Køle chipsæt
Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-07 13:45

En maskine med blæser på chipsættet skal have en passiv køler.

Jeg vil bare lime en stor sokkel7 køler på. Hvad er mon det bedste klister
at bruge, sekundlim eller dobbelttape.

Jeg gider ikke at gå ud og købe noget specielt...

Claus

Fra : Rado

Dato : 10-09-07 14:21

On Mon, 10 Sep 2007 14:44:48 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>En maskine med blæser på chipsættet skal have en passiv køler.
>
>Jeg vil bare lime en stor sokkel7 køler på. Hvad er mon det bedste klister
>at bruge, sekundlim eller dobbelttape.

Vil du lime den direkte på chippen? I så fald ville jeg ikke bruge
nogen af delene - begge dele er sandsynligvis elendige varmeledere,
plus at de næppe kan tåle de høje temperaturer i længden (køleren
risikerer at falde af måske med afbrændt chipset til følge).

Jeg ville bruge f.ex. det her:

http://arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htm
http://www.prcdata.dk/produkt/arctic-silver-premium-silver-thermal-adhesive/61078041/udvidet/

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Hans

Dato : 10-09-07 14:32

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> klister at bruge, sekundlim eller dobbelttape.
>
> Jeg gider ikke at gå ud og købe noget specielt...

Hvilket chipsæt handler det om, og er den originale køler monteret med
push-pins eller en klips?

Hverken dobbelttape eller sekundlim duer til opgaven, da ingen af dem er
varmeledende, snarere tværtom.

Hans

Fra : Hauge

Dato : 10-09-07 14:34

Hans wrote:
> Hverken dobbelttape eller sekundlim duer til opgaven, da ingen af dem
> er varmeledende, snarere tværtom.

Mener du virkeligt at sekundlim er en god isolator?

/Hauge

Fra : Hans

Dato : 10-09-07 14:44

Hauge wrote:

> Mener du virkeligt at sekundlim er en god isolator?

Ja - De standardtuber man kan købe til hobbybrug. Uden iblandede
varmeledende komponter gør det mere skade end gavn.

Hans

Fra : Hauge

Dato : 10-09-07 14:53

Hans wrote:
> Ja - De standardtuber man kan købe til hobbybrug. Uden iblandede
> varmeledende komponter gør det mere skade end gavn.

Morsom påstand, men lad nu det ligge.
Vi har hver vores praktiske erfaring på det felt, tyder det på

/Hauge

Fra : Hans

Dato : 10-09-07 14:55

Hauge wrote:

> Morsom påstand, men lad nu det ligge.
> Vi har hver vores praktiske erfaring på det felt, tyder det på

Det er så ikke første gang når vi debatterer, men lad nu det ligge.

Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-09-07 17:35

Hauge wrote:

> Morsom påstand, men lad nu det ligge.
> Vi har hver vores praktiske erfaring på det felt, tyder det på

Det største problem er nok at cyanoacrylatklæberen bliver hård og skør
når den gennem længere tid udsættes for højere temperatur.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-07 15:23

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev

> Hvilket chipsæt handler det om, og er den originale køler monteret med
> push-pins eller en klips?

Den er lige uden for rækkevidde, men det er et Soltek 75 SLV eller noget i
den stil. Den lille køler sad med nogle plasticpins, som jeg har klippet af,
og maskinen har kørt fint i et helt år uden nogen køling på chipsættet. Men
sun skal den bruges til server, så noget vil jeg have på.

Den gamle montering er ubrugelig.

Claus

Fra : Hans

Dato : 10-09-07 15:28

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> har klippet af, og maskinen har kørt fint i et helt år uden nogen
> køling på chipsættet. Men sun skal den bruges til server, så noget

Så sætter du bare sådan en bøverrik på. Der følger alt med til monteringen:

Hans

Fra : Tonni Madsen

Dato : 10-09-07 16:44

Ellers har jeg haft rimelig held med at smøre et MEGET tyndt lag ... Ja nu
har jeg sgu da glemt hvad det hedder... varme pasta, termo pasta... du ved
hvad jeg mener, det man plejer at bruge mellem processor og køler...
Men lad hjørnerne være fri, der putter du en lille klat lim, og presser
køleren fast...
Pas endelig på at lagene bliver så tynde som muligt, så isolerings
modstanden ikke bliver højere end allerhøjest nødvendigt...

Det er måske ikke en løsning jeg villle vælge til min CPU, men jeg har et
par gange brugt det både til chipset, og GPU, på lidt ældre kort, det har
virket fint...

Mvh Tonni Madsen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-09-07 20:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Jeg vil bare lime en stor sokkel7 køler på. Hvad er mon det bedste
> klister at bruge, sekundlim eller dobbelttape.

Lad mig starte med at sige at vi på ingen måde taler om optimale løsninger,
men alene om løsninger der er bedre end den du har nu, men uden at koste en
bondegård.

Tonnis råd med en *lille* klat lim i hvert hjørne vil give dig lidt bedre
køling. Sandsynligvis nok. Men det vil sikkert være et skrøbeligt
arrangement, fordi limen bliver skør med tiden.

Du kan opnå et væsentligt forbedret resultat på 2 måder:

1) Planslib de 2 kontaktflader,
2) Brug et varmeledende materiale mellem fladerne.

Jeg ville *ikke* smøre hele kontaktfladen med lim eller bruge dobbelttape.

Alternativt er det måske muligt at strippe/binde køleren på? Det behøver jo
ikke være kønt for at være brugbart

Og ellers kan rigelig ventilation gøre underværker, hvis det skulle åbne
nogle muligheder, måske ducte lidt luft fra CPU køleren eller andet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-07 22:13

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev

> [...]
> løsninger,
> men alene om løsninger der er bedre end den du har nu, men uden at koste

Vi taler om en lille chip, som uden køler bliver 47 gr (målt med mit
laserTermo) så der er altså ingen grund til at gøre noget stort nummer ud af
kølingen. Tager køleren bare 10-15 grader, så er det rigeligt.

Meningen er netop, at jeg hverken gider at bruge penge eller ret meget tid
på det.

Claus