Hvordan føles døden?
Fra : dktekno

Dato : 08-09-07 13:49

Hvis vi ser bort fra ÅRSAGERNE til døden, som jo godt kan være smertefulde,
men ser på selve dødsprocessen, hvordan føles den så?

Er der nogen med medicinsk baggrund eller viden der kan fortælle mig hvordan
det højst sansynligt føles at dø?

Her tænker jeg ikke på en person der sover ind i døden, men en der f.eks. er
blevet stukket ned med en kniv, eller har en sygdom. Ser vi bort fra
smerterne og ubehaget ved dødsÅRSAGERNE men alene skruer tiden frem til, at
nu sætter døden ind, hvordan føles det så?

Der er jo af gode grunden ingen der kan komme tilbage og fortælle hvordan
det var, så jeg efterspørger bare en teori, der dog baserer sig på medicinsk
viden.

Kort og godt: Hvordan føles det at dø?

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 14:28

dktekno skrev den 08-09-2007 14:49:

> Kort og godt: Hvordan føles det at dø?

Følgende er nok den bedste forklaring jeg har kunnet finde:

----------
When a person enters the final stage of the dying process, two different
dynamics are at work which are closely interrelated and interdependent.
On the physical plane, the body begins the final process of shutting
down, which will end when all the physical systems cease to function.
Usually this is an orderly and undramatic progressive series of physical
changes which are not medical emergencies requiring invasive
interventions. These physical changes are a normal, natural way in which
the body prepares itself to stop, and the most appropriate kinds of
----------
fra: http://www.hospicenet.org/html/preparing_for.html

Citatet taler om to processer. Den anden proces er mere af mental og
åndelig karakter. Jeg undlader at citere det afsnit, da det ikke er det
som du er ude efter.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : bæ9

Dato : 08-09-07 16:35

Carsten Riis wrote:
> [...]

læs evt. kübler-ross døden og den døende

et stk klassisk faglitteratur der stadig bruges til undervisning på
højere læreanstalter

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 21:29

bæ9 skrev den 08-09-2007 17:34:

> læs evt. kübler-ross døden og den døende
>
> et stk klassisk faglitteratur der stadig bruges til undervisning på
> højere læreanstalter

Er det ikke mere af psykologisk karakter?

SOm jeg husker dktekno, så er han interesseret i de fysiologiske
fornemmelser

Fra : bæ9

Dato : 08-09-07 21:37

Carsten Riis wrote:

> Er det ikke mere af psykologisk karakter?
>
> SOm jeg husker dktekno, så er han interesseret i de fysiologiske
> fornemmelser

hmmm - de er nok svære at mærke hvis ikke psykologien er til stede, men
ok da.

Fra : bæ9

Dato : 08-09-07 16:31

dktekno wrote:
> [...]
> det var, så jeg efterspørger bare en teori, der dog baserer sig på medicinsk

hallo - du snakker om det som var det en hændelse, men det er det ikke
da det er en proces og dybest set startede den ved undfangelsen....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-09-07 18:46

> Kort og godt: Hvordan føles det at dø?

Som at falde i søvn.
Man mister fornemmelsen af virkelighed/tilstedeværelse og sover ind - også
selv om man ikke sover, men bare dør.

Mvh Maria

Fra : Hansen

Dato : 11-09-07 12:44

> Som at falde i søvn.
> Man mister fornemmelsen af virkelighed/tilstedeværelse og sover ind - også
> selv om man ikke sover, men bare dør.

Hvor ved du det fra?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-09-07 19:34

> Hvor ved du det fra?

Jeg _ved_ det heller ikke, men jeg har haft mange dødsfald inde på livet, og
det ser sådan ud fra min vinkel. Selv stærkt smerteplagede mennesker dør på
samme måde som de falder i søvn.

Mvh Maria

Fra : Hansen

Dato : 11-09-07 21:38

> Jeg _ved_ det heller ikke, men jeg har haft mange dødsfald inde på livet,
> og det ser sådan ud fra min vinkel. Selv stærkt smerteplagede mennesker
> dør på samme måde som de falder i søvn.

Ja sådan ser det ud, det er rigtigt.

Jeg har en bekendt, en videnskabsmand, vildt nøgtern og den slags - han
havde et hjertestop for nylig og fortalte bagefter (ja, han overlevede) at
det var sådan lidt et "ud-af-kroppen-oplevelse".

Fra : Jan

Dato : 17-09-07 23:35

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> wrote in message
> [...]
> havde et hjertestop for nylig og fortalte bagefter (ja, han overlevede) at
> det var sådan lidt et "ud-af-kroppen-oplevelse".

Det står der en masse om i livet efter døden forfatter ukendt da det er
mange
år siden jeg læste den, men oplevelsen er lidt den samme når man er
bevidstløs.

Jan