Dato igen igen
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 17:33

Jeg har en dato i MySQL i formatet:
2007-09-09 17:02:00

Det vil jeg mægtig gerne have omsat via php til:
9/9-2007 17:02

Jeg har fundet nedenstående, der bytter om på rækkefølgen i datoen, men
hvad skal jeg gøre for at få klokkeslættet med?

$org_time_array = explode("-", $org_time);
echo date("j/n-Y", mktime('', '', '', $org_time_array[1],
$org_time_array[2], $org_time_array[0]);

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-09-07 18:17

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> $org_time_array = explode("-", $org_time);
> echo date("j/n-Y", mktime('', '', '', $org_time_array[1],
> $org_time_array[2], $org_time_array[0]);

Er det ikke meget nemmere blot at få mysql til at give dig det format,
du ønsker?

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html#function_date-format

Mvh. Michael.

P.s. er dd/mm-yyyy overhovedet et standardformat? Skal det ikke enten
være dd/mm/yyyy eller dd-mm-yyyy?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 19:09

Den 09-09-07 19.16 skrev Michael Zedeler følgende:

> Er det ikke meget nemmere blot at få mysql til at give dig det format,
> du ønsker?
>
> http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/date-and-time-functions.html#function_date-format

Jeg er desværre ikke så skrap til MySQLsk, hvordan bruger jeg det i
nedenstående?
$query = "SELECT * FROM tabel where bruger='$bruger' ORDER BY id DESC";

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Geert Lund

Dato : 09-09-07 19:41

Kim Ludvigsen wrote:

> $query = "SELECT * FROM tabel where bruger='$bruger' ORDER BY id DESC";

SELECT DATE_FORMAT( navnet_på_dit_dato_felt, "%e/%m %H:%i" ) AS dato, *
FROM tabel WHERE bruger='$bruger' ORDER BY id DESC

Se også:
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/date-and-time-functions.html#function_date-format

for flere muligheder.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 20:22

Den 09-09-07 20.41 skrev Geert Lund følgende:

> SELECT DATE_FORMAT( navnet_på_dit_dato_felt, "%e/%m %H:%i" ) AS dato, *
> FROM tabel WHERE bruger='$bruger' ORDER BY id DESC

Mange tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 21:05

> SELECT DATE_FORMAT( navnet_på_dit_dato_felt, "%e/%m %H:%i" ) AS dato, *
> FROM tabel WHERE bruger='$bruger' ORDER BY id DESC

Det får jeg desværre ikke lov til. Man kan tilsyneladende ikke bruge *
sammen med et specificeret udtræk, så jeg må trække alle rækker ud
enkeltvis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Geert Lund

Dato : 10-09-07 07:30

Kim Ludvigsen wrote:

> Det får jeg desværre ikke lov til. Man kan tilsyneladende ikke bruge *
> sammen med et specificeret udtræk, så jeg må trække alle rækker ud
> enkeltvis.

Argh, sorry - du skulle selvfølgelig have gjort:

SELECT *, DATE_FORMAT( navnet_på_dit_dato_felt, "%e/%m %H:%i" ) AS dato
FROM tabel WHERE bruger='$bruger' ORDER BY id DESC

eller alternativt:

SELECT DATE_FORMAT( navnet_på_dit_dato_felt, "%e/%m %H:%i" ) AS dato,
tabel.* FROM tabel WHERE bruger='$bruger' ORDER BY id DESC

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-07 09:40

Den 10-09-07 08.29 skrev Geert Lund følgende:

> Argh, sorry - du skulle selvfølgelig have gjort:

Jeg prøver igen. Tak endnu engang!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 09-09-07 20:03

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg er desværre ikke så skrap til MySQLsk, hvordan bruger jeg det i
> nedenstående?
> $query = "SELECT * FROM tabel where bruger='$bruger' ORDER BY id DESC";

Har du læst det jeg henviste til inklusive eksemplerne nedenunder?
Hvilken del er det, du har brug for mere hjælp til?

Mvh. Michael.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-07 20:22

Den 09-09-07 21.02 skrev Michael Zedeler følgende:

> Har du læst det jeg henviste til inklusive eksemplerne nedenunder?

Det er en meget lang side, og jeg kunne ikke finde eksempler, hvor der
trækkes alt ud og ikke blot datoen.

> Hvilken del er det, du har brug for mere hjælp til?

Placeringen af koden i query-strengen, det som Geert Lund har givet et
eksempel på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til sikkerhedskopiering.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-07 18:18

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg har en dato i MySQL i formatet:
> 2007-09-09 17:02:00

> Det vil jeg mægtig gerne have omsat via php til:
> 9/9-2007 17:02

Følgende kan gøre det hvis klokkeslættet ikke skal bruges til
beregninger:

<?
$org_time='9/9-2007 17:02';
list($o1,$o2)=explode('-', $org_time);
list($d,$m)=explode('/', $o1);
list($y,$time)=explode(' ', $o2);
echo date("j/n-Y $time", mktime(0, 0, 0, $m, $d, $y));
?>

Der genereres en dato med klokken 0 (som ikke udskrives), og så
hægtes klokkeslættet på som en streng.

Hvis du vil have timer og minutter ud som værdier, må du
eksplodere endnu en gang.

--
Bertel