MS Windows
briani 27239
Hvad følger med XP?
Fra : Martin Ploug

Dato : 07-09-07 12:02

Hej

Jeg er håbløst bagud, hvad styresytem angår.
Jeg bruger fortsat Windows 2000.

Jeg regner med inden alt for længe at købe ny PC,
og venter derfor med at skifte styresystem indtil da.

Jeg overvejer, om jeg skal tage springet til Vista
eller "nøjes" med XP.

Jeg kan læse, at der ikke er den helt store begejstring
for Vista - (bl.a. problemer med drivere og software, som
ikke kan køre).

Hvilke programmer følger med Windows XP Professional
- IE, Outlook Expresss, Media Player, andre?
Kan ikke umidddelbart se det på microsoft.com.

Jeg stiller ikke de helt store krav til PC muligheder,
hvad angår store spil, musik og film, så jeg ved ikke,
om jeg fint kan klare mig med XP i et par år?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Ad Infinitum

Dato : 07-09-07 12:16

"Martin Ploug (slet B5TH2)" <mploug@B5TH2pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad angår store spil, musik og film, så jeg ved ikke,
> om jeg fint kan klare mig med XP i et par år?

Hvis du ikke stiller de store krav til maskinen ang spil, film mm hvorfor så
ikke blive ved med at bruge 2000. Har selv 2 maskiner, en med 2000 og en med
XP pro og må sige at den med 2000 er mere stabil end Xp pro til visse ting.
Men du kan snilt klare dig med XP pro mange år endnu, påtænker heller ikke
at skifte til Vista.

Men du får alle de programmer som du nævnte med.

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-09-07 12:32

Ad Infinitum <nop@nop.dk> skrev:

> [...]
>mange år endnu, påtænker heller ikke
>at skifte til Vista.
>
>Men du får alle de programmer som du nævnte med.

Hej Ad Infinitum

Tak for det hurtige svar.

Jeg fristes også mest til at få XP.

Jeg er også meget godt tilfreds med stabiliteten på Windows
2000, men der er nogle programmer, som ikke kan køre på Windows
2000. Desuden er er der vist et par ekstra smarte ting i XP -
som f.eks. billedviser og andre små finesser.

Mvh. Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-07 01:15

"Martin Ploug (slet SJMHE)" <mploug@SJMHEpc.dk> skrev

> 2000. Desuden er er der vist et par ekstra smarte ting i XP -
> som f.eks. billedviser og andre små finesser.

De fleste af disse ting eksterne prog. og kan hentes direkte over. F.eks
bruger jeg cd afspileren fra w2k i xp, fordi den medfølgende i xp er noget
værre møg.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 12:27

> [...]
> Jeg bruger fortsat Windows 2000.
>
> Jeg regner med inden alt for længe at købe ny PC,
> og venter derfor med at skifte styresystem indtil da.

Klip.....

Jeg vil sige lige som "Ad infinitum", at din 2000, ifald der kan findes
drivere til det ny hardware du påtænker at købe, er udmærket. Jeg har osse
to maskiner kørende her, en med 2000 og en med XP, og 2000 er min klare
favorit.
Såvidt jeg husker, så understøtter Microsoft 2000 knap 9 år endnu. De
forlængede supportperioden sidste år.

mvh Ebbe

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-09-07 12:46

Ebbe \\(7000\\) <es44pc[punktum]dk> (snabela) skrev:

> [...]
>infinitum", at din 2000, ifald der kan findes
>drivere til det ny hardware du
>påtænker at købe, er udmærket. Jeg har osse

Hej Ebbe

Også tak for dit svar.
Dejligt at høre, at der er andre som mig, som fortsat bruger
2000
Ikke desto mindre vil jeg af ovennævnte grunde gerne rykke en tak
op mht styresystem.

Jeg synes at jeg en gang har hørt, at der skulle være forskel på
stabiliteten imellem den engelske og den danske udgave af XP, og
at der måske var flere fejl i den ene af dem - mener han sagde,
at den engelse udgave skulle være bedre.
Men det er måske bare en skrøne??

Mvh. Martin

Fra : Ad Infinitum

Dato : 07-09-07 13:15

"Martin Ploug (slet JDD3Z)" <mploug@JDD3Zpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at der måske var flere fejl i den ene af dem - mener han sagde,
> at den engelse udgave skulle være bedre.

Den har jeg nu ikke hørt, men har altid brugt den danske udgave af XP.

Men hvis du har 2 harddiske eller har lavet flere partisions på din
harddisk, så kan du jo instalere XP på en af dem, så du har mulighed for
multiboot, og bruge det styresystem som passer dig bedst til den opgave du
skal i gang med.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-09-07 14:11

Martin Ploug <mploug@JDD3Zpc.dk> (slet JDD3Z) skrev :

> [...]
>at der måske var flere fejl i den ene af dem - mener han sagde,
>at den engelse udgave skulle være bedre.

Den væsentligste forskel er at opdateringer ofte kommer tidligere
til en engelsk version end en fx varede det nogle måneder før IE
7 kom på dansk.

PS. Når du svarer, så vær rar at klippe i det du citerer, der er
ingen grund til at citere hele det indlæg, som man svarer på.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-07 14:19

Den 07.09.2007 kl. 15:10 skrev Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid>:

> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)
+++++++++++++++++++++

Diskrimination er forbudt i udtryk og praksis. Du giver her udtryk for at
folk der fravælger islam er dårligere mennesker end dig.
Kan du så se at få ændret på det?

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-09-07 14:34

Lyrik skrev:

>Diskrimination er forbudt i udtryk og praksis. Du giver her udtryk for at
>folk der fravælger islam er dårligere mennesker end dig.
>Kan du så se at få ændret på det?

Det værste er at siden du kommenterer det, så tror du på det.

FUT dk.snak.off-topic hvor i kan holde jeres off topic snak.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-07 01:24

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev

> Diskrimination er forbudt i udtryk og praksis. Du giver her udtryk for at
> folk der fravælger islam er dårligere mennesker end dig.
> Kan du så se at få ændret på det?

Du er sgu ikke alt for genial!

Manden bruger sin *grundlovssikrede* ytringsfrihed til at citere et vers
fra koranen.

Vil du brokke dig, så skriv til profeten Muhammed ibn-Abdalla!
(han er sidst set i Mekka, men det er nogen tid siden)

Claus

Fra : Lyrik

Dato : 08-09-07 12:40

Den 08.09.2007 kl. 02:24 skrev Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>:

> [...]
>
> Vil du brokke dig, så skriv til profeten Muhammed ibn-Abdalla!
> (han er sidst set i Mekka, men det er nogen tid siden)

++++++++++++++++++++++
"Kerim
(Sura 3, vers 87)"

Han gør udtalelsen til sin egen ved at skrive "Kerim" og overtræder derved
loven IMHO.

Hvis Hitler havde udtalt at "alle jøder skal dræbes" og jeg underskrev
mine indlæg med
"Jens
"Alle jøder skal dræbes."
Mein Kampf"

kan du så se at det er en overtrædelse af loven? Han gør sig til ét med
sin svinestreg!
FUT dk.videnskab.jura

Hilsen
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-07 13:31

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev

> Han gør udtalelsen til sin egen ved at skrive "Kerim" og overtræder derved
> loven IMHO.

Dit problem er, at du ikke aner ret meget af det, du udbreder dig om. Det er
mere eller mindre tomt, ugennemtænkt, verbalonaninistisk retorik, du
poster!

Ved du egentlig, hvad ordet diskrimination betyder? Det betyder
forskelsbehandling - at gøre forskel på folk!

Det har absolut intet med lovbrud at gøre.

Alt dit ævl med hitler er så dumt, at det får lov at stå i forhold til min
første linje!

Claus

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-09-07 20:12

"Martin Ploug wrote

> [...]
> at der måske var flere fejl i den ene af dem - mener han sagde,
> at den engelse udgave skulle være bedre.

Man kan godt forestille sig at der er fejl i den danske oversættelse
og på den måde kan der komme flere fejl på den danske udgave end den som
er lavet på lokalsproget i nordamerika.

Efter Service Pack 2 (SP2) kom til Windows XP (WXP) lavede Microsoft om
på måden de lavede WXP på, hovedårsagen var at de hurtigere ville kunne
sprede sikkerhedsopdateringer uden at vente på at der blev lavet lokale
oversættelser (tidligere kunne det nemt tage flere måneder førend en stor
rettelse var oversat).

WXP købt med SP2 i DK er en engelsk udgave med en dansk sprogpakke (Multi
User Interface = MUI), derfor kan man efter SP2 hurtigere få adgang til
rettelser til WXP (hvis man kan leve med at nogle ting i en periode er på
engelsk).

It-kyndige folk foretrækker normalt at køre med engelske versioner, fordi
det er meget nemmere og hurtigere at søge efter en fejl med en søgemas-
kine på internettet på engelsk end på dansk (fordi der er flere engelsk-
skrivende personer på internettet end der er danske). I mange tilfælde er
det problem løst med WXP SP2, og i meget højere grad med Vista, da man
ved at skifte til engelsk sprog for det meste kan få vist fejlen på en-
gelsk i stedet for på dansk.

Sikkerhedsmæssigt er Vista lysår foran WXP, det kræver en vis tilvænnings-
periode at acceptere at maskinen virker på en anden måde og at man ikke
længere kører med en brugerkonto som kan smadre maskinen på et split-
sekund og at man skal tage stilling til om dårlig lavede programmer må
afvikles med administrator-adgang (det er normalt et godt hint at man
skal overveje at anvende et andet program, hvis der hele tiden dukker
dialogbokse om at man vil tillade programmet at gøre hvad det er igang
med, for programmer som er skrevet på den rigtige måde har ikke behov
for at blive afviklet med administrator-rettigheder).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-07 01:17

> [...]

> at der måske var flere fejl i den ene af dem - mener han sagde,
> at den engelse udgave skulle være bedre.

Det er noget vrøvl. Kodningen er den samme, alle menuer og tekster ligger
som variable, der er lige til at skifte ud.

Claus

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-07 13:12

Den 07.09.2007 kl. 13:01 skrev Martin Ploug <mploug@B5TH2pc.dk>:

> [...]
>
> Hvilke programmer følger med Windows XP Professional
> - IE, Outlook Expresss, Media Player, andre?
> Kan ikke umidddelbart se det på microsoft.com.
++++++++++
Den store forskel på 2000 og XP ligger for mig at se i
multimediemulighederne. Der er ikke moviemaker på 2000 det er der på XP.
XP retter sig mod den der filmer og fotograferer. 2000 retter sig mod den
der skriver og laver beregninger.

Den store hovedpine med XP er at man aldrig får FRED!-Din computer skal
opgraderes. Den er i fare fordi du har slået "automatisk
opdatering-Firewall-eller noget andet fra." Virus vælter ind igennem
Internet Explorer. Endnu mere bestialsk er addwareprogrammer der kan
præsentere sig som systemredningsfiler fra Microsoft og optræde inde på
din PC med lokkende meddelelser som at du skal trykke her. Ét tryk og
dagen er ødelagt. Sådan går den ene ødelagte dag efter den anden.
AVG gratis-antivirusprogrammet opdaterer dine antivirusfiler
hver-eneste-dag. Angrebene er taget sådan til at selve programmet også
snart udskiftes hver og hveranden dag. Og du skal finde dig i det og du
skal vente og du bliver afbrudt i din koncentration,- time efter time og
minut efter minut.
Vista afbryder på en anden måde. Gamle programmer kan ikke køre. Den
spørger og spørger så den rettiglig burde hedde Windows Spørge-Jørgen!
Og så har den noget jeg ikke har set siden jeg brugte Windows Millenium.
Den kan vise blå skærm. Den kan vise så meget blå skærm og gå så meget ned
at den ikke kan rettes op med andet end en geninstallering af systemet.

Hvad så??

Ja så købte jeg en iMac som min næste PC. Den kører jeg det indbyggede
system OS X "Tiger" på. Alle kan finde ud af det. Man klikker på
programfilen og det starter. Ingen virus. Intet antivirusprogram
nødvendigt. FRED for åndssvage spørgsmål. Ingen tjek af licenser! Systemet
medfølger kompjuteren. På 2 DVD-er. Med alle programmer forinstalleret ved
install! Office-kompatibel Officepakke=Neo Office gratis til Download fra
nettet.
Og da det er en Windowsgruppe, så har jeg Windows XP installeret på den i
dual-boot. Det er snyd-næsen-let at gøre for Apple har en fil til download
der hedder "BootCamp". Den klikkes på og en blank CD lægges i drevet.
Derefter brænder programmet en CD med alle!! de drivere maskinen har brug
for, styret af en installationsfil der kører direkte fra pladen!
XP i drevet-luk og genstart, skriv kode-installation komplet. DriverCD
i-klik= Alle drivere installeret. Færdig arbejde.
Men jeg kører 98% af tiden i OS X "Tiger" og 2 % i XP. I XP kommer jeg
hvis jeg har noget hardware som kun er windowskompatibelt med sine
programmer. Min nye meizu-mp3-spille der kun kan vise en video hvis man
bruger det helt specielle videotool der medfølger den. Den laver kun film
i XVID som er drejet på højkant" Mac kan lave alt andet end XVID. Den kan
afspille XVID, men ikke producere den.
Installerer man programmet "Parallels"(Hvordan installerer man?-Man
dobbeltklikker på filen. Så kommer der et ikon med programnavnet som man
med sin mus hiver ned i mappen: "Programmer" så er det installeret.
Hvordan afinstallerer man et program? Man går ind i mappen programmer og
hiver programmet ned i affaldsspanden. Færdig arbejde. Ingenting får lov
at sprede sig i systemet uden udtrykkelig tilladelse.
Den vedligeholder selv systemet hvis man lader den være tændt en nat. Går
systemet i hårdknude, hvad er næsten umuligt, så trykker man på 1 knap med
pladen i ved opstart. Derpå får man en rapport om hardwaren er iorden.
Systemet genoprettes ved tryk på 4 knapper under opstart. Resten er
tavshed.))
Hvis du venter til Oktober bliver den leveret med den nye OS X som hedder
"Leopard". Forbløf dig selv ved at se demoer fra denne side:
http://www.apple.com/dk/macosx/leopard/

Nu kan du jo så selv tænke over det. det var mine erfaringer på et
sølvfad.

Hilsen
jens

Fra : emj

Dato : 07-09-07 13:33

Lyrik skrev:

> [...]
>snart udskiftes hver og hveranden dag. Og du skal finde dig i det og du
>skal vente og du bliver afbrudt i din koncentration,- time efter time og

Sikke en omgang ævl at fyre af. Det tyder mest på at du ikke aner en
skid om winXP.
Den er uhyre let at arbejde med. Jeg har aldrig haft de problemer, som
du lister op og har aldrig haft firewall slået til, da jeg bruger
router m/firewall. Der vælter aldeles ikke virus ind på min maskine.
Det sørger Kaspersky for.
Vi har 2 xp maskiner kørende i næsten døgndrift på 4. år og
selvfølgelig holdt dem opdaterede.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Hagar

Dato : 07-09-07 13:41

> [...]
> at den ikke kan rettes op med andet end en geninstallering af systemet.

-----------KLIP---------

Nu er du vist lidt på overdrevet
Hvis du fra start ved hav du skal bruge af externe programmer, så som
Zonealarm og AVG, så går det nu ganske fredeligt for sig. Jeg har kørt med
XP pro siden dag 1, og jo, jeg har haft problemer, men hvem har ikke det,
uanset hvad styresystem man bruger. Man skal altid færdes med omtanke når
man bruger sin computer.
Det du anbefaler, det kan man da ikke bruge, der er vel stadig kun en knap
på musen, eller er der kommet to nu ?

Hagar

Fra : Lyrik

Dato : 07-09-07 13:57

Den 07.09.2007 kl. 14:40 skrev Hagar <nogo31@hotmail.com>:

> Det du anbefaler, det kan man da ikke bruge, der er vel stadig kun en
> knap
> på musen, eller er der kommet to nu ?
++++++++++++++++
Den medfølgende mus har KUN 1 knap. Jeg har anskaffet mig en med to
knapper, en radiostyret lasermus fra Logitech. Så foregår højreklik med
højreklikmenuer ligesom i Windows. Med 1 knap skal man trykke "CTRL" for
at få højreklik. Den nye 1 knapsmus er lavet følsom i højre side så man
kan højreklikke med den. Men den er ikke rar at holde på. Smuk! Ja! men
ergonomisk forkert synes jeg.
Man kan bruge enhver 2-knapsmus på Mac-en.
Det er mærkeligt at de stædigt leverer 1-knapsmus. For højreklikkene
afslører de sædvanlige "windows-menuer". Det gør "CTRL"+KLIK selvfølgelig
også, men det er da idiotisk, når systemet reagerer på højreklik..))

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-09-07 20:43

"Lyrik" wrote

> Virus vælter ind igennem Internet Explorer.

Sikker noget sludder. Med mindre din maskine er inficeret vælter der
ikke noget igennem Internet Explorer uden at du gør noget aktivt (som
f.eks. at skrue ned for sikkerheden).

> Vista afbryder på en anden måde. Gamle programmer kan ikke køre.

Hvis de bliver vedligeholdt og opdateret af leverandøren er der ikke
noget problem, selv hvis de ikke gør kan man i mange tilfælde få dem
til at køre ved at anvende kompatibilitets-tilstand (højreklik på en
genvej til et program | fanebladet Kompatibilitet | hvis programmet
er skrevet til Windows 95 kan du få maskinen til at opføre sig overfor
programmet som om det kører på en Windows 95 maskine).

> [...]
> Millenium. Den kan vise blå skærm. Den kan vise så meget blå skærm
> og gå så meget ned at den ikke kan rettes op med andet end en

Den eneste gang jeg har set en blå skærm på Vista, bortset fra under
beta-testen, var da jeg for et par uger siden eksperimenterede med en
alternativ Nvidia driver på en bærbar (www.laptopvideo2go.com på en
Acer med et Nvidia 7600 grafikkort).

Der findes fejl i alt software, der findes også virus til alternative
platforme selvom Apple meget dygtigt har fået hjernevasket sine kunder
til at tro det modsatte gør sig gældende for deres styresystem:

http://www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2006/02/macosxleap.html

"Some owners of Mac computers have held the belief that Mac OS X is
incapable of harboring computer viruses, but Leap-A will leave them
shellshocked, as it shows that the malware threat on Mac OS X is
real," said Graham Cluley, senior technology consultant for
Sophos. "Mac users shouldn't think it's okay to lie back and not worry
about viruses."

http://projects.info-pull.com/moab/

Fra : Carl Drud

Dato : 07-09-07 21:51

On 2007-09-07, Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> platforme selvom Apple meget dygtigt har fået hjernevasket sine kunder
> til at tro det modsatte gør sig gældende for deres styresystem:

http://www.macworld.com/news/2007/04/30/daizovi/index.php

"Contest winner: Vista more secure than Mac OS"

--
Carl

Fra : Lyrik

Dato : 08-09-07 00:57

Den 07.09.2007 kl. 22:50 skrev Carl Drud <carl.drud@myrealbox.com>:

> http://www.macworld.com/news/2007/04/30/daizovi/index.php
>
> "Contest winner: Vista more secure than Mac OS"
++++++++++++
Den 1. virus til Mac som man skal modtage via iChat program og selv klikke
på for at den kan komme ind...)) Hvor mange vira er der nu lige til
Windows?))

Og et sikkerhedshul i Quicktime fra marts som forlængst er lukket...
Summa summarum. Jeg bruger ikke noget antivirusprogram, for der er ingen
virus til Mac.
I er blevet ofre for windowspropaganda.:
http://www.luen.dk/PCvsMac.m4v

Hilsen og pøj-pøj fra
Jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 13-09-07 21:39

"Lyrik" wrote

> Den 1. virus til Mac som man skal modtage via iChat program og selv
> klikke på for at den kan komme ind...))

Glemte du ikke dit argument med at der ikke fandtes virus til Apple pcere?

Tror du kun at der findes en enkelt virus til en Apple pc?

Tror du ikke at der er lavet fejl i de forskellige versioner af OS X?

> Hvor mange vira er der nu lige til Windows?))

Aner det ikke. Hvor mange af dem kan f.eks. køre på Windows XP med Service
Pack 2 eller på Windows Vista?

> Og et sikkerhedshul i Quicktime fra marts som forlængst er lukket...
> Summa summarum. Jeg bruger ikke noget antivirusprogram, for der er ingen
> virus til Mac.

Der kan ikke både findes en virus og ingen virus til Apple, nu må du be-
stemme dig for hvad du mener.

> I er blevet ofre for windowspropaganda.:
> http://www.luen.dk/PCvsMac.m4v

Åh nej, jeg er ved at få kvalme af de selvtilfredse reklamer.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-07 01:13

"Martin Ploug (slet B5TH2)" <mploug@B5TH2pc.dk> skrev

> Jeg er håbløst bagud, hvad styresytem angår.
> Jeg bruger fortsat Windows 2000.

Det gør jeg også, og har stadig ikke fundet noget bedre........

Claus

Fra : Carl Drud

Dato : 08-09-07 17:52

On 2007-09-08, Lyrik wrote:

> [...]
> loven IMHO.
>
> Hvis Hitler havde udtalt at "alle jøder skal dræbes" og jeg underskrev

Sikke sart du er blevet. Når du for mindre end en måned siden berigede
dk.edb.mac med flg. indlæg fyldt med KZ lejr metaforer.

http://groups.google.dk/group/dk.edb.mac/msg/972d791940e8d4b3?hl=da&

> kan du så se at det er en overtrædelse af loven? Han gør sig til ét med
> sin svinestreg!

Meld det til politiet.

> FUT dk.videnskab.jura

Det mislykkedes.

FUT: dk.admin.netikette

--
Carl

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-09-07 09:44

Martin Ploug (slet B5TH2) wrote:
> Jeg overvejer, om jeg skal tage springet til Vista
> eller "nøjes" med XP.

Det har du fået en masse argumanter for og imod begge - efter min
mening, så er 2000 den mest stabile og bruges af rigtig mange til
"seriøs" brug - men XP har så fået lidt nyt, der er "rart at have"......

> Jeg kan læse, at der ikke er den helt store begejstring
> for Vista - (bl.a. problemer med drivere og software, som
> ikke kan køre).

Det er også korrekt - men med forholdsvis ny hardware og forholdsvis nye
programmer, så kører Vista OK - man kan altid fjerne det værste "lir",
når man bliver træt at at kigge på det, så er den såmænd OK......

> Hvilke programmer følger med Windows XP Professional
> - IE, Outlook Expresss, Media Player, andre?
> Kan ikke umidddelbart se det på microsoft.com.

Der følger de samme programmer med Pro og Home - og det er de samme som
til 2000 plus lidt nyt til film- og billedbehandling og lidt andet.....

Hvorfor Proffessional ?

For 99% af hjemme-brugerne er Home-versionen fuldt tilfredsstillende -
det du får ekstra i Prof-versionen er primært nogle ting omkring store
netværk.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard