Vmware - Adgang til diske/partitioner fra ~
Fra : Claus Alboege

Dato : 14-09-07 07:55

Hej,

Jeg skal have flyttet et par gamle windows server-installationer over på
noget Vmware Server. Vmware serveren kører på en 1U Ubuntu Linux, der er
bestykket med 2 SATA diske. Der anvendes software RAID1 til selve Ubuntu
installationen; derudover er der et par ledige partitioner på hver af de
2 SATA diske, som jeg havde håbet at jeg kunne lade
windows-installationerne få adgang til igennem Vmware, og lave software
RAID1 i windows.

Det lader dog ikke til at være muligt, for selvom jeg markerer en enkelt
partition (fx /dev/sda6) som disk under Vmware, får
windows-installationen adgang til hele disken (/dev/sda) og alle
partitioner derpå.

Det lader heller ikke til at være muligt at lave software RAID1 af sdaX
og sdbX under Linux, og så bruge /dev/mdY som rå disk i Vmware.

Jeg har selvfølgelig mulighed for at lave et linux-filsystem på
/dev/mdY, og benytte Vmwares disk-filer som disk til
windows-installationen. Min bekymring er blot hvilke konsekvenser et
eventuelt filsystem-crash under linux vil få for windows-installationen,
og ligeledes hvilke indvirkning det har på performance at bruge
disk-filer fremfor rå diske?

Hvad gør andre? (Vi snakker ikke enterprise løsninger, men blot en
opgave, hvor 2-3 windows-servere, der ikke laver alverden, skal flyttes
over på én box, for a spare lidt plads og strøm)

Såfremt der benyttes disk-filer, hvilket filsystem bruger i så på
hosten, og gøres der brug af opsplitning i 2GB filer?

Mvh
Claus A

Fra : Søren Dam

Dato : 17-09-07 12:06

Claus Alboege skrev:
> [...]
>
> Såfremt der benyttes disk-filer, hvilket filsystem bruger i så på
> hosten, og gøres der brug af opsplitning i 2GB filer?

Efter min mening skal man tænke sig MEGET godt om inden man laver ting
ned igennem virtualiseringslaget. Jeg ved af erfaring at det kan give
nogle uforudsete bivirkninger. Du skal huske på, at hvis der sker en I/O
fejl på det plan, så vil det have indvirkninger på alle dine virtuelle
maskiner. jeg synes helt klart at du skal bruge VWware diskfiler.
Performance omkostningerne er ikke så store, det er jo bergenet til det.
Hvis du formaterer disken med store diskblokke, så vil det give lidt
også..

/Søren