Er symptomer på stress reversible?
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-09-07 09:22

Jeg spkulerer over om symptomer på stress (søvnbesvær,
koncentrationsproblemer, nedsat imunforsvar etc.) er reversible. Det tror
jeg kun de er delvis. Det betyder, at hvis du gennem en længere periode har
levet med stress og fået de skadelige symptomer som kommer af dette, så
nytter det ikke bare at sige dit job op eller at holde en lang ferie.
Stressen bliver ved, også selv om de ydre årsager som skabte den, er
forandret. Det svarer altså til AIDS. Har de én gang fået det, så slipper du
altid af med det igen, også selv om du ændrer den seksuelle livsstil 100%.

Har jeg ret i det?

v.h.
Jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 15:39

Jakob Munck skrev den 08-09-2007 10:21:
> [...]
> nytter det ikke bare at sige dit job op eller at holde en lang ferie.
> Stressen bliver ved, også selv om de ydre årsager som skabte den, er

Det kommer helt an på hvilken form for stress du har været udsat for.
tidsmæssigt
Stress er desværre blevet et af disse modebegreber som har taget sit
indtog bare man har det mindste travlt, så uha er der ingen græsner
hvor stresset man er.

Men jo, der er jo noget som hedder Post Traumatic Stress Disorder

> Det svarer altså til AIDS. Har de én gang fået det, så slipper du
> altid af med det igen, også selv om du ændrer den seksuelle livsstil 100%.
>
> Har jeg ret i det?

Din analogi til HIV/AIDS er at trække stress-begrebet.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-09-07 20:59

On Sat, 8 Sep 2007 10:21:50 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>Jeg spkulerer over om symptomer på stress (søvnbesvær,
>koncentrationsproblemer, nedsat imunforsvar etc.) er reversible. Det tror

Det er det. Men det kræver væsentlig længere tid at komme over det -
altså har du været rigtig stresset med dårlig stress i et par måneder
- så kan det tage et halvt år at komme sig.

At tage på en ferie er kun en halv løsning - man skal ændre sin
holdning til det der stresser, således at man ikke lader det stresse
dig.

Det der stresser på en dårlig måde er de ting vi ikke kan ændre ved.
Så derfor skal man lære sig at se bort fra dem.

Det er ud fra egen erfaring - for et halvt år siden var det ved at gå
galt for mig.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jens O. Hansen

Dato : 09-09-07 11:00

On Sat, 08 Sep 2007 21:58:31 +0200, Nicolai Lang
<nnews0403051902@hjorth.com> wrote:

> [...]
>
>Det der stresser på en dårlig måde er de ting vi ikke kan ændre ved.
>Så derfor skal man lære sig at se bort fra dem.

Jeg er helt enig, men vil lige knytte et par kommentarer:

Man bør bemærke, at vi her snakker om den langvarige stress, som
rammer helt almindelige mennesker i dagligdags situationer. Og altså
ikke stress foresaget af ekstreme oplevelser.

Langvarig stress er "en snigende dræber".
Jeg blev selv ramt for 2 år siden. Et forløb på ca 3 mdr startede med
svimmelhed, koncentrationsbesvær og dårlig korttidshukommelse. Så
periodiske synsforstyrrelser og lettere brystsmerter. Derefter
pludselige panikangstanfald (høj puls, voldsom angstfornemmelse og
stærke brystsmerter) vel at mærke i ellers afslappede situationer.
Symtomerne er naturligvis individuelle. Mine syntes meget fysiske, men
lægerne kunne ikke finde noget. En bekendt fik mig til at prøve testen
http://www.center-for-stress.dk/center/test_omraade.htm
og først da opdagede jeg, at det altsammen var psykisk relateret - jeg
var "bare" stresset!

Thomas Milsted har en fin analogi i sin bog "Stress - sådan tackles
stress":
Hvis du smider en frø ned i en gryde med kogende vand, så springer den
op med det samme. Men hvis gryden indeholder koldt vand, som langsomt
varmes op, så ænser frøen ikke de gradvise ændringer i dens situation
og ender med at blive kogt!

Min pointe er, at man som førstegangs-stressramt ofte meget sent i
forløbet opdager faren - og især årsagen! -, men at man efterfølgende
vil være mere opmærksom, da man jo har prøvet det før.
Jeg tror derfor ikke, at tidligere stressramte vil være mere udsatte
for stress end ikke tidligere stressede - måske snarere tværtimod!

Vedrørende kroniske skader:
Stress handler om "hvordan du har det" og "hvordan du tar det", og
begge dele kan man jo arbejde med.
Jeg kom i samtaleterapi og ret hurtigt forsvandt mine symtomer i
omvendt rækkefølge. Jeg var kun sygemeldt i et par uger, og følte mig
igen helt ovenpå efter ca 5 mdr.

mvh Jens

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-09-07 11:24

On Sun, 09 Sep 2007 12:00:11 +0200, "Jens O. Hansen"
<#5256897333@people.org> wrote:

>Man bør bemærke, at vi her snakker om den langvarige stress, som
>rammer helt almindelige mennesker i dagligdags situationer. Og altså
>ikke stress foresaget af ekstreme oplevelser.

Ja enig - OP talte om "langvarig stress". Men er der tale om en
traumatisk hændelse, så vil jeg mene det kræver professionel hjælp for
overhovedet at komme videre - og i nogle tilfælde vil man nok være
mærket for livet.

>Jeg tror derfor ikke, at tidligere stressramte vil være mere udsatte
>for stress end ikke tidligere stressede - måske snarere tværtimod!

Enig.

Med venlig hilsen
Nicolai

--