understregning af links
Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-09-07 13:50

Hej NG

Tros jeg har et ligende spørgsmål i FP gruppen, prøver jeg her også, håber
ikke at tisse på nogens sukkermad. :)

Det drejer sig om understregning og farver af links, dem ville jeg gerne af
med, så linket forblev den tekst det var.

Det her har vist virket før, men ikk nu, hvad går det galt, jeg er helt
blank.
<!--

A { color: #000000;}

A:link

{ color: #000000; text-decoration:none;}

A:visited

{ color: #000000; text-decoration:none;}

A:hover

{ color: #000000; text-decoration:underline;}

..font5
{color:black;
font-size:8.0pt;
font-weight:700;
font-style:normal;
text-decoration:none;
font-family:Arial, sans-serif;
}
-->

Hvad er der galt?

På forhånd tak for hjælpen.

Jesper c",)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 14:08

Jesper Hansen skrev:

> Det her har vist virket før, men ikk nu, hvad går det galt, jeg er helt
> blank.

Der er ingen fejl i den postede kode.

Der er et par uhensigtsmæssigheder:

1. black er det samme som #000000 (og som #000). Vælg én
angivelse inden for samme fil.

2. Brug kun små bogstaver til tags. Det betyder måske ikke noget
i HTML, men det gør det i lignende hjemmesidetyper, og så er du
'fremtidssikret' med små bogstaver.

3. Farven sort behøver kun sættes ét sted:

   a { color: #000;}
   a:link, a:visited { text-decoration:none; }
   a:hover { text-decoration:underline; }

Du kan sandsynligvis opnå det du ønsker med:

   a { color: #000; text-decoration:none; }
   a:hover { text-decoration:underline; }

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-09-07 12:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> 1. black er det samme som #000000 (og som #000). Vælg én
> angivelse inden for samme fil.

Bortset fra at det er lettere for den
mindre kyndige at gennemskue er der
vist ingen teknisk begrundelse for det?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 13:19

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Bortset fra at det er lettere for den
> mindre kyndige at gennemskue er der
> vist ingen teknisk begrundelse for det?

Jo. Det er også lettere at genneskue for den kyndige.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-07 20:30

Jesper Hansen wrote:

> Det drejer sig om understregning og farver af links, dem ville jeg
> gerne af med, så linket forblev den tekst det var.

Hvis du får dine links til at ligne al den øvrige tekst, hvordan skal dine
brugere så kunne gætte, hvad der er links? Der er da en bagtanke med, at
links skiller sig ud fra den øvrige tekst.

At du sætter understregning på ved hover, hjælper ikke ret meget, for
brugerne skal pege på al teksten for at finde de ord, der bliver
understregede og dermed viser, at de er links til noget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-09-07 21:14

> [...]
> brugerne skal pege på al teksten for at finde de ord, der bliver
> understregede og dermed viser, at de er links til noget.

Du har for så vidt ret, men jeg havde jo tænkt mig at skrive hvad folk
skulle gøre og desuden er der en lille boks der dukker op når man fore musen
hen over.

Bertel, tak for dine input, jeg har prøvet at arbejde med det du skriver,
jeg kan desværre ikke få det til at virke, er det mon fordi jeg arbejder i
FP??
http://www.hojby-sg-gymnastik.dk/ det ses i bunden hvor jeg har gør til
startside og foretrukne, dem ville jeg helst have sorte og uden
understregning,

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-09-07 21:28

"Jesper Hansen" <jmxxh@xx.tdcadsl.dk(fjern x'er for mail)> skrev
:

>http://www.hojby-sg-gymnastik.dk/ det ses i bunden hvor jeg har gør til
>startside og foretrukne, dem ville jeg helst have sorte og uden
>understregning,

Der er heller ingen understregning undt. ved hover og det er hvad
du beder om i koden.

Er du sikker på, at du ser den nyeste version i browseren og ikke
den fra cache?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-09-07 08:54

> Der er heller ingen understregning undt. ved hover og det er hvad
> du beder om i koden.
>
> Er du sikker på, at du ser den nyeste version i browseren og ikke
> den fra cache?

Så skal jeg nok bede om den helt rigtige måde at tømme cachen på, for jeg
troede faktisk jeg så det sidste nye.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Leonard

Dato : 11-09-07 11:44

On Tue, 11 Sep 2007 09:54:10 +0200, Jesper Hansen wrote:

> Så skal jeg nok bede om den helt rigtige måde at tømme cachen på, for jeg
> troede faktisk jeg så det sidste nye.

Ctrl - F5, begge taster samtidigt.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-09-07 12:46

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ctrl - F5, begge taster samtidigt.

Takker, jeg skal vist arbejde lidt mere med det.

Jesper c",)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-09-07 14:23

On Tue, 11 Sep 2007 12:43:54 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Ctrl - F5, begge taster samtidigt.

Eller rettere: Hold Ctrl nede og tryk F5

Det tømmer dog ikke cachen, men genindlæser den pågældende fil.
Den påfældende fil bliver så fornyet i cachen.

I IE6 tømmes cachen fra Funktioner -> Internetindstillinger -> Generelt
under punktet "Slet filer".

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-09-07 16:21

> [...]
> Den påfældende fil bliver så fornyet i cachen.
>
> I IE6 tømmes cachen fra Funktioner -> Internetindstillinger -> Generelt

Jeg har desuden denne indstilling:
Under samme faneblad ("Generelt") klikker jeg på "Indstillinger ved
"Browserdate" (samme sted, som man sletter cachen).

Her står der:
"Kontroller om der er nye versioner af tidligere gemte sider"
Standardindstillingen er "Automatisk", mens jeg har valgt "Hver gang jeg
besøger webstedet". (mener, at det hedder "Ved hvert besøg på siden" i ie6).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-07 22:50

Jesper Hansen skrev:

> Bertel, tak for dine input, jeg har prøvet at arbejde med det du skriver,
> jeg kan desværre ikke få det til at virke, er det mon fordi jeg arbejder i
> FP?

Jeg ved det ikke. Din typeerklæring ser sådan ud:

Jeg aner ikke hvad det er, og siden kan ikke valideres. Prøv selv:

   http://validator.w3.org/

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-09-07 13:31

Jesper Hansen skrev:

> http://www.hojby-sg-gymnastik.dk/ det ses i bunden
> hvor jeg har gør til startside og foretrukne, dem ville
> jeg helst have sorte og uden understregning,

Det er godt nok synd at du klemmer billederne sådan
sammen, det bliver det meget grynet af - det samme
bliver kursiv tekst, især i den størrelse.

Jeg har lavet et eksempel til dig, se:

http://vebel.dk/test/jesper/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-09-07 14:05

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det er godt nok synd at du klemmer billederne sådan
> sammen, det bliver det meget grynet af - det samme
> bliver kursiv tekst, især i den størrelse.

> [...]
Du har ret, jeg får da mere at arbejde med, men bare det resultere i noget
godt.

Mange tak for hjælpen

Jesper c",)

PS. Tænk sig at have sin egen side på nettet, lavet af en anden.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-07 06:33

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Jeg aner ikke hvad det er, og siden kan ikke valideres. Prøv selv:
>
>    http://validator.w3.org/

Jeg ved godt hvad det er. Det er tegnet på at man har brugt Microsoft
Word til at lave siden i. Det er også et godt hint om en side der nok
aldrig kommer til at virke optimalt i andre browsere end IE (men man
kan dog forsøge at køre den igennem HTMLTidy).

Problemet her er bare at der er et andet styleheet, inkluderet via
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="_themes/arctic/arct1011.css">
som også sætter link-farver. Det kommer senere i filen end de
postede styles, så derfor vinder de.

/L

Fra : Jesper Hansen

Dato : 11-09-07 09:25

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig kommer til at virke optimalt i andre browsere end IE (men man
> kan dog forsøge at køre den igennem HTMLTidy).

Altså jeg arbejder ikke i Word, men jeg arbejder med Front Page, som jo også
er Microsoft.

Jeg har prøvet siderne i Firefox og det virker faktisk meget godt, ved godt
at på forsiden, vil gør til startside og foretrukne, ikke virke. Men alle
personers mails virker, på de sider hvor de nu er.

> [...]
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="_themes/arctic/arct1011.css">
> som også sætter link-farver. Det kommer senere i filen end de

Det er rigtigt jeg bruger et tema i FP, men jeg har før kunne omgå dette med
det omtalte script, kan bare ikke lurer hvorfor det ikke virker nu.

Tak for hjælpen

Venlig hilsen
Jesper c",)