Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
at tage billede med digitalt kamera
Fra : Pingadk

Dato : 12-09-07 12:18

Hej Alle,

jeg vil spørge omkring at tage et billede med et digital.

Jeg vil gerne have et digitalt kamera som tager et billede når jeg
trykker på knappen....

hedder det lukketid? I så fald hvad skal jeg kigge på hvis jeg gerne
vil have et digitalt kamera som lukker når jeg trykker på knappen?

Fra : Thomsen

Dato : 12-09-07 12:49

"Pingadk" <Pinga.msn@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej
De lidt ældrere digitalkameraer havde det problem, at billedet blev
taget, lidt for lang tid efter at du havde trykket udløserknappen ned.
Er det det problem du tænker på?

Lukkertid er hvor lang tid der slipper lys ind i kameraet når du tager et
billed.

Men alle nyere digitalkameraer tager billedet meget hurtigt efter du har
trykket
udløserknappen ned. Ikke nogen forsinkelse der umiddelbart giver nogen
problemer.

mvh Ole

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-07 13:32

Pingadk wrote:

> Jeg vil gerne have et digitalt kamera som tager et billede når jeg
> trykker på knappen...

Forsinkelsen skyldes hovedsagligt, at kameraets autofocus først stiller
skarpt inden billedet bliver taget.

Autofocus er en process som koster tid, i gamle dage da vi havde manuel
focus, der medregnede vi ikke den tid som vi brugte til at stille skarpt.

Der er dog stor forskel på hvor hurtigt autofocus er på forskellige
kameraer, mængden af lys i motivet har også en betydning, hvis der er
meget lys, så går focuseringen meget hurtigt, og i halvmørke kan den tage
lang tid.

Men hvis du sigter på motivet og trykker udløserknappen halvt ned, så
focuserer kameraet og er klar til eksponering, og så vil der kun være en
forsinkelse på nogle få millisekunder, når du trykker knappen helt i bund
og tager billedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-09-07 13:42

On Wed, 12 Sep 2007 14:31:46 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Forsinkelsen skyldes hovedsagligt, at kameraets autofocus først stiller
> skarpt inden billedet bliver taget.

Det samme må vel gælde et analogt kamera.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-07 14:23

Peter Loumann wrote:

> Det samme må vel gælde et analogt kamera.

Ja, et analogt kamera med autofocus bruger også tid på at stille skarpt,
det er kun de helt billige point an shot kameraer med fast-focus, hvor
der ikke skal bruges tid på en focusering...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Pingadk

Dato : 13-09-07 18:11

Ja det er det problem ... jeg har et lidt ældre digitalt kamera som
bare er så lang tid om at tage et billede når man trykker på
knappen...

Jeg kunne godt tænke mig et digitalt kamera som bare tager det billede
når jeg trykker og hvis det kan tage en 3 stykker på samme tid så vil
det være dejligt...

Havde tænkt på et af canons digitale kameraer - de kompakte Ixus
hedder de :D

Med venlig hilsen
Thomas.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-07 20:53

Pingadk wrote:

> Havde tænkt på et af canons digitale kameraer - de kompakte Ixus
> hedder de :D

Nu ændrer du trådens karrakter til en indkøbssnak, som bør foregå i

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 02-11-07 23:30

Pingadk skrev:
> [...]
>
> hedder det lukketid? I så fald hvad skal jeg kigge på hvis jeg gerne
> vil have et digitalt kamera som lukker når jeg trykker på knappen?

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du ikke bruge tid på at indstille dit
kamera, og det behøver du heller ikke, idet alle digitale kameraer i dag
har en funktion, hvor det hele foregår pr. automatik. Så man skal bare
sørge for, at der er plads i hukommelsen og strøm på batteriet. Bliver
du så mere avanceret bruger hen ad vejen, kan du sætte sig ind i alle de
andre spændende funktioner, som et digital kamera har.

Jeg tror måske, at de fleste brugere af digitale kameraer ikke orker at
sætte sig ind i apparatets funktioner.

Hilsen Karl Johan