root-adgang på desktop'en
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-07 21:12

Greetings!

Jeg sidder med disken fra en crashed server som skal kopieres over på en
ny (Ubuntu 7.04 Server). Den enste måde jeg kan få adgang til alle filer
er vha. root. Jeg kan bare ikke få lov til at logge ind på desktop'en
som root. Den gamle disk er SCSI og den nye har ikke mulighed for SCSI
overhovedet.

Hvad gør jeg så?

Linux-distro er Ubuntu 7.04 Desktop.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-07 21:24

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> filer er vha. root. Jeg kan bare ikke få lov til at logge ind på
> desktop'en som root. Den gamle disk er SCSI og den nye har ikke

Kan du logge ind som almindelig bruger, og bruge "sudo" til at blive
root i en terminal?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-09-07 06:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du logge ind som almindelig bruger, og bruge "sudo" til at blive
> root i en terminal?

Jeg har givet root et password. Jeg kan også sudo til root i en terminal.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-07 08:10

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Jeg har givet root et password. Jeg kan også sudo til root i en terminal.

Det er ikke nok at give det et password, er ret sikker på at det
udtrykkeligt er slået fra i opsætningen til din grafiske login? (GDM?
KDM? andet?)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-09-07 21:24

On Thu, 13 Sep 2007 22:12:21 +0200, Jesper wrote:

> Den enste måde jeg kan få adgang til alle filer er vha. root. Jeg kan
> bare ikke få lov til at logge ind på desktop'en som root.
[...]

> Hvad gør jeg så?

Logger ind på konsollen i stedet? Ctrl-Alt-F1? Eller over netværket; ssh?

Mvh.

--
"1. write down the problem; Adam Sjøgren
2. think very hard; asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-09-07 22:31

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> er vha. root. Jeg kan bare ikke få lov til at logge ind på desktop'en
> som root. Den gamle disk er SCSI og den nye har ikke mulighed for SCSI

Du skal bruge:

- En standard Ubuntu-installations-CD.
- En USB-harddisk.

Put CD i maskinen, slut USB-harddisk til og boot maskinen fra CD'en.
Vælg at den blot skal boote Ubuntu (*IKKE* install!). Efter boot skulle
du gerne have adgang til det hele, så du kan flytte det der skal flyttes
til USB-harddisken.

Mvh. Michael.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-09-07 06:47

Michael Zedeler wrote:
> du gerne have adgang til det hele, så du kan flytte det der skal flyttes
> til USB-harddisken.

Kan de evt. flyttes til en position på netværket?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-09-07 07:06

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad gør jeg så?

Jeg fandt en løsning med mc. Jeg åbnede en shell-forbindelse fra min
Desktop-maskine til den nye server og så går det hele som en leg.

Tak for inputs i øvrigt

- Den gamle server fik 3 gode år. Den lå som nummer 11 på counter.li.org

Jesper Poulsen