Linux og TDC
Fra : jann

Dato : 10-07-01 13:10

Hej
jeg har lige fået TDC bredbånd, nu kommer spørgsmålet,
er der nogen problemmer ved at sætte en redhat 7.1 op
som router/gateway/firewall lige efter adsl modemet, således
jeg kan have mit intranet i nogenlunde sikkerhed.
det skal lige siges at jeg har dhcp lige nu men venter at
TDC kommer med et udspil her omkring den 16/7.

hilsen jann

Fra : RaYmAn

Dato : 12-07-01 08:31

> jeg har lige fået TDC bredbånd, nu kommer spørgsmålet,
> er der nogen problemmer ved at sætte en redhat 7.1 op
> som router/gateway/firewall lige efter adsl modemet, således
> jeg kan have mit intranet i nogenlunde sikkerhed.
hmm, det kommer anpå om du kan finde ud af at sætte en ordentlig firewall
op...
Og desuden er det smartest hvis du ikke har nogle public services kørende..
Redhat er trodsalt ikke den mest sikre distribution..
Men hvis du kan få forbindelse til at virke kan du også sætte en rimeligt
sikker firewall op..
Dog skal du lave port forwardings for at kunne modtage filer på icq og lign.
Men det kan alt sammen løses...
Jeg kører nuværende med næsten samme ting på en stofanet forbindelse og jeg
regner ikke med at få store problemer med at få det til at virke med tdc
bredbånd når det bliver installeret på tirsdag...
Det skal lige nævnes det er en ret "personlig" Slackware 7.1 installation
men stadigvæk...det burde virke.
Evt. kan du opgradere din kernel til 2.4.x og bruge iptables da den er bedre
som firewall (Den kan lave stateful firewalling hvilket er en ret lækker
ting! )

> det skal lige siges at jeg har dhcp lige nu men venter at
> TDC kommer med et udspil her omkring den 16/7.
hmm, Så vidt jeg kan høre på diverse tele.dk medarbejdere herinde vil den
løsning med fast ip også være DHCP.. (håber dog seriøst det ikke passer)
Nå, men det var vist det...
Mvh. Jens Andersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-01 09:32

On Thu, 12 Jul 2001 09:31:01 +0200, RaYmAn wrote:

>hmm, Så vidt jeg kan høre på diverse tele.dk medarbejdere herinde vil den
>løsning med fast ip også være DHCP.. (håber dog seriøst det ikke passer)

Og hvorfor så ikke det, det er 100% ligegyldigt hvordan adressen
tildeles, blot det er den samme hvergang ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Philip Søeberg

Dato : 12-07-01 10:16

> Og hvorfor så ikke det, det er 100% ligegyldigt hvordan adressen
> tildeles, blot det er den samme hvergang ...

Kunne det ikke have noget med dk-hostmaster at gøre? Jeg mener hvis man
ønsker at registrere et domæne?
For hvis IP pølen tilhøre et dhcp område (aner ikke om isp'erne skal
registrere sådan noget) kunne dk-hostmaster vel nægte at give domæne reg til
den ip?

- Philip

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-01 22:36

On Thu, 12 Jul 2001 11:16:05 +0200, Philip Søeberg wrote:

>Kunne det ikke have noget med dk-hostmaster at gøre? Jeg mener hvis man
>ønsker at registrere et domæne?

Nej, det har intet med virkeligheden at gøre.

>For hvis IP pølen tilhøre et dhcp område (aner ikke om isp'erne skal
>registrere sådan noget) kunne dk-hostmaster vel nægte at give domæne reg til
>den ip?

Nej.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : RaYmAn

Dato : 12-07-01 13:51

> Og hvorfor så ikke det, det er 100% ligegyldigt hvordan adressen
> tildeles, blot det er den samme hvergang ...
Ok. måske er det ligegyldigt...
F.eks Leases....hvad så når de expirer...det er ret iriterende...
Desuden føler jeg at jeg har mere kontrol over det hvis jeg bare kan smide
det i min /etc/rc.d/rc.inet1 fil og så kan jeg få det sat op ordentligt..
Desuden kunne jeg egentligt godt tænke mig hvordan de vil sikre at man får
samme IP hver gang?
Hvis de laver lås på MAC addressen vil det da gå helt galt.....Det jeg mener
er...
Hvor mange vælger en statisk ip hvis de ikke kan finde ud af at sætte en
maskine op med fast ip i netværkskonfiguration...
Og siden den nu er fast kan jg slet ikke se grunden til at bruge DHCP til at
uddele den.
Jo, måske hvis ip addresserne skal omrokeres eller hvad det nu kan være...
Men så er den jo ikke statisk mere, vel?
Desuden så skal der jo vel alligevel sendes de statiske ip addresser ud til
folk i et brev...og ja..hvorfor så ikke bruge fast og lade dem selv klare at
ændre ip'en...
Så kunne i vel altid lave et supportnummer til ligepræsist den ting til 10kr
i minuttet ;) (Ja, så er det nok kun dem der kan finde ud af det der vælger
fast ip!)
Nå, men alligevel..
Har I noget information om hvordan det bliver lavet? (Altså...får man et
brev om den faste ip, bliver det dhcp? (I så fald hvordan!?))
Håber du kan hjælpe (Jesper Skriver specielt)
Mvh Jens Andersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-01 22:38

On Thu, 12 Jul 2001 14:51:11 +0200, RaYmAn wrote:

>Ok. måske er det ligegyldigt...
>F.eks Leases....hvad så når de expirer...det er ret iriterende...

De expirere ikke, de fornyes nemlig ...

> [...]
>Desuden kunne jeg egentligt godt tænke mig hvordan de vil sikre at man får

Ud fra en ID som central udstyret sætter når det modtager DHCP
request'en

>Hvis de laver lås på MAC addressen vil det da gå helt galt.....Det jeg mener
>er...

Det er ikke MAC adresse baseret.

>Hvor mange vælger en statisk ip hvis de ikke kan finde ud af at sætte en
>maskine op med fast ip i netværkskonfiguration...

Har intet betydet i beslutnings processen.

>Og siden den nu er fast kan jg slet ikke se grunden til at bruge DHCP til at
>uddele den.

At det gør det meget nemmere at provisionere.

>Jo, måske hvis ip addresserne skal omrokeres eller hvad det nu kan være...
>Men så er den jo ikke statisk mere, vel?

De bliver ikke omrokeret.

>Desuden så skal der jo vel alligevel sendes de statiske ip addresser ud til
>folk i et brev...og ja..hvorfor så ikke bruge fast og lade dem selv klare at
>ændre ip'en...

Fordi det betyder at der skal kunde specifik konfiguration andre
steder en på DHCP serveren.

>Har I noget information om hvordan det bliver lavet?

Virker upåklageligt, og har gjort det i ca. 1 uge.

>(Altså...får man et brev om den faste ip, bliver det dhcp? (I så fald
>hvordan!?)) Håber du kan hjælpe (Jesper Skriver specielt)

Jeg ved heldigvis intet om de administrative procedurer, så jeg
kan ikke hjælpe dig med denne del.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : RaYmAn

Dato : 13-07-01 07:53

> Virker upåklageligt, og har gjort det i ca. 1 uge.
Mange tak for svaret..
Det forklarede de sidste ting jeg ikke kunne fatte ;)

> Jeg ved heldigvis intet om de administrative procedurer, så jeg
> kan ikke hjælpe dig med denne del.
Ligepå nær dette..men pyt..det finder jeg nok ud af i næste uge når jeg får
mit Bredbånd|ADSL så det gør ikke så meget.
Ellers Mange tak
Mvh Jens Andersen

Fra : Jesper FA

Dato : 15-07-01 03:51

RaYmAn wrote:

> Har I noget information om hvordan det bliver lavet? (Altså...får man et
> brev om den faste ip, bliver det dhcp? (I så fald hvordan!?))

Det er via dhcp, og der kan du så også se din IP første gang ud går på.

--
Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 12-07-01 19:58

Jesper Skriver wrote:

<KLIP>

> Og hvorfor så ikke det, det er 100% ligegyldigt hvordan adressen
> tildeles, blot det er den samme hvergang ...

Det ville jeg også mene; jeg har haft den samme IP siden jeg kom på for
godt en uge siden.

Her til aften har jeg imidlertid fået en ny IP, der ligger én lavere end
den jeg hidtil har haft. Det irriterer mig lidt.

Det er samme maskine med samme NIC.

Nu skal jeg have fat i nogle supportere.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-07-01 22:39

On Thu, 12 Jul 2001 20:57:36 +0200, Steen Suder wrote:
> [...]
>
>Her til aften har jeg imidlertid fået en ny IP, der ligger én lavere end
>den jeg hidtil har haft. Det irriterer mig lidt.

Så har du ikke været konfigureret med fast adresse.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Suder

Dato : 13-07-01 16:07

Jesper Skriver wrote:

> [...]

<KLIP "Jeg har bestilt fast IP">

> Så har du ikke været konfigureret med fast adresse.

Vil det sige at der har været begået en fejl fra TDCs side, idet jeg
eksplicit bad manden der modtog min ordre på 80808016, om at det skulle
være fast IP?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-07-01 21:15

On Fri, 13 Jul 2001 17:07:07 +0200, Steen Suder wrote:

>Vil det sige at der har været begået en fejl fra TDCs side, idet jeg
>eksplicit bad manden der modtog min ordre på 80808016, om at det skulle
>være fast IP?

Sandsynligvis.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter

Dato : 15-07-01 21:46

"Steen Suder" skrev
> Vil det sige at der har været begået en fejl fra TDCs side, idet jeg
> eksplicit bad manden der modtog min ordre på 80808016, om at det
> skulle være fast IP?

Dit ønske burde være specificeret på side 2 på den ordrebekræftelse,
du modtog fra TDC Tele Danmark. Her skulle der gerne stå noget andet
end fx "dynamiske ip-adresser 2 stk", som vist er standarden.

Fra : Steen Suder

Dato : 15-07-01 21:59

Peter wrote:

> [...]
> du modtog fra TDC Tele Danmark. Her skulle der gerne stå noget andet
> end fx "dynamiske ip-adresser 2 stk", som vist er standarden.

På hvilken ordrebekræftelse?
Tænker du på den ordrebekræftelse jeg rykkede for tre eller fire gange
for, men aldrig fik, inden jeg fik forbindelsen som kører nu?

Fra : Peter

Dato : 15-07-01 22:12

"Steen Suder" skrev
> På hvilken ordrebekræftelse?
> Tænker du på den ordrebekræftelse jeg rykkede for tre eller fire
> gange for, men aldrig fik, inden jeg fik forbindelsen som kører nu?

Det var måske mig, der var lidt for hurtig til at antage, at det ikke var
så svært for TDC at sende et brev.

Selv modtog jeg min efter 8 arbejdsdage, efter at have rykket 2 gange.

Hvis jeg var dig, ville jeg blive ved med at rykke. Hvem ved, måske
bliver du ellers overrasket, når regningen kommer. Prisen på min
ordrebekræftelse var fx forkert, da de havde medtaget en tryk-selv-
tjeneste, jeg aldrig havde bedt om.