Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til Lightroom 1,1 med Canon 1d mk II~
Fra : OLD-CAT

Dato : 12-09-07 20:38

Hej,
er der nogen herinde der bruger Adobe lightroom til convertering af deres
RAW fra Canon 1d Mk ÌI eller 1d Mk IIn.

Jeg har problemer med standard opsætningen der giver alt for meget
kontrast - dvs højlys udbrænder og de mørkeste gråtoner bliver for sorte.

Der er selvfølgeligt mugligt at lave sin egen settings og bruge den ved
import.
Er der nogen der har en god basis settings er jeg selvf. taknemmelig for en
kopi

Men hvis man feks trykker auto ( Tone exposure ) så skyder den generelt helt
forbi.

Så er der lige det med de mange muligheder for Exposure, Recovery, fill
light, Blacks, Brightness og contrast. Det er mange måder at ændre på
lyssætningen på

Hvad gør i Har i gode råd.

Bruger normalt Phase one C1 Raw

H J Æ L L L L P P P !

MVH
Claus Engfred Olsen

Olsen-web.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-09-07 20:57

"OLD-CAT" <us@nomail.dk> wrote in message
> Hej,
> er der nogen herinde der bruger Adobe lightroom til convertering af deres
> RAW fra Canon 1d Mk ÌI eller 1d Mk IIn.

Ja - jeg har brugt Lightroom siden Beta 2

> Jeg har problemer med standard opsætningen der giver alt for meget
> kontrast - dvs højlys udbrænder og de mørkeste gråtoner bliver for sorte.

Det har jeg ikke bemærket.
Hvis du holder Alt tasten (på MS-Windows) nede når du justerer på Exposure,
Recovery og Fill Light, bliver de områder som blokker eller kridter
fremhævet.
Har du kigget på histogrammet, og checket at det forholder sig som du tror -
og ikke "blot" er et spørgsmål om at din skærm ikke er kalibreret ?

> [...]
> en kopi
>
> Men hvis man feks trykker auto ( Tone exposure ) så skyder den generelt

Den bruger jeg aldrig

> Så er der lige det med de mange muligheder for Exposure, Recovery, fill
> light, Blacks, Brightness og contrast. Det er mange måder at ændre på
> lyssætningen på

Det ligger tæt på RawShooter, som jeg brugte før.

> Hvad gør i Har i gode råd.
>
> Bruger normalt Phase one C1 Raw
>
> H J Æ L L L L P P P !

Det er lidt abstrakt.
Du kunne jo poste en RAW fil som "ugens raw", som du har problemer med og se
hvad der kommer ud af den.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 21:26

On 2007-09-12 21:37:40 +0200, "OLD-CAT" <us@nomail.dk> said:

> [...]
>
> Jeg har problemer med standard opsætningen der giver alt for meget
> kontrast - dvs højlys udbrænder og de mørkeste gråtoner bliver for sorte.

Hvad med at lade være med at bruge default settings, og sige til LR at
den skal blande sig uden om dine billeder? Altså slå alt "auto" fra? Du
vil vel alligevel ikke have samme settings til moster oda's 80 års
føsdag' som du vil have til dine landskabsbilleder? Jeg tager selv en
billedeserie ad gangen i LR.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 12-09-07 22:09

"OLD-CAT" <us@nomail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> import.
> Er der nogen der har en god basis settings er jeg selvf. taknemmelig for

Det nemmeste er jo at ændre medium contrast til linear. Det tager lige det
værste.
Når du er vant til C1, som er meget mere neutral end LR default, så forstår
jeg godt hvad du mener og er enig.

Hvorfor åbner du ikke billedet i C1 og LR ved siden af hinanden og så
justerer LR til at ligne C1 gengivelsen lidt mere. Det kan du så gemme som
preset. (ikke white balance og exposure)
Så kan du importere billederne fra kameraet med denne setting som default.

> Men hvis man feks trykker auto ( Tone exposure ) så skyder den generelt
> helt forbi.

Ja på mange billeder. Den aner jo ikke hvad der på billedet.

> Så er der lige det med de mange muligheder for Exposure, Recovery, fill
> light, Blacks, Brightness og contrast. Det er mange måder at ændre på
> lyssætningen på
>
> Hvad gør i Har i gode råd.

Start oppe fra og ned. Der er en grund til at rækkefølgen på højre panel i
Developmodulet er bygget op som det er.

mvh Michael