Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bicubic Sharper
Fra : rt

Dato : 07-09-07 12:14

Bruger I Bicubic eller Bicubic Sharper, når I skal gøre et billede
mindre? Jeg synes selv det er svært at se en forskel, men det er
måske nyttigt. Det skal bare ikke bliver over-sharpened.
Hvad gør I?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 12:20

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre? Jeg synes selv det er svært at se en forskel, men det er
> måske nyttigt. Det skal bare ikke bliver over-sharpened.

Jeg bruger bicubic sharper. Så sparer jeg lidt på smart sharping eller en af
de andre metoder istedet.
Bicubic sharper gør det nemlig rigtigt godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : rt

Dato : 07-09-07 12:41

> Jeg bruger bicubic sharper. Så sparer jeg lidt på smart sharping eller en
> af de andre metoder istedet.
> Bicubic sharper gør det nemlig rigtigt godt.

Ok, du har aldrig været ude for at den gør det "for godt"?
Altså at et billede bliver _for_ skarpt?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 13:53

> Ok, du har aldrig været ude for at den gør det "for godt"?
> Altså at et billede bliver _for_ skarpt?

Altså hvis du overshaper med USM, vil det naturligvis gå galt med Bicubic
sharper, fordi den vil forstærke fejlene.
Typisk så er det detaljer som skægstubbe, der nærmest blir selvlysende ved
oversharping
Gi det lidt mindre USM end, du egentligt ville, og lad Bicubic sharper gi
resten.

Men hvis du mener at et billede kan blive for skarpt i ordets egentlige
forstand, så nej....
JA, det kommer selvfølgelig an på, hvilekn effekt, man efterspørger, men
normalt tilstræber vi jo objektiver så skarpe som overhovedet muligt.
Jeg har mange billedet taget med min AF-S 2002,0 VR og min AF 85/1,4, som
jeg helt undlader at køre sharping på og så kun nøjes med Bicubic sharper,
fordi objektiverne i forvejen er så skarptegnende, at Sharping, uanset om
det er gjort med USM, smart sharpen eller highpass sharpen, kun ødelægger og
ikke tilføjer noget til billederne.
Jeg er generelt meget forsigtig med brugen af sharping. Der er næsten ikke
noget, der kan ødelægge et billede end for meget skærpelse
Man skal iøvrigt være opmærksom på at forskellige plugins ofte tilfører
sharping, f. eks. Noise Ninja.
Der kan det dog pilles fra, men er man ikke opmærksom på det, og lige
slutter af med at reducere støjen, risikerer man altså at stå med et lidt
overskærpet billede...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : rt

Dato : 07-09-07 22:33

> [...]
> Der kan det dog pilles fra, men er man ikke opmærksom på det, og lige
> slutter af med at reducere støjen, risikerer man altså at stå med et lidt

Hej Jesper

Tak for din gode forklaring!!

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Esben

Dato : 08-09-07 01:19

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Gi det lidt mindre USM end, du egentligt ville, og lad Bicubic sharper gi
> resten.

Normalt vil jeg mene det er mest fornuftigt, at tilføje USM eller Smart
sharpen som det absolut sidste i processen - altså efter resizing.

--
Esben

Fra : emj

Dato : 08-09-07 07:22

Esben skrev:

>Normalt vil jeg mene det er mest fornuftigt, at tilføje USM eller Smart
>sharpen som det absolut sidste i processen - altså efter resizing.

Det er ellers in at give en anelse USM presharping fra start og så
slutte af med en endelig USM

Hilsen emj
--
http://lamaguf.dk/

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 08-09-07 07:25

> [...]
> mindre? Jeg synes selv det er svært at se en forskel, men det er
> måske nyttigt. Det skal bare ikke bliver over-sharpened.

Jeg giver mine billeder sharpen som den absolut sidste ting. Sjældent synes
jeg, at de har brug for det efter en resize, hvor jeg bruger bicubic
sharper, men skal du give dine billeder skarphedsfiltre, så gør det som det
sidste, og jeg ville heller ikke nedskalere et billede som har fået
skarphed. Det er en ting der skal gøres seperat, da print, web etc. kan tåle
forskellig grad af skarphed, og objektiver også leverer skarphed i
forskellig grad.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com