Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rotere billeder fra landscape til portrait
Fra : rainman

Dato : 11-09-07 13:39

Efter et udmærket råd her fra forumet har jeg prøvet at installere
Singapore som galleriprogram på min website. Det fungerer rigtig godt,
og er langt mere enkelt end de store galleri-programmer.

Men, hvordan er det lige at man vender billeder fra landscape til
portrait? Der må da findes et smart program der lige i en håndvending
kan batchvende og gemme en hel bunke filer, så man ikke skal til at åbne
i et billedprogram, rotere, og gemme igen?

P.f.h.t. / Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 19:53

On 2007-09-11 14:39:14 +0200, rainman <rainman@rainman.com> said:

> [...]
> kan batchvende og gemme en hel bunke filer, så man ikke skal til at
> åbne i et billedprogram, rotere, og gemme igen?

Hvis du er på en PC, kan du bare højreklikke på filerne og vælge
hvilken vej de skal roteres.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 18-09-07 21:50

rainman wrote:
> [...]
> kan batchvende og gemme en hel bunke filer, så man ikke skal til at åbne
> i et billedprogram, rotere, og gemme igen?

Der findes en jpg plugin til Irfanview, som roterer uden tab.

Der er også den her:
http://www.snapfiles.com/get/rota.html

/Mogens

Fra : Rainman

Dato : 22-09-07 14:49

rainman wrote:
> [...]
> kan batchvende og gemme en hel bunke filer, så man ikke skal til at åbne
> i et billedprogram, rotere, og gemme igen?

Tak for svarene. Jeg endte med at bruge programmet JPEGCrops, som ud
over at kunne vende/dreje billederne indholder gode faciliteter til at
beskære. Virkeligt godt til mit formål, hvor jeg har scannet nogle gamle
negativer og skal have fjernet nogle sørgerande i kanterne. Kan
anbefales da det er hurtigt og stabilt at arbejde med.

Mogens