billeder som fylder mindre uden at være gr~
Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 11-09-07 13:24

Jeg har lavet en hjemmeside med html, med mange billeder.
Problemet er at billederne oprindeligt er meget store. Hvis jeg
får dem til at fylde mindre bliver de ofte grimme.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad man gør ved billeder for
at de er egnet til en hjemmeside.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 13:37

Evelyne Black Petersen skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad man gør ved billeder for
> at de er egnet til en hjemmeside.

Man skalerer dem ned med f.eks. IrfanView som er godt til den
slags og endda gratis.

   http://www.irfanview.com/

Formatet skal være JPG (det er som regel bedst egnet til nettet).
Tryk Ctrl-R og vælg hvor stor en af siderne må være. Den anden
rettes ind automatisk.

Tryk derefter S og gem billedet. Du får lejlighed til at vælge
kompression. For tiden bruger jeg 85 % hvor forskellen stort set
ikke kan ses.

--
Bertel

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 11-09-07 14:02

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Tryk derefter S og gem billedet. Du får lejlighed til at vælge
> kompression. For tiden bruger jeg 85 % hvor forskellen stort set

Mange tak. Det skal jeg prøve. Mener du 85% af den oprindelige
størrelse (det bliver stadig meget). Hvor mange kb må de
almindeligvis fylde?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-07 14:58

On 11 Sep 2007 13:02:16 GMT, Evelyne Black Petersen <evelynebp@sol.dk>
wrote:

>Mener du 85% af den oprindelige størrelse (det bliver stadig meget).

Der er forskel på skalering og kompression.
Du nedskalerer billedet, så det har en passende størrelse. Har du fx en
400*600 px som du nedskalerer til 200*300 px, så fylder den kun en
fjerdedel.
Når du så gemmer, kan du vælge kompression. Nogle billeder kan
komprimeres ret hårdt, andre kun lidt - test selv.

Sørg dog for altid at gemme originalen. Da .jpg er et "destruktivt"
format, vil billedet blive ringere og ringere for hver gang du gemmer.
Og jo mere man komprimerer, jo værre bliver det.

>Hvor mange kb må de almindeligvis fylde?

Det afhænger en del af formålet. Er det en side, hvor billederne er
centrale og store, skal de naturligvis være i en god kvalitet og fylder
derfor mere.
Små-grafik kan oftest holdes under 30 kB, mellem- og halv-store billeder
under 100 kB. Hvis du kommer over 2-300 kB, så skal der være særlige
grunde.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 11-09-07 15:42

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
billeder
> under 100 kB. Hvis du kommer over 2-300 kB, så skal der være særlige

Nu blev jeg lidt klogere. Mine billeder er meget centrale og store, så
det bliver vanskeligt men jeg vil prøve mig frem. Tak for hjælpen.

mvh
Evelyne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 18:52

Evelyne Black Petersen skrev:

> Nu blev jeg lidt klogere. Mine billeder er meget centrale og store, så
> det bliver vanskeligt men jeg vil prøve mig frem.

Så bruger man fidusen med at lave et frimærke der linker til det
store billede. Så kan brugeren i forvejen vurdere om man vil
hente det.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-09-07 20:54

On 11 Sep 2007 12:24:02 GMT, Evelyne Black Petersen wrote:

> Jeg har lavet en hjemmeside med html, med mange billeder.

Lad os se den! Hvilken slags billeder?

> Problemet er at billederne oprindeligt er meget store. Hvis jeg
> får dem til at fylde mindre bliver de ofte grimme.

Store på skærmen, eller store filer i KB?

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvad man gør ved billeder for
> at de er egnet til en hjemmeside.

Det er svært at svare på når man ikke ved mere om billederne og om hvad du
ønsker. Generelt kan man gøre billeder mindre på tre måder:

1) nedskalere dem, færre pixels, mindre størrelse på skærmen
2) kompression, f.eks. som jpg
3) færre farver, f.eks. som png eller gif

Undgå grimhed:

1) kræver som regel noget efterfølgende skarphedsfilter
2) gør principielt alle billeder grimmere, men brugt med omtanke er det
ikke slemt
3) gør f.eks. de fleste farvetos grimmere, men er fint til sort-hvide fotos
og mange tegninger

Uanset metode kan du fint bruge det gratis og ret nemme Irfan View som
Bertel også foreslår. Hvis du går op i at lægge billeder på nettet, skulle
du måske investere i et af de små et billige instruktionshefter der kan
købes hos de fleste boghandlere, f.eks en her

http://www.libris.dk/it_litteratur/grafik/vis_produkt/shop/webgrafik-laer-det-selv/?cHash=189ea3aa15

der nu fås for en tyver.

http://huse-i-naestved.dk