Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blæk fra TPI-Danmark?
Fra : Hans Kruse

Dato : 11-09-07 18:15

Er der nogen af jer, der har prøvet genopfyldningsblæk fra
http://tpi-danmark.dk:80/?
Jeg har haft en snak med dem i dag og det lød jo temmelig tillokkende. Meget
bedre økonomi og blækket skulle være endnu bedre end Epsons blæk.
De har også specialpapir og man kan fåd et profileret professionelt til en
rimelig penge.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : MW

Dato : 11-09-07 19:14

> [...]
> De har også specialpapir og man kan fåd et profileret professionelt til en

Jeg er meget tilfreds med både service og produkter fra fra tpi (Canon
printer) Jeg har ikke prøvet "fyld selv" patronerne, det bliver ved næste
bestilling.

mvh
MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 10:35

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er meget tilfreds med både service og produkter fra fra tpi (Canon
> printer) Jeg har ikke prøvet "fyld selv" patronerne, det bliver ved næste

Tak for tilbagemelding. Jeg har nu bestilt "fyld selv" patronerne til Epson
R2400.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 12-09-07 09:50

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> De har også specialpapir og man kan fåd et profileret professionelt til en

Det er et fint firma med mange fine produkter men med dine kvalitetskrav in
mente, ville jeg ikke købe kopiblæk, lige meget hvor mange lovprisninger,
der tillægges kopiproduktet.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 10:34

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
> in mente, ville jeg ikke købe kopiblæk, lige meget hvor mange
> lovprisninger, der tillægges kopiproduktet.

Nu har jeg bestilt det. Jeg har fået fuld garanti for tilfredshed eller
pengene tilbage, så det stoler jeg på. Epson'en er utrolig dyr i drift med
originalt blæk.
Jeg har også bestilt en kalibrering af mit Epson Archival Matte papir, men
vil også se på andre papirer. F.eks. Hahnemühle. Det bruger du svj. husker?
Hvilke typer og størrelser?
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 12-09-07 11:03

> Nu har jeg bestilt det. Jeg har fået fuld garanti for tilfredshed eller
> pengene tilbage, så det stoler jeg på. Epson'en er utrolig dyr i drift med
> originalt blæk.

Jeg håber du får mere held med det end jeg havede med min gamle Canon
printer!

> Jeg har også bestilt en kalibrering af mit Epson Archival Matte papir, men
> vil også se på andre papirer. F.eks. Hahnemühle. Det bruger du svj.
> [...]

Nu er jeg jo ret ny ud i seriøs printning men jeg har foreløbig inden for
Fine Art typerne eksperimenteret (med succes) med:
Hahnemuhle Photo Rag Bright White 310g a4
HP Hahnemuhle Smooth Fine Art paper (jo, HP får lavet Hahnemuhle serien
specielt med henblik på HP printere, nice move!) 265g A3+
Og så har jeg købt en Sample pack med 11 forskellige papirtyper. Dette for
at finde hvad jeg bedst kan lide.

Jeg valgte de to første fordi jeg har læst så meget positivt om dem på
nettet af prof. fotografer. Men jeg har jo læst specielt med henblik på min
HP Pro B9180 printer, så jeg ved ikke om det umiddelbart også vil være de
bedste valg til din printer.

Min bryllupsfotoserie skal udmunde i slideshows og prints på disse
papirtyper, så jeg sidder og ser LL from Camera to Print. Meget interessant.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 12:43

> [...]
> specielt med henblik på HP printere, nice move!) 265g A3+
> Og så har jeg købt en Sample pack med 11 forskellige papirtyper. Dette for

Jeg er nu også relativt ny i det område og måske skal jeg gøre nogle
fejl (aka. erfaringer) før jeg finder frem til det rigtige.

> [...]
>
> Min bryllupsfotoserie skal udmunde i slideshows og prints på disse
> papirtyper, så jeg sidder og ser LL from Camera to Print. Meget

Godt du finder dem interessante. Jeff Schewe er meget god at lytte til.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 12-09-07 16:31

> Godt du finder dem interessante. Jeff Schewe er meget god at lytte til.
> Mvh,
> Hans

Ja, men jeg har stadig et problem med soft proofing delen. Jeg har lige
printet et sort/hvid billede ud fra LR. ingen printerdriver color
management. Ingen kryds i resolution eller sharpening. Papirprofil valgt og
perceptual, da det er et sort/hvid billede. (Papir: Hahnenmuhle photorag
bright white 310g) Først softproofede jeg med "make my picture look like
crap" preview knappen afkrydset.
Det giver jo på skærmen et fladt billede hvor sort er gråt og hvor der er
"dis" hen over hele billedet. Jeg justerer så efter tutorialens anvisninger
og får et billede, der ligner lidt det oprindelige, som jeg så printer ud.
Det ligner det justerede billede. Fint nok. (i øvrigt fungerer PK sharpener
glimrende som outputsharpener).
Derefter printer jeg det oprindelige, ikke proofede billede ud. Samme papir,
samme setting og det ligner mit ikke proofede billede på en prik. Ingen dis,
ingen sort bliver til gråt.
Det er helt utroligt. Hele "from camera to print" tutorialen er bygget op
omkring det faktum, at LR mangler softproofing (og kvalitets sharpening), og
der anvises så hvordan soft proofing foretages i Photoshop.
Og her står jeg så og mine papir billeder ligner det jeg ser i Lightroom
meget meget mere end det ligner den ujusterede softproofing udgave i
Photoshop. Det er "simulate ink" feltet, der får billedet på skærmen til at
ligne noget helt andet end det færdige resultat jeg står med i hånden.
Egentlig burde jeg jo hoppe i ekstase over at softproofing tilsyneladende er
overflødigt, men det er lidt foruroligende. Det kan vel ikke passe, at HP
B9180 er så langt fremme i skoene, at PS CS3 softproofing funktion er totalt
forældet?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 17:16

> [...]
> HP B9180 er så langt fremme i skoene, at PS CS3 softproofing funktion er

Ja, det er jo et vældigt godt spørtgsmål. Med min Epson R2400 printer er
soft proofing lige i øjet. Iøvrigt diskuterede jeg det med Kaj fra
http://www.tpi-danmark.dk/ og han sagde at med deres profiler og det nye
blæk, som jeg har bestilt, så behøver jeg ikke lave soft proofing! Det ville
jo være perfekt, hvis det er rigtigt og det må jeg jo så se. Jeff Schewe er
"Epson" mand, så vi må se, hvad der kommer ud af det her, da det jo kan være
som du antyder, at den funktion er tilrettet Epson blæk. Jeg har jo også
lidt svært ved at se at en indstilling for simulate ink kan dække alle
varianter på markedet. Så lad os sige at juryen stadig er ude omkring det
spørgsmål.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 17:40

> [...]
> HP B9180 er så langt fremme i skoene, at PS CS3 softproofing funktion er

Jeg synes iøvrigt at et så principielt spørgsmål kunne fortjene en mail til
Michael Reichmann fra dig.
Efter at have læst
http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/HP-B9180.shtml igen, må
jeg sige at hvis jeg havde været klar over denne printers dyder, da jeg
købte Epson'en så havde jeg nok ikke købt den. Denne artikkel kom ud lige
efter at jeg havde købt!
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 12-09-07 18:22

> [...]
> jeg sige at hvis jeg havde været klar over denne printers dyder, da jeg
> købte Epson'en så havde jeg nok ikke købt den. Denne artikkel kom ud lige

God idé men: jeg har klikket lidt rundt på Luminous Landscape siden men har
ikke kunnet finde noget sted, hvor man kan maile til Mr. Reichmann.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 18:40

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> God idé men: jeg har klikket lidt rundt på Luminous Landscape siden men
> har ikke kunnet finde noget sted, hvor man kan maile til Mr. Reichmann.

Jeg har sendt dig en mail om det.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-09-07 15:00

> [...]
> jeg sige at hvis jeg havde været klar over denne printers dyder, da jeg
> købte Epson'en så havde jeg nok ikke købt den. Denne artikkel kom ud lige

Hehe, jeg skulle lige se, hvad den printer kunne findes til på
www.edbpriser.dk
4300 kr!
Her lagde jeg mærke til, at ameldelserne kun gav den 3 stjerner ud af 5
mulige....

Der var så kun een af Jens Alstrup:
"Den printer flot, men ...

Selvtest tager evigheder og sker ofte. Der kommer mange fejlmeddelelser,
drivere har gravende fejl, hvor valg af bakke nulstilles, når papirtype
vælges og papirtype nulstilles, når papirstørrelse vælges osv. Dumme fejl,
der burde medføre en fyreseddel af den i...., der har godkendt frigivelse af
softwaren.

Test medfører papirforbrug af adskille ark glossypapir og det SKAL være
glossy, dvs. dyrt inden du har printet en eneste side.

Det er ikke overbevisende, specielt ikke til prisen, hvor den skulle kunne
konkurrere med de bedre Epsonprintere, men den printer meget flot. "

Andre ejere af dyret, der oplever det samme?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 13-09-07 15:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> konkurrere med de bedre Epsonprintere, men den printer meget flot. "
>
> Andre ejere af dyret, der oplever det samme?

Overhovedet ikke. Der var problemer med de første forsendelser af printeren.
Fejlene blev efterfølgende rettet og nu kører den i smør.
Der er i øvrigt sammenlignende grundig test af epson r2400, HP B9180 og
Canon Pixma 9500 her:
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/printers/Pigs/page_1.html
Konklusionen er, at alle tre kan levere fremragende prints men epson r2400
er den mere bedagede, som anmelderen så ikke har på sin topliste..(sidst i
testen).

De tre glimrende printere bliver på samme site også anmeldt hver for sig.

Jeg for min del valgte Hp B9180 (stupidt navn) fordi den skulle have en
force på mat papir fremfor de to konkurrenter. Jeg foretrækker mat papir.
Desuden var den oven i købet billigere. til Epsons fordel tæller bedre
support fra 3.parts applikationer, papirprofiler mm. Epson ER standarden,
producenterne orienterer sig i mod.

mvh Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-09-07 15:38

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46e945c0$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> er den mere bedagede, som anmelderen så ikke har på sin topliste..(sidst i

Den test har jeg så også læst!
Det var bare tankevækkende, at den softwaremæssigt var så skuffende, men
hvis det bare var børnesygdomme, så ....

> [...]
> Desuden var den oven i købet billigere. til Epsons fordel tæller bedre
> support fra 3.parts applikationer, papirprofiler mm. Epson ER standarden,

Jeg har set, at Hp også tilbyder den i en version Kaldet B9180 GP med HP
farvemåler, Displayprofil, kalibreringssoftware og ICC-profiler fra
GretagMacbeth
jeg ved ikke hvad den koster i forhold til den almindelige B9180.

Men det ser da spændende ud med alt det legetøj til den

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-09-07 11:54

[8<8<8<]
> Epson'en er utrolig dyr i drift med originalt blæk.

Er det så ikke fordi du har en forkert printer i forhold til hvor meget du
printer ?
http://www.goecker.dk/Content/Buchmann/juni07_buchmann.asp
Der er meget fedt at Epson har forskellige modeller, hvor man kan skrue på
forholdet mellem start- og drift-omkostningerne.

> Jeg har også bestilt en kalibrering af mit Epson Archival Matte papir, men
> vil også se på andre papirer. F.eks. Hahnemühle. Det bruger du svj.
> husker?

Jeg har en prøve-pakke med en række forskellige Innova papirer
http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/Innova-F.shtml
http://www.innovaart.com/
som også har ICC profiler til Epson R2400
http://www.innovaart.com/en/icc-profiles-info/Epson.html

Min printer kan ikke bruge dem, så du kan få dem ved lejlighed (jeg skal
lige finde dem i mit byggerod).
Jeg har set print lavet med Epson printere - det er rigtigt flot

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 12:41

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> Der er meget fedt at Epson har forskellige modeller, hvor man kan skrue på
> forholdet mellem start- og drift-omkostningerne.

Det kan der være noget om, men det overraskede mig, hvor hurtigt patronerne
løber ud på R2400. Men nu har jeg den og prøver nu refill metoden.

> [...]
> lige finde dem i mit byggerod).
> Jeg har set print lavet med Epson printere - det er rigtigt flot

Det lyder godt.
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 12-09-07 19:58

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:46e7a85c$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> in mente, ville jeg ikke købe kopiblæk, lige meget hvor mange
> lovprisninger, der tillægges kopiproduktet.

Det er ikke mere kopiblæk end epsons og canons, ingen af dem har opfundet
blækket, eller det varme vand for den sags skyld.
KMP blækket fungerer overmåde tilfredsstillende i min Canonprinter, man skal
bare ikke fortælle printeren at det er Lederhosenblæk af Bayersk oprindelse.

Iøvrigt aner vi ikke en dyt om hvem der leverer blæk til hverken Epson eller
Canon.

mvh/MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 20:07

> [...]
> oprindelse.
>
> Iøvrigt aner vi ikke en dyt om hvem der leverer blæk til hverken Epson

Netop og det er hele pointen. Men det er jo lidt sensitivt det her, så
leverandøren vil selvfølgelig gøre alt for at lægge afstand til ikke
originalt blæk.
Rart at høre at du har gode erfaringer med det.
Mvh,
Hans

Fra : Asboe

Dato : 12-09-07 19:45

Hans Kruse skrev i <46e6ccf2$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>:

>Er der nogen af jer, der har prøvet genopfyldningsblæk fra
>http://tpi-danmark.dk:80/?

Det har jeg så ikke .... men jeg har læst om deres blæk andre steder!
F.eks. her:
http://www.photographyblog.com/index.php/weblog/comments/refilled_ink_cartridges_fade_rapidly/

Tror desvære ikke at kopiblæk er løsningen, desvære!
Men tager jeg fejl vil det da være glædeligt.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-09-07 20:05

"Asboe" <bo@eobsa.net> wrote in message

> [...]
>
> Tror desvære ikke at kopiblæk er løsningen, desvære!
> Men tager jeg fejl vil det da være glædeligt.

Ja, det må vi se. Iflg. leverandøren så er det ikke en dårligere kvalitet,
men det må jeg så selv erfare. For mig betyder det ikke så meget om det kan
holde i 100 år, men derimod om farverne og detaljegengivelsen er ligeså god
som originalt og det har jeg fået garanti for.
Mvh,
Hans

Fra : MW

Dato : 12-09-07 21:39

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tror desvære ikke at kopiblæk er løsningen, desvære!
> Men tager jeg fejl vil det da være glædeligt.'

Du herre milde, en udtalelse fra en printerproducent

Jeg sidder her og skuer over mod et billede printet med germanerblæk hvor
der ifølge Mr.HP intet skulle være tilbage på nuværende tidspunkt, baljepis
(undskyld sproget)

Der er kun tale om kopiblæk hvis en anden fabrikants blæk er kopieret kemisk
eller forsøgt solgt mærket med med det kopierede firmas logo. Det eneste
der er kopieret er den beholder blækket leveres i, eller kunne den jo ikke
bruges i printeren.

Jeg forsyner tillige printeren med kopistrøm fra Dong, sjovt nok giver det
dog ingen driftsforstyrrelser, hvad skal det dog ikke ende med hvis den
slags får lov til at vinde indpas

MW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-07 08:43

> [...]

> der er kopieret er den beholder blækket leveres i, eller kunne den jo ikke

Du får det til at lyde som om blæk er blæk og at der ikke kan være
forskel. Og det kan da være at visse "kopiblæk" produkter helt og fuldt
kan levere et godt print, men du er ude i lidt russisk rulette. Både
mht. om kopiblækket spiller sammen med din printer, om kvaliteten holder
og om producenten vil honorere din garanti hvis du bruger den med
kopiblæk.

/thomas

Fra : MW

Dato : 13-09-07 09:48

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mht. om kopiblækket spiller sammen med din printer, om kvaliteten holder
> og om producenten vil honorere din garanti hvis du bruger den med

Tja, op mod holdningen at alt hvad der ikke står HP, Epson eller Canon på er
noget ubrugeligt kineserpis er det nok nødvendigt med kraftige udmeldinger.

Bortset fra det så havde vi nok hørt om det hvis det omhandlede tyske blæk
ødelagde printerne, gav dårlige resultater eller "fordampede" efter kort
tid.

Som sagt har jeg kun positive erfaringer.

Ordet "garanti" optræder ikke i købeloven, der finder du kun den 2 årige
reklamationsret, og efter de første 6 måneder skal brugeren selv bevise at
fejlen var tilstede ved leveringen. Alle firmaer kan selvfølgelig vælge at
stille forbrugeren bedre end hvad købeloven kræver. En garanti i lovmæssig
forstand er det ikke men det lovede godt være juridisk bindende hvis det er
beviseligt.

Nu har jeg svært ved at forestille mig et civilt søgsmål vedrørende en
printer i forbrugerklassen, men i givet fald bliver det jo en uvildig der
skal vurdere den tekniske side af sagen og ikke en af parterne så
printerlevenrandøren kan da godt tabe en sag selv om der er brugt blæk fra
en anden leverandør.

MW

Fra : Michaelbs

Dato : 13-09-07 10:04

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tid.
>
> Som sagt har jeg kun positive erfaringer.

Jamen så lad mig melde ud, at jeg har dårlige erfaringer med produktet.
Til en Canon printer.
Det var meget bøvlet med boring af huller og injektionssprøjter, så der blev
svinet en del.
Det var nok brugerfejl. En mere behændig hånd kunne sikkert klare
opfyldningerne uden at sjaske med blækket.
Propperne, man sætter i de borede huller ramte chassiset, når printeren gik
i standby og printerhovedet kører ud til siden.
Sikkert min fejl, at jeg ikke kunne få klemt bøsningerne langt nok ned.
Jeg håber genopfyldningsproceduren til Epson er noget nemmere.

Men vigtigst: Printsene blev ikke tilnærmelsesvis så gode som med Canons
originalblæk. Der var slet ikke samme punch/vibrance i farverne.
Jeg kunne ikke få printet til at ligne det jeg så på skærmen. Patronerne
skulle genopfyldes ufatteligt hurtigt igen.

Nu skyldtes mine dårlige erfaringer forhåbentlig udelukkende mine ringe
evner.
Jeg håber meget, at Hans får succes med det, da blæk er alt alt for dyrt.
Literprisen er jo helt grotesk. Producenterne tjener styrtende på det.
Jeg har læst et sted, at printerblæk er Canons største indtjeningskilde
overhovedet. Og det er jo på vores bekostning.

Held og lykke med det.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-09-07 10:25

> [...]
> Jeg har læst et sted, at printerblæk er Canons største indtjeningskilde
> overhovedet. Og det er jo på vores bekostning.

Jo tak. Jeg får specielle patroner med, som der ikke skal bores i, men som
er indrettet til genopfyldning. Desuden en chipresetter, som bruges til at
nulstille, så printeren tror at det er en ny fyldt patron, der er sat i
efter genopfyldning.

Det jeg vil gøre er selvfølgelig at sammenligne print med det nye blæk med
det jeg ahr fået med originalt blæk. Mit sidste forsøg endte ikke godt.
Farverne var ok, men detaljegengivelsen var ikke tilnærmelsesmæssigt så god.
Det forsøg kostede mig nogle hundrede kroner uden nytte. Leverandøren sendte
mig et par ekstra patroner, som kompensation. Men det var jo ikke til den
store nytte, da resultatet ikke var tilfredstillende. Jeg skal nok fortælle
om det nye forsøg....
Mvh,
Hans