Scalering af billeder
Fra : Jørgen Olesen

Dato : 08-09-07 08:50

Jeg har et medlems registrerings system hvor brugerne kan upload
fotos. Billed størrelse er begrænset til max. 100kb.
På siden har jeg afsat et felt på 120x120px til visning af
billedet.
Hvordan styre jeg at billeder som er større, vises uden at xy
forholdet i billedet ændres?
Billeder som er mindre skal bare vises som de er.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 10:39

"Jørgen Olesen" <nomail@nomail.com> wrote in message
> [...]
> forholdet i billedet ændres?
> Billeder som er mindre skal bare vises som de er.

Du skal blot angive enten width eller height

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-09-07 16:37

"Sven Lindhardt" skrev i en meddelelse...

> Du skal blot angive enten width eller height

Ikke sådan som jeg har forstået det. Så skal der være en betingelse, nemlig,
at det _kun_ skal skaleres, hvis bredde/højde overstiger 120px, ellers ikke.

Man kan ikke bare sige f.eks. style="width: 120px", selvom bredden så vil
rette sig forholdsmæssigt, for billeder, som er mindre, vil blive
pixelerede. Og hvis billedet er f.eks. 800px i bredden, vil resultatet være
det samme.

Min udbyder har en komponent til ASP, som hedder ASPJpg, som kan det, du
efterspørger, så vidt jeg kan se. Jeg vil foreslå, du kigger i din udbyders
FAQ, for at se, hvilke komponenter, de tilbyder. Nogle gange er der flere
muligheder.

DEMO: http://support.persits.com/jpeg/pick_jpeg.asp

MVH
Rune jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-07 14:38

> Hvordan styre jeg at billeder som er større, vises uden at xy
> forholdet i billedet ændres?
> Billeder som er mindre skal bare vises som de er.

Jeg bruger dette stykke kode - tillader mig at smide hele koden, da jeg ikke
kan huske, hvor jeg fandt den:
( kan dog smide ét link:
http://dk2.php.net/manual/en/function.imagecopyresampled.php )

$picstor = getimagesize($til); // $til er placeringen af det uploadede
billede - f.eks. "../billeder/upload256bord.jpg"
$bredde = $picstor[0];
$hoejde = $picstor[1];

if($bredde > 120) {
$nybredde = 120;
$nyhoejde = $hoejde * 120 / $bredde; // Sørger for, at højden også
skaleres tilsvarende
include("../funktion/skaler_pic.php"); // Se indholdet af
inkluderingsfilen længere nede
resize($til,$til, $nybredde, $nyhoejde); // Billedet resizes via
funktionen resize, som jeg har defineret i inkluderingsfilen
}

************** skaler_pic.php ****************
<?php
function resize( $filename, $newfilename, $maxw, $maxh )
{
$srcim = imagecreatefromjpeg( $filename );
$ow = imagesx( $srcim );
$oh = imagesy( $srcim );
$wscale = $maxw / $ow;
$hscale = $maxh / $oh;
$scale = ( $hscale < $wscale ? $hscale : $wscale );
$nw = round( $ow * $scale, 0 );
$nh = round( $oh * $scale, 0 );
$dstim = imagecreatetruecolor( $nw, $nh );
imagecopyresampled( $dstim, $srcim, 0, 0, 0, 0, $nw, $nh, $ow,
$oh );
imagejpeg( $dstim, $newfilename, 85 );
imagedestroy( $dstim );
imagedestroy( $srcim );
}
?>

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 17:32

"Philip Nunnegaard"
> $picstor = getimagesize($til); // $til er placeringen af det
> uploadede

Som navnet "dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp" indikerer, handler
det om .asp kode og IKKE .php ;0)

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-07 18:37

> Som navnet "dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp" indikerer, handler
> det om .asp kode og IKKE .php ;0)

Pokkers. Så har jeg lavet fejlen TO gange i dag.