Hvor tager man hen på ferie, med en 9-årig~
Fra : Helle

Dato : 07-09-07 09:15

Nogen som har erfaring med MC-ferie, hvor man tager en 9-årige pige med
bagpå?

Jeg tænker på om det er en god idé, og hvor man skal tage hen (DK-D-F-S-N
eller andet land)?
Hvor mange dage, uger er mest rigtig?
Nogle steder er vel bedre en andre, for børn?

Altså kort og godt - hvor har i holdt MC-ferie sammen med barn/børn?

Min datter har aldrig rigtig siddet bagpå, andet end enkelt dagskørsler og
max 150-200 km.
Hvor lang kan man mon forvente at børn gider at sidde bagpå, når nu måske
bliver flere dage i træk?

Jeg har haft MC denne sommer og min mand har kørt i flere år, men aldrig
rigtig haft min datter med.
....så jeg, er vel der måske kan kaldes "lidt øvet nybegynder" og min mand en
god erfaren MC-kører.
Datteren på 9år, er "nybegynder"

Har selv overvejet Harzen, men måske lidt kedlig for et barn og hva´ med
vejret?
Andre forslag?

Helle

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-07 10:33

Helle wrote:
> Nogen som har erfaring med MC-ferie, hvor man tager en 9-årige pige med
> bagpå?

Lidt.

> [...]
> Nogle steder er vel bedre en andre, for børn?
>
> Altså kort og godt - hvor har i holdt MC-ferie sammen med barn/børn?

Småture, og Hillerød - Bornholm retur på en week-end. Min er 10 år.

> [...]
> max 150-200 km.
> Hvor lang kan man mon forvente at børn gider at sidde bagpå, når nu måske

Det kommer jo an på barnet - nogen vil kede sig ihjel og hade det, andre
kan fint beskæftige sig selv i hovedet. Arranger ikke turen anderledes
end at den kan afkortes på barnets præmisser - og sørg for at køre efter
noget barnet har lyst til. Bare at køre er ikke _så_ spændende når man
er 9. Læs Nina Rasmussen og Hjalte Tin's bøger, så ved du hvor meget man
kan stramme den, hvis man starter tidligt

> [...]
> god erfaren MC-kører.
> Datteren på 9år, er "nybegynder"
>
> Har selv overvejet Harzen, men måske lidt kedlig for et barn og hva´ med

Dødsygt langt for en 9-årig IMHO, og hvad kan hun se i Harzen der
interesserer hende?

Jeg fravalgte Danfoss Universe på MC pga. afstand. På Bornholmsturen
måtte vi stoppe efter et par timer på dag 2, fordi hun ikke kunne holde
sig vågen. Den slags skal man være helt parat til.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-07 10:49

Torben Scheel wrote:

> Jeg fravalgte Danfoss Universe på MC pga. afstand. På Bornholmsturen
> måtte vi stoppe efter et par timer på dag 2, fordi hun ikke kunne holde
> sig vågen. Den slags skal man være helt parat til.

Jeg glemte lige at nævne at det er usædvanligt fedt at være afsted med
sin datter, så glæd jer. Husk ordentligt tøj og ørepropper til hende
(apoteket har nogle bløde silicone med lameller i børnestørrelse).

--
vh
Torben

Fra : SB

Dato : 07-09-07 14:19

> [...]
> datter, så glæd jer. Husk ordentligt tøj og ørepropper til hende (apoteket
> har nogle bløde silicone med lameller i børnestørrelse).

Hansa Park - vi har godt 300 km der ned, tog 5½ time med div pauser
købte en samtaleanlæg til 500 kr. så kan man sidde og snakke og høre musik,
(der er indgang til MP3 afspiller)

tilpas langt væk og 2 dage i parken var noget der passede ungen

Søren

Fra : jshansen

Dato : 07-09-07 12:16

On 7 Sep., 10:15, "Helle" <Helle.Peder...@gmail.com> wrote:
> Nogen som har erfaring med MC-ferie, hvor man tager en 9-årige pige med
> bagpå?

Jeg har haft knægten med på sommertur siden han var 5.

Vi har haft MEGET glæde af at bruge færger, de giver en naturligt
afbræk i turen, og er et turmål/oplevelse i sig selv.

Vi bor i Skibby i Hornsherred.
Sidste år tog vi:
Kulhuse - Sølager
Hundested - Rørvig
Odden - Ebeltoft
- og så til Grenå Strand Camping.
Et genialt område for børn.
Både campingpladsen, poolen, stranden & seværdighederne i omegnen.

God tur.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Ulvir

Dato : 07-09-07 14:00

"jshansen" <selchauhansen@gmail.com> skrev i meddelelsen

- og så til Grenå Strand Camping.
Et genialt område for børn.
Både campingpladsen, poolen, stranden & seværdighederne i omegnen,

hvoraf mc camping i Nødager er en must..

Fra : Thomas Petersen

Dato : 07-09-07 12:41

> Har selv overvejet Harzen, men måske lidt kedlig for et barn og hva´ med
> vejret?
> Andre forslag?
>
> Helle
På hvilket tidspunkt regner i med at tage af sted ?
Thomas

Fra : Helle

Dato : 07-09-07 13:10

Sen forår eller tidlig sommer (2008)
Helle

Fra : HC

Dato : 07-09-07 14:04

Helle wrote:

> Hvor lang kan man mon forvente at børn gider at sidde bagpå, når nu måske
> bliver flere dage i træk?

Hvis hun gider hører på musik/podcasts/historier imens I kører, kan I
måske lægge lidt mere asfalt bag jer hver dag! Måske endda med en art
intercom oven i hatten? :)

> Har selv overvejet Harzen, men måske lidt kedlig for et barn og hva´ med
> vejret?
> Andre forslag?

Selv er jeg ret begejstret for Sverige - de har noget ret flot natur og
er sådan rimelig nemme at gøre sig forståelig overfor :) Jeg ved ikke om
de lige har noget der falder i de 9-åriges smag, men der er vel en art
turistinformation på nettet et sted?

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-09-07 06:26

HC wrote:

> Hvis hun gider hører på musik/podcasts/historier imens I kører, kan I
> måske lægge lidt mere asfalt bag jer hver dag! Måske endda med en art
> intercom oven i hatten? :)

Dét ville jeg ikke byde mine børn. Deres høreskader må de selv stå for.
Ørepropper er et must på MC-langtur - ja, faktisk alt over 20 min.

Bevares, hvis man kører max. 60 hele vejen og _ved_ noget om
støjniveauet i hjelmen så OK - men det kan de færreste nok opfylde.

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 10-09-07 07:28

On Mon, 10 Sep 2007 07:26:29 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Dét ville jeg ikke byde mine børn. Deres høreskader må de selv stå for.
>Ørepropper er et must på MC-langtur - ja, faktisk alt over 20 min.

Enig for så vidt at vi taler åbne hovedtelefoner.
Jeg benytter ET6i hovedtelefoner til at høre musik på længere ture.
Uden musikken tændt dæmper de mere end standard EAR-ørepropper.
Musikken stilles til et passende (forholdsvis lavt) niveau før start,
og bliver på det niveau.

Jeg ved ikke om man kan få noget tilsvarende i børne-ørestørrelse.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-09-07 07:32

Per K. Nielsen wrote:

> [...]
> og bliver på det niveau.
>
> Jeg ved ikke om man kan få noget tilsvarende i børne-ørestørrelse.

Problemet er at det er så godt som umuligt at vurdere om støjen er for
høj for barnet.

Og hvis der skal underholdning til for at få barnet med, så er turen for
lang IMHO. Min datter begynder at synge for sig selv på turene, tæller
rådyr, fugle, harer osv. Jeg tror ikke at der er et _behov_ for musik
for de fleste - men sikkert et _ønske_.

--
vh
Torben

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 10-09-07 16:34

On Mon, 10 Sep 2007 08:32:15 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Og hvis der skal underholdning til for at få barnet med, så er turen for
>lang IMHO.

Point taken.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-09-07 08:52

Per K. Nielsen wrote:
> [...]

Jeg kan ikke se den store forskel på om dvd-skærme, mp3-spillere, bøger og
andet rejse-tidsfordriv anvendes i bil eller på MC.

Hvis det kan holde ungen beskæftiget så ok. Så sjovt er det da heller ikke
at sidde bagpå. Og det er da uanset alder.

Kørte som ca 20-årig til Italien med en kammesjuk. Mange gange kunne jeg da
mærke et "dunk" i min hjelm når han faldt i søvn omme bagpå.
På et tidspunkt "delte" vi en walkman (ja det var lææænge siden) med én
øreprop til hver, og så kunne vi sidde og skråle i kor.
Det hjalp da lidt på kedsomheden.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-09-07 10:12

Jim Andersen wrote:

> Jeg kan ikke se den store forskel på om dvd-skærme, mp3-spillere, bøger og
> andet rejse-tidsfordriv anvendes i bil eller på MC.

Det er jeg da slet ikke uenig i. Det er bare nemt at tro at børns lyst
til at komme bagpå rækker til en dagsmarch på >200km - det gør den
sjældent. Og det ville være synd at give dem dårlige MC-oplevelser fra
starten, ikke?

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-09-07 11:58

Torben Scheel wrote:
> Det er bare nemt at tro at børns lyst
> til at komme bagpå rækker til en dagsmarch på >200km - det gør den
> sjældent.

Enig.

> Og det ville være synd at give dem dårlige MC-oplevelser fra
> starten, ikke?

Joda. Men for børn/bagsædepassagerer er rejsens mål (og delmål) tit meget
vigtigere end selve køreturen.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-09-07 14:19

Jim Andersen skrev:

> Enig.

> Joda. Men for børn/bagsædepassagerer er rejsens mål (og delmål) tit meget
> vigtigere end selve køreturen.
>
> /jim

Her må jeg erklære mig aldeles uenig - hvis jeg ser på mine unger, så er
det klart det at køre MC der trækker. Mange destinationer ville aldrig
have været på tale hvis vi skulle havde kørt bil.

Der hvor målet helliger midlet mest er MC-campen, der tager de gerne med
ned om så de skal befordres der ned i madkasse, bare de kommer med

--
Dun@nt der er på campen i den kommende weekend
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-07 18:46

> Her må jeg erklære mig aldeles uenig - hvis jeg ser på mine unger, så er
> det klart det at køre MC der trækker.

Nu er Thomas ikke mere end seks og for ham er nu også mere målet end turen
der trækker. Og "mål" skal her fortås bredt da det i kammeraternes øjne er
sejt at være på mc til f.eks fodboldstræning (Altså når det er på
yamaha'en - aprilia'en duer ikke i den sammenligning) Så selvom turen hjem
fra fodboldtræning igår var i styrtregn var det ok med ham ...

(Nej han mangler stadig 5cm i at være høj nok efter de nye regler - men i et
stamatakis sæde (uden fodstropper han kan nå fodhvilerne) solidt
tøj/støvler/handsker og godkendt hjelm, mener jeg selv at det er mere
forsvarligt end at cykle med ham på samme korte strækning)

Fra : jshansen

Dato : 07-09-07 14:07

On 7 Sep., 14:59, "Ulvir" <augus...@mail.dk> wrote:
> "jshansen" <selchauhan...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:1189163745.811661.167710@d55g2000hsg.googlegroups.com...
>
> - og så til Grenå Strand Camping.
> Et genialt område for børn.
> Både campingpladsen, poolen, stranden & seværdighederne i omegnen,
>
> hvoraf mc camping i Nødager er en must..

Ganske givet en fin plads, - men tror du også en 9-årig pige synes det
er fedt ?

Jan

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-09-07 15:38

"jshansen" <selchauhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvoraf mc camping i Nødager er en must..

Ganske givet en fin plads, - men tror du også en 9-årig pige synes det

Ja, det gør hun helt afgjort. Vores børn har været med siden
Campen åbnede, da var de henholdsvis et og seks år.
Da man flyttede børnetræffet ud af Campen fik
ungerne selv lov at vælge (børnetr. el. Camp)og de har hvert
år valgt Campen. Der sker altid noget og der er andre
børn at være sammen med. Poolen er også altid populær.
Den store har ikke været med os på
ferie de sidste år, men den "lille" nu 16 år ville også på
Campen i år.
Så prøv du bare, det skal nok blive sjovt.

mvh Jens
Sydals

Jan

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-09-07 15:38

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-09-07 16:01

jshansen skrev:

> Ganske givet en fin plads, - men tror du også en 9-årig pige synes det
> er fedt ?
>
> Jan

ja mine unger har da _forlangt_ at komme der ned hvert år i flere år -
der er jo ikke så meget "træningsdragt" over en MC camp

--
Dun@nt

Fra : Ulvir

Dato : 07-09-07 16:35

> [...]
>
> hvoraf mc camping i Nødager er en must..

Ganske givet en fin plads, - men tror du også en 9-årig pige synes det

Ganske afgjort.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-09-07 15:49

Helle skrev:
> Nogen som har erfaring med MC-ferie, hvor man tager en 9-årige pige med
> bagpå?
Jeg har taget til MC campen på djursland med ungerne. Campen er
børnevenlig, og men får se om "ungerne" er til MC.

Der er nogle fantastiske køreveje i området, og der er mange ting at se
på, så som:
- Ebeltoft
- Scandinavisk dyrepark (gå-afstand fra campen)
- Kattegatcenteret Grenaa
- Djurs sommerland
- Molsbjerge og Sletterhage fyr
- Fjellerup strand
- Bønnerup strand
- Århus

Alt inden for kort køreafstand, så der kan køres mange små-ture med en
spændende destination i enden af køreturen.

Jeg har været der de seneste 3 år med ugerne (alder fra 0,75 år --> 16 år)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-09-07 15:17

Vi var i Holland sidste år. På vej derned var vi forbi Bielefeld i Tyskland,
for at se Hollywood safaripark. Vi var på 4-5 forskellige Camping pladser i
løbet af 14-16 dage.

Harzen synes jeg nu er ok. Men det kommer jo an på barnet. Der er mini
bjerge, vandfald, drypstenshuler m.m.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ole Boyer Pedersen

Dato : 09-09-07 06:59

Skattejagt på Bornholm er en oplagt mulighed. Det er sjældent at det er
ungerne der slæber forældrene rundt til kultur, men sådan bliver det, se
selv http://www.bornholmsmiddelaldercenter.dk/default.asp?m=507 og se også
videoen der er link til på siden. Og så har Bornholm jo også så mange andre
fine ting for børn, som Joboland-Brændesgårdshaven,strandene og masser af
events hele sommeren. Hvad med at deltage i Softiceløbet i Gudhjem.
God tur
Hilsen Ole