Kløer
Fra : Hanne

Dato : 11-09-07 12:15

Hej,

Jeg ved ikke, hvad den store klo, der sidder lidt oppe på forbenet på katte
hedder (ulveklo eller det kun på hunde?), men på min 17 år gamle hankat er
den begyndt at gro lidt vildt. For nogle måneder siden kunne jeg stadig
klippe den en anelse, men nu er den groet helt rundt og begyndt at gå ind i
huden. Er der nogen der har erfaringer med sådan en - er der noget at gøre
eller skal den eventuelt fjernes ved operation?

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 11-09-07 12:41

Hej Hanne

Når en " ulveklo" begynder at vokse " vildt " på den måde, kan du ikke selv
gøre meget.
Kloen skal fjernes ved et lille indgreb hos dyrlægen.

Hilsen Majbritt

Fra : lh

Dato : 11-09-07 14:05

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv
> gøre meget.
> Kloen skal fjernes ved et lille indgreb hos dyrlægen.

Min lille hund har en sådan ulveklo. Den har dobbelte af disse, men den ene
negl/klo gror nemlig som beskrevet: Rundt og hurtigt da disse ikke slibes
naturligt.
Jeg må bare ikke selv klippe den/dem, og sidste gang måtte vi til dyrlægen
hvor den blev klippet halvt af og selvfølgelig gjorde det ondt.
Jeg ved godt man generelt ikke må fjerne disse kløer, men netop sådan en
negl er kun til besvær for mig, for hunden og da den kun er 8 mrd, så ser
jeg et livslangt forløb med jævnligt besøg hos dyrlægen for at få klippet
denne klo. Men min dyrlæge siger nej til at fjerne den helt, med den
begrundelse at det må man ikke. Den er jeg helt enig i - generelt, men ikke
i dette tilfælde. Jeg ville gerne have fjernet denne klo når hun alligevel
skal bedøves når hun skal steriliseres om en tre måneder. Nogen steder man
kan hente tilladelse til det, eller er det ene og alene dyrlægens vurdering
eller hvad. Nogen er der oplevet noget tilsvarende. Ved godt dette ikke er
en hundegruppe, men nu kom spørgsmålet på at vende.

lh

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 14:55

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>eller hvad. Nogen er der oplevet noget tilsvarende. Ved godt dette ikke er
>en hundegruppe, men nu kom spørgsmålet på at vende.

Det er rigtigt, at dyrlægerne normalt ikke må fjerne dem, da det betragtes,
som en kosmetisk ting.

Hvis ulvekloen er til gene, som den åbenbart er på din hund, må den gerne
fjernes. Coco har ulvekløer bagpå, men de genere ham ikke- skal dog klippes
noget oftere, men vi kan godt holde den nede i en rimelig længde.
Vi solgte sidste år en hvalp ( og snakkede netop der, med vores dyrlæge om
ulvekløer )og den har fået opereret begge ulvekløer væk, da den hang fast i
alting. Så alt i alt, så er det nok den enkelte dyrlæges vurdering.

Med Hanne`s kat burde den vel også fjernes, men det er jo lidt en gammel
mis, at putte i narkose. Dyrlægen er nok den bedste til, at vejlede der.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Hanne

Dato : 11-09-07 16:53

> Med Hanne`s kat burde den vel også fjernes, men det er jo lidt en gammel
> mis, at putte i narkose. .

Ja det er lige netop det, jeg også synes. Den er ikke så stærk, som den har
været og har lidt småskavanker, den kaster bl.a. meget oftere op nu, hvis
den bare har fået lidt hår eller græs i maven. Men det må være en
dyrlægevurdering, om den kan holde til en gang narkose.

mvh
Hanne

Fra : Hanne

Dato : 11-09-07 14:16

> [...]
> selv
> gøre meget.
> Kloen skal fjernes ved et lille indgreb hos dyrlægen.

Tak for svaret.
Det lyder, som om vi må en tur til dyrlægen (hvilket han IKKE er så glad
for), for jeg tror ikke det varer længe, før der måske går betændelse i det.
Jeg er faktisk lidt imponeret over, hvor kraftig sådan en kan blive på kort
tid.

mvh
Hanne