gasvarmeovn
Fra : Martin Kirk

Dato : 12-09-07 23:04

Hej Gruppe
Jeg påtænker at købe en gasvarmeovn til forteltet , vi har gas udtag og har
derfor ikke brug for en hvor der skal gasflaske i, hvor finder en sådan og
hvad skal man se efter ud over pris ? evt. link tak

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : T. Hartung

Dato : 14-09-07 18:32

"Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor ikke brug for en hvor der skal gasflaske i, hvor finder en sådan og
> hvad skal man se efter ud over pris ? evt. link tak

Jamen det skal du da få - www.harboe-trading.dk/gasovn.html

Jeg har selv en som "Fattori Little" som tilsluttes mit udtag i vognsiden.
Fødderne der er derpå synes jeg er lidt små, så har selv "udvidet" dem med
et par trælister så er den blevet meget stabil.

Den på billedet er ikke helt som min der har 3 trins regulering og 4,3 kW's
effekt som dem til gasflaske.

Den koster god 1.000,- og er vist desværre sjældent på bud.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : T. Hartung

Dato : 14-09-07 18:48

> [...]
> derfor ikke brug for en hvor der skal gasflaske i, hvor finder en sådan og
> hvad skal man se efter ud over pris ? evt. link tak

Hov fandt da lige denne her.

Gå ind på dette link:
www.campingting.dk

og klip så dette link ind i adresse-linien
http://www.campingting.dk/shop/productinfo.asp?id=15%2D28958

så skulle det gerne virke ))

Fra : Martin Kirk

Dato : 13-09-07 19:22

--
"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gå ind på dette link:
> www.campingting.dk
>
> og klip så dette link ind i adresse-linien

1000 Tak for link det er lige sådan en vi har brug for hvor lang en slange
må man monter på sådan en ? 3 meter vil værre dejlig men, ikke sikker på det
er lovlig , funger din ? blæser den ud hvis den bliver brugt under markisen
som strålevarmer ? kan den varme forteltet op ? står den stabil ?
har du nogen fornemmelse af gas forbrug ?
--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : T. Hartung

Dato : 14-09-07 20:20

> 1000 Tak for link det er lige sådan en vi har brug for hvor lang en slange
> må man monter på sådan en ? 3 meter vil værre dejlig men, ikke sikker på
> det er lovlig

Bruger selv ca. 3 m ingen problem

> funger din ?

Jep

> blæser den ud hvis den bliver brugt under markisen som strålevarmer ?

hmmm bruger den kun i telt - det andet lyder dyrt :)

> kan den varme forteltet op ?

Jep

> står den stabil ?

Som nævnt tidligere har jeg selv suppleret med fødder

> har du nogen fornemmelse af gas forbrug ?

som der står i link - ca 290g/h

Fra : BigMac

Dato : 15-09-07 16:51

> "Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Bruger selv ca. 3 m ingen problem

men er det lovligt bliver der spurgt, - godt spørgsmål...

Fra : Sten Bo

Dato : 16-09-07 07:06

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> men er det lovligt bliver der spurgt, - godt spørgsmål...

Hejsa.

Sagen har netop været oppe i andet forum - og for at komme til bunds i
sagen...

Slangen der tales om er den sædvanlige røde armerede tilslutningsslange,

Tyskerne har vistnok en bestemmelse der også dækker op til 6 meter særlig
kvalitet stålarmeret slange. Siges at være dyr.

Det siges at sagen efter høring hos relevante parter vil blive reguleret i
2008 men til da gælder som det ses dette....

http://www.sik.dk/Professionelle/Gas-_og_VVS-branchen/Love_og_regler/index.aspx?id=2f1e3db2-9604-4657-b2d7-5afd476f4c4f

afsnit 4.2.3. Fleksibel tilslutning
I forbindelse med fast rørinstallation
(Side 57)

Hej Sten

Nedenfor vedhæfter jeg udsnit af Gasreglementet Afsnit A, som omhandler
slangelængden.Kan ses i helhed på vores hjemmeside:

4.2.3. Fleksibel tilslutning,
I forbindelse med fast rørinstallation
a) Gasforbrugende apparater med belastninger under 15 kW og gasforbrugende
apparater, omfattet af pkt. 4.2.2.b kan installeres med installationsslange
med koblet sikkerhedshane eller med faste forskruninger,
under følgende vilkår:
- den fleksible tilslutning skal tilgodese hensynet til vibrationer,
vedligeholdelse,
eftersyn og rengøring, og
- den fleksible tilslutning skal anbringes således, at der ikke er risiko
for mekanisk beskadigelse eller skadelig varmepåvirkning.
Installationsslangen skal være DG-godkendt til formålet og anbragt, så
den ikke kan udsættes for mekanisk belastning eller anden skadelig
påvirkning fra selve apparatet eller fra aftræk fra forbrændingsprodukter.
Installationsslangen skal være tilgængelig for inspektion i hele sin
længde og skal kunne udskiftes.
For komfurinstallationer kan installationsslangen være anbragt bag
komfuret i overensstemmelse med bilag 11A.
Gennemføringer af installationsslangen gennem køkkenskabe er tilladt,
hvis gennemføringshullet er mindst 100 mm i diameter.
b) Ved installation af gasforbrugende apparater uden afspærringshane
og med slangestuds efter DS 24 kan der anvendes godkendt uarmeret
gasslange.
Slangen må ikke være over 1 m lang, og den skal være synlig i hele
sin udstrækning.
Ved brug af bunsenbrændere uden afspærringshaner til laboratoriebrug
kan der anvendes uarmerede slanger i passende længder, men
kun hvis de er synlige i hele deres længde.
Den uarmerede slange må ikke føres gennem vægge, skabe eller
bordplade.
c) Gasforbrugende apparater til udendørs brug kan tilsluttes den faste
rørinstallation med en installationsslange på maks. 2 m tilsluttet en på
husfacaden anbragt afspærringshane med lynkobling under følgende
forudsætninger:

48 01.12.05
- at installationsslangen er godkendt til formålet og DG-mærket
- at afspærringshane med tilkoblingsmuligheder for lynkobling er anbragt
i en beskyttelseskasse
- at koblingssystemet er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen.

Med venlig hilsen

Jørgen Peter Jepsen
SIK

Sikkerhedsstyrelsen
Nørregade 63
6700 Esbjerg

jej@sik.dk
www.Sikkerhedsstyrelsen.dk
Tlf. 33 73 20 00
Direkte 33 73 20 72
Fax 33 73 20 99

**

Fra : Sten Bo

Dato : 16-09-07 07:37

Forinden er der et indlæg fra Citat:

Besvaret af: Bent Oprettet: 12/09-2007 - 21:32 Jeg har nu haft kontakt
med SIK i Esbjerg.

Heraf fremgår gældende regler.

De skriver:

Ifølge gasreglementet afsnit B-3 (som kan ses på vores hjemmeside)
afsnit 5. Tekniske bestemmelser, står der at campingvogne skal opfylde
bestemmelserne i den harmoniserede europæiske norm DS/EN 1949.

I EN1949 afsnit 9.Apparaters tilslutning til F-gas forsyningsanlægget,
under punkt 9.5 står der, at en udvendig lynkobling er tilladt hvis den
opfylder punkt 9.4 Jeg har vedhæftet et udsnit af EN1949.

Og så teksten fra reglementet:

9 Apparaters tilslutning til F-gas forsyningsanlægget.

9.1 Apparater skal forbindes med gasforsyningen ved hjælp of
metalliske rør, som skal være faste og fri for spændinger.

9.2 Ved et kogeblus, som kræver flytning fra transportstilling dets
driftsposition gælder kravet i 9,1
ikke, forudsat at der monteres en lavtryksslange i henhold til 7.1
samt at følgende betingelser er opfyldt:

slangens længde skal være så kort som muligt og ikke overstige 750 mm;
skal være monteret en afspærringsventil på forsyningssiden;

slangen skal være beskyttet mod enhver belastning, mekanisk
beskadigelse og overhedning
ved den måde, den er placeret på;
slangen skal være let tilgængelig og må ikke gå gennem eller
installeres bag vægge, over lofter eller under gulve.

9.3 Komponenter, samlinger/sammenbyggede dele og apparater, som
formodes at skulle adskilles ved rutinemæssig vedligeholdelse skal være
tilsluttet de gasførende dele ved hjælp af enten mekaniske samlinger,
unionsamlinger, kompressionssamlinger, skæreringssamlinger eller
lynkoblinger,
som omfatter en indbygget afspærringsventil, som er lukket, når
adskillelse finder sted.

9.4 Apparater i henhold til 9.2, som er installeret således, at
brugeren har mulighed for afmontering, skal tilsluttes ved hjælp af en
lynkobling, som skal omfatte en indbygget
afspærringsanordnning, der lukker automatisk, når adskillelsen sker.
Adskillelse må kun være mulig efter lukning af en indbygget, manuel
lukkeventil. Åbning af denne lukkeventil må kun være mulig, når slangefor-
bindelsen er tilkoblet.

9.5 Hvis der forefindes en lynkobling til ekstern brug af
gasapparater, skal denne findes på køretøjets udvendige side, og den skal
opfylde 9.4.

9.6 Alle lynkoblinger skal mærkes med det nominelle driftstryk.

9.7 Alle lynkoblinger beskyttes mod snavs ved hjælp af en afdækning

Citat slut

Det omhandlede beskrivelsen i EN 1949

( som vi ikke kan se på nettet. Jo i engelsk og Tysk udgave)

af hvordan stikket skal laves på vognen men beskriver ikke
slangelængden som det er sket i Gasreglements afsnit A

Man skal måske sige, at udstyr der er CE mærket må bruges i DK.

Men...

f.eks. B3 siger det sådan;
5.1.1. F-gasinstallationer i campingvogne, autocampere, mobil homes og
tilsvarende

beboelsesvogne skal opfylde bestemmelserne i den harmoniserede
europæiske

norm DS/EN1949 med de supplerende præciseringer, som fremgår af
bestemmelserne

i pkt. 5.2.

5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal
normalt være 30

mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end
100 mbar på

rørledninger i vognens indre.

5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal
være DG-godkendt

til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og
mærket til

apparatkategori I3B/P - 30 mbar.

Citat slut;

Og hvis i kikker på teksten i først indlæg fra A står der også at slangen
skal være DG (Dansk Gas) mærket. Altså godkendt af Danske myndigheder.

Det har relevans hvis man har tænkt sig at købe en Tysk stålarmeret 6
m slange. Men jeg ved ikke om den fortolkning holder. Formuleringen syns
dog klar nok men det kan være at det blir ændret i 2008?

Mvh Sten