2 X harddisk i samme PC / Problem ?
Fra : Peter Heide

Dato : 12-09-07 14:25

Min gamle SATA Western Digital HD gik (vist) død for nogle
uger siden. Kunne overhovdet ikke komme i kontakt med den.
Ingen livsgivende knitrende lyde fra den. Stendød !

Men jeg har ikke givet op selvom det er tæt på.

Købte en ny SATA WD 350GB og satte i. Den virker som den
skal.

I dag har jeg så sat den gamle i ( den nye er tilsluttet samtidig ) Starter
PCen op ; den giver besked om der er fundet nyt hardware og .....
fryser totalt fast. Slukker PCen ved at trække strømstikket ud.
Piller diverse stik fra den gamle HD fra og starter op igen og
og PCen virker fint igen via den nye HD.

Sidste chance ; jeg ved der noget med sætte den ene HD til at
være slave osv. Er det også gældende med SATA harddiske ?

Og HVIS : hvordan gør man det ?

Ved godt der skal sidde en lille hvid dippedut bag på HD'en men
hvordan finder man ud af hvor den skal sidde ?

Fra : Hans

Dato : 12-09-07 14:34

Peter Heide wrote:

> [...]
>
> Ved godt der skal sidde en lille hvid dippedut bag på HD'en men
> hvordan finder man ud af hvor den skal sidde ?

SATA HDD anvender ikke master/slave princippet, da der kun kan sidde 1 HDD
på kablet.

Hans

Fra : Peter Heide

Dato : 12-09-07 14:46

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> SATA HDD anvender ikke master/slave princippet, da der kun kan sidde 1 HDD
> på kablet.

Den fanger jeg ikke. Vil det sige at man ikke kan have
2 SATA HD i samme PC ?

I min gamle Dell PC ( 3 år ) ligger der et ordentligt bundt kabler inde
i kabinettet med diverse tilslutningermuligheder .

Har tilsluttet den (defekte ? ) HD via et stik fra bundtet og et der går
direkte ned i bundkortet ( mindre end det andet )

Ingen ide om hvilket der overføre data men de er fuldstændig identiske
til dem der sidder i den nye. Og da PCen registerer nyt hardware må
det vel være de rigtige.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-09-07 14:54

[...]

> Den fanger jeg ikke. Vil det sige at man ikke kan have
> 2 SATA HD i samme PC ?

i de fleste nyere PC'ere er der 2 SATA stik på bundkortet ligesom du har 2
IDE stik på de fleste ældre.. forskellen er så bare, at der kan være flere
HDD på et IDE kabel - det kan der ikke på et SATA kabel..

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Hans

Dato : 12-09-07 14:55

Peter Heide wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Den fanger jeg ikke. Vil det sige at man ikke kan have
> 2 SATA HD i samme PC ?

Der vil normalt være flere SATA-Porte på bundkortet, 2, 4 eller flere, men
hver HDD skal have et separat kabel fra bundkort til disk.

> [...]
>
> Har tilsluttet den (defekte ? ) HD via et stik fra bundtet og et der
> går direkte ned i bundkortet ( mindre end det andet )

Den er gal. Kablet skal have den samme type stik i begge ender som der
bruges til den nye HDD.

> Ingen ide om hvilket der overføre data men de er fuldstændig identiske
> til dem der sidder i den nye. Og da PCen registerer nyt hardware må
> det vel være de rigtige.

Det er også den helt rigtige måde at gøre tingene på. Du vifter bare røgen
væk bagefter.

Hans

Fra : Peter Heide

Dato : 12-09-07 15:02

> [...]
> hver HDD skal have et separat kabel fra bundkort til disk.

> Den er gal. Kablet skal have den samme type stik i begge ender som der

Det har den også . Tror ikke jeg gider at bruge mere til på det
lort. Den afgiver også sådan en halvhøj KLIK-lyd med korte intervaller.
Lyder absolut ikke som en HD normalt gør.

Tak for hjælpen.

Fra : J

Dato : 12-09-07 14:55

On Wed, 12 Sep 2007 15:24:42 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ved godt der skal sidde en lille hvid dippedut bag på HD'en men
>hvordan finder man ud af hvor den skal sidde ?

sata harddiske sidder, som en anden meddeler, på sit eget kabel.
Master/slave er derfor ikke relevant. Der kan være 2-8 porte på
bundkortet. De er nemt genkendelige.

Jeg ville gå ind i bios, og se om den gamle harddisk kommer op der.
Det er jo også bios windows forlader sig på.

Men det er måske ikke så let på sådan en mærkevare PC. Selvbyggede
PC'ere er mere tilforladelige.

mvh

John