Lektier i 6 kl HJÆLP
Fra : Donclaus

Dato : 09-09-07 18:38

Hej Alle sammen

Vi Står med et STORT problem ang. lektier i 6 kl ( REGNING)
Det som der er vores problem , er vi ikke rigtigt kan hjælpe sønnen med dem
da vi ikke selv er gode til regning !!!

Skolen siger at man ikke har lektie klasse som i gamle dage ... ( de har
heller ikke tid i timen !!! )

men kan man ikke stille et krav når vi står med det store problem ?? evt
hos kommunen

det er en lille skole på landet 15 km fra Holbæk

vores ide med det er 1. at de skal skifte skole , eller 2. vi må sætte en
seddel op i brugsen og betale en privat under 18 år til at komme at hjælpe
et par gange om ugen

Med Venlig hilsen
Claus Og Linda

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-09-07 18:49

Donclaus wrote:

[Kan ikke hjælpe sønnen med regning i 6. klasse]

> men kan man ikke stille et krav når vi står med det store problem
> ?? evt hos kommunen

Jeg har svært ved at se hvorfor I skulle have krav på noget der,
medmindre drengen selv har så store problemer med regning at han har
brug for specialundervisning. Men det skader næppe at snakke med
kommunen om problemet.

> vores ide med det er 1. at de skal skifte skole , eller 2. vi
> må sætte en seddel op i brugsen og betale en privat under 18 år
> til at komme at hjælpe et par gange om ugen

Jeg forstår ikke rigtig hvad 1. vil hjælpe? Er det fordi I forventer at
andre skoler har lektie klasser? Vil de også have det i 7., 8. og 9.
klasse?

Medmindre I har en meget stram økonomi, lyder 2. som en glimrende ide.
Hvad har I imod den, siden I overvejer skoleskift?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Donclaus

Dato : 09-09-07 20:33

Hejsa tak for svar.

Ja nr 1 . er at de har en hjælpe klasse i en anden skole , hvor han så skal
tage bussen ( har er ok til det men der er meget han ikke forstår )
og kan derfor ikke lave de lektier som han skal .
Med krav , mener jeg at vi vil det bedste for ham .. og kan se det går galt
hvis der ikke sker noget snart ( vil vi tro)
jeg vil sige til nr 2 . at pengene er ikke store , men vil jo det bedste for
sine børn ... så 3 x om ugen for en under 18 kan vel ikke kosete så meget
???
tænkte på 600-1000,- pr md fast ?? ved ikke om det er for meget ? eller for
lidt
Mvh claus og Linda

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 19:44

Donclaus skrev:
> [...]
> seddel op i brugsen og betale en privat under 18 år til at komme at hjælpe

Har i overvejet muligheden for at sønnen læser lektier sammen med en
klassekammerat?

Alternativt kan voksne meget billigt få undervisning om aftenen. Så
kunne de måske hjælpe sine børn bagefter.

Fra : Donclaus

Dato : 09-09-07 20:35

Ja det har vi prøvet , men de siger bare til ham hvad der skal stå !!! , så
det er jo ikke den rigtige løsning syntes vi.
MVH
Claus Og Linda

Fra : Holst

Dato : 09-09-07 21:07

Donclaus wrote:

> Ja det har vi prøvet , men de siger bare til ham hvad der skal stå !!! , så
> det er jo ikke den rigtige løsning syntes vi.

Og det har I helt ret i.

Det kan selvfølgelig aldrig skade at tage en snak med skolen om
problemet. Men er han ikke så dårlig, at han ligefrem skal have
specialundervisning, så får I næppe meget ud af det.

Det bedste er nok at finde en eller anden matematisk gymnasieelev, der
har lyst til at bruge et par timer om ugen på at hjælpe med lektierne.

Alternativt kan I, som andre også har nævnt, selv tage noget
matematikundervisning på aftenskolen og selv blive bedre til det - og
derved bedre til at hjælpe jeres barn. Alternativt kan I jo sætte jer om
aftenen, når børnene er kommet i seng, og hygge med et par
matematikbøger i stedet for at sidde og glo fjernsyn.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 21:54

Donclaus skrev:
> Ja det har vi prøvet , men de siger bare til ham hvad der skal stå !!! , så
> det er jo ikke den rigtige løsning syntes vi.

Har i taget en snak med læreren om problemet? Det kunne jo være at
vedkommende havde nogen gode ideer.

Fra : Sabina H.

Dato : 09-09-07 21:02

"Donclaus" <Ingen@mail.dk> wrote in message
> Hej Alle sammen
>
> Vi Står med et STORT problem ang. lektier i 6 kl ( REGNING)
> Det som der er vores problem , er vi ikke rigtigt kan hjælpe sønnen med
> dem da vi ikke selv er gode til regning !!!

hvad præcist er problemet?
kan han ikke regne det, eller kan I ikke regne det?
man må jo formode at han modtager undervisning i skolen der gør ham i stand
til at regne opgaverne derhjemme....
personligt ved jeg ihvertfald at min søns største problem er ikke
udregningen, men mere opgaveforståelsen.... altså at han bliver forvirret
over formuleringen i opgaverne....

> Skolen siger at man ikke har lektie klasse som i gamle dage ... ( de har
> heller ikke tid i timen !!! )

så må u tage fat i skolen, og forklare dem situationen.... gå til
inspektøren hvis det er det der skal til....

> [...]
>
> vores ide med det er 1. at de skal skifte skole , eller 2. vi må sætte
> en seddel op i brugsen og betale en privat under 18 år til at komme at

hvad med at snakke med nogle af din søns kammerarters forældre og forklare
situationen? forhøre om de evt kan overvære lektielæsningen når de har
lektier for, fordi i ikke magter det?

ellers kunne en af jer tage FVU matematik om tirsdagen i holbæk:
http://www.vuc-vsn.dk/Skema/Holbaek/fvu_efteraar_07_hol.htm

prøv også at kigge her: http://www.undervisning.viborgamt.dk/sw10176.asp det
opsummerer vist bedst....

mht at betale jer fra det, så er det en ok kortsigtet løsning, men den
allerbedste ville være hvis i kunne blive i stand til at hjælpe ham....

prøv evt at søge på forældreundervisning og jeres lokalområde... så popper
der sikkert noget relevant op på google....¨

--
Knus,
Sabina

Fra : Martin

Dato : 09-09-07 20:00

> [...]
> hos kommunen
>
> det er en lille skole på landet 15 km fra Holbæk

Udover at jeg synes det er ringe de ikke kan hjælpes nok så falder jeg over
at du er 15km fra holbæk.

Det er jeg nemlig også og kan evt hjælpe. Men jeg skal lige spørge om det er
15 km vest nord øst eller syd for holbæk ?

Fra : Donclaus

Dato : 10-09-07 12:32

Det er sydvest tæt på ugerløse/stenlille/undløse
Mvh
Claus

Fra : Martin

Dato : 10-09-07 17:30

"
> Det er sydvest tæt på ugerløse/stenlille/undløse

Ok så kan jeg desværre ikke hjælpe. Held og lykke med det.

Fra : marlene

Dato : 10-09-07 17:20

på vores skole er det en prioritet,
en lektiecafe er ikke en selvfølge, og består kun hvis eleverne bruger den
flittigt.
i perioder er vores lukket pga manglene interesse.

derudover har vores ungdomskole lektiecafe/lektieklub,
prøv at tjekke op på den,
eller henvend jer på jeres ungdomsskole og hør om det er et emne de kan tage
op.
det er gratis for alle elever fra 6 kl. at deltage

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 09-10-07 23:40

Donclaus wrote:
> Hej Alle sammen
>
> Vi Står med et STORT problem ang. lektier i 6 kl ( REGNING)
> Det som der er vores problem , er vi ikke rigtigt kan hjælpe sønnen
> med dem da vi ikke selv er gode til regning !!!

kan I ikke regne opgaver i 6. klasses matematik står det godt nok skidt
til...

> Skolen siger at man ikke har lektie klasse som i gamle dage ... (
> de har heller ikke tid i timen !!! )

nej selvfølgelig er der ikke tid til det i timen... der underviser man i
pensum (surprise surprise...)

> men kan man ikke stille et krav når vi står med det store problem ?? evt
> hos kommunen

åhh nej... prøv nu at forstå at det ikke er kommunen/det offentlige Danmarks
ansvar at Jeres søn lærer noget i skolen...
det er Jeres ansvar som forældre og så må I bruge tiden på at hjælpe Jeres
søn i stedet for at være passive og bruge tid på at kræve ting af
kommunen...
i overlader vel heller ikke opdragelsen til skolen eller??

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Holst

Dato : 10-10-07 07:56

Rasmus M. Jensen wrote:

> kan I ikke regne opgaver i 6. klasses matematik står det godt nok skidt
> til...

Der er meget stor forskel på selv at kunne regne nogle opgaver på det
niveau og så at skulle formidle den samme kunnen til et barn, som har
vanskeligt ved det.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 10:53

Holst wrote:

> Der er meget stor forskel på selv at kunne regne nogle opgaver på det
> niveau og så at skulle formidle den samme kunnen til et barn, som har
> vanskeligt ved det.

der er forskel ja... men mon ikke de fleste kan tænke sig til
"grønthandler-eksempler"...
nu kan jeg ikke engang huske hvad jeg lavede af matematik i 6. klasse, men
det er da vist stadig gange/dividere der terpes i ikke?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 12:35

Rasmus M. Jensen skrev:

> der er forskel ja... men mon ikke de fleste kan tænke sig til
> "grønthandler-eksempler"...

Må man opfordre til lidt læsning her: http://www.talblindhed.dk/ ?

Det kunne måske bringe dig dybere indsigt i nogen af de problemer folk
kan rende rundt med.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 13:05

Frank E. N. Stein wrote:

> Må man opfordre til lidt læsning her: http://www.talblindhed.dk/ ?
>
> Det kunne måske bringe dig dybere indsigt i nogen af de problemer folk
> kan rende rundt med.

LOL... det er da slet ikke til at tage seriøst...
de såkaldte "symptomer":
http://www.talblindhed.dk/default.asp?ID=123&pID=99&tilhoerer=135

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 13:10

Rasmus M. Jensen skrev:

> LOL... det er da slet ikke til at tage seriøst...

Ærligt talt, så er du lidt svær at tage seriøst.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 13:54

Frank E. N. Stein wrote:

> Ærligt talt, så er du lidt svær at tage seriøst.

i følge siden må samtlige digtere og dem der er gode til sprog være
talblinde...
de symptomer er vist meget lidt videnskablige...

Fra : Holst

Dato : 10-10-07 14:16

Rasmus M. Jensen wrote:

> i følge siden må samtlige digtere og dem der er gode til sprog være
> talblinde...

Nu er du jo lidt dum, hvis du drager den følgeslutning.

Det er ligesom:

Kendetegn ved en bil: hjul

hvortil du skulle sige: Det er da et åndssvagt kendetegn, for så må
samtlige cykler og knallerter jo være biler.

Ikke desto mindre er hjul stadig et kendetegn ved en bil.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 17:01

Holst wrote:

> [...]
> samtlige cykler og knallerter jo være biler.
>
> Ikke desto mindre er hjul stadig et kendetegn ved en bil.

derfor er den "symptomliste" da også elendig... i bil-eksemplet ville det så
ikke være smartere at karakterisere bilen ved noget der entydigt hører til
på en bil og ikke en cykel eller knallert...

Fra : Holst

Dato : 10-10-07 17:11

Rasmus M. Jensen wrote:

> derfor er den "symptomliste" da også elendig... i bil-eksemplet ville det så
> ikke være smartere at karakterisere bilen ved noget der entydigt hører til
> på en bil og ikke en cykel eller knallert...

Nej.

Ingen har jo påstået, at et anført symptom kun skal være gældende for
det pågældende handicap. Et handicap kan have flere symptomer, hvoraf
nogle naturligvis også ses i andre sammenhænge.

Fuldstændig ligesom det er værd at nævne, at man har feber både hvis man
har sygdom A og sygdom B. I begge tilfælde er det jo et symptom, som er
kendetegnende for den pågældende sygdom. Det er blot ikke et symptom,
som er begrænset til en enkelt sygdom.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-07 15:06

Rasmus M. Jensen wrote:
[Snip http://www.talblindhed.dk/]

> i følge siden må samtlige digtere og dem der er gode til sprog
> være talblinde...
> de symptomer er vist meget lidt videnskablige...

Det er dig, der ikke evner at forstå en symptomliste. Jeg finder det
ganske underholdende at du udstiller din egen uvidenhed, mens du
forsøger at udstille andres.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 16:57

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
>
> Det er dig, der ikke evner at forstå en symptomliste. Jeg finder det
> ganske underholdende at du udstiller din egen uvidenhed, mens du

jeg forstår skam udemærket den såkaldte "symptomliste"...
bottomline er bare at forældrene skulle tage et ansvar i stedet for at læne
sig tilbage i sofa og kræve af kommunen...

Fra : Holst

Dato : 10-10-07 17:03

Rasmus M. Jensen wrote:

> bottomline er bare at forældrene skulle tage et ansvar i stedet for at læne
> sig tilbage i sofa og kræve af kommunen...

Hvis du læser deres indlæg - og forstår det - læner de sig ikke tilbage
i sofaen og kræver af kommunen. De er aktive og stille nogle spørgsmål
til, hvordan de løser det problem, de har.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 17:04

Rasmus M. Jensen skrev:

> jeg forstår skam udemærket den såkaldte "symptomliste"...
> bottomline er bare at forældrene skulle tage et ansvar i stedet for at læne
> sig tilbage i sofa og kræve af kommunen...

Hvorfor mener du at man ikke skal udnytte de muligheder der er i
lovgivningen?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 20:01

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvorfor mener du at man ikke skal udnytte de muligheder der er i
> lovgivningen?

jeg har ikke sagt man ikke skal... men lovgivningen sætter nogle rammer op
som man KAN udnytte - ikke skal, hvis man selv - med lidt hjælp - kan løse
problemet... nasser/kræve mentalitet er ikke velkommen hos undertegnede...
forældrene bør helt klart involvere sig mere i deres barns skolegang og selv
gøre noget for at hjælpe med lektierne... i det mindste inden de begynder
med at kræve noget som de skrev i det første indlæg...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 05:52

Rasmus M. Jensen skrev:

> [...]
> problemet... nasser/kræve mentalitet er ikke velkommen hos undertegnede...

Hvordan betaler du for din uddannelse?

> forældrene bør helt klart involvere sig mere i deres barns skolegang og selv
> gøre noget for at hjælpe med lektierne... i det mindste inden de begynder
> med at kræve noget som de skrev i det første indlæg...

Du kan da se at de har prøvet mindst en anden løsning.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-10-07 17:22

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg forstår skam udemærket den såkaldte "symptomliste"...

Hvorfor spiller du så dum?

> bottomline er bare at forældrene skulle tage et ansvar i stedet
> for at læne sig tilbage i sofa og kræve af kommunen...

Jeg ser ikke sammenhængen til at du prøver at nedgøre personer, der har
problemer med at håndtere tal.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 10-10-07 19:58

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg ser ikke sammenhængen til at du prøver at nedgøre personer, der
> har problemer med at håndtere tal.

jeg bragte ikke den der talblindhedsside på banen... - korrektion... en
anden drejede diskussionen væk fra det egentlige...

Fra : Holst

Dato : 10-10-07 13:41

Rasmus M. Jensen wrote:

> LOL... det er da slet ikke til at tage seriøst...

Ja, kan man ikke grine af andet, kan man altid grine af de handicappede.