% funktion?
Fra : Jeppe Richardt

Dato : 08-09-07 14:32

Hej gruppe!

Er der nogen der ved om det på nogen måde er muligt at udregne X% af
et tal?

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor man skal kunne handle.. Priserne
skal være angivet excl moms, derfor hvis jeg nu kunne finde 25% af en
pris og ligge den oven i, ville det være perfekt..

Men jeg ved bare ikke om det er muligt?
Håber nogen kender et svar ;)

Mvh Jeppe

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-09-07 14:40

Jeppe Richardt wrote:
> Er der nogen der ved om det på nogen måde er muligt at udregne X% af
> et tal?

Lad t være dit tal og p de procent af tallet, du ønsker at beregne
(imellem 0 og 100), da er dit nyt tal t2 = t * p / 100.

Mvh. Michael.

Fra : Jeppe Richardt

Dato : 08-09-07 14:52

On 8 Sep., 15:40, Michael Zedeler <mich...@zedeler.dk> wrote:

> Lad t være dit tal og p de procent af tallet, du ønsker at beregne
> (imellem 0 og 100), da er dit nyt tal t2 = t * p / 100.
>
> Mvh. Michael.

Der kan man bare se, hvor svært kan det være ^^

Jeg takker mange gange!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-07 14:58

> Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor man skal kunne handle.. Priserne
> skal være angivet excl moms, derfor hvis jeg nu kunne finde 25% af en
> pris og ligge den oven i, ville det være perfekt..

$pris_med_moms = 1.25 * $pris_uden_moms;

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-07 16:01

> $pris_med_moms = 1.25 * $pris_uden_moms;

Fjern dollartegn og semikolon. Det er asp - ikke php

Fra : Birger

Dato : 08-09-07 15:12

"Jeppe Richardt" <marci@marci.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Undskyld mig.
Det ved da enhver der har gået i folkeskolen?
(% betyder pr 100)

moms = udenmoms*momspct/100;
medmoms = udenmoms*(100+momspct)/100;

den modsatte vej
moms = medmoms*momspct/(100+momspct);
udenmoms = medmoms*100/(100+momspct);

Skulle du nogensinde få brug for det, kan ovenstående også anvendes til
beregning promiller
Promille betyder pr 1000 - altså skal 100 i ovenstående blot byttes ud med
1000.

Birger

Fra : Birger

Dato : 08-09-07 15:18

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> beregning promiller
> Promille betyder pr 1000 - altså skal 100 i ovenstående blot byttes ud med

En tilføjelse :
Modsat hvad Michael mener, gælder formlerne også for %'er over hundrede.
Også for negative - som i forbindelse med handel, vel må opfattes som en
rabat.

Birger