Concorde XAL v.2,71
Fra : Peter

Dato : 10-07-01 12:03

Hej gruppe.
Jeg håber jeg er kommet i den rette gruppe med dette.

Jeg skal oprette forbindelse til en server med Concorde XAL i by X fra by Y.
Er der nogen der har erfaring med hvordan dette kan gøres ?
Kan det gøres via Internet ?
På forhånd tak

Peter Møldrup

Fra : Rene

Dato : 10-07-01 14:41

On Tue, 10 Jul 2001 13:03:19 +0200, "Peter" <pm@affa.dk> wrote:

Hej Peter.

>Jeg skal oprette forbindelse til en server med Concorde XAL i by X fra by Y.
>Er der nogen der har erfaring med hvordan dette kan gøres ?

Det kan sgtens lade sig gøre. Men jeg ved ikke hvor simpelt det kan
laves. I det firma hvor jeg arbejder, er det gjort på denne måde.

Der hvor selve XAL ligger køres der en Citrix Meta Frame (tror jeg det
hedder).

I vores firma har hver maskine så en Citrix client liggende, som vi så
bare starter op når vi skal have fat i XAL. Så ringer den op via vores
ISDN router, og så er der adgang til XAL. Det er kun skærmbilleder og
musebevægelser der bliver sendt over linien, så det er faktisk som at
sidde på maskinen hvor XAL kører.

Det kan måske gøres meget mere simpelt. Et program der kan benytte
remote desktop (eller hvad det nu hedder), burde vel kunne gøre det
samme. Altså et program der lader dig køre programmer på en remote
maskine.

>Kan det gøres via Internet ?

Det kan det sagtens. Men her kommer der så noget sikkerhed ind i
billedet. Vi benytter som sagt en direkte ISDN linie, så trafikken
passerer ikke igennem flere led for at nå frem.

Når du benytter inet vil du typisk skulle igennem 5-10 andre maskiner,
for at nå frem til den hvor XAL ligger på. Og hvert hop giver et
potentielt sikkerhedsproblem.

Så hvis det skal gøres over inet, skal det gøres over en krypteret
tunnel eller lignende.

>På forhånd tak

Det var så lidt. Ovenstående er kun min mening om hvordan det hænger
sammen. Men da jeg ikke er nogen ekspert på området, kan det være at
der er noget jeg har fået galt fat i. Men så er der sikkert nogen der
korrigerer mig

Mvh. René

Fra : Henrik Madsen

Dato : 10-07-01 19:23

Nu er jeg ikke ekspert på området...

Men kunne det måske lade sig køre via VPN?

Henrik Madsen

Rene <nospam@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rt0mkt8kv1jejh99voloqlsfu86i3ku649@4ax.com...

Fra : Jens

Dato : 10-07-01 21:29

"Peter" <pm@affa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Y.
> Er der nogen der har erfaring med hvordan dette kan gøres ?

Jeg laver sådanne løsninger til daglig. Vi benytter til en sådan løsning MS
Terminal Server (NT v4.0 eller W2K). Det kan enten være en MS Terminal
Server eller en MS Terminal Server med Citrix MetaFrame overbygningen på.
Det foregår ved at selve XAL programmet for hver enkelt bruger afvikles på
Terminal Serveren. Serveren sender skærmbillede til klienten, klienten
sender tastatur tryk og musebevægelser retur.
XAL er for tung til at køre direkte over en WAN forbindelse, så længe WAN
forbindelsen er mindre end 4-6 Mbit/s (I begge ender!). Har prøvet på en 64
Kbit/s ISDN forbindelse. Det tager ekstremt lang tid mellem hvert
tastaturtryk, så det kan absolut ikke anbefales. Heller ikke over en
forholdvis hurtig ADSL forbindelse.
Terminal Server løsningen er den eneste brugbare vej !

> Kan det gøres via Internet ?

Ja, det kan det sagtens. Der er forskellige måder at løse det på afhængig af
Internet forbindelsen i begge ender.
Du kan få en løsning hvor Terminal Server sessionen er integreret i en
web-side. Så kan du benytte XAL fra et hvilket som helst sted i verden, så
længe der er Internet adgang.

> På forhånd tak
>
> Peter Møldrup

Du er velkommen.....