Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveskeamer til hjemmesider
Fra : Kert Rats

Dato : 07-09-07 07:41

Jeg søger en oversigt over farveskemaer til brug ved design af hjemmesider.
Altså en oversigt over hvilke farver, der går godt i spand med hinanden.
Jeg har selvfølgelig søgt på Google, men uden held.

Håber, at I kan hjælpe mig.

Venligste hilsner fra

Kert Rats

Fra : emj

Dato : 07-09-07 07:53

Kert Rats skrev:

>Håber, at I kan hjælpe mig.
Jada
http://www.colorschemer.com/online.html

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Kert Rats

Dato : 07-09-07 09:05

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Jada
> http://www.colorschemer.com/online.html

Tak for hurtigt svar!

Jeg skal så lige høre dig, om den fungerer på den måde, at hvis man klikker
på en farve i feltet med de 6 x 36 farver, så får man ovenover vist 16
farver, der matcher sammen, og som man med fordel kan bruge til en
hjemmeside.

Det er måske grafik for burhøns, men jeg er ikke den store grafiker

Bedste hilsner fra

Kert Rats

Fra : emj

Dato : 07-09-07 09:33

Kert Rats skrev:

> [...]
>på en farve i feltet med de 6 x 36 farver, så får man ovenover vist 16
>farver, der matcher sammen, og som man med fordel kan bruge til en

Ja, sådan kan den godt bruges, men du kan vælger enhver anden farve
ovre til venstre, hvor du selv indskriver værdierne for din
yndlingsfarve.

Idag er der ikke problemer med at få vist alle farver på en
hjemmeside. Det var i gamle dage, at men snakkede om "websikre
farver".

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Kert Rats

Dato : 07-09-07 09:39

> [...]
>
> Idag er der ikke problemer med at få vist alle farver på en
> hjemmeside. Det var i gamle dage, at men snakkede om "websikre

Tak igen.

Sikre web-farver kan jeg godt huske - det var den gang

Det, jeg mere sigter til med mine spørgsmål, er at finde nogle farver, som
står godt til hinanden - som ikke "larmer" visuelt med hinanden. Og her er
Colorscheme vel et ganske udmærket værktøj til at vælge en samling farver,
som kan udgøre farveskemaet til en hjemmeside.

Ved du, om der alligevel er nogle farverkombinationer, som man bør undgå?
Kontrastfarver, f.eks.?

Venligste hilsner fra

Kert Rats

Fra : emj

Dato : 07-09-07 10:50

Kert Rats skrev:

>Ved du, om der alligevel er nogle farverkombinationer, som man bør undgå?
>Kontrastfarver, f.eks.?

Næh, du kan da vælge. hvad du selv synes bedst om.

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 07-09-07 21:34

> Næh, du kan da vælge. hvad du selv synes bedst om.

Jeg vil nu sige: til tekst (og tynde streger) skal man undgå gule (og andre
meget lyse) farver, især på lyse (hvide) baggrunde.
En god skik er også at undgå at blande blå og gul...

Fra : emj

Dato : 07-09-07 21:57

Paw Jeppesen skrev:

>En god skik er også at undgå at blande blå og gul...

Hvorfor det?
Det har jeg da gjort og synes det klæder hinanden godt.
Se http://lamaguf.dk/
Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 08-09-07 09:02

> Hvorfor det?
> Det har jeg da gjort og synes det klæder hinanden godt

....Fik måske nok givet lidt for meget udtryk for min personlige holdning
der...
Smag og behag er jo individuel...

Paw J

Fra : Morten Lind

Dato : 08-09-07 11:37

Paw Jeppesen <paw_jeppesen@varmpost.com> wrote:

> "emj" <emj@> skrev i en meddelelse

Ja, for fyrre år siden var det tommelfingerregellatin

Nemlig - blå, gul & grøn klæder nemlig hinanden vældigt godt.

> ...Fik måske nok givet lidt for meget udtryk for min personlige holdning
> der...
> Smag og behag er jo individuel...

Enig - Jeg har brugt "fidusen" at gå ture i naturen og observere
farverne dér.

Og er der noget, der blander blå, grøn og gul - så er det naturen

> Paw J

M.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 22:24

> [...]
> Altså en oversigt over hvilke farver, der går godt i spand med hinanden.
> Jeg har selvfølgelig søgt på Google, men uden held.

www.colourlovers.com
kuler.adobe.com

er svaret på dine bønner:)

Personlig mening: Color generatorer laver farverne en anelse for
monokromatiske efter min mening. Color schemer som der linkes til tidligere,
er sådan lidt for kedelig og sikker i sine farvevalg

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
Grafisk designer og illustrator