Om det
er som de er nu eller som de var inden de blev tamhunde.

Mvh Fru Larsen.

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 14:05

BorderTerrierMor wrote:

> Det kommer an på hvad du mener med hundens naturlige fødeemner. Om det
> er som de er nu eller som de var inden de blev tamhunde.

Ifølge diverse bøger om Barf, er der evolutionsmæssigt ikke sket ændringer i
hundens fordøjelse, omsætning af føde eller ernæringsmæssige behov. Så der
burde ikke være forskel på hvad hunde åd som vilde hunde og det de æder i
dag som tamhunde - deres behov er det samme.
Naturlige fødeemner er fugle og smågnavere, diverse ådsler, samt bær og
frugt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 16-09-07 14:28

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> æder i dag som tamhunde - deres behov er det samme.
> Naturlige fødeemner er fugle og smågnavere, diverse ådsler, samt bær og

Jeg er enig med dig. Hunde spiser nedfalden frugt og plukker selv bær, hvis
de har mulighed for det. Iflg. min tidligere dyrlæge (tidl. fordi vi er
flyttet) kan hunde godt tåle meget kød, men det belaster nyrerne.

I en af mine nyeste bøger om råfodring, anbefaler man 2/3 grønt og 1/3 kød.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 17:21

JB, skrev:

> Jeg er enig med dig. Hunde spiser nedfalden frugt og plukker selv
> bær, hvis de har mulighed for det.

Mine hunde har rig mulighed for at æde nedfalden frugt og plukke
bær i min have, det har jeg endnu aldrig set dem gører.

/Jens (som heller ikke er meget for frugt)

Fra : JB

Dato : 16-09-07 17:57

> Mine hunde har rig mulighed for at æde nedfalden frugt og plukke
> bær i min have, det har jeg endnu aldrig set dem gører.
>
> /Jens (som heller ikke er meget for frugt)

Som herre så hund eller er det omvendt.

Her i huset spiser vi masser sf frugt også hundene. Vi måtte opgive at have
jordbær i haven, hundene snuppede dem. Men kattene vil kun have kød.

Hilsen
Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-09-07 18:21

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her i huset spiser vi masser sf frugt også hundene. Vi måtte opgive at
> have jordbær i haven, hundene snuppede dem. Men kattene vil kun have kød.

hmm min cairnterrier spiser gerne forskelligt frugt og grønt, feks når vi
spiser æbler, så sidder han nærmest og savler, tiggende med store bedende
øjne, lykken er også en skive melon m.m.
Boxerne..hmm jo de har da været på jordbærrov nogle gange og har også
plukket enkelte hindbær, men det er vist det eneste de kunne finde på
frivilligt at spise får de et stykke gulerod, bliver det spyttet ud fluks.
Emma kan så godt finde på at hugge noget af det som Ebbe har fået,
æbleskroget feks. men det er kun fordi hun er sådan et madøre og en
tyveknægt, for hun ser bestemt ikke ud til at nyde tyvekosterne, men hellere
kvæle sig i det, end at lade de andre få det.
Så jeg tror det er lidt individuelt fra hund til hund, hvad de bryder sig
om.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 19:21

> [...]
> tyvekosterne, men hellere kvæle sig i det, end at lade de andre få
> det. Så jeg tror det er lidt individuelt fra hund til hund, hvad de bryder

Nemlig, så jeg føler mig ikke spor overbevist om at alle hunde i naturen
ville spise frugter, ikke ved mindre de var ved at dø af sult nogle af dem
Om de frugtspisende naturlige hunde så ville værer sundere,
se det er jo en helt anden snak, det kunne da let tænkes

I naturen ville mine nok leve af røde pølser, hvis de fandt et
træ hvor de groede på
Hunde spekulerer nok ikke meget i sundhed i naturen, men æder
hvad der er, og hvad der smager dem hvis de kan vælge.

/Jens (hvis hunde snart er altædene)

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 19:14

JB, skrev:

> Som herre så hund eller er det omvendt.

Sikkert, jeg har en dårlig infllydelse på dem
Jeg er mere til grøntsager hvis det er, frugt har aldrig
sagt mig ret meget, så derfor er der rigeligt de kan plukke
i min have helt uden at få ballade for det
De kan da vælge mellem æbler, hindbær, brombær, blommer,
og de rører intet af det.

> Her i huset spiser vi masser sf frugt også hundene. Vi måtte opgive
> at have jordbær i haven, hundene snuppede dem. Men kattene vil kun
> have kød.

Jeg tror bare ikke på at man kan sige at hunde generelt frivilligt
gider æde den slags.
Det eneste jeg kan komme på mine selv tager er saftigt græs.

/Jens (hvis kat nu også æder græs)

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 17:18

Anette, skrev:

> [...]
> er det samme. Naturlige fødeemner er fugle og smågnavere, diverse ådsler, samt bær

Jeg tror mine hunde skulle værer meget sultne for at æde bær og frugt

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 18:00

pwh wrote:
> Jeg tror mine hunde skulle værer meget sultne for at æde bær og frugt

Det skal mine nu ikke - de nærmest slås om at få fat i blommerne, og nødder
kan få dem til hvad som helst
og det har de hunde jeg har haft tidligere nu også gjort. Hver havde deres
favoritter. Min gamle lab elskede pærer og brombær

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 19:26

Anette, skrev:

> [...]
> og det har de hunde jeg har haft tidligere nu også gjort. Hver havde
> deres favoritter. Min gamle lab elskede pærer og brombær

Det er jo også derfor deres onde menneske må ville for dem,
så de bliver tvunget til at æde en vis mængde grønt

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 20:24

pwh wrote:
> Det er jo også derfor deres onde menneske må ville for dem,
> så de bliver tvunget til at æde en vis mængde grønt

He he - der er nu ingen af mine hunde der har skullet presses til at æde
frugt.
Det har de helt selv fundet ud af - og min dyrlæge kan vist skrive under på
at det ikke var fordi de blev sultet

Før jeg skiftede til råfodre flokken her, var der også frugt på deres menu.
Noget af det eneste der kunne få Dagmar til at glemme sine gode manerer ( om
ikke at tigge) var : tadaaa melon ( Vi spiser melon hver morgen
Men at de kunne lide frugt, gjorde det ikke mere populært at få blendede
grøntsager da vi skiftede til råfodring. Men der gik jo kun et par uger, så
var grøntsagerne lige så populært som frugten.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 05:15

Anette, skrev:

> He he - der er nu ingen af mine hunde der har skullet presses til at
> æde frugt.
> Det har de helt selv fundet ud af - og min dyrlæge kan vist skrive
> under på at det ikke var fordi de blev sultet

Mine er nu også blevet glade for deres El Kama, men der er
vist ikke alverden frugt i, men meget grønt.
Tror jeg kunne blande det med perlegrus og de ville æde
det alligevel.
Selv min Fars nye hund der self er sær med mad
labbede det i sig med en sardin blandet i

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 22:03

On 17 Sep., 22:58, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Jeg er ikke så hellig omkring foder.
> Min får tørfoder- kødben- rester osv ind i mellem en kat eller hare
> --
> Mvh. Johnwww.johns-web.dk

Fordøjelseskanalen er forskellig fra menneskes.
Hundens fordøjelseskanal er meget mindre end menneskets og er
programmeret til hurtigt at fordøje rå kød og knogler. Hvis man fodrer
hunden med kulhydrater så får hunden ikke ret meget ud af næringen, da
det hurtigt passeres igennem.

Hvem hulen siger noget helligt omkring at fodre efter Barf metoden ?

Det er vel ikke til skade for nogen at udveksle erfaringer, men hvis
du mener erfaringer er at være hellig, så AMEN da *LOL*

Mvh Fru Larsen.

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 22:14

> [...]
>
> Det er vel ikke til skade for nogen at udveksle erfaringer, men hvis
> du mener erfaringer er at være hellig, så AMEN da *LOL*

Jo men i er tilsyneladende ikke enige om værdien af tilskud med grønt.

Jeg udveksler da også erfaringer og er nysgerrig
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 19-09-07 08:46

On 19 Sep., 08:54, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Sjov logik
>
> /Jens- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Ganske logisk ikke ? *LOL*

Forresten har jeg handlet hos "El-Kama" *chok* LOL*

Efter anbefaling fra den altid hjælpsomme Marie, har jeg bestilt Bio-
alg og Pels-olie hos El-Kama. Jeg vender tilbage med resultatet af om
det vil hjælpe på Møvs til tider tørre eksem/sår. )

Da jeg alligevel var ved at bestille, så snuppede jeg lige 2,5 kg El-
Kama grøntmix med, for nu vil jeg dælme se hvad det er for noget I
snakker om er så godt *LOL*

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 19-09-07 09:00

BorderTerrierMor, skrev:

> Ganske logisk ikke ? *LOL*

Faktisk er vi slet ikke uenige, jeg tror også at naturen
er så viseligt indrettet at dyrene til en vis grænse nok
pr instinkt skal sørge for at æde hvad de har behov for
hvis de har muligheden.

> Forresten har jeg handlet hos "El-Kama" *chok* LOL*

De har mange gode ting.
Ud over El Kama køber jeg deres hvidløgsmos (elsker hundene)
og deres fiskeolie, den lugter ikke så fælt som flere andre.

> Efter anbefaling fra den altid hjælpsomme Marie, har jeg bestilt Bio-
> alg og Pels-olie hos El-Kama. Jeg vender tilbage med resultatet af om
> det vil hjælpe på Møvs til tider tørre eksem/sår. )

Det må du endelig gører.

> Da jeg alligevel var ved at bestille, så snuppede jeg lige 2,5 kg El-
> Kama grøntmix med, for nu vil jeg dælme se hvad det er for noget I
> snakker om er så godt *LOL*

Mine hunde elsker det ihvertilfælde, det virker som om at det er af en
meget finere kvalitet end det grøntmix jeg ellers har købt hos Maxøe.
Min Far har også lige bestilt 2.5 kg El Kama til sin Schnauzer
som ikke rigtigt gad æde tørkost.
Men den vareprøve jeg gav ham labbede hun i sig
Tangmel får du "gratis" med hvis du køber El Kama,
det er de begyndt at tilsætte.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 17:12

On 16 Sep., 15:04, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> [...]
> dag som tamhunde - deres behov er det samme.
> Naturlige fødeemner er fugle og smågnavere, diverse ådsler, samt bær og

Det er der evig debat om )

Nogen mener ikke de spiste og heller ikke behøver bær og frugter,
andre mener noget andet )

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 17:24

BorderTerrierMor, skrev:

> Det er der evig debat om )
>
> Nogen mener ikke de spiste og heller ikke behøver bær og frugter,
> andre mener noget andet )

Jeg er da også blevet lidt tvivlende efterhånden,
but better safe than sorry

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 18:13

BorderTerrierMor wrote:

> Det er der evig debat om )

Sikkert og især blandt folk der ikke ved en bjælde af hvad de egenligt
snakker om

Og det er jo liiidt besværligt at få debatten blandt lægfolk til at
forstumme, når de, som burde vide mest på området - dyrlægerne, for de
flestes vedkommende er i lommen på et stort firma der lever af at producere
tørfoder. Netop de dyrlæger vil til enhver tid forsøge at skræmme hundeejere
fra at ville råfodre, til trods for at så mange har opnået gode reultater
f.eks i forbindelse med allergi, ved en god afbalanceret rå kost.

Efter min mening skylder man sin hund at skaffe sig basal viden om ernæring,
om hunde-familiens vilde forfædre levevis og ernæring, og gøre brug af en
god portion sund fornuft, når man vælger at råfodre sin hund. Så kan det
ikke gå helt galt.

Og min sunde fornuft siger mig at mine hunde har ligeså meget brug for de
vandopløselige vitaminer som andre pattedyr har, ergo de får frugt og grønt

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 19:34

On 16 Sep., 15:27, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> - Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Og en af de biologer/forsker jeg har læst om anbefaler ikke noget
grønt

Sådan er vi forskellige

Mvh Fru Larsen

Fra : pwh

Dato : 16-09-07 19:37

BorderTerrierMor, skrev:

> Og en af de biologer/forsker jeg har læst om anbefaler ikke noget
> grønt

Det er vel ikke sådan at den forsker ligefrem fraråder
at hunden får grønt, eller er det ???

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 19:36

On 16 Sep., 19:12, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Sikkert og især blandt folk der ikke ved en bjælde af hvad de egenligt
> snakker om

Tak for kaffe

Tror nu nok at de biologer og forsker der til evighed har det som emne
VED hvad de snakker om

Mvh Fru Larsen.

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 20:11

BorderTerrierMor wrote:
> Tror nu nok at de biologer og forsker der til evighed har det som emne
> VED hvad de snakker om

Ja, da - men tjek både nationale og internationale debatfora om barf
fodring - huha en masse "kloge" hoveder der er der Det var nu mere dem
jeg hentydede til

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 05:12

Anette, skrev:

> Ja, da - men tjek både nationale og internationale debatfora om barf
> fodring - huha en masse "kloge" hoveder der er der Det var nu
> mere dem jeg hentydede til

Ha, det prøvede min søster fra USA som lige er startet på Barf,
hun rendte skrigende bort og retter sig nu efter Billinghurst

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-09-07 20:31

BorderTerrierMor skriblede følgende:
> Tror nu nok at de biologer og forsker der til evighed har det som emne
> VED hvad de snakker om

Hmm de er sikkert ikke enige alle
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 20:44

On 16 Sep., 21:30, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> BorderTerrierMor skriblede følgende:> Tror nu nok at de biologer og forsker der til evighed har det som emne
>
> Hmm de er sikkert ikke enige alle
> --
> Mvh. Johnwww.jp-web.dkwww.johns-web.dk

Nej de er heller ikke enig )

Derfor er fakta, at man må gøre som man føler for hver især. )

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 20:54

On 16 Sep., 20:37, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det er vel ikke sådan at den forsker ligefrem fraråder
> at hunden får grønt, eller er det ???
>
> /Jens

Både ja og nej. )

Mogens Eliasen, mener det kun skal gives som "suplement".

David Metch, mener de skal have som ulve og hvad ulve spiser af vom og
grønt, er til stadig diskussion.

Billinghurst ", mener som "fyld" til sultne hunde.

Så er der alle os der barfer, vi har vores mening om det )

Osv osv osv )

Mvh Fru Larsen.

Fra : Anette

Dato : 16-09-07 22:37

BorderTerrierMor wrote:

> Billinghurst ", mener som "fyld" til sultne hunde.

hmm jeg skal have støvet mine Billinghurst bøger af---der er noget jeg har
glemt

Der er såvidt jeg har forstået aldrig været lavet egentligt forskning på
området. (Kun observationer af canadiske ulve og australske dingoer).
Kæledyr er jo ikke som landbrugsdyr, hvor der bruges masser af
forskningskroner på at undersøge f.eks hvilket foder der giver optimalt
mælkeproduktion hos køer
Også så længe hundes ernæringsbehov ikke er ordentligt undersøgt over en
lang periode er der jo ingen reelle fakta.
Der er bla ingen der kender divere vitamin-og mineralmangel sygdomme hos
hunde

> Så er der alle os der barfer, vi har vores mening om det )

Vi kan kun se hvad hunden trives på nu og her. Ingen af os kan forudsige om
hunden får senkomplikationer senere hen, fordi der har været mangler i dens
foder. Ingen ved om hunde får knogler, der falder sammen eller mister
tænderne, bliver natteblinde eller nogle af de mange mange andre sygdomme
mennesker redder sig ved mangelfuld kost. Det vil kræve observationer af
mange racer over flere generationer af hunde, for at kunne skemalægge det.

Som Jens skrev tidligere: better safe than sorry, derfor får mine hunde så
varieret en kost som muligt - incl de vandopløselige vitaminer .

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 05:09

Anette, skrev:

> hmm jeg skal have støvet mine Billinghurst bøger af---der er noget
> jeg har glemt

Ellers har han ændret standpunkt i forhold til min version
Der skriver han hårdt og brutalt at en hund der ikke gennem
hele livet får grønt som en stor del af kosten aldrig vil værer
rigtig rask, og sikkert lide en tidelig smertefuld død.
Det kan man så værer enig i eller ej, men det er hans ord.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 17-09-07 13:02

Anette skrev bl.a.:
> [...]
> mange racer over flere generationer af hunde, for at kunne skemalægge det.

****
Det er netop dette som Anette skriver, som gør at jeg bruger tørfoder.
uha-uha.!!
dette er hvad der skrives om barf, og som passer ind i hvad jeg mener: -)

Hvad mener fortalerne?
De fordele som nævnes af fortalere for BARF-metoden, er bl.a. at hundes
allergi forsvinder, det forebygger kræft, hindrer dannelsen af tandsten og
kan forbedre tilstanden (virke helbredende på) dysplasi i hofte og albue.
Det skal straks siges, at det er påstande, som ikke er dokumenteret ved
nogen undersøgelse.
Hvilke problemer kan BARF fodring medføre?

a.. Der er en øget risiko for tandskader når hundene gnaver i knoglerne.
b.. Hvis der ikke er laboratoriekontrol med det rå foder, kan hundene
blive udsat for bl.a. salmonella og campylobacter fra især kylling. Disse
hunde vil da også sprede bakterierne til omgivelserne via deres afføring.
Herved kan der være en smitterisiko for menneskene i omgivelserne.
c.. Man kan let komme til at fodre forskelligt fra hundens krav og behov.
Det kræver et stort kendskab for hele tiden at kunne sammensætte foderet
korrekt og afbalanceret. Desuden kræver det at råvarerne er præcist
deklareret med hensyn til hvad det indeholder. Det er derfor let at komme
til at over- eller underforsyne sin hund. Det kan på sigt give øget risiko
for fejlernæring og herved sygdom. Som eksempel kan nævnes at undersøgelser
viser der er sammenhæng mellem forekomst af dysplasi hos hunde og foderets
indhold og balance af calcium og fosfor. Anbefalingen er et begrænset
indhold af disse to mineraler, som findes i stor mængde i kød og knogler.
Hanne/ som ikke barfer da hendes hund ikke har nogle skavanker

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 17:46

Hm, skrev:
> [...]
> tandsten og kan forbedre tilstanden (virke helbredende på) dysplasi i
> hofte og albue. Det skal straks siges, at det er påstande, som ikke

Nogle af os gør det så også bare for at se madglæden hos
vores hunde når de æder råt

> Hvilke problemer kan BARF fodring medføre?
>
> a.. Der er en øget risiko for tandskader når hundene gnaver i knoglerne

Hunde på tørkost bør da også gnave kødben for at holde
tænderne iorden, det gjorde mine da.

> b.. Hvis der ikke er laboratoriekontrol med det rå foder,
> kan hundene blive udsat for bl.a. salmonella og campylobacter fra
> især kylling.

Burde ikke værer et problem for en barfhund, mavesyren dræber den slags.

> c.. Man kan let komme til at fodre
> forskelligt fra hundens krav og behov. Det kræver et stort kendskab
> for hele tiden at kunne sammensætte foderet korrekt og afbalanceret.

Nope, stor misforståelse der bygger på uvidenhed.
En varieret kost, som vi andre jo også skal have, dækker fint hundens behov.

> [...]
> hvad det indeholder. Det er derfor let at komme til at over- eller
> underforsyne sin hund. Det kan på sigt give øget risiko for

Sig mig helt ærligt, går du så meget op i sammensætningen
af din egen kost. Du skal trods alt holde 80-100 år,
de færreste hunde bliver vel mere end 15 år.

/Jens (hvis hunde lever væsentligt sundere end ham selv)

Fra : Anette

Dato : 17-09-07 19:35

Hm wrote:
> a.. Der er en øget risiko for tandskader når hundene gnaver i
> knoglerne.

Jeg tvivler på at det er mere skadeligt for hunden at tygge knogler, end det
er at blive bedøvet hos dyrlægen og få bisserne renset et par gange om året.
Selvfølgelig vil det slide mere på tænderne at gnuske knogler end det gør at
tygge tørfoder - men hunden har noget mere fornøjelse og ikke mindt lidt
hjernearbejde af knoglerne.

b.. Hvis der ikke er laboratoriekontrol med det rå foder,

Det er der jo heller ikke at din mad eller den mad du giver din familie?
Stoler du ikke på hvad du køber i supermarkeder og hos slagteren? Det er der
jeg køber mine hundes foder

> [...]
> især kylling. Disse hunde vil da også sprede bakterierne til
> omgivelserne via deres afføring. Herved kan der være en smitterisiko

Nej, hunde nedbryder bakterier i de fleste tilfælde. En hund med et ringe
immunforsvar vil kunne få f.eks en salmonella infektion, men ikke en normal
sund hund. Derudover er alle kæledyr en smitterisiko for mennesker i en
eller anden grad., så frygter man smitte, skal man ikke have kæledyr.

> [...]

hundefoder - levede hundene et glimrende liv på rester fra ejers bord og
hvad den så eller kunne finde, stjæle eller tigge sig til. Sikkert ikke

Jeg har valgte at råfodre mine hunde i første omgang fordi de ELSKER det rå
foder, og siden har det fået bugt med sidstankomne hund's loppeallergi og
utallige infektioner. Men stadig er det en daglig fornøjelse at se de 3
madører være så ivrige at der dappes på alle fire poter på en gang mens
maden bliver tilberedt. De var såmænd også glade for tørfoderet, men slet
slet ikke i samme grad.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 16-09-07 21:12

> [...]
> flyttet) kan hunde godt tåle meget kød, men det belaster nyrerne.
>
> I en af mine nyeste bøger om råfodring, anbefaler man 2/3 grønt og 1/3 kød.

Det belaster nyrerne hvis man giver samme kødart konstant.

Mvh Fru Larsen.

Fra : JB

Dato : 17-09-07 07:43

> [...]
>

> - Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det belaster nyrerne hvis man giver samme kødart konstant.

Det sagde min dyrlæge ikke noget om, han sagde kød i al alm.

Hilsen
Jytte

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 18-09-07 07:24

On 17 Sep., 23:13, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Jo men i er tilsyneladende ikke enige om værdien af tilskud med grønt.

Hvis vi alle var enige var der ingen debat

Desuden er tørfoderbrugerne/madrestebruger heller ikke enig om hvad
foder der er bedst

Så hvad er forskellen på at man debattere forskellige former for at
barfe, bruger af tørfoder eller rester af menneskemad ??

> Jeg udveksler da også erfaringer og er nysgerrig

Det gør du ved at kalde barf for en "helligdom".? Hvis jeg gad, kunne
jeg kalde tørfoderbruger for "hellige religion" ))

Mvh Fru Larsen

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 19-09-07 09:28

On 19 Sep., 09:59, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Tangmel får du "gratis" med hvis du køber El Kama,
> det er de begyndt at tilsætte.
>
> /Jens

Ja jeg så på indholdet af grøntmix at der er tilsat bioalg, men jeg er
nødt til at have det adskilt for at tjekke hvad Møv kan og ikke kan
tåle )

Mvh Fru Larsen.

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 07:59

On 17 Sep., 08:43, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> Det sagde min dyrlæge ikke noget om, han sagde kød i al alm.
>
> Hilsen
> Jytte- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Så kan du jo fortælle din dyrlæge dette:

Man kunne frygte, at hunde vil få proteinforgiftning af al det kød,
men kød indeholder kun ca. 18-20% proteiner og hver kød art indeholder
forskellige proteiner, vitaminer og mineraler. Derfor er det vigtigt
man fodre sine hunde med forskellige kød typer og hunden dermed får de
proteiner, enzymer, vitaminer og mineraler den har brug for.

Mvh Fru Larsen.

Fra : JB

Dato : 17-09-07 08:06

> [...]

man fodre sine hunde med forskellige kød typer og hunden dermed får de
proteiner, enzymer, vitaminer og mineraler den har brug for.

Det gør jeg. Jeg siger, at det siger fru Larsen.

Hilsen
Jytte

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 08:02

On 17 Sep., 06:09, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> rigtig rask, og sikkert lide en tidelig smertefuld død.
> Det kan man så værer enig i eller ej, men det er hans ord.

*LOL* jeg beklager, at jeg tog Billinghurst anbefaling af grønt som
"fyld".

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 17:26

BorderTerrierMor, skrev:

> *LOL* jeg beklager, at jeg tog Billinghurst anbefaling af grønt som
> "fyld".
>
> Mvh Fru Larsen.

Han kan jo have ændret mening siden han skrev den bog jeg har
Dog tvivler jeg på at han nu om dage fraråder grøntsager,
der er han alt for opsat på at hunde skal have det i min version
til at han kan have ændret mening så radikalt

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 08:09

On 16 Sep., 23:37, "Anette" <a...@def.es> wrote:
wrote:

> [...]
> lang periode er der jo ingen reelle fakta.
> Der er bla ingen der kender divere vitamin-og mineralmangel sygdomme hos

Joo der har været direkte forsking på råfodring af hunde i forhold til
ulve.
Bl.a. om vomindholdet(kallun) var det ulve først spiste hos deres
bytte, kontra hundene har behov for kallun.
Det er ikke "anerkendte" forskere, men derfor kan deres forskning være
lige så nyttig at læse om

> [...]
> mange racer over flere generationer af hunde, for at kunne skemalægge det.

Både se hvad hunden trives på og prøve de ting vi får af ny viden )

> Som Jens skrev tidligere: better safe than sorry, derfor får mine hunde så
> varieret en kost som muligt - incl de vandopløselige vitaminer .

Jo jo man gør jo som man selv føler for, uden nogen har
facitlisten )

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 17:30

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> bytte, kontra hundene har behov for kallun.
> Det er ikke "anerkendte" forskere, men derfor kan deres forskning være

Jeg tror også man skal værer forsigtig med at sætte lighedstegn mellem
hvad vilde hunde/ulve æder, og så hvad der rent faktisk er sundest for dem.
Tvivler på at mine hunde ville æde det sundeste hvis de kunne vælge og vrage.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 08:11

On 17 Sep., 09:06, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> [...]
> proteiner, enzymer, vitaminer og mineraler den har brug for.
>
> Mvh Fru Larsen.
>
> Det gør jeg. Jeg siger, at det siger fru Larsen.

*LOL* han er da bedøvende ligeglad med hvad Fru Larsen siger, men jeg
skal da gerne finde linket til mine oplysninger, når nu han ikke selv
søger ny viden )

Mvh Fru Larsen.

Fra : JB

Dato : 17-09-07 08:35

Fra : pwh

Dato : 17-09-07 18:21

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 17-09-07 14:33

> [...]

> indhold af disse to mineraler, som findes i stor mængde i kød og knogler.
> Hanne/ som ikke barfer da hendes hund ikke har nogle skavanker

Ja det kræver at fodre med råt og det er en smags sag om man hellere
vil fodre det færdige tørfoder som du heller ingen garantier har for
er 100% OK.

Man behøver ikke KUN fodre med Barf fordi ens hund har skavanker, det
er et holdningspørgsmål og op til hver enkelt hundeejer hvad man føler
for

Mvh Fru Larsen.

Fra : Anette

Dato : 17-09-07 19:15