Mine indekatte skal lære at være ude
Fra : Alice

Dato : 10-09-07 09:36

Lige nu har jeg 5 katte inde, fordi her hvor jeg bor nu, har jeg
allerede mistet 2 og Elvis fik brækket kæben, af bilerne, det kunne jeg
ikke klare, og derfor har de været indekatte, men nu flytter vi og her
kan de mere trygt løbe ude og lege og jeg tror det er det de gerne vil,
jeg "ser" jo bl.a. Elvis sidde og kigge længelsesfuldt ud af vinduet
eller han prøver sammen med de andre indekatte. Men mit spørgsmål er
hvordan klare jeg det bedst.

Jeg har forestillet mig at mine 3 store katte, Skygge, Pigemis og Seje,
de bliver lukket ud over i den store lade, og så står maden parat til
dem, på de samme madskåle som de plejer, og de to kattetræer kommer også
til at stå der. Og så kan de selv løbe ud herfra.

Mine to små, der slet ikke er små mere, englebasser Elvis og Mani, de
kommer med op den dag vi kommer derover. Og så næste morgen får de
morgenmad og så lukker jeg dem ud, og går ned mange gange og kigger til
dem og ser om de vil med ind og nusses. Jeg møder dem jo også når jeg
skal ud og lufte Steffi (hunden), der nok vil undre sig over der ikke er
nogen katte at jagte inde.

Men er det den rigtige måde at gøre det på? Og er det rigtigt af mig at
lukke dem ud. De 3 store har alle før hen været gårdkatte, det er
faktisk i morgen 2 år siden de 3 flyttede ind, da min mand døde og jeg
skulle lufte ud.

Jeg er spændt på Jeres svar.

Mange hilsner
Alice og "Bjørnebanden"

Fra : Martin

Dato : 10-09-07 11:45

Min erfaring er at det skal du slet ikke spekulere så meget over.

Det lyder som om det er et rigtigt fint katte-venligt sted du har, så luk du
dem trygt ud. De vil blive lykkelige over friheden, men de ved altså
samtidigt udemærket godt hvor madskålen den står - hjemme hos moaar! ;)

Så bare ud med dem ;)

du kan så glæde dig til alle de gave du måske vil få - i form af diverse
fangster af fugle, lopper, mus og andet godt fra naturen ;)

Det er meget sjovere med udekatte ;) - og du slipper i vid udstrækning for
det evindelige kattegrus-pjaskeri i det de fleste katte hurtigt lærer at den
slags foregår udendørs ;)

Pøj pøj med det!

Fra : Anette

Dato : 11-09-07 00:20

"Alice" skrev bl.a
> Men er det den rigtige måde at gøre det på?

Hej Alice

Jeg ved ikke om der er en "rigtig" måde at gøre det på.
Mine katte har næsten altid været ude-.indekatte. De gange vi er flyttet,
har jeg altid holdt kattene inde i ca 14 dage og derefter bare ladet
havedøren stå åben, så de har kunnet snige sig ud i den der farlige nye
verden og ræse tilbage i stuen igen, når virkeligheden derude blev lige lidt
for farlig
Det har virket hver gang for mine. De har været inde længe nok til at lære
huset at kende, lugtene, lydene o.s.v og de første dage med forsigtige ture
udenfor har været med muligheden for at komme ind igen meget hurtigt.

Vi bor også så det er rimeligt trygt for kattene at færdes ude på egen
pote - og de nyder det. Men om det er rigtigt for dine, kan kun du selv se.
Du kender dine katte, følg dem på vej, vis dem at du er der stadig til at
hjælpe og passe på dem, så kan det ikke gå helt galt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-07 09:38

"Alice" <alice.trauelsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lukke dem ud. De 3 store har alle før hen været gårdkatte, det er faktisk
> i morgen 2 år siden de 3 flyttede ind, da min mand døde og jeg skulle

Da vi flyttede holdt vi lige kattene inde i 10-14 dage, inden de fik lov
til, at komme ud.

Hvis området ( og naboerne ) er kattevenligt, synes jeg ikke, at der er
noget i vejen for, at lukke dem ud.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 11-09-07 15:10

Jeg synes også det lyder fint, men tilslutter mig at du skal holde dem
i huset de første 14 dage, så de ved at de nu bor et nyt sted - ved
hvor de skal holde til....

Iben

Fra : Winther

Dato : 12-09-07 07:36

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes også det lyder fint, men tilslutter mig at du skal holde dem
> i huset de første 14 dage, så de ved at de nu bor et nyt sted - ved
> hvor de skal holde til....
>
> Iben
Ja, hold dem inde mindst en uge, de skal først knyttes til det nye sted, de
tænker altså ikke at her bor vi nu. Katte knytter til stedet, ikke så meget
til mennesker..