MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Forslag til programmer efterlyses
Fra : Karsten

Dato : 12-09-07 09:37

Jeg skal igang med at klargøre en pc med Windows Xp Home,
men jeg kunne godt bruge en liste over nogen rigtige gode freeware
programmer der kan installers på den,
og de skal helst være på dansk og nem at finde ud af, da denne person ikke
har ret meget forstand på at arbejde med computer.

Jeg har selv lavet denne her liste, men i er meget velkommen til at komme
med andre forslag.....

Sikkerhed.

Avg antivirus / Avast antivirus

McAfee firewall / Comodo firewall

Spybot Search & Destroy

Windows Defender

Grafik

Photofiltre

Picasa2

XnView

Internet

Gmail Notifier

Skype

Windows Live Messenger

Mobil

MyPhoneExplorer

Super©

Theme Creator

Musik m.m.

KMPlayer

Audiograbber

DVD Shrink

Streamer Radio

Ashampoo ClipFinder

Programmer

AbiWord / OpenOffice

DVD Profiler

EssentialPIM

Foxit Reader

Total Commander / FreeCommander / EF Commander Free

Diverse

Ashampoo Burning Studio 2007

Disk Cleaner

CCleaner

StartupCPL

Fra : Per

Dato : 12-09-07 10:18

Karsten wrote:
> [...]
> ikke har ret meget forstand på at arbejde med computer.
>
> Jeg har selv lavet denne her liste, men i er meget velkommen til at

-- Jeg ville også bruge spywareblaster og spywareguard

kan begge findes her: www.spywarefri.dk under værktøjer

Og også Eraser http://www.heidi.ie/eraser/

> Grafik

Gode valg du har.

> Photofiltre
>
> Picasa2
>
> XnView
>

> Internet
>
> Gmail Notifier
>
> Skype
>
> Windows Live Messenger

-- Mozilla Firefox .---

--- CDex ------

---auslogics defragger ------

> CCleaner
>
> StartupCPL

Jeg synes det ser fint ud - det du har valgt...

/mvh. Per

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-09-07 10:20

On Wed, 12 Sep 2007 10:36:45 +0200, Karsten wrote:

> Grafik

Hvis han skal have en god og simpel fremviser kan jeg anbefale "Irfanview":
http://irfanview.com/

Danske sprogfiler kan downloades fra samme sted.

Og hvad med Mozilla Firefox og Thunderbird til hhv. Web og Email for at
undgå det værste malaware man kan hente den vej?

Fra : Karsten

Dato : 12-09-07 10:51

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvad med Mozilla Firefox og Thunderbird til hhv. Web og Email for at
> undgå det værste malaware man kan hente den vej?

Denne person bruger webmail, hotmail

Fra : emj

Dato : 12-09-07 15:29

Karsten skrev:

>Denne person bruger webmail, hotmail

Det synes jeg bestemt, at du skulle fraråde. Der er alt fir meget
skidt og møj, der kommer ind via hotmail.
Så foretrækker jeg bestemt G-mail, hvor alt spam bliver samlet pænt og
nydeligt fra.

Hvorfor bruger hun ikke den mailserver, som hendes udbyder stiller til
rådighed?

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Karsten

Dato : 12-09-07 21:28

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> [...]
> nydeligt fra.
>
> Hvorfor bruger hun ikke den mailserver, som hendes udbyder stiller til

Det kan jeg nemt svare på, for hun har ingen internet-adgang hjemme ved sig
selv i nu, så hun er online fra min pc,
men det var selvfølig en mulighed.

Og skulle hun ryge ind i problemer, så ringer hun bare til mig,
og så skal hun lige have købt hendes brors pc først, og det er den jeg skal
have gjort klart til hende.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-09-07 11:09

On Wed, 12 Sep 2007 11:20:26 +0200, Thomas Jespersen wrote:

> Og hvad med Mozilla Firefox og Thunderbird til hhv. Web og Email for at
> undgå det værste malaware man kan hente den vej?

Ihvertfald mht. browsere skal jeg lige tilføje at måske skal de
væsentligste plugins være til stede såsom Flash, Quicktime. Eller sæt
vedkommende ind i hvordan man selv installerer plugins (måske den bedste
løsning).

Fra : emj

Dato : 12-09-07 10:21

Karsten skrev:

> [...]
>og de skal helst være på dansk og nem at finde ud af, da denne person ikke
>har ret meget forstand på at arbejde med computer.

Så synes jeg sørme at du skal begrænse din iver med at installere
programmer på maskinen. Jeg ville blive tosset, hvis jeg fik en
maskine med alt det gejl på, som du remser op.

>Jeg har selv lavet denne her liste, men i er meget velkommen til at komme
>med andre forslag.....

Avg antivirus / Avast antivirus
McAfee firewall / Comodo firewall (total overflødig)
Spybot Search & Destroy>
Windows Defender (overflødig)
Photofiltre (overflødig)
Picasa2 (god ide)
XnView (overflødig)
Gmail Notifier - Skal fyren bruge Gmail? Det er da vist ikke lige for
begyndere.>
Skype (kun hvis han har udtrykt ønske derom)
Windows Live Messenger - Burde forbydes
Mobil - ???
MyPhoneExplorer ???
Super© ??? hvad pokker er det?
Theme Creator - Fjolleri
Windows Media Player
KMPlayer - overflødig
Audiograbber - overflødig
DVD Shrink - overflødig
Streamer Radio - vælg i stedet DR desktop
Ashampoo ClipFinder - Fjolleri
OpenOffice dækker
DVD Profiler - overflødig
EssentialPIM - overflødig
Foxit Reader - overflødig
Total Commander / FreeCommander / EF Commander Free - total
overflødig
Ashampoo Burning Studio 2007 - Formodentlig overflødig. WinXP har et
inbygget brænderprogram
Disk Cleaner - overflødig
CCleaner - god ide
StartupCPL - overflødig

Det er en bjørnetjeneste at gøre en nybegynder med alle de fjollede
programmer, som han aldrig får brug for.

Hold dig til de programmer, som han helt sikkert har brug for.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-09-07 10:31

emj skrev:

>Avg antivirus / Avast antivirus
>Spybot Search & Destroy>
>Picasa2 (god ide)
>Mobil - ???
>MyPhoneExplorer ???
>Super© ??? hvad pokker er det?
>Windows Media Player
>CCleaner - god ide

ovenstående er overflødige, sidste program i rækken bør ikke bruges af
personer med begrænset forstand på computere.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : emj

Dato : 12-09-07 15:31

Ivan V. Klattrup skrev:

>ovenstående er overflødige, sidste program i rækken bør ikke bruges af
>personer med begrænset forstand på computere.

Sikke noget vrøvl at fyre af. Det kan da umuligt lave ulykker og det
er en rigtig god vane at køre CCleaner jævnligt.

Med hensyn til Pisasa, så er det i alle tilfælde et rigtig godt
program, hvis man ikke er den store billednørd.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-09-07 15:57

emj skrev:

>Sikke noget vrøvl at fyre af. Det kan da umuligt lave ulykker og det
>er en rigtig god vane at køre CCleaner jævnligt.

Hvis man har begrænset forstand på computere bør man ikke anvende
programmer der kan lave ændringer i registreringsdatabasen, fordi at man
så ikke aner hvordan man får den repareret når den laver lort i den, og jo
ccleaner kan lave ulykker.

>Med hensyn til Pisasa, så er det i alle tilfælde et rigtig godt
>program, hvis man ikke er den store billednørd.

Hvis man ikke på noget tidspunkt har tænkt sig at lave noget med billeder
på pc er det overflødigt, og mange af dem jeg kender har rigeligt til de
to - tre streger de skal slå i paint

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Per

Dato : 14-09-07 08:13

Ivan V. Klattrup wrote:

> sidste program i rækken bør ikke bruges af
> personer med begrænset forstand på computere.

?? hvad mener du ?

Jeg fjerner altid alt hvad den finder og alt kører som det skal og har altid
gjort det.

Den er meget konservativ i sin registerings rensning, så der er ikke noget
at være nervøs for. Det er måske en af de bedst reg. db. rensere, hvis man
ikke har forstand på pc.

Ok - man skal ikke sætte kryds i "afinstaller hotfix" osv. - men det er
heller ikke sat op som default

Mvh. Per

Fra : John T.

Dato : 14-09-07 08:55

> [...]
> man ikke har forstand på pc.
>
> Ok - man skal ikke sætte kryds i "afinstaller hotfix" osv. - men det er

Helt enig med Per !
John T:

Fra : Karsten

Dato : 12-09-07 11:06

> [...]
> maskine med alt det gejl på, som du remser op.

>KLIP<
> Hold dig til de programmer, som han helt sikkert har brug for.

Jeg glemte at skrive, at de er en enlig mor, og ja hun bruger Gmail og
skype, m.m. hun sidder normal ved min pc,
indtil at hun har fået hendes egen, og nej vi bor ikke i samme by.

Og nu har jeg nu heller ikke tænkt mig at installere 2 firewall programmer
på den, men kun en,
for jeg stoler ikke på den der er er indbygget i Windows

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 15:20

Karsten wrote:

> for jeg stoler ikke på den der er er indbygget i Windows

Det kan du roligt gøre. Hvis man ikke kan sætte en firewall korrekt op
er man lige vidt. Faktisk er en NAT-router bedre end en software-firewall.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 18:44

emj wrote:
> Ashampoo Burning Studio 2007 - Formodentlig overflødig. WinXP har et
> inbygget brænderprogram

XP's indbyggede er noget juks. Det tog lige nøjagtigt 3 sekunder for mig
at finde noget bedre da den gamle havde fået XP.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-09-07 15:19

Karsten wrote:
> McAfee firewall / Comodo firewall

Med hvilket formål?

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-09-07 19:31

"Karsten" <faerk@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ret meget forstand på at arbejde med computer.
>
> Jeg har selv lavet denne her liste, men i er meget velkommen til at komme

Det eneste jeg selv ville tilføje til sikkerhedsafdelingen er Ad-aware og
Sygate free firewall.

Det hele og meget mere kan forøvrigt hentes på http://majorgeeks.com Som er
mit favorit download sted nu om dage.

Bjarne K.

Fra : John

Dato : 12-09-07 19:55

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> Det hele og meget mere kan forøvrigt hentes på http://majorgeeks.com Som
> er mit favorit download sted nu om dage.

Enig. Se evt også, hvis du ønsker:

Bruger-kommentarer:
http://www.download.com/

Fremragende søgetjeneste:
http://snapfiles.com/

Overskuelighed:
http://www.filehippo.com/

Check for software-opdateringer (smart!):
http://www.filehippo.com/updatechecker/

Ældre program-versioner:
http://oldversion.com/

John :)

Fra : John T.

Dato : 13-09-07 21:55

> [...]
>
> EssentialPIM
>
> Foxit Reader
>
> Total Commander / FreeCommander / EF Commander Free

Reccleaner
Safecleaner
jv16 power tools
John